Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn Eerste PC Voor Games & Foto Bewerking

Pagina: 1
Acties:

• SlootBV
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Beste Tweakers,

Ik heb vorig jaar al eens een topic gestart wat betreft een PC voor Simracing. Helaas moest ik dit project uitstellen wegens andere prioriteiten. Helaas is deze topic een beetje doodgebloed heb ik het idee en daarom maak ik maar een nieuwe topic aan om mijn wensen te beschrijven omtrent de PC.

Mocht dit niet de bedoeling zijn om een tweede topic te starten hoor ik dat graag. Ik heb overigens geprobeerd de vorige topic te verwijderen, maar ik denk dat dat niet mogelijk is. Nogmaals, als dit niet de bedoeling is, mijn excuses.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
De bedoeling is om voornamelijk sim-race games te gaan spelen zoals ACC, AC, R3E enz. Dit zal eerst nog gedaan worden op een BenQ RL2455 (1080p 60Hz). Maar zal in de toekomst plaats gaan maken voor een 1440p scherm(144Hz), model ben ik nog niet over uit. Daarnaast wil ik ook graag foto's kunnen bewerken met de programma's Adobe Photoshop en Lightroom.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het maximale budget ligt rond de 1200 euro, maar mag altijd minder zijn. Assemblage kosten hoeft geen rekening mee gehouden te worden, omdat ik de PC zelf zal gaan bouwen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Zoals eerder beschreven zal ik mijn BenQ RL2455 scherm gebruiken. Een muis en toetsenbord is ook aanwezig.

De case is ook al aanwezig, namelijk de Phanteks Eclipse P400s
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 83,01€ 83,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 83,01

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
In mijn eerste topic had ik een PC samengesteld op basis van Intel core i5-8600K processor met een z370 mobo. Enkel gaat mijn voorkeur nu uit naar een AMD systeem.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 571,05€ 571,05
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3600C18€ 111,90€ 111,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 91,05€ 91,05
1Solid state drivesAdata XPG SX8200 Pro 512GB€ 81,15€ 81,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.169,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zoals hierboven beschreven gaat mijn voorkeur uit naar een AMD Ryzen processor met B450 mobo. Of men moet mij adviseren om voor iets anders te gaan, sta ik daar helemaal voor open.

Daarnaast lijkt het me ook leuk iets van RGB te hebben, vandaar deze RAM Kit. (RGB hoeft niet over the top overigens).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Het liefst natuurlijk een zo stil mogelijke systeem die zo zuinig mogelijk is. Is het daarom verstandig om een andere processor koeler te bestellen, of is de meegeleverde koeler prima genoeg? Er zitten overigens 2 meegeleverde fans bij de Phanteks case, is ook dit voldoende of adviseren jullie toch 1 of 2 extra fans?

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik heb begrepen dat de winst bij het overklokken met deze processors minimaal is. Maar toch wil ik deze optie open houden. Verwacht enkel geen grote overklok snelheden.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Zoals beschreven wil de ik de PC dus voor meerdere doeleinden gaan gebruiken. Gaat dat lukken met deze configuratie en gaan alle componenten ook goed samen? Daarnaast lijkt RGB mij ook leuk om dat het een case betreft een Tempered Glass, enkel hoeft dit niet over de top.

Graag jullie mening en advies en alvast bedankt!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Ziet er netjes uit, maar zou ook eens naar een amd 5700 xt kijken. Scheelt weer €100,- en presteert gelijk aan de 2070 super (bv pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

2 fans in je behuizing is meestal prima. Als je meer airflow nodig blijkt te hebben kun je altijd nog extra halen.

Daarnaast zou ik 20 euro extra uitgeven aan een pricewatch: Intel 660p 1TB. Is theoretisch langzamer, maar daar merk je weinig van en je hebt 2x zoveel opslag.

• SlootBV
Een RX 5700 XT is inderdaad ook een interessante optie. Ik zal even wat benchmarks bekijken ten opzichte van een RTX 2070 en een RTX 2070s. Met daarbij de prijs/performance te vergelijken.

Wat betreft opslag zat ik nog een beetje in dubio. Ik had de intentie om de m2 ssd te gebruiken voor OS En wat diverse randzaken. En een 2.5” ssd voor games. Maar ik zal de intel 660p ook even bekijken.

• SlootBV
En wat betreft de stock cooler die meegeleverd wordt? Ik lees verschillende meningen waarbij die uitéén van stil tot vrij luid.

Is het verstandig om een aftermarket cooler erbij te bestellen, of gewoon de stock cooler te gebruiken. En wanneer deze toch te luid is, dan te vervangen voor een aftermarket cooler?

Alvast bedankt

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Amd's stock coolers zijn relatief stil. Als je hem toch te luid vindt kun je hem altijd nog vervangen inderdaad.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-11 21:59
AMD's stock koelers zijn goed en (zeker voor gratis koelers) relatief stil. Ze zijn natuurlijk wel luider dan een goeie 120mm towerkoeler dus als stilte echt je ding is kun je hem vervangen.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11 19:41
Ik zou idd die 100 euro besparen op je gpu, zoals hierboven gesuggereerd, en met dat geld een 3700x kopen, cfr toch twee cores extra. Kan handig uitkomen bij fotobewerking. Kom je als ik snel reken, net boven de 1200 euro uit.

Ik heb ook getwijfeld tussen de 2070s en de 5700 xt, maar in benchmarks weinig significant verschil. Mocht het 2022 zijn, met meer ondersteuning voor Ray tracing, zou ik mss een ander oordeel vellen. Maar tegen 2022 is de 2070 super natuurlijk ook al verouderd.

Verder zou ik stock cooler nemen, scheelt je weer 60 euro.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• SlootBV
Mortov Molotov schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:40:
Ik zou idd die 100 euro besparen op je gpu, zoals hierboven gesuggereerd, en met dat geld een 3700x kopen, cfr toch twee cores extra. Kan handig uitkomen bij fotobewerking. Kom je als ik snel reken, net boven de 1200 euro uit.

Ik heb ook getwijfeld tussen de 2070s en de 5700 xt, maar in benchmarks weinig significant verschil. Mocht het 2022 zijn, met meer ondersteuning voor Ray tracing, zou ik mss een ander oordeel vellen. Maar tegen 2022 is de 2070 super natuurlijk ook al verouderd.

Verder zou ik stock cooler nemen, scheelt je weer 60 euro.
Dat is inderdaad ook nog een optie. En een wat krachtigere CPU is altijd wel fijn om te hebben. Ga de adviezen vanavond na het werk even rustig bekijken.

Overigens had ik wel gezien dat de nieuwe drivers (436.02) voor Nvidia een flinke boost in performance gaven.

Alvast bedankt in ieder geval voor het meedenken en de suggesties! (y)

• SlootBV
Heb het lijstje even aangepast. Hierbij is de 3600 vervangen voor een 3700x. En de GPU voor een RX 5700 XT.

Wat raden jullie aan wat betreft ram. Ik had namelijk ook dit setje gevonden. Iets duurder en een lagere geheugensnelheid. Maar ook een lagere True Latency en een lagere CAS Latency.

1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3466C16€ 129,49€ 129,49
Bekijk collectie

Importeer producten
Totaal€ 129,49

Of heeft Ryzen echt meer baat bij 3600GHz?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 344,-€ 344,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 459,-€ 459,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3600C18€ 111,90€ 111,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 91,05€ 91,05
1Solid state drivesAdata XPG SX8200 Pro 512GB€ 81,29€ 81,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.196,24

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-10 21:33
Als je geen RGB op je RAM nodig hebt zou ik iets zoeken met 3600Mhz op C16. Zal net iets beter presteren dan een kit met C18 latency.

• SlootBV
Elazz schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:09:
Als je geen RGB op je RAM nodig hebt zou ik iets zoeken met 3600Mhz op C16. Zal net iets beter presteren dan een kit met C18 latency.
G.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZKW

Heb dit setje gevonden. Iets snellere CL, geen RGB. Ook komt deze voor de compatibility list van het moederbord. Had dit setje ook gelijk besteld eergisteren. Gelukkig maar, want ze zijn inmiddels al weer duurder geworden. Daarbij wilde ik een black and white build, deze matchen prima!
youridv1 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:40:
AMD's stock koelers zijn goed en (zeker voor gratis koelers) relatief stil. Ze zijn natuurlijk wel luider dan een goeie 120mm towerkoeler dus als stilte echt je ding is kun je hem vervangen.
Ik kijk het eerst wel even aan wat de temperaturen zullen zijn en het geluidsniveau. Dan kan ik altijd nog upgraden als dat nodig is wat betreft de CPU koeling. Is de Corsair RM550x (2018) dan overigens ruim voldoende voor deze build, mocht ik gaan de weg upgrades uit willen voeren. Denk daarbij aan extra fans en een andere (aio)-koeling voor de CPU?

[ Voor 124% gewijzigd door SlootBV op 02-09-2019 10:58 ]

• SlootBV
Iemand nog suggesties of opmerkingen? Wil een deze dagen namelijk de producten gaan bestellen allemaal!

Alvast bedankt voor de hulp

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 22:21
Check vooral benchmarks voor de spellen die je speelt, want als je alleen maar racespellen speelt, dan zijn de benchmarks voor Battlefield irrelevant.

Daarnaast, mocht je de ruimte in de financiën hebben, zou ik je toch wel een 1 terabyte SSD aan kunnen raden.
Deze: pricewatch: Kingston A2000 1TB
Of: pricewatch: Adata XPG SX6000 Pro 1TB
Of: pricewatch: Intel 660p 1TB

Ja ze zijn iets trager, maar dat ga je in de praktijk amper tot niet merken. Een volle "schijf" daarentegen wel.

• SlootBV
Ossi schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:40:
Check vooral benchmarks voor de spellen die je speelt, want als je alleen maar racespellen speelt, dan zijn de benchmarks voor Battlefield irrelevant.

Daarnaast, mocht je de ruimte in de financiën hebben, zou ik je toch wel een 1 terabyte SSD aan kunnen raden.
Deze: pricewatch: Kingston A2000 1TB
Of: pricewatch: Adata XPG SX6000 Pro 1TB
Of: pricewatch: Intel 660p 1TB

Ja ze zijn iets trager, maar dat ga je in de praktijk amper tot niet merken. Een volle "schijf" daarentegen wel.
Ik was inderdaad van plan om meer opslag aan te schaffen. Wellicht dat ik de m.2 ssd ga gebruiken voor het OS en wat andere programma’s. En dat ik een 2.5 SSD 1TB aanschaf voor andere zaken.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
er zijn rgb heatsinks te koop voor ram geheugen, kan wellicht je keuze vrijheid vergroten https://www.aliexpress.com/item/32851003214.html

• SlootBV
Rem_NL schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:50:
er zijn rgb heatsinks te koop voor ram geheugen, kan wellicht je keuze vrijheid vergroten https://www.aliexpress.com/item/32851003214.html
Dat zal denk niet nodig zijn, gezien de stock koeler van de 3700x ook rgb bevat. En het hoeft ook niet helemaal over the top! Anyway, thanks!

Is de Corsair RM550x voldoende voor deze build?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 22:21
Ja die is dikke prima. Uitstekende voeding!

• SlootBV
Afgelopen weekend met succes het systeem gebouwd. Was een leuke ervaring om te doen voor de eerste keer en eigenlijk sprak alles voor zich wat betreft het aansluiten van componenten en in welke volgorde. Ook de installatie is vlekkeloos verlopen van het windows 10 besturingssysteem.

Systeem is onwijs stil en werkt heel fijn! Enkel stoor ik mij aan één ding. En dat is namelijk dat het heel lang kan duren voordat het systeem geheel opgestart is. Het kan soms zomaar zijn dat ik bijna een minuut lang zwart beeld heb voordat ik in kan loggen met mijn account. Mijn MacBook Pro uit 2012 met een ssd start sneller op.

Zijn er andere gebruikers die dit ook ervaren.

• ronline26
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-03-2023
Hé, ik wou ook een game pc gaan bouwen wat was de uiteindelijke build die je hebt gebouwd. Had je al ervaring met het bouwen van een pc zo nee had je nog punten waarover je struikelde of is het niet zo lastig als het lijkt?

• SlootBV
ronline26 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:57:
Hé, ik wou ook een game pc gaan bouwen wat was de uiteindelijke build die je hebt gebouwd. Had je al ervaring met het bouwen van een pc zo nee had je nog punten waarover je struikelde of is het niet zo lastig als het lijkt?
Ik had geen ervaring met het bouwen van een PC, enkel ooit eens een ssd kaart in mijn MacBook Pro geplaatst. Ik had al diverse Youtube video's bekeken wat de meest gangbare gang van zaken was bij het bouwen van een PC. Ik ben daardoor geen punten tegen gekomen waar ik niet uit kwam. Ik heb alles gewoon rustig aan gedaan en heb er ongeveer 2,5 tot 3 uur over gedaan om het systeem in elkaar te zetten. Natuurlijk zou dat sneller kunnen, maar ik had totaal geen haast en heb alles continue op mijn gemak gedaan.

De uiteindelijke build is;

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC Low Profile 4G€ 136,-€ 136,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 83,01€ 83,01
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 20,95€ 41,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZKW€ 123,50€ 123,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 85,29€ 85,29
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 112,-€ 112,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.126,70

Een vriend van mij had nog een 1050 ti liggen die ik mocht gebruiken. Dus ik gebruik tijdelijk deze nu, totdat ik een betere kaart gekocht heb. Ik denk dat ik daarmee wacht tot black friday. Doordat ik geld uitspaarde omdat ik deze GPU kon gebruiken had ik besloten om 2 extra fans aan te schaffen en een 1TB ssd.

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
kijk anders onder boot options of alles goed hebt staan in de bios (f2, of del tijdens het opstart scherm-voor windows laad scherm). Kijk even of er een setting is dat Fast Boot heet of iets dergelijks.

edit: Ik neem aan dat je windows op de samsung ssd hebt geïnstalleerd? (deze is een stukje sneller)

[ Voor 20% gewijzigd door Rem_NL op 17-09-2019 23:34 ]

• SlootBV
Rem_NL schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:33:
kijk anders onder boot options of alles goed hebt staan in de bios (f2, of del tijdens het opstart scherm-voor windows laad scherm). Kijk even of er een setting is dat Fast Boot heet of iets dergelijks.

edit: Ik neem aan dat je windows op de samsung ssd hebt geïnstalleerd? (deze is een stukje sneller)
Het opstart scherm krijg ik soms niet eens te zien. En als ik dat te zien krijg, is dat nog geen halve seconde.

Maar ik zal even kijken of alles goed staat onder de boot options in de bios. Windows is inderdaad op de Samsung SSD geinstalleerd.
Pagina: 1