Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Werking vloerverwarming nieuwe huis

Pagina: 1
Acties:

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:02
Onlangs hebben wij een nieuw huis gekocht en hier is vloerverwarming in aanwezig. Nu is het natuurlijk te warm voor de vloerverwarming, maar ik vraag mij af hoe het systeem precies werkt en of ik kan testen dat de vloer warm wordt.

Even een uitleg wat er allemaal aanwezig.

Beneden in de woonkamer hangt een thermostaatknop van Satchwell

Boven op zolder hangt thermostaat van Nefit.

Verder is er nog aanwezig.

Pomp Grundfos Alpha + Satchwell 5 (geen idee wat het is)

Nefit Topline CV ketel

En nog iets (ook geen idee wat het is)

Wat is mij afvraag is waarom en boven en beneden een thermostaat hangt? En welke regelt nu de temperatuur?

En hoe kan ik de vloerverwarming testen of hij warm wordt? De pomp hoor ik draaien en je hoort ook water door de buizen stromen. De buizen zijn echter koud, wat volgens mij logisch is want er is geen warmte vraag.

En dan nog iets. Het Satchwell 5 kastje tikt. Ik weet niet of dat normaal is?

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:53
Wat wil je precies weten? Wat alles is en hoe het werkt? Om te weten of het warm wordt, alle radiatoren in huis open, een van beide thermostaten omhoog draaien, kijken wat er warm wordt (aan leidingen en radiatoren).

Daarna laten afkoelen, andere thermostaat proberen en daarna evt. nog met beide tegelijk. Dan heb je al een redelijk idee.

Die Grundfos pomp is nieuw en zal ooit vervangen zijn. Deze is mogelijk voor je vloerverwarmingscircuit, maar het zou ook kunnen dat er meerdere circuits aanwezig zijn voor radiatoren.

De bovenste thermostaat oogt antiek, zal een aan/uit thermostaat zijn.

Dat er op zolder ook een is geeft te denken over hoe een en ander ingericht is. Zouden er gescheiden circuits zijn voor boven/onder?

De onderste foto is volgens mij een maximaalthermostaat: deze zit op een leiding van je vloerverwarmingcircuit, als je CV te heet water de vloer in stuurt zou deze de pomp moeten stoppen bij >= de ingestelde temperatuur. Je zou wat meer overzichtsfoto's van de leiding- en apparatuur op zolder kunnen posten dan is er misschien wat meer te zeggen.

Maar gewoon aanzetten en kijken wat er gebeurt is natuurlijk in het algemeen een goed beginpunt.

Bv. de hele warmtewisselaar van de vloerverwarming staat nergens op de foto, meestal zit daar ook de pomp, en de maximaalthermostaat.

• Highfive95
@Wilke
Ik wil inderdaad weten of alles functioneert. Tijdens overdracht was hier geen tijd voor namelijk.

Ik zal de thermostaten eens omhoog draaien en dan kijken wat er gebeurd. Moet de ketel dan aanslaan?

Ik neem aan dat die 34 graden de temperatuur van het water is dat door de vloer gaat als de warmte vraag er is?

Ik zal vanavond eens een overzichtsfoto maken.

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
Mijn vermoeden is dat de installatie weersafhankelijk ingeregeld is omdat de thermostaat op zolder hangt. Hebben je overige radiatoren allemaal een thermostaat knop ?

Waarschijnlijk kan je met je Satchwell de temperatuur van je vloer beneden regelen. Als de installatie weersafhankelijk is ingericht kan je de overige vertrekken met de thermostaatknoppen regelen. Door de weersafhankelijke regeling gaat er zo goed als altijd warm water door je systeem.

• Highfive95
Galaxis schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:23:
Mijn vermoeden is dat de installatie weersafhankelijk ingeregeld is omdat de thermostaat op zolder hangt. Hebben je overige radiatoren allemaal een thermostaat knop ?
Boven zitten inderdaad overal thermostaatknoppen op de radiatoren.

De vorige bewoner had het ook over een buitenvoeler dus weersafhankelijk zou zomaar kunnen.
Maar als er altijd warm water door leidingen gaat is dat niet enorm energie ineffici├źnt?

En begrijp ik dat dan goed dat zodra het kouder wordt het systeem zelf meer warmte afgeeft? En dat dit dan geregeld wordt vanuit de thermostaat boven?

Dat zou wel raar zijn want dan moet je naar boven om thermostaat hoger te zetten als het te koud is. Of wellicht moet ik nog wennen aan ander stookprotocol dan met gewone radiatoren. Dus vaste temperatuur in de woonkamer. Of klopt dat niet.

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
Als er een buitenvoeler zit is je systeem zeer waarschijnlijk weersafhankelijk ingeregeld. Dit is minder zuinig inderdaad, mits goed ingeregeld bied het een hoog comfort. Hoe kouder het buiten word hoe warmer het water wordt in je systeem, ook wel je stooklijn genoemd.

Dus als het buiten kouder is gaat de cv ketel warmer water in je systeem rondsturen. De thermostaat die op zolder hangt moet je helemaal vanaf blijven, niet aan zitten.

De kamertemperatuur met je vloerverwarming regel je met je Satchwell thermostaat. Normaliter is een graad of 30 door je vloer genoeg om het binnen 21C te hebben tijdens een koude periode. Afhankelijk van je woning en isolatie.

De andere vetrekken regel je gewoon door aan de knoppen van het thermostaatkranen te draaien aan de radiator.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:53
WAR (weersafhankelijke regeling) klinkt inderdaad veel logischer dan meerdere circuits! De rest van wat Galaxis zegt ook.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True