SSD voor OS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-01 17:08
Ik zoek een SSD
Voor een nieuw te bouwen systeem zoek ik een SSD. De SSD gaat gebruikt worden voor het OS en de meest gebruikte programma's.
Omdat ik een grote fotoverzameling heb (~ 2 TB), ga ik hiernaast nog een HDD plaatsen, waarop eventueel ook minder vaak gebruikte programma's en data opgeslagen kan worden.
Ik denk daarom aan een 500 GB SSD voldoende te hebben.

Programma's die ik regelmatig zal gebruiken:
- Office
- Lightroom en Photoshop
- World of Warcraft

Wat is je budget?
Het komt niet op een tientje meer of minder, maar het systeem als geheel gaat al duur genoeg worden, dus "zo goedkoop mogelijk, zonder op kwaliteit in te leveren".

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik zie in de pricewatch bekende (Samsung, Intel) en minder bekende (PNY, ADATA) merken. Ik wil wel graag een goed gevoel bij een merk kunnen hebben, dus ik heb een lichte voorkeur voor een bekend merk. Maar als jullie me overtuigen dat die onbekende beter/net zo goed zijn...

Vanwege esthetische en performance redenen zou ik het liefst een M.2 SSD willen. De vorige keer dat ik een PC bouwde was dat financieel nog niet interessant, maar nu zijn de verschillen klein genoeg dat ik wel ietsje meer wil betalen voor M.2.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem gaat waarschijnlijk een Ryzen 3700X en een MSI Mortar Max (als die nog ooit uitkomt) bevatten. Er komt dus ook nog een 4 GB HDD in.
Het is voor thuisgebruik.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk als je een 512GB Samsung 970 pakt, je altijd wel goed zit, die dingen zijn ook niet heel duur, zelfs de 1TB heb je voor onder de 200 euro op het moment.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

TERW_DAN schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:26:
Ik denk als je een 512GB Samsung 970 pakt, je altijd wel goed zit, die dingen zijn ook niet heel duur, zelfs de 1TB heb je voor onder de 200 euro op het moment.
En voor 100 euro heb je een Intel 660P 1TB schijf. Als je bang for buck zoekt is dat een van de populairste keuzes, Samsung 970 M.2 schijfjes zijn erg duur.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-01 14:31
Ik heb recent de Samsung PM981 512GB gekocht en dit ding vliegt. Ik zie oprecht het opstartscherm van Windows nauwelijks meer voor mijn loginscherm er staat. Alleen is het ding niet heel goedkoop met ~€75. Als je meer ruimte wilt zou ik zeker het advies van @Wintervacht volgen om een Intel 660p 1TB te halen.

• bayatsog
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1233357;1169469/

Verschil tussen QLC en TLC zorgt voor de prijs premium. De vraag is of je de premium wil betalen voor de snelheid en duurzaamheid. En of je sowieso de verschil in snelheid gaat merken.