• procyon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06-12 14:45
Hallo iedereen.

Ik zal naar verwachting in december dit jaar mijn baan verliezen. De afkoopsom zal in 2020 uitbetaald worden.
Dit lijkt slecht nieuws maar zat hier al een behoorlijke tijd op te wachten omdat ik graag ZZP'er wil worden.

Laten we bijvoorbeeld stellen dat de afkoop in Januari 2020 70K zal zijn. Dat zou betekenen dat mijn inkomsten als consultant in 2020 al direct in de 52% belasting schijf vallen.

Nu even wat uitleg over hoe ik denk te snappen hoe de regels zijn, als ik ergens een fout maak laat het me dan aub weten.

Nou denk ik te weten dat als de belastingdienst mij in 2020 aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting, alle inkomsten op 1 hoop worden gegooid bij de aangifte aan het einde van het jaar.

Dit zou dan potentieel interessant zijn omdat spelen met aftrekposten daarmee maximaal effect zullen hebben.
Dus MKB winstvrijstelling, startersaftrek etc. Maar dus ook een auto zakelijk aanschaffen.

Stel ik koop in 2020 een elektrische auto van 50K (ex btw), is het dan juist te veronderstellen dat ik in dat jaar de volgende posten mag aftrekken van mijn gecombineerde inkomen?

10K voor de MIA regeling wegens investering in een duurzaam (kuch) product.
10K voor afschrijving van de auto (20% afschrijving over 5 jaar)
2K voor autokosten.

Maakt een aftrekpost van 22K, wat netto ongeveer 11K belasting scheelt voor 2020?

Is dit correct?
Zo ja/nee, is dit handig? Of is het beter te kiezen voor een lease constructie zodat de bijtelling vast staat voor een x aantal jaar? Zie daar nog wel een valkuil namelijk als de bijtelling in 2021 fors omhoog gaat voor elektrische auto's.

Ik rij nu een diesel uit 2009, onderhoud daarvan is ongeveer 1000 per jaar. Wegenbelasting is 1600 per jaar, afschrijving nihil.

Thanks ;)

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:55

mvdam

EV-Gekkie

Ik zou zélf verwachten dat ondanks de uitbetalingsdatum de afkoopsom wellicht nog bij je loon? van 2019 opgeteld mag / kan worden. Immers heeft het daar betrekking op. (Toch?)

Of dat belastingtechnisch gunstiger is dan bovenstaande denk-ik-niet direct maargoed, wel iets om potentiëel rekening mee te houden.

De daadwerkelijke ontvangstdatum van het geld is eigenlijk t.o.v. de periode waarop je (ex-)werkgever het opgeeft aan de belastingdienst ondergeschikt.

Als zij dat boeken als zijnde eindafrekening december 2019. ipv Januari 2020, kan dat nog wel eens een verrassing zijn.

De rest heb ik wel vermoedens over, maar geen zekerheden. Dus ik durf je daar niet 123 in te adviseren.

Mijn vermoeden is dat je wellicht met een Financial Lease constructie ook een investering (auto) kan doen om je winst te drukken zonder daar direct (veel) liquide middelen voor aan te wenden. Dat kan om een buffer te bewaren best eens interresant zijn. De rentes liggen laag immers momenteel.

[Voor 5% gewijzigd door mvdam op 22-08-2019 12:50]

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 04-12 16:09
procyon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:44:
Je kunt de auto waarschijnlijk niet naar 0 afschrijven, indien je dat wel doet moet je bij verkoop, of bij het naar privé halen de te veel afgeschreven belasting terugbetalen.
Daarnaast kun je wel als starter willekeurig afschrijven. Dus eventueel kun je daar nog een beetje mee spelen.

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 06-12 08:57

Dat is een beetje veel, het komt volgens neer op 3000-4000 euro

• MicroWhale
  • Laatst online: 06-12 13:07

MicroWhale

The problem is choice

Vragen:
1. Koop je die auto op de zaak of op persoonlijke titel? (Als je hem op de zaak koopt, moet je zelf de bijtelling betalen. Houd daar rekening mee.) En vergeet niet dat je bij het kopen van een auto op de zaak ook die 50k (waar je al belasting over hebt betaald) weer inbrengt in je onderneming en dus op de (uitgaven) balans van je onderneming komt te staan. Lijkt mij een beetje zonde van het geld, maar ja, ieder zijn ding.
2. Startersaftrek mag je alleen voeren als je meer dan 1225 uren in dat belastingjaar hebt gedraaid, ga je dat halen?

Laten we bijvoorbeeld stellen dat de afkoop in Januari 2020 70K zal zijn. Dat zou betekenen dat mijn inkomsten als consultant in 2020 al direct in de 52% belasting schijf vallen.
En bedenk ook dat je die 70K op jouw persoon krijgt, niet als onderneming. Dus je betaalt uit loondienst loonheffing over 70K. Daarnaast betaal je als ondernemer over de omzet die je gedraaid hebt. Dat zijn twee verschillende dingen die pas samenkomen in je aangifte inkomstenbelasting, maar ook daarin zullen ze op twee verschillende plaatsen in je aangifte staan.

[Voor 30% gewijzigd door MicroWhale op 22-08-2019 13:13]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• procyon
carpebios schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:06:

Dat is een beetje veel, het komt volgens neer op 3000-4000 euro
Weet je het zeker? Ik haalde deze quote van de tesla website:
• Aanspraak op de MIA-regeling die u de mogelijkheid biedt om maximaal 27% van €40.000 = €10.800,- van de aanschafkosten af te trekken van uw fiscale winst;

• procyon
MrWilliams schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:08:

En bedenk ook dat je die 70K op jouw persoon krijgt, niet als onderneming. Dus je betaalt uit loondienst loonheffing over 70K. Daarnaast betaal je als ondernemer over de omzet die je gedraaid hebt.
Dank voor je reactie.

1 : De bijtelling betaal ik sowieso toch? Of ik hem nu ineens koop of lease?
2 : bewust van, ik begin in januari 2020 dus dat zal wel goed komen :)
3 : Heb ik het verkeerd begrepen dat je als ZZP'er altijd alles als inkomstenbelasting moet zien?

• mauwz
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 02-12 08:53
procyon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Dank voor je reactie.

3 : Heb ik het verkeerd begrepen dat je als ZZP'er altijd alles als inkomstenbelasting moet zien?
Bijtelling wordt altijd berekend als je een auto op de zaak hebt staan waarmee je privé rijdt (lees: meer dan 500km per jaar). Kopen of leasen maakt dan dus inderdaad niet uit. Welke het meest voordelig is, is een andere discussie die je later nog kan voeren.

Ik ben zelf zzp'er & accountant, ik adviseer veel ZZP'ers over dit soort zaken. Als ZZP'er richt je een eenmanszaak op, dit is de juridische entiteit waarin jij je werkzaamheden uitvoert. Fiscaal valt de winst die je hier maakt, onder de inkomstenbelasting. Over deze winst (dus je omzet minus alle bedrijfskosten), worden de door jou genoemde aftrekposten verrekend. Wat overblijft is je belastbare winst, waarover je de geldende belastingtarieven betaalt. Dus al het werk dat je in de eenmanszaak doet, is belast met inkomstenbelasting inderdaad.

Die afkoop van 70k wordt aan jou als privé persoon uitgekeerd, dit wordt verloond via de salarisadministratie, waarna loonheffing wordt ingehouden. Je ontvangt dus een netto bedrag. Omdat het bedrag wordt uitgekeerd (en vermoedelijk ook verloond) in 2020, wordt de belastbare winst uit jouw onderneming in de aangifte inkomstenbelasting hierbij opgeteld. Ookal is er een scheiding tussen zakelijke winst en het privé salaris, vallen beide zaken onder Box 1 van de inkomstenbelasting (en vallen ze dus bij elkaar). De winst valt dus hierdoor zo goed als zeker volledig in de 52% schijf (privé aftekposten buiten beschouwing gelaten).

Als jij in 2019 een dusdanig inkomen hebt dat je al binnen de 52% schaalt valt, lijkt het me verstandiger om deze in december 2019 te laten verlonen door je werkgever. Hij zal hier het bijzondere tarief over moeten rekenen, wat automatisch al 51,75% is, in welk jaar het ook valt. Op deze manier hou je een groot deel van jouw bedrijfswinst in 2020 uit de hoogste schaal... de vraag is of je werkgever hiervoor open staat.

[Voor 3% gewijzigd door mauwz op 22-08-2019 13:28]

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

procyon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Dank voor je reactie.

1. Als je de auto persoonlijk koopt van je eigen geld betaal je geen bijtelling. (die 70k is eigen geld, tenzij je die inbrengt in je onderneming en er via je onderneming een auto mee koopt).
2. top.
3. Ja. Je hoeft namelijk niet al je winst als inkomen te nemen. Je kunt ook zakelijk reserveren. Bijvoorbeeld voor grotere zakelijke uitgaven of voor andere zakelijke investeringen. In die gevallen reserveer je zakelijk een bedrag en daar betaal je dan geen inkomstenbelasting over. (en dat mag je dan niet tot je privé vermogen rekenen) Als je dat zakelijk gereserveerde geld uitgeeft, moet het altijd op je balans verschijnen. Als het dan toch voor privé uitgaven gebruikt wordt, betaal je alsnog inkomstenbelasting.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• procyon
MrWilliams schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:38:
3. Ja. Je hoeft namelijk niet al je winst als inkomen te nemen. Je kunt ook zakelijk reserveren.
Interessant, dit wist ik niet. Kan je dit gebruiken om alle inkomsten boven de 68K af te roamen en gratis mee te nemen naar het volgende jaar. Als dat jaar onverhoopt iets gebeurd laat je het vrijvallen en betaal je er mogelijk minder belasting over.

edit: zie het antwoord hier beneden al ;)

[Voor 4% gewijzigd door procyon op 22-08-2019 13:47]

• mauwz
[...]

3. Ja. Je hoeft namelijk niet al je winst als inkomen te nemen. Je kunt ook zakelijk reserveren. Bijvoorbeeld voor grotere zakelijke uitgaven of voor andere zakelijke investeringen. In die gevallen reserveer je zakelijk een bedrag en daar betaal je dan geen inkomstenbelasting over. (en dat mag je dan niet tot je privé vermogen rekenen) Als je dat zakelijk gereserveerde geld uitgeeft, moet het altijd op je balans verschijnen. Als het dan toch voor privé uitgaven gebruikt wordt, betaal je alsnog inkomstenbelasting.
In een eenmanszaak werkt dit helaas niet zo, de gehele belastbare winst na aftrek van alle aftrekposten valt onder Box 1 (winst uit onderneming). Dat je het geld op een zakelijke rekening laat staan als zakelijke reserve om Box 3 vermogensrendementsheffing te beperken is tot op zekere hoogte zeer goed mogelijk. Maar je kan niet zelf kiezen welke winst je wilt belasten en welke niet.

Uiteraard kan je aan het einde van het jaar nog wel eens een factuur doorschuiven of nog te ontvangen facturen als reservering opnemen, maar verwacht hier geen duizenden euro's mee te besparen. Dit valt gewoon onder het goed koopmansgebruik dat je moet hanteren bij het voeren van een administratie.

Een B.V. daarentegen wel, je keert maandelijks salaris uit waarover loonheffing wordt ingehouden. Het geld dat je in de B.V. achter houdt, is inderdaad onbelast totdat je besluit het alsnog privé uit te keren :)

[Voor 15% gewijzigd door mauwz op 22-08-2019 13:52]

• procyon
mauwz schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:26:
[...]
Als jij in 2019 een dusdanig inkomen hebt dat je al binnen de 52% schaalt valt, lijkt het me verstandiger om deze in december 2019 te laten verlonen door je werkgever. Hij zal hier het bijzondere tarief over moeten rekenen, wat automatisch al 51,75% is, in welk jaar het ook valt. Op deze manier hou je een groot deel van jouw bedrijfswinst in 2020 uit de hoogste schaal... de vraag is of je werkgever hiervoor open staat.
Thanks! Dat is helemaal duidelijk!

• TukkerTweaker
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 29-11 11:08
[...]

1. Als je de auto persoonlijk koopt van je eigen geld betaal je geen bijtelling. (die 70k is eigen geld, tenzij je die inbrengt in je onderneming en er via je onderneming een auto mee koopt).
Daarmee verlies je de mogelijkheid om alle autokosten (afschrijving, onderhoud, laadkosten, etc.) zakelijk op te voeren. Denk niet dat 19ct per kilometer voor een elektrische auto opweegt tegen de bijtelling van 8%.

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 06-12 08:57
procyon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:08:
[...]

Weet je het zeker? Ik haalde deze quote van de tesla website:
• Aanspraak op de MIA-regeling die u de mogelijkheid biedt om maximaal 27% van €40.000 = €10.800,- van de aanschafkosten af te trekken van uw fiscale winst;
Ja, kijk maar eens naar rekenvoorbeelden van die aftrek. Het op de site van Tesla is veereels te rooskleurig, zat namelijk met hetzelfde.

• rboy11
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 21:44
Wellicht ook nog wel het noemen waard. Je kan bij de belastingdienst ook een verzoek doen om je inkomen te middelen. Je smeert dan het totale inkomen van een periode van drie jaar evenredig uit over die drie jaar. Stel dat je bijvoorbeeld de volgende inkomens heb:
2017: €40K
2018: €40K
2019: €110K

Als je dan middelt dan heb je ieder jaar een inkomen van €63,33K.

Je kunt dan mogelijk nog een stukje inkomstenbelasting terugkrijgen.

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

mauwz schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:45:
[...]

In een eenmanszaak werkt dit helaas niet zo, de gehele belastbare winst na aftrek van alle aftrekposten valt onder Box 1 (winst uit onderneming). Dat je het geld op een zakelijke rekening laat staan als zakelijke reserve om Box 3 vermogensrendementsheffing te beperken is tot op zekere hoogte zeer goed mogelijk. Maar je kan niet zelf kiezen welke winst je wilt belasten en welke niet.

Uiteraard kan je aan het einde van het jaar nog wel eens een factuur doorschuiven of nog te ontvangen facturen als reservering opnemen, maar verwacht hier geen duizenden euro's mee te besparen. Dit valt gewoon onder het goed koopmansgebruik dat je moet hanteren bij het voeren van een administratie.

Een B.V. daarentegen wel, je keert maandelijks salaris uit waarover loonheffing wordt ingehouden. Het geld dat je in de B.V. achter houdt, is inderdaad onbelast totdat je besluit het alsnog privé uit te keren :)
Dat wist ik dan weer niet. Dus dit mag niet volgens jou (even voor de duidelijkheid):

Op mijn balans van 2020 staan:
- 100k omzet.
- 10k kosten.
- 10k reservering voor pensioen
- 10k reservering voor (toekomstige) investeringen. (want ik wil een softwarebureau gaan betalen om een app te ontwikkelen bijvoorbeeld)

Dan heb ik over 2020 toch 70k winst die wordt belast als inkomstenbelasting?
Over die 10k pensioenreservering hoef ik geen inkomstenbelasting te betalen*
En als ik er in 2021 dan niet uitkom met die ontwikkelaar, dan kan ik op de balans die 10k onttrekken naar privé en wordt deze alsnog aangeslagen als inkomstenbelasting, maar nu voor 2021.

*NB Het is wel zo dat die reservering voor pensioen vervalt op het moment dat ik mijn zaak sluit voordat ik pensioengerechtigd ben. Ik moet dan over het gehele gereserveerde bedrag (in dit geval nog maar 10k) alsnog inkomstenbelasting betalen.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:43
carpebios schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:58:
[...]

Ja, kijk maar eens naar rekenvoorbeelden van die aftrek. Het op de site van Tesla is veereels te rooskleurig, zat namelijk met hetzelfde.
In welk opzicht is het te rooskleurig? Volgens mij klopt de berekening van de ts gewoon.

[Voor 7% gewijzigd door Malt007 op 23-08-2019 12:52]

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:39

t_captain

Moderator General Chat

Nu even wat uitleg over hoe ik denk te snappen hoe de regels zijn, als ik ergens een fout maak laat het me dan aub weten.

Nou denk ik te weten dat als de belastingdienst mij in 2020 aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting, alle inkomsten op 1 hoop worden gegooid bij de aangifte aan het einde van het jaar.
Het is iets ingewikkelder:

Winst uit Onderneming
minus aftrekposten WUO (denk aan zelfstandigen- en startersaftrek en eventueel WBSO)
minus MKB-Winstvrijstelling
plus bijtellingen

is belastbaar inkomen uit de onderneming.

Dat moet worden opgeteld met andere inkomsten in box 1. Met de aanschaf van een bedrijfsmiddelen onder MIA of KIA kun je wel de ondernemingswinst drukken, maar niet de andere inkomsten zoals je afkoopsom.

Heb je een pensioengat? Reserveringsruimte kan een zeer interessante optie zijn voor een deel van je afkoopsom.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:08
Hallo iedereen.

Ik zal naar verwachting in december dit jaar mijn baan verliezen. De afkoopsom zal in 2020 uitbetaald worden.
Dit lijkt slecht nieuws maar zat hier al een behoorlijke tijd op te wachten omdat ik graag ZZP'er wil worden.

Thanks ;)
Stamrecht BV oprichten en het geld bewaren voor later, dan kan je geld uit de BV naar jezelf uitkeren wanneer je eens in een lager IB tarief valt.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:39

t_captain

Moderator General Chat
Pensioensparen in eigen beheer is enkele jaren geleden afgeschaft helaas.

• procyon
jadjong schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Stamrecht BV oprichten en het geld bewaren voor later, dan kan je geld uit de BV naar jezelf uitkeren wanneer je eens in een lager IB tarief valt.
Thanks! Maar volgens mij is dat al lang niet meer mogelijk :)

• Neobuq
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 03:46
Hallo iedereen.

Dit zou dan potentieel interessant zijn omdat spelen met aftrekposten daarmee maximaal effect zullen hebben.
Dus MKB winstvrijstelling, startersaftrek etc. Maar dus ook een auto zakelijk aanschaffen.

Stel ik koop in 2020 een elektrische auto van 50K (ex btw), is het dan juist te veronderstellen dat ik in dat jaar de volgende posten mag aftrekken van mijn gecombineerde inkomen?

2K voor autokosten.

Maakt een aftrekpost van 22K, wat netto ongeveer 11K belasting scheelt voor 2020?

Is dit correct?
Zo ja/nee, is dit handig? Of is het beter te kiezen voor een lease constructie zodat de bijtelling vast staat voor een x aantal jaar? Zie daar nog wel een valkuil namelijk als de bijtelling in 2021 fors omhoog gaat voor elektrische auto's.

Ik rij nu een diesel uit 2009, onderhoud daarvan is ongeveer 1000 per jaar. Wegenbelasting is 1600 per jaar, afschrijving nihil.

Thanks ;)
Een paar regelingen waar je van gebruik kunt maken waar ik je graag op wil wijzen zijn:

Voor wat betreft je hoge inkomen in 2020 (door afkoopsom), deze kun je middelen over de voorgaande 2 jaren. Dit is vooral handig als je inkomen in 2018 en 2019 niet in de bovenste schijf viel. Deze regeling heet de middeling sterk wisselende inkomens. Zie: https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

Je kunt er ook voor kiezen om met de ontslagvergoeding een stamrecht B.V. op de richten. Je hoeft dan niet af te rekenen over de ontslagvergoeding maar kunt deze volledig bruto gebruiken om te ondernemen. Of dit voordeliger is dan een eenmanszaak zou verder uitgezocht moeten worden.

Voor wat betreft de MIA en de autokosten heb je gelijk.

[Voor 8% gewijzigd door Neobuq op 24-08-2019 23:13]

• mauwz
MrWilliams schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:23:
[...]

Dat wist ik dan weer niet. Dus dit mag niet volgens jou (even voor de duidelijkheid):

Op mijn balans van 2020 staan:
- 100k omzet.
- 10k kosten.
- 10k reservering voor pensioen
- 10k reservering voor (toekomstige) investeringen. (want ik wil een softwarebureau gaan betalen om een app te ontwikkelen bijvoorbeeld)
100 k omzet
-/- 10k kosten
-/- 10k pensioenreservering
Winst = 80k

Reservering toekomstige investeringen kan je niet administratief als lasten boeken. Het geld voor deze investering kan je uiteraard wel achter houden op de bankrekening van de de eenmanszaak, hierdoor bespaar je de vermogensrendementsheffing in box 3 privé.

De kosten die je boekt, moeten in de regel betrekking hebben op het jaar waarover je rapporteert.
Daarnaast worden investeringen ook niet direct afgetrokken van de winst, omdat je deze afschrijft over de levensduur (5 jaar bijv.). :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee