Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ziggo, signaal te sterk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadDogMcCree
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:27
Ik heb mijn meterkast een beetje ‘opgeruimd’ en betere connectoren op mijn coax kabels geplaatst naar de slaapkamers gaan. Voorheen van die cheapo dingen, in een eveneens cheapo splitter. Op zich werkte het prima, met af en toe een signaal dip, ik gok 4G storing. Dit gebeurde vooral bij NPO kanalen,

Nu heb ik alleen een ‘luxe’ probleem, ik heb de nieuwe f-connectoren direct in de Tratec versterker gestopt, maar op één TV is het signaal té sterk. De kabel zit ‘maar’ in +2 dB, simpelweg omdat +0 dB bezet is door de modem. De signaalsterkte zit tussen de 94-100, variërend per kanaal, ik heb begrepen dat dat te hoog is. De signaalkwaliteit zit op 98-100. Mijn Sony TV geeft de volgende waardes aan bij alle kanalen die ik getest heb.

Pre RS: 0
C/N: 38-40
UEC: 0

Wat is wijsheid? Gewoon zo laten of een splitter met demping plaatsen? Kan een te sterk signaal de bekabeling in de muren sneller verduren?

Beste antwoord (via MadDogMcCree op 23-08-2019 00:10)

• Pwuts
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 17:06

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

MadDogMcCree schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:46:
Echter plug ik de kabel in de +4 dB dan krijg ik kwaliteit problemen. Het zit dus net op het randje.
Die +2 dB verschil is +26% verschil in signaalsterkte, dus dat randje valt waarschijnlijk wel mee.

Als het werkt is het prima, anders zou je kunnen kijken naar een andere configuratie of iets van een splitter met demping.

Een verschil in signaalsterkte zal je kabels niet zomaar laten slijten. Het kan wel dat de verouderde kabels gevoeliger zijn voor schade, bijvoorbeeld als je kabels er bij legt in dezelfde buis, er aan trekt of ze op een andere manier "verstoort". Het is wel zo dat er door de jaren frequenties en bandbreedte bij zijn gekomen op de kabel, en een deel daarvan kan last hebben van interferentie met 4G. Dat kun je niet verhelpen met iets anders dan de kabels vervangen, maar ik hoor verder niets over storing.

Pwuts wijzigde deze reactie 23-08-2019 00:08 (36%)

¯\_(ツ)_/¯

Alle reacties

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17:01
Maar heb je er ook echt ‘last’ van, dan? Of gaat het er gewoon om dat je ergens gelezen hebt dat 94-100% te veel is?

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:13
UEC = Uncorrectable Error Count. Zolang die op nul blijft staan is je ontvangst uitstekend.

• CaiGil
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 17:58
Dennisweb schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:29:
Maar heb je er ook echt ‘last’ van, dan? Of gaat het er gewoon om dat je ergens gelezen hebt dat 94-100% te veel is?
Precies mijn gedachte. Wordt er wel storing ondervonden of zoeken we een oplossing zonder probleem..

• MadDogMcCree
Dennisweb schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:29:
Voorlopig heb ik er geen last van. Echter plug ik de kabel in de +4 dB dan krijg ik kwaliteit problemen. Het zit dus net op het randje. Ik vraag me vooral af of de kabel hierdoor sneller verduurt. Want een nieuwe kabel trekken is niet zo handig, een splittertje plaatsen is zo gedaan. De bekabeling in mijn woning is al vrij oud, het zit er al langer in dan 20 jaar en in het verleden al eens last gehad kabels die na verloop van tijd geen retoursignaal meer aankon via de Cisco 8485.

MadDogMcCree wijzigde deze reactie 22-08-2019 23:52 (16%)

• Kanarie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

Kanarie

Dagen van gras, dagen van stro

Gewoon zo laten als je geen problemen hebt. Kabels worden niet slechter van een signaal wat een paar dB te sterk is.

The fact that we live at the bottom of a gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

Echter plug ik de kabel in de +4 dB dan krijg ik kwaliteit problemen. Het zit dus net op het randje.
Die +2 dB verschil is +26% verschil in signaalsterkte, dus dat randje valt waarschijnlijk wel mee.

Als het werkt is het prima, anders zou je kunnen kijken naar een andere configuratie of iets van een splitter met demping.

Een verschil in signaalsterkte zal je kabels niet zomaar laten slijten. Het kan wel dat de verouderde kabels gevoeliger zijn voor schade, bijvoorbeeld als je kabels er bij legt in dezelfde buis, er aan trekt of ze op een andere manier "verstoort". Het is wel zo dat er door de jaren frequenties en bandbreedte bij zijn gekomen op de kabel, en een deel daarvan kan last hebben van interferentie met 4G. Dat kun je niet verhelpen met iets anders dan de kabels vervangen, maar ik hoor verder niets over storing.

Pwuts wijzigde deze reactie 23-08-2019 00:08 (36%)

¯\_(ツ)_/¯

• MadDogMcCree
Ah, dan hou ik het mooi zo. Mocht ik alsnog tegen problemen aanlopen, dan is een splitter de goedkoopste oplossing?

• B4tman_DH
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 16-10 08:15

B4tman_DH

To the Bat.....

Kan, je gaat dan zo'n 3.5dB omlaag

B4tman_DH wijzigde deze reactie 23-08-2019 00:16 (18%)

• ADDG
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Er bestaan ook signaaldempers die je zo op je tratec versterker kan schroeven bijvoorbeeld deze: https://www.cablers.nl/Signaalverzwakker-3dB-AFM-3A

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Echter plug ik de kabel in de +4 dB dan krijg ik kwaliteit problemen.
Dit is hetzelfde als in de geluidstechniek. Wanneer de boel te hard gedraaid word gaat het vervormen, of clippen. Dan wordt het signaal anders dan wat de bedoeling is.

Doe je de kabel op je +2dB dan zit je mooi binnen de range zonder dat je vervorming krijgt, en dus dat je signaal slechter wordt.

• gen0c1de
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 04-09 17:05
Je kunt ook een splitter voor je versterker plaatsen en daar je modem en je versterker op aansluiten.

• Pwuts

Pwuts

Wat gen0c1de zegt; in nieuwe installaties plaatst Ziggo ook eerst een splitter die het signaal voor kabel TV en internet scheidt, en daar achter (meestal) een versterker voor de kabel TV.

¯\_(ツ)_/¯

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11-10 19:41
Bij mij was het signaal toen ook te sterk, ziggo heeft er toen een dempertje op gezet.
Nu ik verhuisd ben en dus nieuwere kabels heb, heb ik hem niet meer nodig.

Eeyup! As spoken by Big Macintosh

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17-10 13:55
hcQd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:33:
UEC = Uncorrectable Error Count. Zolang die op nul blijft staan is je ontvangst uitstekend.
Ik ken het zelf als BER - komt ook voor bij (te) zwak signaal

• bastian433
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-10 17:03
Je signaal moet zitten tussen de -15 en +15 dbmv begreep ik.
mogelijk heb je die versterker helemaal niet nodig?
geloof dat de norm is dat het op +7 op je AOP komt, maar als je in een buurt woont met gare kabels en de buurman klaagt op dezelfde multitap in de straatkast en ze schroeven het signaal wat op krijg jij ook een sterker signaal.
zoals je het beschrijft zou ik die versterker weg halen en een multitap plaatsen (afhankelijk van hoeveel aansluitingen) en het daar op aan sluiten, tenzij je die versterker had geplaatst omdat je op andere tv's problemen had.
Kijk ook even of je daar dan geen doorrijgdozen gebruikt, die dingen dempen enorm. dat is een doos waar je 2 kabels kunt in doen om hem door te lussen.
Een te sterk signaal kan overstuur geven en net zoveel storing veroorzaken als een te zwak signaal.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True