Dilemma: refurbish MBP of nieuw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 13:36
Mijn vraag

To refurbish of nieuwe kopen

Mbp 13” end 2014, core i7 3Ghz 16GB memory, alleen kleine krasjes op cover
512gb SSD dood, batterij eol, trouw time machine backups aanwezig

Nieuwe battery+1TB ssd kost een kleine eur 500 incl montage

Of.....nieuwe 2019 MBP, dikke 2K eur
16GB is een must

Voordelen oude mac, sd reader, fatsoenlijk toetsenbord, plenty USB

Relevante software en hardware die ik gebruik

Adobe PS/LR/AI ubuntu in VirtualBox voor development (python), af en toe wat anders.

Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

Verwijderd

Nieuw. Of max 1 jaar oud

In elk geval ik koop geen laptop van bijna 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
Het ligt er ook aan waarvoor je de Macbook voor wilt gebruiken. Een zwaar programma draaien op
een Macbook van 4/5 jaar oud kan voor mindere prestaties zorgen. Ga je de laptop gebruiken voor dagelijks algemeen gebruik voldoet een ouder model ook al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een 13 inch macbook uit 2014 zou ik in elk geval niet aan beginnen. Een mid-2015 model kan er nog mee door. Maar ouder dan dat wil je echt niet meer. Zeker voor development ga je prestaties missen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:50
zeker niet kiezen voor een macbook van grofweg 5 jaar oud. Ondanks het toetsenbord ga je het verschil wel degelijk merken. Daarnaast zal macOS op den duur ook niet meer ondersteund worden op de macbook.

Voor een korte termijn wellicht een oplossing maar wil je er langer gebruik van maken dan zou ik toch eerder investeren in een nieuwe macbook.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als betrouwbaarheid een belangrijke factor is dan zou ik hier even naar kijken: YouTube: Macbook buyer's guide: Louis' recommendation list.

Mocht je toch voor nieuw gaan, neem dan apple care erbij. Naar mijn ervaring is de hardware kwaliteit van apple te bedroevend om zonder apple care te willen hebben. Mijn 15" MBP Retina (2012) heeft tot 2x toe een volledig nieuw binnenwerk gekregen en heeft inmiddels weer een paar van dezelfde klachten. Apple laders hebben binnen no-time draadbreuk en moet je ook voorzichtig mee zijn bij dagelijks gebruik, al zijn de kabeltjes tegenwoordig gelukkig vervangbaar door kwaliteitsmerken zoals aukey of anker.

Kwa performance zijn de cpu's van laptops marginaal verbeterd kwa single core performance de laatste 5 jaar. Als je meer multithreaded werk doet dan heeft het wel nut. Zie hier een vergelijking: https://www.cpubenchmark....Intel-i5-8250U/2345vs3042
De nieuwe cpu is zelfs trager dan de oude, maar hij heeft wel 2x zoveel cores.

Waar je wel flink op wint met een nieuwere macbook is de SSD, die is hoogst waarschijnlijk veel sneller.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10

SeatRider

Hips don't lie

divvid schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:13:
To refurbish of nieuwe kopen

Mbp 13” end 2014, core i7 3Ghz 16GB memory, alleen kleine krasjes op cover
512gb SSD dood, batterij eol, trouw time machine backups aanwezig

Refurbished betekent door een winkel teruggebracht in staat van nieuw, met bijbehorende garantie.

Dit klinkt als een afgeschreven laptop nog een beetje opkalefateren. Geschiedt dit wel door een gerenommeerde winkel, of doet Beun de Haas dit op zijn zolderkamertje?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
divvid schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:13:
En wat als je dat zelf monteert? Zo spannend is dat nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
@SeatRider zou door een gerenomeerde winkel gebeuren. Performance had ik eigenlijk genoeg en om eerlijk te zijn was hij betrouwbaarder dan de nieuwe laptops (2019 Lenovo T490, core i7 16 GB ) van het werk.

Ik zou het ook zelf kunnen doen, maar voor die paar 10tjes extra?

Het verschil met een nieuwe is overigens wel een whopping dikke 2K als ik wéér uit zou gaan van een core i7 en 16 GB en 1 TB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10

SeatRider

Hips don't lie

OK, dus je hebt het ding al, en je laat hem ergens upgraden. Dat zou ik geen refurbishen noemen, dat schept namelijk echt hogere verwachtingen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
OK, opkalefateren, updaten, herstellen, repareren, whatever, als je van semantiek houd, ook prima. Mij om het even.

Ik heb eens even rondgekeken, maar een tweedehandsje met 16 GB is dus niet te vinden (zonder dat ze al weg zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Geekbench score van het 2014 model: 738
Geenbench score 2019 model, versie die je hebt geselecteerd: 949

🌞🍃

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De vraag is: wat merk je daar van in dagelijks gebruik?

Mijn MacBook eind 2008 model voldoet ook nog steeds... toch is het niet de snelste meer.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:49
Wolfboy schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:43:
Apple laders hebben binnen no-time draadbreuk en moet je ook voorzichtig mee zijn bij dagelijks gebruik, al zijn de kabeltjes tegenwoordig gelukkig vervangbaar door kwaliteitsmerken zoals aukey of anker.
Heel knap hoe jij no-time draadbreuk kan krijgen! Ik ben helemaal niet voorzichtig met de draden, maar ik gebruik nog steeds de originele kabels van mijn Macbook (ook alweer 4 jaar oud).

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Ryur schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:47:
Heel knap hoe jij no-time draadbreuk kan krijgen! Ik ben helemaal niet voorzichtig met de draden, maar ik gebruik nog steeds de originele kabels van mijn Macbook (ook alweer 4 jaar oud).
Mooi voor je. Ik ben bij 2 bedrijven binnen geweest, beiden zo'n 100 medewerkers. Beiden vervangen standaard de kabels zodra de laptop binnen is omdat ze in zo'n 40% van de gevallen binnen 2 maanden ze anders alsnog konden vervangen en bij de helft van de rest binnen het jaar.

@Verwijderd ; ik zou altijd voor de 2014 gaan. Na, grofweg, 2015 is de kwaliteit van Macbooks volledig ingestort. Die zelfde 2 bedrijven melden ook beiden: Tot 2015 nauwelijks defecten; zo'n 15% moest binnen de 3 jaar vervangen worden. Sinds die tijd zo'n 25% wat binnen het jaar defect is en zo'n 25% wat de 3 jaar vol maakt, de rest sterft tussen die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:40
500 euro voor een SSD en het vervangen van een accu? :+

Dat is best prijzig en wel wat meer dan die paar tientjes waar jij het over hebt als je het zelf doet. Eerder een paar honderd euro. Accu is minder dan 100, SSD is iets meer dan 100. Je hoeft waarschijnlijk toch niet de duurste SSD te hebben, omdat je MBP redelijk gedateerd is.

Ah, het is een geheugenreep.

[ Voor 126% gewijzigd door NotSoSteady op 05-09-2019 21:13 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
divvid schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:31:
@SeatRider

Ik zou het ook zelf kunnen doen, maar voor die paar 10tjes extra?
Waar gaat de rest van de kosten dan in zitten? Ik vind het bedrag extreem hoog. Een SSD + Accu heb je volgens mij voor nog geen 200 euro.

Of gaat het hier weer om overpiced 'speciale' Apple hardware? :|

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ChojinZ schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:13:
[...]

Waar gaat de rest van de kosten dan in zitten? Ik vind het bedrag extreem hoog. Een SSD + Accu heb je volgens mij voor nog geen 200 euro.

Of gaat het hier weer om overpiced 'speciale' Apple hardware? :|
Uiteraard :) De 2014 Mbp heeft een non-standaard SSD aansluiting dus je kan er niet een standaard m.2 SSD in stoppen ;)
Ryur schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:47:
[...]

Het hangt natuurlijk volledig van je gebruik af. Bij mij gaan die kabels zo'n 3x per dag in en uit een rugtas (in een apart vak voor kabels) en dat kunnen ze blijkbaar niet hebben.

Ze komen niet onder veel druk te staan of iets dergelijks, ik til de lader niet op aan het dunne laadkabeltje, ik wind de kabels niet op dus ook daar komt geen druk door te staan. De kwaliteit is gewoon echt ondermaats.

Ter vergelijking, voor deze macbook heb ik zo'n 15 jaar dagelijks rondgelopen met laptops van Texas Instruments, Compaq, Toshiba en IBM waarbij ik nog nooit last van draadbreuk gehad heb. Bij de Apple laders (tot ik de kabels zelf ging verstevigen met wat tape) was het iedere ~9 maanden raak. Dan moet ik toch concluderen dat de kwaliteit van Apple kabeltjes gewoon beroerd is.

[ Voor 54% gewijzigd door Wolfboy op 06-09-2019 09:37 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1