Last van rioolvliegjes

Pagina: 1
Acties:

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Ik heb sinds een half jaar last van rioolvliegjes / motmuggen op de badkamer. Schoonmaken van doucheafvoer (zo'n lange gleuf in de vloer) en wastafels met soda en heet water of chloor helpt, maar ze blijven komen. Het zijn er elke dag zo'n 5-10, ze zijn makkelijk te vangen en te pletten, maar toch, ik wil ze niet meer zien. Het is onhygiënisch en ze zitten overal op.

In de zoektocht naar een definitieve oplossing vraag ik mij nu af of de verschillende afvoeren wel goed zijn. Zo is mijn dubbele wastafel voorzien van een afvoer waar ik mij van af vraag of deze wel goed het riool afsluit. Het ruikt soms ook niet fris op de badkamer.

De wastafel afvoer ziet er als volgt uit:

Foto1

Foto2

Is dit wel een goede afsluiting van het riool? Een goed werkende sifon? Er mist toch een stukje "zwanenhals"?

Verdere tips zijn welkom!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:03
Je hebt inderdaad geen zwanenhals, maar een bekersifon. Dat is een andere oplossing.
Ik zie niet direct iets heel raars hieraan.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die 2 taps toelopende punten bovenop de bekersifons, zijn die open of dicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Het kan ook een beluchtings probleem zijn waardoor 1 van je al niet grote sifons leeggetrokken kan worden. Door het doortrekken vd wc bv.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Plak eens een stukje tape over de openingen die je hebt. Zitter er na een nacht vliegjes aangeplakt dan weet je waar ze vandaan komen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Denk eerder dat ergens een lekkage toch zit. Hoe loopt de pijp verder achter de witte plank?

[ Voor 35% gewijzigd door CyberMania op 22-08-2019 12:28 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:37
Misschien dat er geen water in die sifon staat?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Anoniem: 320788

Niet zo veel geks de zien op de foto's.
Behalve dat iemand flex troep heeft gebruikt.

Hier ook last gehad van vliegjes, en na vernieuwing van alle buizen nooit meer last van gehad. Bleek dat een buis onder het huis een gat had ontwikkeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 320788 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:33:
Niet zo veel geks de zien op de foto's.

Hier ook last gehad van vliegjes, en na vernieuwing van alle buizen nooit meer last van gehad. Bleek dat een buis onder het huis een gat had ontwikkeld
Dat heb ik ook gehad. En daarmee een miljoenmiljard vliegjes onder het huis (:r ). Via een doorvoer in de vloer kwamen ze huis terecht. Nu de riolering is gerepareerd (:r :r) hebben we enkele weken later geen last meer.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

P_de_B schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:36:
[...]

Dat heb ik ook gehad. En daarmee een miljoenmiljard vliegjes onder het huis (:r ). Via een doorvoer in de vloer kwamen ze huis terecht. Nu de riolering is gerepareerd (:r :r) hebben we enkele weken later geen last meer.
idem, alleen had bij ons de buurvrouw last van vliegjes. Bleek er al een jaar of 3 een lekkage onder onze keuken te zitten (huis was toen 1 jaar in bezit).. na oplossen lekkage binnen enkele weken nergens last van.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 320788 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:33:
Behalve dat iemand flex troep heeft gebruikt.
Dat zijn standaard afvoersetjes die je krijgt bij een dubbele wasbak. Daar kun je zelf wel met PVC gaan lopen klooien maar dit past, altijd.

...

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 23-03-2020 13:56 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Haal het rooster van de douchegoot er eens uit en controleer of je daar een waterslot hebt.
Je zal niet de eerste zijn waar het binnenwerk eruit gehaald is omdat het dan beter doorloopt.......

Please state the nature of the technical emergency

• CyberMania
thejoker80 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:39:
[...]

idem, alleen had bij ons de buurvrouw last van vliegjes. Bleek er al een jaar of 3 een lekkage onder onze keuken te zitten (huis was toen 1 jaar in bezit).. na oplossen lekkage binnen enkele weken nergens last van.
Idd, dit lijkt me het meest waarschijnlijke. Ben je al de kruipruimte in geweest? Waarschijnlijk lekt een afvoerpijp in de kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
CyberMania schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:02:
[...]
Idd, dit lijkt me het meest waarschijnlijke. Ben je al de kruipruimte in geweest? Waarschijnlijk lekt een afvoerpijp in de kruipruimte.
Ik heb geen kruipruimte, huis is helemaal onderkelderd.
edsandje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:51:
Haal het rooster van de douchegoot er eens uit en controleer of je daar een waterslot hebt.
Je zal niet de eerste zijn waar het binnenwerk eruit gehaald is omdat het dan beter doorloopt.......
Het lijkt gewoon een gat in de sleuf waar water in staat. Zal straks een foto maken en plaatsen.
CyberMania schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:27:
Denk eerder dat ergens een lekkage toch zit. Hoe loopt de pijp verder achter de witte plank?
Volgens mij de muur in. Zie daarna niet meer.
P_de_B schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:20:
Plak eens een stukje tape over de openingen die je hebt. Zitter er na een nacht vliegjes aangeplakt dan weet je waar ze vandaan komen.
Goeie tip, ga ik proberen!
sypie schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:17:
Die 2 taps toelopende punten bovenop de bekersifons, zijn die open of dicht?
Ga ik checken.

[ Voor 64% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 22-08-2019 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je hebt onder acties de optie wijzigen staan.
Graag gebruiken als je bericht het laatste bericht is en je wilt nog iemand quoten... Dus 1 bericht met 5 quote s

• CyberMania
Anders ff een rookgenerator huren om je leidingen te checken:

Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/assets/modules/products/rookgenerator_big_1.jpg

https://www.boels.nl/hure...ooltechniek/rookgenerator

Meest voordehandliggende is toch ergens een lekkage in je afvoer of een dop die niet meer goed afdekt etc. Dus of zelf je leidingen checken of een loodgieter gaan bellen als je er vanaf wilt.

[ Voor 53% gewijzigd door CyberMania op 22-08-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Even een update: het afplakken van de afvoeren van het badkamerkastje heeft laten zien dat de beestjes niet daaruit komen. De bekersifons zijn van boven dicht.

Wat ik nu zie zijn andere vliegjes dan de rioolvliegjes waar ik eerder last van had. Die rooolvliegjes zijn verdwenen na het grondig reinigen van de doucheafvoer + doorspoelen met heet water en soda. Rioolvliegjes vliegen langzamer en zijn iets breder dan die nu op de badkamer zitten.

Toeval wil dat mijn vrouw net 2 planten heeft geplaatst waar de beestjes blijkbaar uit de grond komen.

Dus voor nu lijkt het opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:37:
Even een update: het afplakken van de afvoeren van het badkamerkastje heeft laten zien dat de beestjes niet daaruit komen. De bekersifons zijn van boven dicht.

Wat ik nu zie zijn andere vliegjes dan de rioolvliegjes waar ik eerder last van had. Die rooolvliegjes zijn verdwenen na het grondig reinigen van de doucheafvoer + doorspoelen met heet water en soda. Rioolvliegjes vliegen langzamer en zijn iets breder dan die nu op de badkamer zitten.

Toeval wil dat mijn vrouw net 2 planten heeft geplaatst waar de beestjes blijkbaar uit de grond komen.

Dus voor nu lijkt het opgelost!
Rioolvliegen zien eruit als een zwart hartje als ze stilzitten.

Rouwvarenmugjes zijn smaller en kleiner en staan wat hoog op de voorpootjes.

Tegen rouwvarenmug: direct de gehele potgrond vervangen want die zit vol met larfjes. Ben je te laat en zitten ze al in andere planten kan ik de kaneelmethode sterk aanraden. Zoek ff in het kruiden en moestuintopic daarvoor.
Pagina: 1