Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is nu 7 jaar oud en kan de meeste games wel nog aan, maar tegenwoordig moet ik de settings toch iets te fel verlagen en steken de laadtijden mij voor een aantal spellen tegen. Doel is om opnieuw een systeem te bouwen waarmee ik de komende 7 a 8 jaar comfortabel kan gamen.
Ik kan niet zoveel meer gamen als vroeger, dus wil ik dat ik mijn beperkte tijd volledig op het gamen kan focussen. Met andere woorden: laadtijden tot een absoluut minimum beperken. Bij een spel als Football Manager wil ik met een grote database kunnen spelen en geen uren wachten wanneer ik op next turn klik. Hetzelfde wanneer ik de Mortal Empires campaign speel in Warhammer 2. Ik wil op next turn klikken en 'meteen' kunnen voortspelen.
Bij voorkeur speel ik de recentste games in al hun pracht en praal, gaande van Total War: 3K tot de aankomende Cyberpunk 2077. Liefst kan ik de komende 6-7 jaar toekomstige games ook nog comfortabel op high settings spelen (dat ik dan minder fps heb kan mij eigenlijk niet deren, ik 'zie' dat verschil toch niet echt). 4K is niet nodig.
Het systeem zal verder gebruikt worden voor typisch dagelijks gebruik. Ik gebruik mijn computer ook als primair audiosysteem (radiostreams, Spotify Premium).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb nu zelf al iets in elkaar gezet van een €2500, maar ik zou me wel comfortabeler voelen als we eerder naar de €2000 kunnen zakken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Muis, toetsenbord en boxen behoud ik voorlopig van mijn huidige systeem. Ik zou ook mijn twee harde schijven meenemen:
- Logitech Speakers Z623 THX (200Watt - 2.1)
- Samsung 840 Pro Series 256GB (MZ-7PD256BW)
- Seagate Barracuda 1TB (3.5' - 7200RPM - 64MB)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Absoluut geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
De computer staat gewoon in de woonruimte, dus soberheid (geen flashy lichtjes) en relatieve stilte is wel gewenst.
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Beantwoordt dit systeem aan mijn verwachtingen? Overshoot ik er mij mee? Kan ik hetzelfde doel bereiken voor een budget dat eerder naar de €2000 gaat dan naar de €2500? Zijn er betere alternatieven voor wat ik gekozen heb?
Is mijn beeldscherm kwalitatief genoeg voor de grafische kaart?
Toekomstige (?) systeem:
Ter vergelijking, dit is mijn huidige systeem:
Op zich ben ik van mijn huidig systeem nog steeds heel tevreden: Overwatch draait er (voor mij) perfect op op hoogste settings, TW: 3K speelt ook nog redelijk vlot weg (wel op medium tot high settings). Maar games als TW: WH2, CIV VI e.d. gaan gewoon te traag.
Eerste keer dat ik hier post, dus al meteen heel erg bedankt voor elk advies (en geduld met een leek!)
. Ik heb hier ook geen heel erg grote haast mee. Als kerstcadeau mag ook
Mijn huidige systeem is nu 7 jaar oud en kan de meeste games wel nog aan, maar tegenwoordig moet ik de settings toch iets te fel verlagen en steken de laadtijden mij voor een aantal spellen tegen. Doel is om opnieuw een systeem te bouwen waarmee ik de komende 7 a 8 jaar comfortabel kan gamen.
Ik kan niet zoveel meer gamen als vroeger, dus wil ik dat ik mijn beperkte tijd volledig op het gamen kan focussen. Met andere woorden: laadtijden tot een absoluut minimum beperken. Bij een spel als Football Manager wil ik met een grote database kunnen spelen en geen uren wachten wanneer ik op next turn klik. Hetzelfde wanneer ik de Mortal Empires campaign speel in Warhammer 2. Ik wil op next turn klikken en 'meteen' kunnen voortspelen.
Bij voorkeur speel ik de recentste games in al hun pracht en praal, gaande van Total War: 3K tot de aankomende Cyberpunk 2077. Liefst kan ik de komende 6-7 jaar toekomstige games ook nog comfortabel op high settings spelen (dat ik dan minder fps heb kan mij eigenlijk niet deren, ik 'zie' dat verschil toch niet echt). 4K is niet nodig.
Het systeem zal verder gebruikt worden voor typisch dagelijks gebruik. Ik gebruik mijn computer ook als primair audiosysteem (radiostreams, Spotify Premium).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb nu zelf al iets in elkaar gezet van een €2500, maar ik zou me wel comfortabeler voelen als we eerder naar de €2000 kunnen zakken.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Muis, toetsenbord en boxen behoud ik voorlopig van mijn huidige systeem. Ik zou ook mijn twee harde schijven meenemen:
- Logitech Speakers Z623 THX (200Watt - 2.1)
- Samsung 840 Pro Series 256GB (MZ-7PD256BW)
- Seagate Barracuda 1TB (3.5' - 7200RPM - 64MB)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Absoluut geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
De computer staat gewoon in de woonruimte, dus soberheid (geen flashy lichtjes) en relatieve stilte is wel gewenst.
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Beantwoordt dit systeem aan mijn verwachtingen? Overshoot ik er mij mee? Kan ik hetzelfde doel bereiken voor een budget dat eerder naar de €2000 gaat dan naar de €2500? Zijn er betere alternatieven voor wat ik gekozen heb?
Is mijn beeldscherm kwalitatief genoeg voor de grafische kaart?
Toekomstige (?) systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-9700K Boxed | € 393,50 | € 393,50 |
| 1 | Moederborden | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | € 175,05 | € 175,05 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio | € 806,- | € 806,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Matzwart | € 134,- | € 134,- |
| 1 | Monitoren | Dell UltraSharp U2717D Zwart | € 353,05 | € 353,05 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM DSP OEI | € 104,- | € 104,- |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 60,87 | € 60,87 |
| 1 | Ventilatoren | be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm | € 19,13 | € 19,13 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 91,90 | € 91,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 103,05 | € 103,05 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 182,83 | € 182,83 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.423,38 | ||
Ter vergelijking, dit is mijn huidige systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-3570K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-H77M-D3H | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GV-R797OC-3GD | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 1TB | € 38,15 | € 38,15 |
| 1 | Monitoren | Dell UltraSharp U2312HM Zwart | € 108,95 | € 108,95 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 412S | € 37,77 | € 37,77 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 44,19 | € 44,19 |
| 1 | Voedingen | Corsair HX650W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 840 Pro 256GB | € 228,69 | € 228,69 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 457,75 | ||
Op zich ben ik van mijn huidig systeem nog steeds heel tevreden: Overwatch draait er (voor mij) perfect op op hoogste settings, TW: 3K speelt ook nog redelijk vlot weg (wel op medium tot high settings). Maar games als TW: WH2, CIV VI e.d. gaan gewoon te traag.
Eerste keer dat ik hier post, dus al meteen heel erg bedankt voor elk advies (en geduld met een leek!)
[ Voor 3% gewijzigd door Ardatiu op 24-08-2019 11:03 ]