Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDD's NAS per abuis verwisseld?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KaleMarcus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-11 00:21
Goedemorgen, mijn NAS met 4 HDD's wil niet meer volledig opstarten. Dat wil zeggen: hij herkend de schijven niet meer en blijft dus hangen halverwege zijn opstart. Aangezien ik de NAS heb schoongemaakt, is het mogelijk (ja, toch! 8)7 ) dat ik de schijven per abuis heb verwisseld. Mijn vraag is of ik de 4 schijven probleemloos kan gaan wisselen om te kijken of de NAS dan wel doorstart? De NAS draait op NAS4Free. Het zijn 4 Seagate desktop HDD van elk 1Tb.

Wat heb ik tot nu toe gedaan? Weinig anders dan een paar keer de NAS opnieuw starten. Ik heb namelijk geen idee of de HDD's beschadigd kunnen worden als ik ze ga verwisselen... :?

Alle reacties

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Heb je nu niets aan. Maar.. voor NAS sticker ik mijn drives met op welke SATA poort ze zitten.
Ik sticker ook mijn kabels zodat ik niet de kabel naar het moederbord hoef te volgen om te zien welke poort deze kabel uit komt.

Success met je acties :)

★ What does that mean? ★

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
Wat is het voor een NAS? En wat voor een soort RAID draait hij?

• KaleMarcus
De NAS is zelfbouw. Hij draait op raid 4.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:01
Probleemloos kan niet meer ;). Omdat RAID 4 een dedicated parity disk heeft, is de volgorde echt belangrijk.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
KaleMarcus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:44:
Ben je daar zeker van? Dat is echt een heel bizarre RAID-set die je normaal niet vaak tegenkomt. Aangezien je NAS4Free gebruikt zou ik denken dat je ZFS gebruikt?

• jeroen3
KaleMarcus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:44:
Hardware of software raid?

• KaleMarcus
HyperBart schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Ben je daar zeker van? Dat is echt een heel bizarre RAID-set die je normaal niet vaak tegenkomt. Aangezien je NAS4Free gebruikt zou ik denken dat je ZFS gebruikt?
Je brengt mij aan het twijfelen. Volgens mijn oude notities wel... Ik moet eerlijk bekennen dat ik de term ZFS even moest opzoeken. Het is alweer 4 jaar geleden dat ik die NAS bouwde en ingericht heb. Daarna heeft die al die jaren zonder problemen en met automatische updates gedraaid.
Phoe... daar heb je mij even klem. Ik zou gokken softwarematig, omdat ik betwijfel of de hardware (cpu integrated AMD FT3 Kabini A4-5000 Quad-Core APU, mobo ASrock QC5000-ITX) wel raid ondersteunt.

• HyperBart
  • Nu online
KaleMarcus schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:38:
[...]

Je brengt mij aan het twijfelen. Volgens mijn oude notities wel... Ik moet eerlijk bekennen dat ik de term ZFS even moest opzoeken. Het is alweer 4 jaar geleden dat ik die NAS bouwde en ingericht heb. Daarna heeft die al die jaren zonder problemen en met automatische updates gedraaid.

[...]

Phoe... daar heb je mij even klem. Ik zou gokken softwarematig, omdat ik betwijfel of de hardware (cpu integrated AMD FT3 Kabini A4-5000 Quad-Core APU, mobo ASrock QC5000-ITX) wel raid ondersteunt.
Als dat je enige hardware is, dan heb je een vorm van software RAID.

Zoals ik al zei lijkt het me HEEL sterk dat je RAID4 hebt maar eerder een vorm van ZFS, je moet al moeite doen met NAS4Free om "old shitty RAID" te gebruiken.
Daarnaast zie ik dat je je schijven fysiek hebt afgekoppeld tijdens de schoonmaak, de kans is groot dat er dus 2 of meerdere schijven niet zijn aangesloten, anders zou hij in principe goed moeten booten.

Laten we eerst al eens kijken of alle schijven uberhaupt "zichtbaar zijn". Je kan hiervoor eens proberen in het BIOS te gaan kijken om te zien of er 4 Seagate harde schijven daar staan. Kom met die info even terug, daarna kijken we verder.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 22-08-2019 21:55 ]

• KaleMarcus
@HyperBart Probeer ik morgen voor het eind van de ochtend even te doen.

• KaleMarcus
HyperBart schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:53:

Laten we eerst al eens kijken of alle schijven uberhaupt "zichtbaar zijn". Je kan hiervoor eens proberen in het BIOS te gaan kijken om te zien of er 4 Seagate harde schijven daar staan. Kom met die info even terug, daarna kijken we verder.
Ik kan de BIOS niet benaderen helaas, maar tijdens de opstart zie ik dat hij maar 2 HDD's ziet.

• HyperBart
  • Nu online
KaleMarcus schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Ik kan de BIOS niet benaderen helaas, maar tijdens de opstart zie ik dat hij maar 2 HDD's ziet.
Tja, dan weten we genoeg:
  • Als het een root on ZFS pool is (dat wilt zeggen dat je OS dus ook geïnstalleerd is op die 4 disks) dan kan hij niet booten omdat er meer disks missen dan je pool kan tolereren (omdat je een RAIDZ1 pool hebt, waarschijnlijk)
  • Als het geen root on ZFS pool is dan is de disk waar je OS op staat op dit moment niet aangesloten.
Nu ja goed, never assume always check, daarom:

In beide gevallen dien je dus even al je disks na te lopen of de SATA kabel aan beide kanten nog steeds goed insteekt en dat de power cables goed insteken. Controleer dat allemaal even en probeer dan nog maar eens te booten. Ik zou wel je best doen om alle disks zichtbaar te krijgen voor dat je het hele OS zit te laden. Dus niet denken "oh hij start nu kan ik verder gaan kijken", maar eerst zorgen dat je alle 4 de disks ziet zoals je nu hebt gezien dat je er maar 2 actief hebt... Dat voorkomt wat gedoe met resilvers.

• KaleMarcus
Nogmaals gecontroleerd (had ik uiteraard al eerder gedaan 😉) :
Alle data sata aansluitingen - Check!
Alle power sata aansluitingen - Check!
OS op USB-stick - Check! Die heeft er altijd gewoon ingezeten...

Nog steeds maar 2 HDD's zichtbaar.

• jeroen3
Denk dat je de schijfjes toch even moet verifiëren in een USB dockje. Even smart controleren e.d.

• KaleMarcus
Ja dat had ik ook al bedacht... Ga ik morgen even doen. Moet de pc toch van de wand en komen er nieuwe monitoren. Dank voor je hulp zover. Als ik meer weet meld ik mij weer 😊

• HyperBart
  • Nu online
jeroen3 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:02:
Denk dat je de schijfjes toch even moet verifiëren in een USB dockje. Even smart controleren e.d.
Als de schijven uberhaupt nog niet zichtbaar zijn gaan we nog geen smart kunnen uitlezen.

@KaleMarcus ik denk toch dat er dan nog steeds iets mis is met power of sata.
Zijn alle disks opgespinned als je de NAS aanzet? Indien ja dan zou je de SATA kabels toch nog eens moeten controleren en vervangen... Het moet daar ergens aan liggen...

Het fijne is wel dat je ZFS hebt. Dat is zowat het meest robuuste filesystem en LVm in een laag.

• KaleMarcus
Excuus dat ik even niets van mij liet horen, maar druk druk druk nadat ik deze week weer begonnen ben met werken na een operatie. Mijn USB-docking station bleek defect te zijn, dus ik moet even een nieuwe bestellen zodat ik de harde schijven makkelijk kan controleren. Komend weekend gaat dat gebeuren. Ik schaf dan meteen nieuwe sata-kabels aan voor de zekerheid. De voedingskabels leveren geen probleem op, die functioneren naar behoren (getest)!

• HyperBart
  • Nu online
KaleMarcus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:42:
Excuus dat ik even niets van mij liet horen, maar druk druk druk nadat ik deze week weer begonnen ben met werken na een operatie.
Spoedig herstel!
KaleMarcus schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 08:42:
De voedingskabels leveren geen probleem op, die functioneren naar behoren (getest)!
Ok, dus de drives spinnen op? Dat wil ik specifiek weten. Als bv.de power connector defect is van de drive moeten we niet verder zoeken. Dat kan je elimineren door de drive die nu niet gedetecteerd wordt aan te sluiten op de power van een drive die wel gedetecteerd wordt. Als de drive opgespinned is dan kan je met zekerheid zeggen dat het ligt aan de data link (SATA verbinding dus) en dat kan maar aan een aantal componenten liggen:
  • Connector op de drive is kaduuk
  • De kabel of de connectors van de kabel (links en rechts) kunnen kaduuk zijn
  • De SATA poort op je moederbord is kaduuk

[ Voor 26% gewijzigd door HyperBart op 28-08-2019 12:48 ]

Verwijderd

HyperBart schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Spoedig herstel!

[...]

Ok, dus de drives spinnen op? Dat wil ik specifiek weten. Als bv.de power connector defect is van de drive moeten we niet verder zoeken. Dat kan je elimineren door de drive die nu niet gedetecteerd wordt aan te sluiten op de power van een drive die wel gedetecteerd wordt. Als de drive opgespinned is dan kan je met zekerheid zeggen dat het ligt aan de data link (SATA verbinding dus) en dat kan maar aan een aantal componenten liggen:
  • Connector op de drive is kaduuk
  • De kabel of de connectors van de kabel (links en rechts) kunnen kaduuk zijn
  • De SATA poort op je moederbord is kaduuk
Of een firmware probleem met de schijven. Hier ooit wel eens een gebrickte Seagate HDD gehad, spinde wel maar de PC kon 'm niet vinden. Was lang buiten de garantie, maar er stond belangrijke data op (paps en mams deden geen backups...), en destijds kosteloos door Seagate gefixt. Zou me niet verbazen als het meer voorkomt.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik zou eerst uitzoeken welke 2 schjiven correct worden gedetecteerd (die meteen markeren op de juiste plek) en daarna beide niet gecorrect gedetcteerde schijven omwisselen.
Volgens mij kan dat geen kwaad en dan weet je veel beter waar de fout zich concentreert (als het daarmee niet al is opgelost).

• KaleMarcus
Renault schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:59:
Ik zou eerst uitzoeken welke 2 schjiven correct worden gedetecteerd (die meteen markeren op de juiste plek) en daarna beide niet gecorrect gedetcteerde schijven omwisselen.
Volgens mij kan dat geen kwaad en dan weet je veel beter waar de fout zich concentreert (als het daarmee niet al is opgelost).
Bepalen welke schijven hij wel ziet is lastig, aangezien ik niet in de BIOS kan komen (de standaard F2 werkt gewoon niet!). En op basis van de melding die ik op het scherm zie, kan ik niet veel (zie foto). Ik heb het vermoeden dat het Asrock plankje naar de eeuwige jachtvelden is...Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o9kjtva.jpg

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 23:03
Als ik https://www.asrock.com/mb/AMD/QC5000-ITXPH/ bekijk zie ik dat er 2 SATA controllers in zitten voor elk 2 aansluitingen, namelijk 2x ASMEDIA (screenshot) en 2x "AMD FT3 Kabini A4-5000 ".
Zou dus kunnen zijn dat ze wel aangesloten zijn maar dat ze niet op dat scherm tevoorschijn komen, maar wel gewoon werken.

Heb je een FN toets op je toetsenbord zitten? Ander toetsenbord een optie?
Als je echt niet in de BIOS kan komen om wat voor reden dan ook is het wellicht een idee om van een livedisk af te booten en kijken of je daar wel de disks ziet?

[ Voor 27% gewijzigd door pica op 29-08-2019 16:23 ]

Steam

• KaleMarcus
Inmiddels zijn we zover dat er al niet eens meer een signaal naar de monitor gaat, kortom ik verklaar deze hardware tot overleden. Ga wel een nieuw mini-itx moederbord met processor zoeken. En dan hoop ik dat ik met de 4 schijven en de bestaande nas software op usb de boel wel weer aan de praat krijg... 🙄

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Zorg dat je in elk geval op de harddisks een sticker plakt met op welke SATA-poort ze op de Asrock aangesloten zaten.
Kan nooit kwaad ....
Pagina: 1