Vraag

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Sinds enkele weken heb ik een probleem met mijn Canon 100mm USM macro objectief. Als ik de camera (Canon 60D) moet geloven qua belichtingsmeter dan zou de foto die ik wil maken correct zijn.
Maar na het maken van de foto is de foto overbelicht.

Dit is niet bij de automatische stand het geval, maar wel bij de M of AV stand bijvoorbeeld. Bij de AV stand kan ik bijvoorbeeld de belichting op -1 zetten, maar als de ISO op automatisch staat worden de foto's net zo overbelicht als dat ik de belichting niet aanpas. Bij het vastzetten van een ISO instelling dan worden de foto's wel donkerder.

Bij andere objectieven heb ik geen problemen, dus dat lijkt uit te sluiten dat het aan de camera ligt.
Contactpunten van de camera en objectief heb ik ook al schoongemaakt.

Nu wil ik het objectief ter reparatie opsturen, maar licht meten en de juiste instellingen daar bij 'vinden' doet de camera. Je zou dan verwachten dat het aan de camera zou moeten liggen, maar bij andere objectieven heb ik geen problemen met overbelichte foto's. Kan het dan toch aan het objectief liggen?

Dich bis echt unne foëzen haas

Alle reacties

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:42
Diafragma dat blijft hangen misschien.
Heb je er ook last van wanneer je de max. diafragma opening (F/2.8) instelt?

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:54
Het feit dat het probleem niet speelt in de automatische stand en alleen bij auto iso doet me toch vermoeden dat er ergens iets met een instelling aan de hand is. Diafragmabladen die blijven hangen zouden dat ook in de autostand en bij vaste iso moeten doen.

Kan het zijn dat je de ondergrens voor de auto iso gewijzigd hebt waardoor de camera een te hoge iso-waarde kiest en er geen goede belichting mogelijk is?

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Chiron

Moderator Discord
Heb je de belichting op spotmeting staan ipv matrix?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 22:07

iichel

Gazoooo

Je kunt eens kijken of de overbelichting verandert als je het diafragma verandert.
Bv:
M stand
ISO 100
sluitertijd 1/100
F/2.8 4 8 14 22 etc
Als de belichting hetzelfde blijft dan is je diafragma wellicht defect.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Chiron schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:25:
Als het niet op auto is maar wel M/AV Dan k ik ook direct hier aan!
Bij Canon kun je toch ook in het menu een belichtingscompensatie vast instellen. Misschien die aangetikt een keer per ongeluk?

@klaaas goeie!

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 22-08-2019 13:38 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
sapphire schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:58:
[...]

Als hett niet op auto is maar wel M/AV Dan k ik ook direct hier aan!
Bij Canon kun je toch ook in het menu een belichtingscompensatie vast instellen. Misschien die aangetikt een keer per ongeluk?
Dan zou het probleem ook met andere lenzen optreden.

Hij wil.

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Chiron schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:25:
Dat vermoed ik ook. Check eerst hoe je lichtmeter ingesteld staat :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Je zou ook het diafragma van je 100 2.8 kunnen checken door de camera in M op een lange (5 sec) tijd te zetten, telkens een ander diafragma (2.8, 4, enz tot 22 (32?)) in te stellen en bij afdrukken in de lens te kijken of en hoe de lamellen sluiten. Oude manual focus lenzen hebben vaak wat vettige diafragmalamellen waardoor het diafragma niet of slecht sluit - zou best eens kunnen dat dat ook met de Canon het geval is. Kan nooit kwaad, maar verklaart zoals @klaaas al zegt niet waarom hij het bij sommige instellingen wel en bij andere niet doet. Dus ik hoop voor je dat het aan je instellingen ligt.

Overigens: vziw zorgt belichtingscompensatie met auto-iso er alleen voor dat je iso omhoog of omlaag gaat, maar heeft het geen invloed op je belichting.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Ventieldopje
  • Laatst online: 17-09 10:59
bobcom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:03:
Je zou ook het diafragma van je 100 2.8 kunnen checken door de camera in M op een lange (5 sec) tijd te zetten, telkens een ander diafragma (2.8, 4, enz tot 22 (32?)) in te stellen en bij afdrukken in de lens te kijken of en hoe de lamellen sluiten. Oude manual focus lenzen hebben vaak wat vettige diafragmalamellen waardoor het diafragma niet of slecht sluit - zou best eens kunnen dat dat ook met de Canon het geval is. Kan nooit kwaad, maar verklaart zoals @klaaas al zegt niet waarom hij het bij sommige instellingen wel en bij andere niet doet. Dus ik hoop voor je dat het aan je instellingen ligt.

Overigens: vziw zorgt belichtingscompensatie met auto-iso er alleen voor dat je iso omhoog of omlaag gaat, maar heeft het geen invloed op je belichting.
Psst, daar hebben ze de DoF preview knop voor?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Oeps, da's waar. Te lang geknoeid met kastjes zonder spiegel :F

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Ventieldopje
bobcom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:11:
Oeps, da's waar. Te lang geknoeid met kastjes zonder spiegel :F
Hebben die dat niet dan? Lijkt mij zeer naar als je het diafragma instelt dat je dat direct ziet.. lekker donker :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Kastjes zonder spiegel:
Voordeel: evf met wysiwyg - je kan je belichting in de zoeker direct instellen, ideaal om op het oog highlights en schaduwpartijen in balans te krijgen.
Nadeel: evf zonder dof-controle. Dof zie je alleen als je je diafragma handmatig dicht draait. Kan dus alleen met lenzen zonder chips en motortjes.

Donker wordt de boel pas als je bij weinig licht viewfinder shot preview uit zet. Dan moet je op de tast scherpstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bobcom schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:10:
Kastjes zonder spiegel:
Voordeel: evf met wysiwyg - je kan je belichting in de zoeker direct instellen, ideaal om op het oog highlights en schaduwpartijen in balans te krijgen.
Nadeel: evf zonder dof-controle. Dof zie je alleen als je je diafragma handmatig dicht draait. Kan dus alleen met lenzen zonder chips en motortjes.

Donker wordt de boel pas als je bij weinig licht viewfinder shot preview uit zet. Dan moet je op de tast scherpstellen
Ik zie de DoF toch echt veranderen als ik het diafragma van mijn Sigma lenzen via mijn A7R III dichtdraai.

Even terug naar het probleem: kun je niet gewoon een voorbeeld plaatsen? Alles wat je beschrijft lijkt gewoon op een verkeerde instelling. Want als je iso op automatisch staat, dan krijg je uiteraard iedere keer dezelfde (verkeerde) belichting. Als je de iso verandert en de foto's worden donkerder, dan zou de lens gewoon moeten werken.
Met wat voor diafragma heb je die iso-testen gedaan? Want als dat op f/2.8 is, kan het zijn dat je diafragma blijft hangen als deze ingesteld staat op bijvoorbeeld f/8. Bekijk eens het diafragma van de lens bij een lange sluitertijd en diafragma op f/22. Dan zou je het diafragma dicht moeten zien gaan.

En wat doet de belichting in liveview?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Voordat je de lens wegstuurd, zou ik toch nog de moeite nemen om het volgende te doen:

- Zet auto ISO uit
- Zet hem in de P stand
- Metering op matrix
- EV correctie uit
- Maak een foto en post hem hier inclusief EXIF info

Blijft het overbelicht: neem de camera + lens mee naar een fototoko om de hoek. Dan kun je de lens wellicht op een andere camera proberen om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
PageFault schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:21:
Voordat je de lens wegstuurd, zou ik toch nog de moeite nemen om het volgende te doen:

- Zet auto ISO uit
- Zet hem in de P stand
- Metering op matrix
- EV correctie uit
- Maak een foto en post hem hier inclusief EXIF info

Blijft het overbelicht: neem de camera + lens mee naar een fototoko om de hoek. Dan kun je de lens wellicht op een andere camera proberen om te vergelijken.
Dankjewel voor de tips! Het vreemde is dat als ik de instellingen die ik normaal gebruik niet wijzig dat de ene foto wel en de andere niet overbelicht is. Van het weekend zal ik kijken of ik wat foto's kan maken die over belicht zijn en zal daarbij bovenstaande instellingen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je spotmeting aan staan?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Dat dacht ik - en eerdere geageerders - ook al. Check dat eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is het niet zo dat je instellingen op handmatige stand het probleem veroorzaken. Een langzame sluitertijd met een open diafragma brengt zoveel licht dat zelfs de laagste ISO dat niet kan corrigeren tot een normale lichtsterkte, dan zou je iets van een filter moeten gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Wat gebeurt er als je een foto in de automatische stand maakt en vervolgens de door de camera gekozen instellingen overneemt in de M stand? Heb je dan 2 verschillende foto's?

(Of iets nauwkeuriger: doe het in P en zorg dat het diafragma niet f/2.8 is)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Denk dat we eerst maar eens moeten wachten op fotos met exif ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ja, maar als mijn voorstel 2 verschillende foto's oplevert dan zegt de exif van die 2 foto's meer dan de exif van 1 overbelichte foto. Dus als ts dan toch aan de slag gaat...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
klaaas schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:49:
Ja, maar als mijn voorstel 2 verschillende foto's oplevert dan zegt de exit van die 2 foto's meer dan de exit van 1 overbelichte foto. Dus als ts dan toch aan de slag gaat...
EXIF, met een F, niet exit ;) Edit: Ah, je had het al gezien :P

Maar, @slaay, check dus eerst even spotmeting, wat één van de eerste tips in dit topic was en de meeste kans heeft om het probleem te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 24-08-2019 10:52 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Dankjewel allemaal voor het meedenken! Heb alles getest en alle instellingen naar standaard ingesteld.
Daarna nogmaals alles instellingen één voor één langsgelopen en toen ik 'Auto Optimalisatie Helderheid' uit had gezet, is elke foto die ik maak weer helemaal correct qua belichting!

Zo simpel kan de oplossing soms zijn.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:34
@slaay Sloai zouden we in het zuiden zeggen :+.

Weet je ook waarom of wanneer jet het de vorige keer verandert hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
slaay schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 16:32:
Dankjewel allemaal voor het meedenken! Heb alles getest en alle instellingen naar standaard ingesteld.
Daarna nogmaals alles instellingen één voor één langsgelopen en toen ik 'Auto Optimalisatie Helderheid' uit had gezet, is elke foto die ik maak weer helemaal correct qua belichting!
Meer informatie over deze "nuttige" functie: https://www.eoszine.nl/15...en-LTP-op-EOS-camera.html

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1