• Eric1981
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-01-2024
Beste Allen,

Ik heb een vraagje over referenties en omgaan met een gat in je cv.

De situatie is als volgt: ik ben inmiddels zo'n 2+ jaar werkzoekend in de ict (niveau hbo, allround ict'er, veel gedaan met programmeren, scripten en verschillende os systemen/hardware (win, linux, rasp. pi, arduino, etc) ). Ik krijg wel regelmatig de kans om op gesprek te gaan (al begint het nu wel duidelijk minder te worden door het groeiende gat in m'n cv), maar dat heeft tot nu toe nog geen baan opgeleverd.

Grootste probleem dat ik tegenkom is dat ik met name in de eerste ronde (en vaak ook in 2de ronde) voornamelijk gesprekken heb (voornamelijk pz en management achtige mensen) met vragen als omschrijf jezelf als persoon, hoe zien andere mensen jou, wat doe je graag in je vrije tijd buiten werk, etc. Daarna zoomen ze vaak in op m'n cv en komen er voornamelijk kritische vragen over het gat in m'n cv en andere minpunten, met als resultaat dat ik bijna totaal niet toe kom aan vragen over welke skills ik heb, wat ik kan toevoegen en hoe dat aansluit bij wat men zoekt (daar liggen denk ik mijn sterkste punten).

Verder had ik 2 goede referenties van project managers waar ik mee heb gewerkt in projecten, maar doordat ze in het kader van een aantal sollicitaties zijn opgebeld en zijn onderworpen aan een soort kruisverhoor willen ze nu in principe niet meer optreden als referentie. Ik heb wel getuigschriften van alle banen, maar dat blijkt in de praktijk niet veel waard te zijn krijg ik de indruk.

Nu zit ik dus met drie problemen:

- Ik heb een gat in m'n cv en hoe groter het wordt, hoe moeilijker het gaat worden.
- Ik heb nu geen referenties meer.
- Het lukt me bijna niet in contact te komen met werkgevers waar ik een inhoudelijk gesprek kan voeren over wat ik kan en eventueel kan toevoegen (ik denk wel dat ze er zijn, maar ik doe ergens blijkbaar iets fout).

Is er iemand die dit herkent en/of eventueel ideeën of oplossingen heeft om hiermee om te gaan? Want zo als dingen nu lopen gaat het niet lukken ondanks dat iedereen overal zegt dat er werk zat is in deze sector.

Groet,
Eric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn die 'andere minpunten'? Wil je daar wat meer over zeggen?

Je zou wellicht die lege jaren kunnen opvullen met de zaken die je gedaan hebt, neem aan dat je wel e.e.a. aan kleine projectjes (al dan niet voor jezelf) hebt gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Wellicht wil je de reden van het CV gat niet delen met ons, maar kan je het wel goed uitleggen aan de potentiele werkgever?

Xbox: Gulpener88

• Pr0minence
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-02-2023
Een advies wat ik altijd meegekregen heb is dat je in het gesprek moet proberen om het juist in de richting te bewegen naar waar jouw sterke punten liggen. Heb je een gat in je CV? Misschien. Maar ik neem aan dat je ook een sterk portfolio hebt met projecten die je afgerond hebt en een pakket aan vaardigheden die voor vele werkgevers waardevol zijn.

Als jij alleen met recruiters spreekt die zich eerst richten op 'huisje boompje beestje' en dan pas op de hard-skills die nodig zijn om je functie uit te kunnen oefenen, dan lijkt het mij verstandig om het over een andere boeg te gooien en je juist te richten op wat je 'kunt'. Een goed idee is om dit ook meteen in je CV terug te laten komen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Is 1981 je geboortejaar? Wat was je laatste baan en wat was je leukste baan?

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Heb je in die 2+ jaar dat je zoekt dan niets anders gedaan?
Dan zou ik als werkgever ook terughoudend zijn.

MSX 2 rulez more

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Greyfox schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:00:
Heb je in die 2+ jaar dat je zoekt dan niets anders gedaan?
Dan zou ik als werkgever ook terughoudend zijn.
TS vraagt duidelijk om ideeën en oplossing. Dat werkgevers terughoudend zijn, is de hele reden van zijn post..

Even ontopic: Ik zou zo eerlijk mogelijk zijn tijdens een gesprek. Waarschijnlijk heb je een goede reden waarom je een gat hebt in je cv. Dit kan je dan ook benoemen. Daarnaast wel lastig om echt advies te geven als we de reden niet precies weten. Maar dat is natuurlijk aan jou of je dat wilt delen of niet.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:22
Kan je jouw CV niet aanpassen zodat de skills die je hebt beter naar voren komen? En hoe vul je dat gaat op, dat kan je misschien ook wat mee op je CV (opleidingen, vrijwilligerswerk).

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:36
Misschien niet het populairste antwoord, maar gewoon het gat niet benoemen?
En als ze er naar vragen, heb je een wereldreis gemaakt, of een sabbatical, voor je zieke moeder/oma/familielid gezorgd.

Als je vertrouwen genoeg hebt in je eigen kunnen, is een klein beetje bluffen voor niemand erg.
Zolang je het in je proeftijd maar waarmaakt...

Even niets...

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:22
FireDrunk schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:49:
Misschien niet het populairste antwoord, maar gewoon het gat niet benoemen?
En als ze er naar vragen, heb je een wereldreis gemaakt, of een sabbatical, voor je zieke moeder/oma/familielid gezorgd.

Als je vertrouwen genoeg hebt in je eigen kunnen, is een klein beetje bluffen voor niemand erg.
Zolang je het in je proeftijd maar waarmaakt...
Een beetje bluffen, of een beetje liegen? Zulke leugens maak je niet meer goed, ook niet na je proeftijd, als het bekend wordt blijft er een vertrouwensbreuk waar je niet gelukkig van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Enkele tips:
- Neem zelf initiatief om over het gat in je CV te vertellen. Laat het niet aankomen op je gesprekspartner om er over te beginnen. Daarmee voorkom je dat je de indruk wekt het te willen verbergen. Het toont dat je je bewust bent van jezelf en je doen en laten. En je hebt meer ruimte om toe te lichten waarom het zo is gelopen, en wat je er van hebt geleerd.
- Dat laatste geldt ook voor je zwakke punten. Als je laat zien dat je er bewust van bent, is het ook meer geloofwaardig als je zegt dat je er aan werkt om te verbeteren. Het is ook een moment om een pluspunt in te haken: "inderdaad kan/weet ik X niet, maar Y en Z kan/weet ik wel en ik wil graag X ook leren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:36
@Transportman Daarom zeg ik ook, vermijden. Ik keur liegen zeker niet goed, maar zoals we hier allemaal wel bevestigen, zijn werkgevers soms wat overdreven in hun conclusies als het gaat om gaten in een CV.

Even niets...

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
Het gat is er nu eenmaal, dit kun je zo positief mogelijk brengen en gewoon gelijk eerlijk zeggen dat je moeite hebt met PZ gesprekken en veel beter bent in het opnoemen van je skills is ook een optie. Dan zijn de meeste PZ’ers wel bereid om je wat te helpen met je persoonlijkheid naar voren brengen. Ze moeten namelijk gewoon weten wat voor vlees ze in de kuip hebben en/of je past bij het team. Skills komen imo op de tweede plaats.

Wat je wel kunt doen is gaan nadenken over de vragen die ze stellen en daar alvast antwoord op geven:
– Waar word ik enthousiast van in het leven? e.g. is dat in je onderbroek netflix kijken, zeg dat gewoon en je eerlijkheid zorgt voor jezelf ook voor een fijner gesprek.
– Hoe omschrijven mensen mij op de werkvloer? e.g. ben je soloist die shit gedaan krijgt, zeg dat dan op een andere manier. PZ wil ‘teamwork’ etc. horen en dan zeg je gewoon dat je het belang ziet van in een team werken en dat je ook erg goed bent in dingen gedaan krijgen.
– Hoe omschrijven mensen mij in het algemeen?

Puur wat voorbeelden.

Merk wel dat je het hebt over de HR/PZ mensen en het klopt dat dit een ander soort gesprek is dan met de technische mensen. PZ mensen moet je overtuigen en dus moet je uitzoeken wat ze willen horen en jezelf durven te verkopen.

Heb je op een blauwe maandag met python gestoeid, zeg dat je een maand met python hebt gestoeid. Heb je een middag als vrijwilliger gewerkt, zeg dat je wel eens vrijwilligers werk doet en noem dat ene voorbeeld dan. Als ze vragen over teamwork, bijleren naast het werk, uitjes etc. wees altijd positief. Al die hippe HR termen zijn als het ware checkboxes die ze af gaan en je moet zorgen dat ze hem ook checken ;)

Klinkt stom, oneerlijk en als oversellen voor velen, maar anderen doen het ook en het is alleen maar om ‘langs’ die PZ mensen te komen.

Maak dus een aanpak om ‘langs’ die HR personen te komen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

@Eric1981 Heb je ook om feedback gevraagd waarom je niet wordt aangenomen? Is dat daadwerkelijk het gat in je CV, of juist de manier waarop je reageerd op de vragen naar het gat op je CV wordt gevraagd.
Sla je bv dicht of zo, of heb je geen goed antwoord?

OF is het heel iets anders, je houding, manier van gesprek dat ze doet afzien om verder met je te gaan?
Je lijkt heel erg te focussen op hoe je dat gat moet aanpakken, maar wellicht is het wel iets anders wat de reden is.

[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 22-08-2019 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

cakebp schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:35:
[...]

TS vraagt duidelijk om ideeën en oplossing. Dat werkgevers terughoudend zijn, is de hele reden van zijn post..

Even ontopic: Ik zou zo eerlijk mogelijk zijn tijdens een gesprek. Waarschijnlijk heb je een goede reden waarom je een gat hebt in je cv. Dit kan je dan ook benoemen. Daarnaast wel lastig om echt advies te geven als we de reden niet precies weten. Maar dat is natuurlijk aan jou of je dat wilt delen of niet.
Maar het helpt wel als we iets weten over de reden.
Als je echt 2 jaar niets gedaan hebt, dan ga je dat met geen enkel gesprek recht breien lijkt me.
Als er wel een reden is, is benoemen de enige logische oplossing.
Het kan een ongemakkelijke reden zijn, maar als je ergens gaat werken komt dat enig moment toch wel naar voren.

MSX 2 rulez more

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik weet niet of je het al doet, maar zo niet denk ik dat het nuttig is te zorgen dat je wel een zinvolle dagbestedig hebt anders dan solliciteren. Liefst iets ICT gerelatereeds.

Ofwel: Vrijwilligerswerk, zodat je het gat niet NOG groter maakt, maar juist op vult met iets waar jij én de maatschappbij beter van worden.

Verder eens met de rest: Wees eerlijk over het gat. Draai er niet omheen maar zorg dat je een goed antwoord hebt op de vraag "waarom".

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Eric1981
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-01-2024
Bedankt voor alle reacties (zitten een aantal bruikbare tips bij), ik ga ermee aan de slag.

Wat betreft de reden voor het gat in mijn cv. Veel mensen hier lijken aan te nemen dat er iets dramatisch is gebeurd in die tijd (blijkbaar is er toch enigszins het stigma dat er bij zo'n gat iets totaal niet klopt), maar het komt er gewoon op neer dat er een contract afliep wat niet is verlengd, en ik daarna op zoek ben gegaan naar iets nieuws. Op dat moment leek het me een mooie kans op een nieuwe start die qua leeftijd nog net kon. En er zijn een aantal bijna dingen langs gekomen, maar helaas niets definitiefs. Daarna lijkt het toch vooral een kwestie van de wet van de remmende achterstand (ik zie het aantal positieve reacties afnemen in mijn resultaten lijst naarmate de tijd vordert).

Ik doe vrijwilligerswerk (valt me overigens op dat veel werkgevers dit niet graag op een cv zien), zelfstudie-trajecten in ict en elektonica, en probeer mijn tijd zo zinvol mogelijk te vullen. En ik zou op dit moment denk ik zelfs bijna gratis gaan werken als er een eerlijke kans op een baan in zou zitten. Dus het is niet dat ik niet gemotiveerd ben.

Wat betreft feedback. Is erg lastig. Zou best kunnen dat er meer dingen spelen (leeftijd richting 40, inmiddels misschien een wat onzekere presentatie, wie zal het zeggen.), maar daar kom je nooit achter omdat je n.a.v. een afgewezen gesprek (zelfs bij nabellen) nooit meer krijgt dan wat juridisch veilig generiek commentaar waar je niet veel mee kan.

Ik ga dit weekend iig mijn cv onder de loep nemen en kijken of ik dingen wat gunstiger neer kan zetten. Misschien dat daar nog wat winst in zit.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
@Eric1981 Dat verbaast me dat werkgevers juist geen vrijwilligerswerk op je CV willen zien. Hoezo niet? WAt voor opmerkingen krijg je er dan over? Ik doe namelijk ook aan vrijwilligerswerk en zet het ook op mijn CV. Tot nu toe altijd een dankbaar gespreksonderwerp geweest, al werk ik in de financiële sector dus wel een andere sector dan de IT

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Je bent eind 30, dat is nog niet eens op de helft van je carrière.
Je hebt het over een nieuwe start die qua leeftijd nog net kon en over het feit dat je al bijna 40 bent.

Als ik de 2 berichten van je lees zou ik vooral kijken naar een sollicitatiecursus ofzo, je raakt bij mij namelijk geen positieve noot in hoe je je situatie beschrijft. Dit zou ook door mensen van HR opgepakt kunnen worden.

Ik bedoel hiermee dat het kan helpen om een reeks van goede punten/reacties te oefenen en klaar te hebben. Zo kan je het gesprek veel meer sturen.
Je geeft aan dat je skills in een gesprek onderbelicht worden, ga opzoek naar tips om er voor te zorgen dat je het binnen 5 minuten in het gesprek over je skills hebt. Bijvoorbeeld een bruggetje tussen ‘jou als persoon’ en ‘handige skill X, Y of Z’.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:54
Ben je op LinkedIn te vinden? Met je publieke profiel kun je al je activiteiten en hobbies kwijt op de manier die jij passend vind. Met de juiste rolomschrijving(en) trek je ook de aandacht van recruiters?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hmm. Mijn ervaring is dat JUIST vrijwilligerswerk een interessant gespreksonderwerp is.

Misschien eens een keer een sollicitatietraining volgen en met een coach kijken waar het aan ligt?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:13
Een gat van 2 jaar op een CV is voor mij geen reden om een kandidaat niet uit te nodigen en/of af te wijzen. Vooral niet als je rondom dat gat relevante of interessante werkervaring hebt. Het is een mooi haakje om eventueel te vragen wat er in die 2 jaar gebeurd is, maar ook dat is lang niet altijd van belang. Als de andere banen laten zien dat iemand geen jobhopper is, dan is die twee jaar eigenlijk ook niet per se van belang om te weten als werkgever.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-08 13:23
Ik kan me niet voorstellen dat een gat in je cv de reden is als je wel gewoon bezig bent met nuttige dingen(vrijwilligerswerk en zelfstudie).

Wat voor een soort plekken solliciteer je? Heb je wel eens over detachering gedacht, over het algemeen kom je daar makkelijker binnen als ze het idee hebben dat je wel een beetje kunnen vormen tijdens zo'n sollicitatie.

Heb je zelf het idee dat er iets fout gaat in gesprekken? Ben je iemand die heel down(niet enthousiast) over komt? Heb je wel eens oefen gesprekken gehad met vrienden/ouders/familie?

Als je geld hebt, of je ouders je kunnen helpen heeft het misschien zin om naar iemand te gaan die zich hiermee bezig houdt. Let wel op dat je hierin een goed iemand kiest want er zijn veel die maar wat doen. PM eventueel voor tips.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat een junior van 35+ het toch wat lastiger heeft om op plekken binnen te komen als ie niet mooi kan praten, probeer daarom misschien de lat wat lager te leggen qua vacatures(als je dat niet al deed).

[ Voor 13% gewijzigd door Trapezoid op 23-08-2019 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Eric1981 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:35:
Bedankt voor alle reacties (zitten een aantal bruikbare tips bij), ik ga ermee aan de slag.

Wat betreft de reden voor het gat in mijn cv. Veel mensen hier lijken aan te nemen dat er iets dramatisch is gebeurd in die tijd (blijkbaar is er toch enigszins het stigma dat er bij zo'n gat iets totaal niet klopt), maar het komt er gewoon op neer dat er een contract afliep wat niet is verlengd, en ik daarna op zoek ben gegaan naar iets nieuws. Op dat moment leek het me een mooie kans op een nieuwe start die qua leeftijd nog net kon. En er zijn een aantal bijna dingen langs gekomen, maar helaas niets definitiefs. Daarna lijkt het toch vooral een kwestie van de wet van de remmende achterstand (ik zie het aantal positieve reacties afnemen in mijn resultaten lijst naarmate de tijd vordert).

Ik doe vrijwilligerswerk (valt me overigens op dat veel werkgevers dit niet graag op een cv zien), zelfstudie-trajecten in ict en elektonica, en probeer mijn tijd zo zinvol mogelijk te vullen. En ik zou op dit moment denk ik zelfs bijna gratis gaan werken als er een eerlijke kans op een baan in zou zitten. Dus het is niet dat ik niet gemotiveerd ben.

Wat betreft feedback. Is erg lastig. Zou best kunnen dat er meer dingen spelen (leeftijd richting 40, inmiddels misschien een wat onzekere presentatie, wie zal het zeggen.), maar daar kom je nooit achter omdat je n.a.v. een afgewezen gesprek (zelfs bij nabellen) nooit meer krijgt dan wat juridisch veilig generiek commentaar waar je niet veel mee kan.

Ik ga dit weekend iig mijn cv onder de loep nemen en kijken of ik dingen wat gunstiger neer kan zetten. Misschien dat daar nog wat winst in zit.
Als ik een sollicitatiegesprek voer, vind ik vrijwilligerswerk van de kandidaat juist altijd zeer positief.
Zelf let ik wel altijd op gaten. Als er een gat van 2 jaar is zou ik ook graag willen weten hoe dat kan.
Als de kandidaat met een verhaal aan komt van ik heb gesolliciteerd, op zoek gegaan naar werk maar niets kunnen vinden, ben ik terughoudend.
Als de kandidaat zegt, ik heb vakken gevuld bij de Albert Heyn, vrijwilligerswerk gedaan in het bejaardencentrum, post bezorgd, om bezig te blijven en aan het werk te blijven en om geld te verdienen, en daarnaast opleidingen en certificaten gehaald, zou ik er zeer positief tegenover staan.

Daarnaast, altijd de waarheid vertellen, hoe moeilijk het soms ook is. Mocht er gedraaid worden en de werkgever komt daarachter is alle vertrouwen weg.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:13
Ik zou zeggen probeer eens bij ons te solliciteren (Dm me maar voor de bedrijfsnaam)

We zijn altijd opzoek naar nieuwe collega’s en geven mensen altijd de kans zich te bewijzen (mits er een persoonlijke klik is)

Tech. Skills beoordelen we niet persee, want die kan je leren. Is je mindset goed en je personaliteit past, dan krijg je een kans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:17
Eric1981 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:05:

Nu zit ik dus met drie problemen:

- Ik heb een gat in m'n cv en hoe groter het wordt, hoe moeilijker het gaat worden.
- Ik heb nu geen referenties meer.
- Het lukt me bijna niet in contact te komen met werkgevers waar ik een inhoudelijk gesprek kan voeren over wat ik kan en eventueel kan toevoegen (ik denk wel dat ze er zijn, maar ik doe ergens blijkbaar iets fout).

Is er iemand die dit herkent en/of eventueel ideeën of oplossingen heeft om hiermee om te gaan? Want zo als dingen nu lopen gaat het niet lukken ondanks dat iedereen overal zegt dat er werk zat is in deze sector.

Groet,
Eric
2 Weken geleden is er een soortgelijk topic geopend hier:https://gathering.tweakers.net/forumlist_messages/1938866. Misschien kun je daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:51
Ik zou ook overwegen om eens op uurbasis een coach of begeleiding te zoeken. Misschien krijg je dan heel concrete tips in je presentatie, waar mogelijke gaten in je verhaal zitten en hoe je het 'gat' in je CV kan inkleden of uitleggen. Kan het UWV daar niet in ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Zoals vele anderen al hebben vermeld, volg alsjeblieft een sollicitatietraining of iets dergelijks.

Eigenlijk zit je al in een negatieve feedbackloop, waarin elke afwijzing het probleem alleen maar erger maakt.

Het hoeft maar iets kleins te zijn waarom je het elke keer niet redt, maar heeft voor jou persoonlijk grote gevolgen. En als jij een degelijk verhaal hebt omtrent die 2 jaar, is er niks aan de hand. Misschien denk je dat dat aan de hand is.
Pagina: 1