Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Virussen & Telefoons

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views

• Phoenix2234
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 23-08 18:16
al opgelost, dank

Phoenix2234 wijzigde deze reactie 23-08-2019 18:16 (118%)

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:32
Waarom vermoed je dat je een virus had/hebt?

• haro1power
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:27
Het is mogelijk om apps te installeren vanuit de playstore website, dus als iemand je accountgegevens heeft zou dit in principe wel mogelijk zijn. Gewoon even je wachtwoord wijzigen en je bent daar vanaf. Misschien ook even kijken naar 2-factor authenticatie voor de zekerheid.

Als je jouw telefoon niet geroot had, dan ben je vrijwel zeker van een eventuele virus af na een factory reset.
Met uitzondering als je gewoon zomaar alle apps automatisch hebt laten installeren na de factory reset. Een eventuele kwaadaardige app zou dan ook automatisch mee geïnstalleerd worden. Maar je kunt dat eenvoudig in de playstore zelf checken bij de geïnstalleerde apps en history dingen.

Als je telefoon wel was geroot is het mogelijk voor een virus (mits de virus root rechten heeft) om aanpassingen te doen op je systeem. Hierbij is het volgens mij wel mogelijk om de virus te installeren in de recovery, waardoor het virus terug kan komen na een factory reset. Echter lijkt me de kans dat dit gebeurd wel vrij klein.

Om te controleren of je telefoon geroot is kun je eenvoudig een root checker van de playstore downloaden.
Als je echt niks wil downloaden, dan kan je controleren of je iets van Magisk, SuperSu, KingRoot of iets geïnstalleerd hebt.
Maar als je niks wil downloaden weet je het niet echt zeker.

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Phoenix2234 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:29:
Hi,

Ik heb het vermoeden dat ik een virus heb of had op mijn telefoon. Ik klikte op een foto die werd gestuurd via een app. Inmiddels heb ik al een factory-reset gedaan en een andere playstore account aangemaakt.

Mijn belangrijkste vraag is, ben ik dan ook gegarandeerd van die virus af?
Daarnaast vraag ik me ook af of het mogelijk is of iemand schadelijke software op je telefoon kan zetten als diegene toegang heeft tot je playstore account?
Laatste vraag, is er een manier om te zien of je telefoon geroot is zonder uberhaupt een app te downloaden?

(Laatste 2 vragen zijn vooral omdat ik zoveel vage verhaaltjes heb gelezen tijdens m'n research, misschien dat iemand hier dit even kan verduidelijken)

Alvast bedankt!
Iedere zichzelf respecterende antivirus-toko heeft tegenwoordig ook een app voor de Android en iOS, en de meeste daarvan zijn de eerste xx dagen gratis te gebruiken. Daarmee heb je zekerheid of er (nog) virussen op je telefoon staan.
Voor zover ik weet, is het rooten van je telefoon nog steeds niet iets dat je met 3 klikken vanuit de playstore doet, en (en dat is vele malen belangrijker) iedere telefoon (niet alleen merk, maar vaak ook type) hebben net hun eigen eigenaardigheden... en dat ga je ECHT niet in een virus ondervangen.

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Phoenix2234
Jester-NL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

Iedere zichzelf respecterende antivirus-toko heeft tegenwoordig ook een app voor de Android en iOS, en de meeste daarvan zijn de eerste xx dagen gratis te gebruiken. Daarmee heb je zekerheid of er (nog) virussen op je telefoon staan.
Voor zover ik weet, is het rooten van je telefoon nog steeds niet iets dat je met 3 klikken vanuit de playstore doet, en (en dat is vele malen belangrijker) iedere telefoon (niet alleen merk, maar vaak ook type) hebben net hun eigen eigenaardigheden... en dat ga je ECHT niet in een virus ondervangen.
=

Phoenix2234 wijzigde deze reactie 23-08-2019 17:32 (36%)

• haro1power
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:27
100% zeker weet je het nooit natuurlijk, aangezien virussen altijd een kat en muis spelletje blijft.
Maar als je met Norton en Malware bytes gescand hebt, zou je er vanuit mogen gaan dat je telefoon virus vrij is.

Sommige apps bevatten adware, deze adware apps zijn geen virussen maar kunnen wel vreemde dingen met je telefoon doen. Dit soort apps kunnen bijvoorbeeld door middel van airpush notificaties pop-ups tonen, reclame afspelen of zelfs dingen als de ringtone aanpassen, zelfs als de app niet draait. Je ziet dit soort dingen vaak in games of apps van minder bekende uitgevers.

• MrSenne
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:30
Maar waarom vermoed je nu dat je een virus hebt? Vertoond je telefoon vreemd gedrag?

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Rooten is een over het algemeen een specifieke actie die op een Samsung telefoon net even anders uitgevoerd moet worden dan op bijvoorbeeld een Sony toestel en die zijn weer anders dan Nokia's.
De kans dat ze dat in een virus stoppen (en dat jij een reboot van je telefoon niet gemerkt hebt) is redelijk klein.

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Phoenix2234
=

Phoenix2234 wijzigde deze reactie 23-08-2019 17:22 (100%)

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:32
Juist ja.
Aka er is niks aan de hand. ( Vermoeden gebaseerd op verhaaltjes van rare mensen online.)

Wat een anticlimax

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik reageer een beetje laat, maar toch:
@Phoenix2234 jammer dat je je posts hebt leeggehaald. Zo kunnen andere niets leren. We zijn hier tweewegverkeer, geen betaalde helpdesk ;)
Ajb een volgende keer gewoon even in een nieuwe reactie in het topic aangeven dat/hoe het is opgelost en daarna kan het topic wegzakken. Nu sluit ik het maar, want onleesbaar geworden..

(En welkom @GoT :) )

F_J_K wijzigde deze reactie 29-08-2019 10:14 (3%)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True