• mcerasmus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-08 17:00
Hi allen.
Ik heb een paar maanden geleden een Asus Prime H310T (mini-itx) moederbord gekocht van een betrouwbare Tweaker (Nieuw in doos) voor een klein systeempje.

Ik heb eerst een G4400 met een latje 2400 mHz ram uit een laptop erin gestopt, met daarbij een Sata-SSDtje. Ik had alvast een m.2 NVMe-SSD besteld.

Het bleek niet te werken: De PC startte, maar sloeg na een paar seconden steeds weer af. Ik dacht bij mijzelf: "RAM-probleem". Dus ik netjes naar de Asus website, naar de RAM-compatibilitylist gekeken en een latje Crucial CT8G4SFS824A geheugen gekocht.

Helaas, hetzelfde probleem. Start wel op maar valt weer uit naar een paar seconden (geen beeld o.i.d) en blijft dit herhalen. Toen ook naar de CPU-compatibilitylist gekeken (stom, had ik natuurlijk veel eerder moeten doen). Wat bleek: De H310T ondersteunt alleen nieuwere generaties 1151 CPU's, de G4400 was te oud.

Nu dus toch ook maar weer een G5400 aangeschaft, omdat deze wél op de compatibilitylist stond...

Vandaag erin gezet, PC valt niet meer uit!

Maar: Geen beeld, niks. NumLock-lampje op toetsenbord gaat wel aan.
(Verder the usual: HDMI kabel geswitched, andere monitor, het eerdere 2400mhz latje erin gezet, blijft hetzelfde).

Ik ben echt ten einde raad. Heeft iemand enig idee wat er nog mis kan zijn? Ik zit zelf te denken aan een DOA moederbord :'(

[ Voor 3% gewijzigd door mcerasmus op 22-08-2019 21:28 ]

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Heeft het moederbord wel de nieuwste BIOS?
Sommige nieuwe CPU's werken niet zonder dat er een nieuwere BIOS versie erop staat.

Zo klinkt het in ieder geval.

[ Voor 10% gewijzigd door Luchtbakker op 22-08-2019 21:45 ]

• mcerasmus
Luchtbakker schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:44:
Heeft het moederbord wel de nieuwste BIOS?
Sommige nieuwe CPU's werken niet zonder dat er een nieuwere BIOS versie erop staat.

Zo klinkt het in ieder geval.
Dat weet ik niet, maar als de CPU op de compatibility list staat lijkt me dat hij die BIOS moet hebben toch?

[ Voor 16% gewijzigd door mcerasmus op 22-08-2019 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Ik durf het niet zo zeker te zeggen. Bijna directe uitval na het inschakelen is vrijwel altijd een CPU probleem. Als je geen geheugen of niet correcte geheugen hebt blijft hij aan staan alleen gebeurd er niks. Voeding heeft verschillende gevolgen.

Het klinkt dus als een te oude bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
Luchtbakker schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:50:
Ik durf het niet zo zeker te zeggen. Bijna directe uitval na het inschakelen is vrijwel altijd een CPU probleem. Als je geen geheugen of niet correcte geheugen hebt blijft hij aan staan alleen gebeurd er niks. Voeding heeft verschillende gevolgen.

Het klinkt dus als een te oude bios.
Hi, sorry voor de vertraging (vakantie). Het directe uitvallen doet hij zoals beschreven niet meer. Hij blijft met de nieuwe CPU aanstaan, maar geeft geen beeld. Het RAM is 100% compatible, dus daar kan het echt niet aan liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door mcerasmus op 01-09-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
Bios reset gedaan?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
Meerdere keren, mocht helaas niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Ik denk nog steeds dat het een bios versie is dat niet overweg kan met de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
Luchtbakker schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:43:
Ik denk nog steeds dat het een bios versie is dat niet overweg kan met de CPU.
Onzin, de 5400 is een Coffee Lake cpu die al van dag 1 ondersteunt wordt door de 300 serie.

@mcerasmus is het stiekem toch niet een G4500?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
NitroX infinity schreef op zondag 1 september 2019 @ 15:27:
[...]

Onzin, de 5400 is een Coffee Lake cpu die al van dag 1 ondersteunt wordt door de 300 serie.

@mcerasmus is het stiekem toch niet een G4500?
Zeker niet, gaat om de G5400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Geheugen al eens in het andere slot geprobeerd te prikken? Meestal moet je bij gebruik van maar 1 geheugen module een specifiek slot gebruiken, de andere kan je pas benutten als er een 2e module bij geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
nick_haak schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 18:05:
Geheugen al eens in het andere slot geprobeerd te prikken? Meestal moet je bij gebruik van maar 1 geheugen module een specifiek slot gebruiken, de andere kan je pas benutten als er een 2e module bij geplaatst wordt.
Uiteraard, zoals beschreven ook geheugen met andere snelheden. Maar nog steeds: start op, sluit af, start weer op en blijft aan. Echt ten einde raad. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Zijn er error lampjes op het moederbord die branden? Toen ik laatst geen beeld kreeg was het een DRAM_ERROR die werd veroorzaakt door een gebogen socket-pinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
koen0s schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:21:
Zijn er error lampjes op het moederbord die branden? Toen ik laatst geen beeld kreeg was het een DRAM_ERROR die werd veroorzaakt door een gebogen socket-pinnetje.
Helaas geen lampjes
Pagina: 1