Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Goedenacht Tweakers,

Ik sta op het punt om te kiezen tussen werken in de ICT (MBO-4 niveau) of om verder te studeren aan het HBO met de opleiding HBO-ICT.

Als ik ervoor kies om door te studeren is het vrijwel zeker dat ik een flink bedrag moet gaan lenen bij DUO. Ik ben 23 en moet een bepaald bedrag aan kostgeld betalen. Ook wil ik uiteindelijk uit huis gaan.

Als ik bij mijn huidige werk blijf moet ik zo’n 600 euro bijlenen volgens de berekeningen van DUO. Na 4 jaar is dit is dit een schuld van ongeveer 28.800 euro.

In het nieuwe stelsel telt de studieschuld voor 0,45% mee in de maandelijkse kostenweging.

Ik ben bang dat ik hierdoor later problemen krijg bij het kopen van een huis. Zeker omdat ik op zijn vroegst op mijn 27e klaar ben met studeren en dus minder ruimte heb om een gedeelde van het geld eerder af te lossen.

Wat zouden jullie mij aanraden? Ik ben helemaal niet thuis op de woningmarkt maar ik vind het belangrijk om mee te nemen in mijn keuze.

Met vriendelijke groet,
Hissighh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 17:18
HBO ICT kan je op sommige scholen ook deeltijd doen. Dan heb je een salaris en opleiding. Is dat niets?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tegen de tijd dat je ouder wordt moet je tot je 70-igste werken..... tijd genoeg om je huis af te betalen....
Doe waar je gelukkig van wordt en uiteindelijk wordt later jouw HBO-salaris wrs een stuk hoger in doorgroei dan je MBO gebaseerde salaris.... dus je wordt wel beloond maar wellicht wat later.
Het huis: Zeker een zorgpunt, maar de rente is wel erg laag.... als starter begon ik met 9.7%... en de huizen waren toen ook duur tov mijn salaris...

Zet het goed op een rij of het betaalbaar is qua lasten maar neem ook die HBO studie op daar in mee dat je later vrijwel zeker meer gaat verdienen dan met een MBO. Tuurlijk ....niemand krijgt garanties, dus er zijn in elke situaties risico's dus aan jou welke je prettig vindt om wel en niet aan te gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd doorstuderen. Dat levert veel meer winst op dan die 28K die DUO van je wilt.

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:22
Inversteren in jezelf gewoon HBO gaan doen heb je later veel meet profijt aan.

Ik zou ook gewoon voltijd gaan doen, aangezien je nog bij je ouders woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Er zijn oneindig veel topics te vinden over dit onderwerp, en overal komt hetzelfde advies uit. Als je de tijd en mogelijkheid ervoor hebt. ALTIJD DOORSTUDEREN! Dat papiertje en de bijbehorende kennis en ervaring heb je later zoveel meer aan. Ongelofelijk waardevol.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimpbizkitnl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 08:09
Ik heb zelf 11 jaar geleden ook deze keuze moeten maken. Van het MBO naar HBO, of gaan werken.
Wat ben ik blij dat ik er nog 4 jaar heb aan geplakt! Nu, na wat jaren ervaring kan ik oprecht zeggen dat investeren in jezelf de allerbeste investering is die je kunt doen. En zoals bij alle investeringen geld...hoe eerder je er me begint, des te meer het kan renderen...

[ Voor 0% gewijzigd door Pimpbizkitnl op 22-08-2019 08:26 . Reden: typo ]

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 09:36
Ik zou doorstuderen. Heb je op de lange termijn veel meer aan. Ik heb zelf een studieschuld die nog een stuk hoger is. Het is wat het is. Ik lig er niet echt wakker van. Ik kan op dit moment mijn leven heel goed leven. Ik huur nu nog, maar op termijn met mijn partner kopen moet prima lukken. Als alleenstaande weet ik zo niet. In ieder geval zou ik doorstuderen.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:48
Zoek een werkgever die het voor je betaalt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 15:13
Mwa, ik heb 15 jaar geleden mijn MBO afgerond, en heb het toen ook overwogen. ik had zelfs nog de mooie optie om zonder studieschuld een HBO af te ronden.

uiteinderlijk niet gedaan, maar wel zodra ik aan het werk was flink ingezet op MCSE en CCNA. na 4 jaar zat ik echt wel een stuk boven het beginsalaris van een HBOer. als ik nu kijk in het topic "Wat verdient de ICT'er / GoT'er?", zit ik behoorlijk boven het gemiddelde wat iemand van mijn leeftijd verdient (ook met HBO), en heb ik de leuke baantjes gewoon voor het uitzoeken.

IT is toch een vak waar je altijd voor blijft doorleren. de meeste werkgevers kijken naar wat je de afgelopen 5-10 jaar hebt gedaan. de opleiding die je 15 jaar geleden gedaan hebt, telt dan echt niet meer.

• Faldarod
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 14:40
Ik heb zelf ook HBO gedaan. Wel geluk gehad dat ik zowel mbo als hbo verkort heb kunnen afronden.
Als ik terugkijk dan ben ik heel blij dat ik mijn HBO heb afgerond.

Sommige werkgevers (zoals mijn vorige) hebben als harde eis dat je minimaal HBO afgerond moet hebben.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik zou zeggen HBO deeltijd.

• Hemur Enge
  • Laatst online: 07-08 19:43
Ik ben zelf 21 en stond 2 jaar geleden wanneer ik mijn ICT MBO 4 diploma haalde voor dezelfde keuze. Ik heb er voor gekozen om een deeltijd HBO-ICT opleiding te gaan volgen en daarnaast te gaan werken.

Zo heb je salaris en opleiding je bent alleen wel meer bezig in je vrije tijd met je studie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:10
Ook zonder HBO diploma kan alles goed uitpakken, ik zou persoonlijk echter wel een HBO diploma na streven. Er zijn bedrijven waar je niet binnenkomt als je het vinkje HBO-afgerond niet hebt (hoe stom/onterecht je dit ook kan vinden). Als je eenmaal binnen bent kan je wel weer doorgroeien, maar dat kost dan ook weer extra tijd.

Ik heb destijds mijn HBO wel gehaald na mijn MBO-4 en denk dat het zich dubbel en dwars terug betaald!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Heb dezelfde keuze gehad, weliswaar niet in de ICT, maar toch.

Had uiteindelijk besloten om een beetje geld te sparen en eerst 6 maand te gaan werken, en daarna absoluut HBO te gaan doen. Die periode van 6 maanden duurt ondertussen al 14 jaar....

Meteen doorgaan, die studieschuld valt relatief nog wel, en je hebt er veel voordeel van, helemaal iets later in je loopbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij dat er een functie is die je heel graag wil waar je per se de HBO voor nodig hebt zou ik gewoon aan het werk gaan, de ICT is een vak waar je uberhaubt altijd zal blijven doorleren tijdens je carriere, kan best zijn dat je baas je een aantal cursussen laat doen waardoor je op den duur gewoon exact de zelfde kennis hebt, maar dan zonder de schuld.

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Hemur Enge schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:47:
Ik ben zelf 21 en stond 2 jaar geleden wanneer ik mijn ICT MBO 4 diploma haalde voor dezelfde keuze. Ik heb er voor gekozen om een deeltijd HBO-ICT opleiding te gaan volgen en daarnaast te gaan werken.

Zo heb je salaris en opleiding je bent alleen wel meer bezig in je vrije tijd met je studie.
Bedankt voor je antwoord!. Hoeveel uur per week ben je naast school en werk ongeveer bezig met je studie? En heeft het veel impact op je sociale leven?

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25
Je vraagt je af of je "later problemen krijgt met kopen huis".
Ja, de studieschuld telt zeker mee en je zult minder hypotheek krijgen. Let echter even op bij online tools, sommige rekenen nog niet met het nieuwe stelsel.

De Rabobank online tool is realistisch(bron: medewerker Rabobank) en daar kan je het wel aanvinken.
Een studieschuld in nieuw stelsel van 30.000 euro, zorgt er voor dat je ongeveer 38.500 minder kan lenen. Met het oude stelsel zou dit 64.000 zijn.
Bedenk ook dat een studieschuld eigenlijk een erg goedkope lening is, op dit moment een rente van 0%

Met een HBO opleiding ga je potentieel wel meer verdienen natuurlijk, zeker in het begin van je carrière.
En vraag jezelf ook af: ga ik een huis kopen met een partner(die ook werkt). De studieschuld telt dan nog steeds mee maar als je beide inkomens telt is je maximale hypotheek natuurlijk ook hoger.

• Hemur Enge
  • Laatst online: 07-08 19:43
Hissighh schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:48:
Bedankt voor je antwoord!. Hoeveel uur per week ben je naast school en werk ongeveer bezig met je studie?
Er zijn in mijn geval twee lesavonden één op school van 6 tot half 10 en één online lesavond.
Naast de twee lesavonden dien je ongeveer rekening te houden met 14 studie-uren in de week.
En heeft het veel impact op je sociale leven?
Ikzelf krijg van mijn werkgever één dag in de week vrij om te studeren. Daar zou je dus afspraken over kunnen maken met je werkgever. Zodoende vind ik de impact daarop wel meevallen. Natuurlijk dien je rekening te houden dat je zeker wel enkele avonden in de week vrij moet maken voor je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Mijn advies is om te gaan werken. Je kan beter certificeringen behalen en zo doorgroeien. Daarnaast zit er zoveel kwaliteit en niveauverschil tussen HBO studies. Het is echt heel erg. Ook dat zouden ze in niveaus moeten onderverdelen net als bij het MBO. Als het puur om HBO titel gaat, dan kan je net zo goed een 2 jarige HBO studie kiezen (heet Associate Degree) en kijken naar een in deeltijd vorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Daarnaast zit er zoveel kwaliteit en niveauverschil tussen HBO studies.
Met de huidige manier van netwerken zou je toch het af van het koren moeten kunnen scheiden zodat je dat kunt doen waar je werkelijk wilt komen. Das een meer opbouwende aanpak imho, je zelf minder afhankelijk maken van anderen.

Uitzonderingen daar gelaten... als er amper verschil tussen MBO en HBO zou zijn... waarom zijn ze er dan.
En dan kunnen de functie waarderingen die het verschil tussen de MBO en HBO functies aangeven, afgeschaft worden?
Ik ben er wel een sterk voorstander van dat een uitstekend/boven gemiddeld functionerende MBO-er door moet kunnen groeien in het HBO bereik en die HBO-er ook weer naar boven. Je hebt nu eenmaal laatbloeiers, dus laat ze vooral bloeien... en vooral niet bloeden....
Pagina: 1