Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zolderrenovatie: isolatie, afwerking en wand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-10 16:09
Jaren 80 jaren huis met een zolder gekocht. Deze zolder is volgens de documentatie voorzien van 'isolatie', maar hoe en wat weet ik niet. Over de gordingen ligt 'naakt' spaanplaat. We hebben de woning laten keuren, en daar is geen opmerking geplaatst over de dakisolatie, dus die is kennelijk goed (genoeg). Echter, het geheel is niet netjes afgewerkt, met als belangrijkste probleem een kleine kier waar je zo door naarbuiten kijkt (!). De zolder is als opslag gebruikt maar wij willen er een (de :)) slaapkamer van maken, en daarvoor moet een wand geplaatst worden (de ketel in de slaapkamer is niet zo leuk).

Uiteraard gaat de spuit op de kier (en evt andere kieren die ik kan vinden), en omdat ik liever niet naar de spaanplaten kijk dacht ik in eerste instantie aan een gipsplaat erover. Ik twijfel echter of ik niet meteen wat kan naisoleren. De winter moet nog komen en het zou jammer zijn dat we in februari erachter komen dat de gipsplaten er weer af mogen. We kunnen ook nog even nietsdoen (behalve de kieren) en in de winter beslissen of het nodig is.

Nu de wand, die moet zeker nu geplaatst worden. Als we nu niet naisoleren dan komt deze tegen de spaanplaten. Is dat een heel grote koudebrug mocht naisolatie later nog geplaatst moeten worden of kan dat best?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Beste antwoord (via Brent op 23-08-2019 15:27)

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:46

JdM

Gas?Gas!

Je kunt alles tegen die spaanplaat aan maken, als het maar damp-open is, of in elk geval verbinding houdt met de binnenruimte.
Bij mijn woning is de schuine kap afgewerkt met gipsplaten tegen de gordingen, dat ziet er al beter uit, maar is (als je het niet helemaal dichtkit en strak afwerkt) nog voldoende damp-open. Je bent dan alleen weer de dikte van de gording aan bruikbare ruimte kwijt. Je zou eventueel nog voor ventilatieroosters kunnen zorgen hier en daar, om het vocht te kunnen laten reguleren tussen gording en aftimmering.
Als je de spaanplaat een kleurtje wil geven is het al helemaal geen probleem. Houten afwerkplaten er recht tegenaan schroeven kan ook, zolang het dus maar enigszins damp-open blijft.

Verder nog:
Maak alle kieren en doorgangen zo goed als je kunt tocht-dicht. Of je dat van binnen en/of van buiten doet maakt niet uit.

JdM wijzigde deze reactie 23-08-2019 15:15 (8%)

N54 powered

Alle reacties

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:01
Als je toch later wil afwerken met gips, waarom doe je dan nu geen destructief onderzoek om type en dikte van isolatie te achterhalen? :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:08
Waarom haal je niet eerst een spaanplaat los tussen de gordingen en kijk wat er achter zit ? Zolang het verstopt zit is het voor iedereen een raadsel

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Brent
Voor zover ik kan zien liggen de platen over de gording, dus moet ik idd destructief breken (kan er niet een lostrekken en weer terugzetten). Ik weet niet of ik dat zelf aandurf, dan wordt het waarschijnlijk de klusjesman :+ Wil het op zich best een wintertje aanzien, maar dan is de vraag of dat met de wand zetten wel zo slim is.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gewoon een soort cassettekap waarschijnlijk. Denk dat het spaanplaat vastgeniet is. Met jaren '80 heb je ongeveer Rc 1,2 tot 2,5 maximaal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:08
Brent schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:27:
Voor zover ik kan zien liggen de platen over de gording, dus moet ik idd destructief breken (kan er niet een lostrekken en weer terugzetten). Ik weet niet of ik dat zelf aandurf, dan wordt het waarschijnlijk de klusjesman :+ Wil het op zich best een wintertje aanzien, maar dan is de vraag of dat met de wand zetten wel zo slim is.
Anders even een gaatje boren op een plek die niet direct zichtbaar is ? Een gording afhankelijk van de dakconstructie makkelijk tussen de 12-14 cm diep zijn en als deze helemaal gevuld is met isolatiemateriaal dan kan je aan de hand van die maten en het gebruikte materiaal grofweg je isolatie waarden berekenen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Brent
De platen liggen dus bovenop de gordingen (steken de kamer in) met daarboven weer de vermoedelijke isolatie, dus de dikte van de balk kan ik niet gebruiken, of begrijp ik je verkeerd?

De platen zouden idd vastgeniet kunnen zijn, heb geen schroeven ontdekt.

Misschien is de belangrijkste vraag dan dus: is het direct plaatsen van de wand heel problematisch als later na-isolatie nodig blijkt?

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Dakpan eraf, dan weet je of er isolatie onder de pannen ligt aan de buitenzijde (ik vermoed van wel).
Dus je hebt nu op de gordingen spaanplaat liggen met daarop isolatie aan de buitenzijde en daarna de dakpannen.
Je kunt dan niet zonder meer tussen de gordingen nog isoleren, omdat je dan vocht gaat opsluiten. Werken met een gesloten dampscherm van binnenuit werkt ook niet, want dan sluit je het vocht wat er al in zit alsnog op en als je niet goed alles 100% dampdicht maakt, dan sluit je het vocht wat er tussen kruipt weer op. Dus op de langere termijn is naisoleren tussen de gordingen niet aan te raden.

Maak de kieren goed dicht, dat scheelt al enorm in warmteverlies. Zorg ervoor dat je vooral ook goed kijtk naar de aansluiting spaanplaat/verdiepingsvloer, daar keek ik bij mijn 1988 huis met dezelfde constructie op sommige plekken ook zo door naar buiten. Ook de aansluitingen rondom een eventueel bestaand (kantel)raam is altijd goed om te bekijken op luchtdichtheid, ook daar keek ik bij mijn woning zo door naar buiten.

Als je uiteindelijk een hogere isolatiewaarde wil die serieus is en goed functioneert:
Sparen en de pannen eraf. Dan een nieuwe isolatielaag op het dak en nieuwe panlatten waar de oude pannen weer op terug worden geplaatst (indien ze nog goed zijn). Als het andere is op langere termijn dus ongunstig.

Je genoemde wand kun je simpelweg tegen de spaanplaat aan bouwen, dat levert geen extra koudebrug op.

N54 powered

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:41
Hoe is de staat van het dak?
Als dat binnen 5 jaar vervangen moet worden is het zonde als er nu mooie binnenafwerking tegenaan komt.

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:47
Ik woon momenteel ook (nog) in jaren 80 woning met "geïsoleerd" dak. Altijd gedacht dat dat wel goed zat tot de buren een dakkapel gingen plaatsten en ik het weggezaagde stuk dak in de container zag liggen.

De dak opbouw, van binnen naar buiten, is als volgt:
  • Gordingen
  • Spaanplaat
  • Liggers (van boven naar beneden)
  • Tussen de liggers de isolatie : 4 cm PUR
  • Panlatten
  • Pannen
Ik acht de kans erg groot dat de opbouw bij jouw huis gelijk is.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Dronium schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:03:
Ik woon momenteel ook (nog) in jaren 80 woning met "geïsoleerd" dak. Altijd gedacht dat dat wel goed zat tot de buren een dakkapel gingen plaatsten en ik het weggezaagde stuk dak in de container zag liggen.

De dak opbouw, van binnen naar buiten, is als volgt:
  • Gordingen
  • Spaanplaat
  • Liggers (van boven naar beneden)
  • Tussen de liggers de isolatie : 4 cm PUR
  • Panlatten
  • Pannen
Ik acht de kans erg groot dat de opbouw bij jouw huis gelijk is.
Laat ik nou ook net een dakkapel hebben geplaatst, je bedoelt zoiets O-) ?:

N54 powered

• Brent
@JdM De kier zit idd precies in de benedenpunt waar de plaat niet netjes de betonvloer raakt. Aan 1 kant van het dak zit er een dikke plank verticaal onderaan om die aansluiting te verbeteren, ik gok met daarachter pur oid? Dacht eraan om dat aan de andere kant ook te herhalen, is dat een goed idee?

Dampdichtheid was idd mijn grootste onbekende voor binnen naisoleren. Beter niet dus. Wat kan ik evt over de spaanplaat aanbrengen om het iets op te leuken? Gipsplaat? Stiekum toch een dunne polusytreenplaat erachter. Geen verf over het spaan zeker, ivm dampdichting?

@frickY De pannetjes lijken in goede staat. In elk geval geen negatieve opmerkingen in de keuring.

@Dronium Ik lees die opbouw idd op een aantal plaatsen terug voor jaren 80 bouw. Mijn gedachte is: de beste test is de winter...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Je kunt alles tegen die spaanplaat aan maken, als het maar damp-open is, of in elk geval verbinding houdt met de binnenruimte.
Bij mijn woning is de schuine kap afgewerkt met gipsplaten tegen de gordingen, dat ziet er al beter uit, maar is (als je het niet helemaal dichtkit en strak afwerkt) nog voldoende damp-open. Je bent dan alleen weer de dikte van de gording aan bruikbare ruimte kwijt. Je zou eventueel nog voor ventilatieroosters kunnen zorgen hier en daar, om het vocht te kunnen laten reguleren tussen gording en aftimmering.
Als je de spaanplaat een kleurtje wil geven is het al helemaal geen probleem. Houten afwerkplaten er recht tegenaan schroeven kan ook, zolang het dus maar enigszins damp-open blijft.

Verder nog:
Maak alle kieren en doorgangen zo goed als je kunt tocht-dicht. Of je dat van binnen en/of van buiten doet maakt niet uit.

JdM wijzigde deze reactie 23-08-2019 15:15 (8%)

N54 powered

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

vso

raap voor zijn recht

@Brent ik heb mijn zolder ge-isoleerd (glaswol) en zelfde spaanplaat zooi)

achteraf had ik liever YouTube: Zolderisolatie gedaan dan YouTube: Dak isoleren 1 (maar dan ipv steenwol Glaswol .

ik zou latjes op de spaanplaat nieten .. als het een optie is dan zou ik met een duurder (kant en klaar) zoals filmpje 1 werken .. dan de 2de .. want dat is enorm veel werk

Vergeet niet het verschil te leren tussen dampopen/dampremmend .. en dampdicht.. en ventilatie is belangrijk !

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Dronium
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:47
@Dronium Ik lees die opbouw idd op een aantal plaatsen terug voor jaren 80 bouw. Mijn gedachte is: de beste test is de winter...
Mijn zolder is nog steeds open en niet afgewerk, alleen het 4-pans dakraampje is vervangen door een Velux-raam. Omdat warme lucht stijgt is het er in de winter nooit echt koud (ik ben er ook nooit zo lang) maar met de zomers van afgelopen jaren is het er gewoon veel te warm om als kamer te gebruiken. De was is dan wel lekker snel droog, maar mijn servertjes vinden het minder prettig.

Naar mijn mening is de Zomer de beste test. Bij goede isolatie heb je dan geen Airco nodig . . .

• Brent
Ik ga dan voor afwerkplaat denk ik, dan hou ik het geld op de plank voor als blijkt dat er een echte renovatie nodig is. Dank iedereen voor de input!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True