Vraag

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-09 09:38
Mijn vraag
Ik heb een Asus ROG Strix Z370-E Gaming moederbord. Hier zit nu een Samsung 960 EVO 250GB in. Nu heb ik een Crucial MX300 m.2 275GB extra liggen. Maar M.2 blijkt twee verschillende SSD-connector te kennen.

Voordat ik de MX300 in mijn moederbord op de 2e M.2 poort aansloot heb ik wel gezocht op internet maar kon er niets inhoudelijks vinden over de aansluitmogelijkheden (afgezien dat het B / M / B+M heet). Partpicker.com gaf aan dat het MOBO en de SSD samen compatible zijn. Nu krijg ik het toch niet werkend.

Is het zo dat de M.2 connector tóch niet zomaar past of mis ik een (bios)instelling? Of kan iemand me hier wat helderheid in bieden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 en mobo met meest recente firmware

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schijf zit er nu in en wordt niet uitgelezen of gezien door Disk management.

Beste antwoord (via Daftman380 op 26-08-2019 20:48)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
M.2 is een connector, er zijn inderdaad 2 verschillende bussen die gebruik maken van deze connector. PCI-ex of SATA.

Je SSD is een SATA apparaat en als ik de specs van je moederbord bekijk heb je 2 M.2 connectors waarvan 1 enkel een PCI-ex bus heeft, de andere kan in zowel SATA mode als PCI-ex mode werken.

Dus dan is de vraag, zit jouw SSD in de juiste M.2 connector? Je kan in de handleiding waarschijnlijk makkelijk vinden welke connector wat ondersteunt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
M.2 is een connector, er zijn inderdaad 2 verschillende bussen die gebruik maken van deze connector. PCI-ex of SATA.

Je SSD is een SATA apparaat en als ik de specs van je moederbord bekijk heb je 2 M.2 connectors waarvan 1 enkel een PCI-ex bus heeft, de andere kan in zowel SATA mode als PCI-ex mode werken.

Dus dan is de vraag, zit jouw SSD in de juiste M.2 connector? Je kan in de handleiding waarschijnlijk makkelijk vinden welke connector wat ondersteunt.

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Die Crucial lijkt een SATA SSD te zijn. pricewatch: Crucial MX300 m.2 275GB

Past er in dat m.2 slot een SATA of een NVMe drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
Vaak kan je dat M2 slot alleen gebruiken als er bepaalde SATA-poorten niet in gebruik zijn.
Zit bij jou niet toevallig iets op zo'n poort zodat e.e.a. niet werkt met de M2 connector bezet?
Je vindt die aanwijzing in de manual van je moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij de Crucial moet de sticker naar beneden, althans in de laptop die ik afgelopen dagen onderhanden heb gehad.

M.2 heeft niet 2 verschillende connectoren. Het zijn 2 compleet (nou ja...) verschillende connectoren:

[ Voor 66% gewijzigd door sypie op 23-08-2019 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
Renault schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:40:
Vaak kan je dat M2 slot alleen gebruiken als er bepaalde SATA-poorten niet in gebruik zijn.
Zit bij jou niet toevallig iets op zo'n poort zodat e.e.a. niet werkt met de M2 connector bezet?
Je vindt die aanwijzing in de manual van je moederbord.
De SATA poort 5/6 heb ik inmiddels vrijgemaakt (waarom ik die gebruikte ipv 1/2 en 3/4 is me een raadsel aangezien ik doorgaans netjes van 1 naar hoger werk en niet van 6 naar lager |:(
Soepergrover schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:17:
Die Crucial lijkt een SATA SSD te zijn. pricewatch: Crucial MX300 m.2 275GB

Past er in dat m.2 slot een SATA of een NVMe drive?
De sloten kan in iedergeval een NVME (connector met 1 opening) in. Ik lees dat beiden kunnen. Het is een aardige uitdaging hoe ik nu de bios instel. Het lijkt erop dat het zou moeten werken. Alleen bij mij dus nog niet. Ik ben nu aan het testen welke instellingen ik moet aanpakken.

Edit:
kluyze schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:16:

Net op HW-forum volgende post gevonden:
https://forums.tomshardwa...bo.3153040/#post-19531794

Zoals ik het nu begrijp is er een grote kans dat het M.2_1 slot de Crucial SSD (die SATA is) wel kan lezen. En de Samsung SSD (welke... PCI-E is) kan in het andere slot.
Edit: Volgens de handleiding lijtk dat inderdaad zo te zijn. Straks maar eens testen. Eerst data overpompen van een optioneel overtollige HDD die eruit moet om SATA poort 1, 5 en 6 beschikbaar te hebben.

Edit: Het is opgelost.

De 2 M.2 sloten zijn niet hetzelfde.
M.2_1 is PCI-E of SATA (bios kunnen hier wijzigingen voor worden gemaakt en opgelet dat de sata aansluitingen invloed kunnen hebben. De Crucial met een B+M connector kan hier dus in.
M.2_2 is enkel geschikt voor PCI-E. Waardoor de EVO nu dus in dat slot zit en prima functioneert. Hier kan wel een B+M connector in maar de schijf zal niet gelezen worden.

Voor mensen die hier met hetzelfde issue terecht zijn gekomen. Let op of je schijf SATA of PCI-E is.

[ Voor 44% gewijzigd door Daftman380 op 26-08-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37
Dit staat netjes in de specs:
1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (PCIE mode only)*2
1 x M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA mode & X4 PCIE mode)*3
De handleiding vertelt je wat wat is en wat je moet doen, alleen mag ik niet copy/pasten uit die PDF. Pagina X, bovenaan :)

Je moet dus inderdaad in het BIOS zijn om M.2_1 op SATA te zetten en te kiezen voor M.2_2 ipv SATA 5/6

Let wel dat je dus alleen SATA 2, 3 en 4 kunt gebruiken voor 2.5/3.5" HDDs / SSD's, dus je moet je oude HDD waarschijnlijk weer van SATA 1 afhalen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[mbr] @Daftman380 Wat is er mis om de handleiding te raadplegen? Toch één van de eerste dingen die je doet, voordat je Google ter handen neemt en al helemaal voordat je een topic op GoT opend. ;)

Handleiding : https://dlcdnets.asus.com...27961-96867920.1507291197
Pagina : 10 en 33

@kluyze Ter informatie PCI-ex bestaat niet, het is PCI-e of PCI-X. Waar PCI-e voor PCI Express staat en PCI-X een redelijk verouderd 64 bit slot is welke veelal op moederborden voor werkstations en servers zijn/waren terug te vinden. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Daftman380
Ik kwam er niet uit met de 2 regels uit de handleiding. Ik miste net even een stukje kennis; waardoor ik met zoeken er ook niet kwam.

Gelukkig zit hier een vriendelijke community die mij in de goede richting hielp en met de juiste termen kwam ik tot een positief resultaat. In mijn zoektocht ben ik overigens vele incorrecte en onvolledige "oplossingen" tegen gekomen dus een topic als deze in de geschiedenis van het tweakersforum is een mooie aanwinst :)
Pagina: 1