Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hrvNEohfkkPZk2vlp4h03z5C/full.png

Intro & doel
My Summer Car is een open-world survival game die in oktober 2016 beschikbaar kwam in het early-access programma van Steam. Het spel draait om overleven, een auto bouwen, deze door de APK slepen, onderhouden en upgraden, een poging doen de rally in het weekend te winnen en diverse taken te volbrengen in de omgeving. Er is sinds kort ook een soort van verhaallijn en een einddoel die ik zelf nog niet voltooid heb.

Je bevind je in de zomer van 1995, in de fictieve regio Peräjärven in Finland. Je ouders zijn op vakantie, je hebt het rijk alleen. Een briefje op de koelkast, achtergelaten door je ouders, geeft een eerste doel in de game: knap je vaders oude auto op, een Satsuma Amp.

In de garage naast het huis ligt de auto van je vader aan tientallen onderdelen uit elkaar. Aan jou de taak om deze weer in ere te herstellen. De meeste onderdelen zijn voor handen, maar de wielen zul je moeten zoeken, of nieuwe kopen en daar banden op laten leggen. Olie, koelvloeistof, benzine en remvloeistof zul je moeten kopen, net als een nieuwe multiriem en een doosje bougies.

Je hebt aan de start van de game een beperkt aantal voertuigen tot je beschikking, een trekker met aanhanger, een brommer en een bootje. Je kunt met deze voertuigen de spelwereld verkennen, en al vast naar de winkel van Teimo gaan om eten, drinken, brandstof en benodigdheden voor de auto in te slaan.

Hieronder volgt wat basic info over hoe je moet beginnen in de game, de rest is aan jou.

Satsuma
De Satsuma Amp is gebaseerd op de Datsun 100A, ook wel Nissan Cherry, die van 1970 tot 1986 verkocht werd. De auto is voorwiel aangedreven, heeft een 1.0 4-cylinder motor met carburateur en een versnellingsbak met 4 verzetten.

Het uitlijnen van de voorwielen, het spannen van de multiriem, het ‘op tijd zetten’ van de kleppen, het stellen van de kleppen, het afstellen van de carburateur en het correct timen van de ontsteking is van belang om een auto te krijgen die goed loopt en soepel rijd.

Het niet correct afstellen van de kleptiming kost je waarschijnlijk een tuimelaaras zodra je voor de eerste keer de motor start, te lang op hoge snelheid over de snelweg jakkeren kost je uiteindelijk een keer een koppakking, de motor te hoog in toeren jagen bij het terugschakelen betekent vliegende lagerschalen en zuigers die het motorblok verlaten, het niet juist timen van de ontsteking zorgt voor kantelende zuigers die vervolgens sneller zullen slijten. Als je zuigers op hun einde zijn, dan zul je blauwe rook uit de uitlaat zien komen als gevolg van compressieverlies en daardoor motorolie die mee verbrand wordt.

Kortom, genoeg om rekening mee te houden, zeker als je de Satsuma als dagelijkse auto gaat inzetten is het verstandig om rustig met de auto om te springen. Beter stel je de carburateur iets rijker af zodat de motor minder heet wordt, de kleppen kun je dusdanig afstellen dat de motor niet voorbij 6000rpm komt en gemakkelijk te rijden is. Voor de rally zul je echter vermogen moeten hebben, dan is een armer mengsel en een hoger toerental van belang. Je kunt de auto ook sneller maken door upgrades te bestellen in het magazine dat op de werkbank ligt.

Upgrades
Je auto kun je upgraden, voor de fun of uit noodzaak; je auto moet aan bepaalde eisen voldoen als je aan de rally mee wilt doen. Je kunt onderdelen bestellen vanuit het auto-magazine dat in de garage op de werkbank ligt. Als je dit gedaan hebt, verschijnt er een envelop die je bij Teimo’s winkel in de brievenbus kunt doen. Na een dag of 2 gaat de telefoon in huis, Teimo belt om je te laten weten dat je onderdelen gearriveerd zijn. Na betaling kun je ze meenemen vanaf het loaddock naast de winkel.

Oom Kesseli
Kesseli is je oom, hij woont bij je om de hoek en afhankelijk van je voortgang in het spel kun je af en toe zijn busje lenen. Hij heeft ook een vrachtwagen die in Peräjärvi geparkeerd staat bij de waterzuiveringsinstallatie. Hier kun je in een later stadium werk mee verrichten om geld te verdienen.

Fleetari
Fleetari heeft een autogarage in Loppe. Fleetari heeft een hekel aan je auto en heeft altijd wel iets negatiefs te zeggen. Bij Fleetari kun je banden laten monteren op je nieuw gekochte velgen, hij repareert schades aan de auto en kan voor jou de uitlijning, kleppen, carburateur en ontsteking afstellen als je dit zelf teveel gedoe vind. Hij heeft sinds kort ook een dyno machine waarop je tegen betaling kunt testen hoeveel vermogen je uit je motortje kunt persen.

Fleetari kan je ook nieuwe motoronderdelen verkopen of je huidige onderdelen oplappen. Demonteer hiervoor het motoronderdeel dat je wilt vervangen of repareren. Een nieuw onderdeel verschijnt dan in de schappen in Fleetari’s kantoortje. Wil je het onderdeel laten repareren, leg het onderdeel dan op de toonbank en blader door het formuliertje dat op de toonbank ligt.

Als Fleetari met je auto of met een onderdeel bezig is, kun je zijn Ferndale meenemen. Let wel op, het is een landboot, hij rijd als een stereotype Amerikaan; veel vermogen, maar met waardeloos bochtenwerk en waardeloze remmen.

Fleetari heeft een temperament, breng je zijn auto niet op tijd terug dan kun je je eigen auto ergens op de map uit een sloot gaan vissen.

Peräjärvi
Dit is het hoofddorp van de regio.

Je vind hier Teimo’s tankstation + winkel waar je eten en drinken voor jezelf kunt kopen, maar ook benodigdheden voor je auto. In de brievenbus die naast de deur hangt kun je je bestelling voor nieuwe onderdelen kwijt.

De winkel is open van 10:00 tot 20:00 en is gesloten op zondag. Om 20:00 gaat Pub Nappo open, het café van Teimo, waar je eten, bier, vodka en koffie kunt krijgen.

Geld op? Feeling lucky? In de winkel en in het café staan gokkasten.

Bushalte
Tegenover Teimo´s winkel is een bushalte, er zijn totaal 4 bushaltes in de game waar je kunt in en uitstappen. De bus brengt je niet helemaal tot aan je huis en lopen is niet altijd een optie vanwege de afstand. Daarvoor zul je een lift moeten krijgen van Pena, of je moet op een strategische plek een voertuig achter laten om thuis te kunnen komen.

Je kunt je ook klem zuipen in Pub Nappo en hopen dat als die blackout komt, je thuis respawned.

Lindell
Heb je er vertrouwen in dat je hoop ellende roadworthy is? Om de hoek van Teimo vind je Lindell, waar je je auto op de brug zet en Lindell je auto gaat goedkeuren. Als de auto goedgekeurd is, krijg je de originele kentekenplaten van de auto terug.

Is de auto afgekeurd, dan krijg je op het formulier te zien wat er mankeert zodat je dit kunt oplossen voor een 2e, 3e, of 4e poging.

Survival
Het zal niet zo diepgaand zijn als bij survivalgames zoals The Forest, maar je moet wel voor je zelf zorgen in My Summer Car. Van je huis naar het dorp lopen overleef je niet zonder eten en drinken en je kunt maar 1 van beide in je hand meenemen. En je voertuig zal maar eens stuk gaan of in een sloot belanden en je moet lopen. Ga dus goed voorbereid op weg!

Urine
Moet af en toe ook gebeuren, laat je dit te lang in het rood staan, dan overlijd je aan een gebarsten blaas. Een grote hoeveelheid urine kan soms ook erg nuttig zijn als je auto zonder koelvloeistof staat, of....

Hunger
Heel simpel, zonder eten ga je dood. Je kunt eten kopen in de winkel of in het cafe, maar je kunt het ook zelf vangen/aanrijden en bbq'en. Zo is er worst (die je koud kunt eten maar ook kunt grillen), macaroni, pizza, chips (waar je enorm dorst van krijgt), vis, patat en eland.

Thirst
Redelijk self explanatory. Drink bier, water, melk (verlaagt ook je honger iets) of koffie (verlaagt ook stress en fatigue). Of als je zin hebt in een uitdaging, wodka of je zelf gebrouwen drankje.

Fatigue
Slaap los je op door tjah, te gaan slapen, of koffie te drinken. Negeer je je behoefte aan slaap dan begin je steeds meer te dommelen.

Stress
Stress is wat mij betreft een beetje een raar ding in My Summer Car. Je stress niveau loopt altijd op, onafhankelijk van wat je doet. Er zijn verschillende activiteiten die je kunt doen om stress te verlagen, sommige daarvan hebben ook weer een nadeel als gevolg, zoals een sauna die kortsluiting geeft en sigaretten die je een nicotine verslaving bezorgen waardoor stress sneller zal oplopen. Er zijn ook dingen die je stress niveau in 1 keer omhoog doen schieten, zoals een verkeersboete of een kater. Erg realistisch is het niet. Negeer je je stress niveau te lang, dan zul je overlijden.

Dirtiness
Wordt je nou helemaal gek van vliegjes die je maar niet met rust laten? Tijd voor een douche!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3kEURBANqbq3hUCO24CM74HH/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 30-04-2020 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Gereserveerd

Geen idee waarvoor, maar dat zie ik meer mensen doe bij dit soort topics :P

[ Voor 73% gewijzigd door FastFred op 22-08-2019 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Laatste paar dagen ben ik flink druk geweest met geld verdienen om een boete te betalen, die had ik gekregen bij een radarcontrole vanwege te hard rijden en omdat ik 2 biertjes op had volgens mij. In Finland zijn verkeersboetes afhankelijk van je inkomen, dus of ik ff 13229mk af wilde rekenen :X

Mijn zelfgestookte drank verkocht aan m'n kameraad en ook permanent de sleutels ontvangen van de vrachtwagen dus daar ook de eerste jobs mee gedaan. Onderweg naar de vrachtwagen nog even bij Fleetari langs geweest omdat de startmotor begon te haperen, die ook maar direct vervangen bij hem voor de deur.

Heb nu nog 3800mk over ongeveer.

Er is dinsdag een update op de public branch uitgekomen (normaal zit ik ook in de experimental branch) dus ik overweeg om weer eens een keer overnieuw te beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 23-08-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jammer dat ze niet een iets vergevingsgezindere versie van het spel hebben (bijvoorbeeld met een sleepdienst voor je auto's als je permadeath ook niet aan hebt) :) en dat je ergens duidelijke todo's hebt. Je krijgt nu wel af en toe telefoontjes, maar eigenlijk moet ik het opschrijven want ik moet nu boodschappen voro mijn moeder gaan doen maar ik weet al niet meer wat en ik weet ook niet waar ze woont. En mijn auto rijdt ook nog niet trouwens en op die bromfiets ben ik waarschijnlijk meteen dood :p

Ik ben nu een keer naar het stadje geweest en zit nu eigenlijk te wachten een beetje tot ik de bus kan gebruiken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Ik werd vooral gek van vage bugs en glitches, het winnen van de rally met toetsenbord is niet te doen en ik ben dan ook nooit verder gekomen in het verhaal en dus de endgame. Ik deed vooral het auto in elkaar zetten, netjes maken, finetunen en alle andere missies en opdrachten.

Het spel werd na een tijdje vervelend, wil je de rally proberen te winnen of wil je verder richtin endgame en je crashed met de auto dan moet je hopen dat je dat overleeft, reparatie geen geld kost, en spullen bij je hebt om hem ter plekke weer in elkaar te zetten. In het slechste geval ben je al snel weer een dag of wat kwijt om de auto te fixen/thuis te krijgen, als je voldoende geld hebt geen probleem maar heb je niet genoeg geld dan moet je dat zien te verdienen en dat kun je maar beter illegaal doen want doe je het legaal en je krijgt een verkeersboete dan is die ook weer hoger omdat je veel geld verdiend hebt en kun je die niet betalen dan moet je dagenlang ingame in de gevangenis zitten. En zo blijf je bezig.

De voorruit gaat ook nog eens heel erg snel stuk en ga je dan op snelheid rijden dan moet je een helm op want anders krijg je iets in je oog waarvan je enige tijd blind wordt. De voorruit vervangen deed ik daarom altijd in de MSC-Editor.

Ik heb het spel mede daarom ook al een jaar niet meer aangeraakt, het werd frustrerend.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 30-01-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, dat is een beetje de bedoeling van het spel volgens mij. Je frustreren met dat soort dingen. Ook die Pena die je steeds tegenkomt op dat smalle weggetje, die bijennesten. Daarom zou ik wel een iets vergevendere speelmodus willen. Dat je de auto kunt laten slepen naar je huis, of naar die garage en dat hij hem fixt. Ik wil gewoon het verhaal doorspelen, de jobs een keer doen maar niet steeds opnieuw beginnen en wat meer aanwijzingen bij het bouwen van de auto :p

Volgens mij hebben die andere spellen die ik noemde dat minder.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben nu mon Bazou aan het spelen. Een beetje hetzelfde idee, maar dan in Canada, met een bmw als hobbyauto en iets vergevingsgezinder (al heeft het ook een hard mode). De auto is ook bijna rijklaar in het begin al, alleen in slechte staat.

Mijn maple surrep schuur staat en de garage is af. Net lagen allebei mijn auto's weer in de greppel, dus een beetje frustratie blijft maar je kan ze ook laten slepen voor 100 dollar (handig omdat ik offroad ging met de bmw, te voet naar huis moest voor drinken en slapen en de auto daarna niet meer terug kon vinden.

/▌

Pagina: 1