Betonnen en gipsplaat muur voorbewerken voor behangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:55
Afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het afstomen van oud behang in mijn slaapkamer. De kamer heeft vier muren, waarvan er drie van beton zijn en 1 van gipsplaat. Nu heb ik over beide soorten muren een vraag met betrekking tot de (eventuele) voorbewerking van de muren voordat ik ga behangen.

Betonnen muur:
De betonnen (en ook de gipsplaat) muren bevatten beiden een dubbele laag behang. De vorige bewoner is zo lui geweest om over het oude behang heen te behangen, dus dit was voor mij dubbel werk. Afijn, het behang kwam er allemaal vrij makkelijk af met een behangstomer. Er zit een kale betonnen muur onder waar dus ook de nodige luchtblaasjes inzitten. Nu heb ik deze al zoveel mogelijk dicht gesmeerd met muurvuller, alles tot een paar mm diameter is nu dicht, maar het zou een gigantische klus zijn om de resterende gaatjes ook nog dicht te maken.

Vraag 1: Moet ik deze kleinste gaatjes nu ook nog dicht maken? Het oorspronkelijke jaren 80 behang heeft er ook opgezeten zonder dicht gesmeerde gaatjes, dus ik ga er vanuit dat het toen ook goed gegaan is. Ik ben er alleen niet zeker van of behaalde soorten behang hier eventueel 'beter tegen kunnen'. Het behang dat ik er op wil plakken betreft volgens mij papierbehang (dit moet ik nog even nakijken).

Vraag 2: De betonnen muren zien er nu uit als een lappendeken van witte vlakken vanwege de witte muurvuller die ik heb gebruikt op de grijze betonnen ondergrond. Gaat dit door mijn nieuwe behang heen schijnen? Hier geldt wederom: een groot deel van de muur was al helemaal bezaaid met witte vlekken muurvuller, dus ik vermoed dat hier ook goed is gegaan met het oorspronkelijke behang (dit betrof een oud behang met een typische jaren '80 grijs/beige kleur). Voor het nieuwe behang wil ik 2 soorten gebruiken; wit en groen behang.

Gipsplaten muur:
De gipsplaten muur heb ik per ongeluk voor een deel met de behangstomer bewerkt. Dom, want ik heb nu van een deel van de gipsplaat de papieren bovenlaag afgestoomd (niet helemaal, maar de donkerbruine papierlaag is zichtbaar i.p.v. de witte papieren bovenlaag). De rest van de gipsplaat ga ik van het behang ontdoen d.m.v. een oplossing 50/50 kokend water en wasverzachter zodat het er makkelijk afkomt zonder de gipsplaat verder te beschadigen.

Vraag 3: Hoe kan ik het beschadigde deel van de gipsplaat weer glad maken? Ik merk nu dat er een klein diepteverschil zit tussen het beschadigde deel en de rest van de gipsplaat, omdat een deel van de papieren bovenlaag nu mist. Ik heb op internet gelezen dat het eventueel kan worden opgevuld (met muurvuller) of dat ik het deel met de beschadigde bovenlaag gewoon kan schuren.

Wat betreft voorstrijken; ik heb op internet gelezen dat dit niet hoeft omdat de muren reeds behang hebben gehad en dus niet meer zo zuigend zijn. Ik heb nog wel een kan diepgrond over, dus dat kan ik er eventueel opsmeren. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het behangen van dergelijke (beschadigde/onbewerkte) muren. Het gaat mij er natuurlijk vooral om dat ik geen zichtbare diepteverschillen/randen of (witte) verkleuringen in mijn nieuwe behang wil kunnen zien.

Beste antwoord (via Vossie94 op 22-08-2019 10:08)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als jij behang kiest dat niet te dun is .. had je niet hoeven te vullen .. / behang eraf halen (tenzij het los van de muur komt) .. zeker bij een huur huis waar je een paar jaar woont.
Vraag 1: Moet ik deze kleinste gaatjes nu ook nog dicht maken?
voor behang nee .. ga je verven is dat wel handig.
Vraag 2: De betonnen muren zien er nu uit als een lappendeken van witte vlakken vanwege de witte muurvuller die ik heb gebruikt op de grijze betonnen ondergrond. Gaat dit door mijn nieuwe behang heen schijnen?
Zelfde antwoord als hierboven,
Hier geldt wederom: een groot deel van de muur was al helemaal bezaaid met witte vlekken muurvuller, dus ik vermoed dat hier ook goed is gegaan met het oorspronkelijke behang (dit betrof een oud behang met een typische jaren '80 grijs/beige kleur). Voor het nieuwe behang wil ik 2 soorten gebruiken; wit en groen behang.

Gipsplaten muur:
De gipsplaten muur heb ik per ongeluk voor een deel met de behangstomer bewerkt. Dom, want ik heb nu van een deel van de gipsplaat de papieren bovenlaag afgestoomd (niet helemaal, maar de donkerbruine papierlaag is zichtbaar i.p.v. de witte papieren bovenlaag). De rest van de gipsplaat ga ik van het behang ontdoen d.m.v. een oplossing 50/50 kokend water en wasverzachter zodat het er makkelijk afkomt zonder de gipsplaat verder te beschadigen.
Ook niet erg .. gewoon goed laten drogen ..en bij twijfel kan je beter extra "dik" behanglijm gebruiken.. of de plekken even "voor instrijken"
Vraag 3: Hoe kan ik het beschadigde deel van de gipsplaat weer glad maken? Ik merk nu dat er een klein diepteverschil zit tussen het beschadigde deel en de rest van de gipsplaat, omdat een deel van de papieren bovenlaag nu mist. Ik heb op internet gelezen dat het eventueel kan worden opgevuld (met muurvuller) of dat ik het deel met de beschadigde bovenlaag gewoon kan schuren.
Geen enkele muur is vlak en glad.. als je diepe kuilen opvult voorkom je alleen dat je niet per ongeluk (met 0,001% kans dat je een gat in je behang prikt .. dus ik zou me er niet te druk over maken.
Wat betreft voorstrijken; ik heb op internet gelezen dat dit niet hoeft omdat de muren reeds behang hebben gehad en dus niet meer zo zuigend zijn. Ik heb nog wel een kan diepgrond over, dus dat kan ik er eventueel opsmeren. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het behangen van dergelijke (beschadigde/onbewerkte) muren. Het gaat mij er natuurlijk vooral om dat ik geen zichtbare diepteverschillen/randen of (witte) verkleuringen in mijn nieuwe behang wil kunnen zien.
Betreft kleur (verschil) en zuigende ondergrond .. ik haal ook het behang er vaak af, maar dan verf ik de posten en daarna ga ik behangen .. het verf zie ik ook niet door het behang heen..

Tja erhm ik zou niet teveel geld & tijd spenderen .. ga maar lekker behangen .maak kleine hoeveelheid behanglijm aan en doe je eerste test stuk .. als het te snel scheurt is het papier te dun .. breng het terug en zoek een nieuwe uit ..

Wees niet te goedkoop met behanglijm halen en spullen .. begin bij voorkeur bij de plekken waar je het minste gaat komen .. en eindig waar je het meest zit (naar kijkt) zo kan je rustig oefenen ..

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Als jij behang kiest dat niet te dun is .. had je niet hoeven te vullen .. / behang eraf halen (tenzij het los van de muur komt) .. zeker bij een huur huis waar je een paar jaar woont.
Vraag 1: Moet ik deze kleinste gaatjes nu ook nog dicht maken?
Vraag 2: De betonnen muren zien er nu uit als een lappendeken van witte vlakken vanwege de witte muurvuller die ik heb gebruikt op de grijze betonnen ondergrond. Gaat dit door mijn nieuwe behang heen schijnen?
Hier geldt wederom: een groot deel van de muur was al helemaal bezaaid met witte vlekken muurvuller, dus ik vermoed dat hier ook goed is gegaan met het oorspronkelijke behang (dit betrof een oud behang met een typische jaren '80 grijs/beige kleur). Voor het nieuwe behang wil ik 2 soorten gebruiken; wit en groen behang.

Gipsplaten muur:
Ook niet erg .. gewoon goed laten drogen ..en bij twijfel kan je beter extra "dik" behanglijm gebruiken.. of de plekken even "voor instrijken"
Geen enkele muur is vlak en glad.. als je diepe kuilen opvult voorkom je alleen dat je niet per ongeluk (met 0,001% kans dat je een gat in je behang prikt .. dus ik zou me er niet te druk over maken.
Betreft kleur (verschil) en zuigende ondergrond .. ik haal ook het behang er vaak af, maar dan verf ik de posten en daarna ga ik behangen .. het verf zie ik ook niet door het behang heen..

Tja erhm ik zou niet teveel geld & tijd spenderen .. ga maar lekker behangen .maak kleine hoeveelheid behanglijm aan en doe je eerste test stuk .. als het te snel scheurt is het papier te dun .. breng het terug en zoek een nieuwe uit ..

Wees niet te goedkoop met behanglijm halen en spullen .. begin bij voorkeur bij de plekken waar je het minste gaat komen .. en eindig waar je het meest zit (naar kijkt) zo kan je rustig oefenen ..

Tja vanalles

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
Had die gipsplaten muur niet "behangklaar" gestuct moeten zijn?
Dit is namelijk hoe ik het in mijn huis heb.
De muren die geschilderd zijn zijn "sausklaar" gestuct.

In de slaapkamers hebben we al 2x een nieuw behangetje genomen, en je stoomt het er zo zonder schade vanaf.

[ Voor 25% gewijzigd door FRANQ op 22-08-2019 08:38 ]

Anoniem: 224360

FrankBlom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:37:
Dit is namelijk hoe ik het in mijn huis heb.
De muren die geschilderd zijn zijn "sausklaar" gestuct.

In de slaapkamers hebben we al 2x een nieuw behangetje genomen, en je stoomt het er zo zonder schade vanaf.
Gewoon even om je gedachtegang proberen te volgen. Waarom zou dat gestuct moeten zijn? Omdat jij dat in jouw huis hebt?

Hij schrijft toch letterlijk dat hij een betonnen muur en een gipsplaat heeft.

• FRANQ
die betonnen muur bedoel ik niet.

Ik vraag het (zie het vraagteken) omdat ik er vanuit ging dat dit "standaard" afwerking is.
Blijkbaar is dat niet zo en heb ik een duurdere/luxere afwerking dan strikt noodzakelijk. :/

tijdens de renovatie werd gevraagd hoe wil je je muren, behangklaar of sausklaar.
Heb toen voor praktisch alle wanden sausklaar gekozen. :*)
De optie niks is nooit genoemd, en ik vond dat ook logisch eigenlijk.
Want waarom zou je het niet doen. Gipsplaat is in mijn ogen ruwbouw.

In mijn gedachtegang, zou ik het altijd stuccen omdat je naden schroeven en oneffenheden weg wil hebben. De enige reden om dat niet te doen is naar mijn idee een kosten overweging bij een zelfbouw wandje.

(misschien is mijn standaard te hoog, dat kan ook natuurlijk :X )

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19
Een kale betonnen muur zou ik altijd eerst stucen voordat je gaat behangen. Wij hebben dat namelijk niet gedaan en je ziet, ondanks dat het best dik behang is, allerlei oneffenheden. Ook dit was een muur met zorgvuldig dicht gesmeerde gaatjes.

FrankBlom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:24:

Ik vraag het (zie het vraagteken) omdat ik er vanuit ging dat dit "standaard" afwerking is.
Blijkbaar is dat niet zo en heb ik een duurdere/luxere afwerking dan strikt noodzakelijk. :/

tijdens de renovatie werd gevraagd hoe wil je je muren, behangklaar of sausklaar.

In mijn gedachtegang, zou ik het altijd stuccen omdat je naden schroeven en oneffenheden weg wil hebben. De enige reden om dat niet te doen is naar mijn idee een kosten overweging bij een zelfbouw wandje.

toon volledige bericht
Dan snap ik je aanname, maar het is wel een aanname. Je weet niet of het hier een huis uit 1920 of 2015 betreft met alles ertussen in. En zo'n gipsplaat kan ook door de doe het zelvert gezet zijn, dan bepaal je dus ook zelf je afwerking (vaak goedkoop).

Wat betreft behang dat als eindafwerking dient, dat is doorgaans voldoende dik om kleine oneffenheden niet op te laten vallen. Wil je vliesbehang oid dan moet het wel strak zijn, maar dan ga je nog een keer sauzen over het behang.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FrankBlom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:37:
Zoals je inmiddels denk ik al begrepen hebt: nee, dat is niet noodzakelijk. Dat is maar net hoe je het wilt hebben. Voor een behangetje op een gipswand is het enige wat je moet/mag/kunt doen: de schroefgaatjes vullen en de verjonging van de gipsplaat opvullen. De verjonging is de dunnere rand langs de lange kant, voor het schroeven. Deze rand plak je eerst af met gaastape en vervolgens smeer je 'm lekker dicht. Daarna even afschuren zodat het mooi vlak wordt met de rest van de gipsplaat.

Voor het behangen doe je even een primer of voorstrijk, hoe je het ook wilt noemen. Daarna kun je lekker je behangetje plakken.

Behandelaar stucen kan maar is niet nodig. Al moet ik wel zeggen dat het stucen waarschijnlijk in één keer klaar is terwijl het vullen van de naden vaak in 2 of misschien wel in 3 keer goed is. Tussendoor moet het dan ook nog drogen. Dit is in ieder geval geen klusje voor een stukadoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 02:46:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Super bedankt voor al je antwoorden. Ik maak mij dus waarschijnlijk een beetje druk om niets :9 .
FrankBlom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:24:

toon volledige bericht
Het betreft een voormalige sociale huurwoning uit 1985 dus ik kan je vertellen dat de afwerking af en toe ver van 'standaard' is (vaak een stuk lager dan wat met nu, en ik denk ook al in die tijd, als 'standaard' zag :-( ).
zeezuiper schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:27:
Een kale betonnen muur zou ik altijd eerst stucen voordat je gaat behangen. Wij hebben dat namelijk niet gedaan en je ziet, ondanks dat het best dik behang is, allerlei oneffenheden. Ook dit was een muur met zorgvuldig dicht gesmeerde gaatjes.
Aah dat is balen. Zou ik mogen vragen wat voor behang je hebt gebruikt (papierbehang, vinyl, structuur etc.)? En heb je misschien ook wat foto's van het resultaat die je kunt plaatsen? Ben benieuwd.
sypie schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:54:
[...]

Zoals je inmiddels denk ik al begrepen hebt: nee, dat is niet noodzakelijk. Dat is maar net hoe je het wilt hebben. Voor een behangetje op een gipswand is het enige wat je moet/mag/kunt doen: de schroefgaatjes vullen en de verjonging van de gipsplaat opvullen. De verjonging is de dunnere rand langs de lange kant, voor het schroeven. Deze rand plak je eerst af met gaastape en vervolgens smeer je 'm lekker dicht. Daarna even afschuren zodat het mooi vlak wordt met de rest van de gipsplaat.

Voor het behangen doe je even een primer of voorstrijk, hoe je het ook wilt noemen. Daarna kun je lekker je behangetje plakken.

Behandelaar stucen kan maar is niet nodig. Al moet ik wel zeggen dat het stucen waarschijnlijk in één keer klaar is terwijl het vullen van de naden vaak in 2 of misschien wel in 3 keer goed is. Tussendoor moet het dan ook nog drogen. Dit is in ieder geval geen klusje voor een stukadoor.
Opzicht is de gipsplaat al wel afgewerkt, dus het zijn nu puur de beschadigingen van het behang afhalen die je nu ziet. Ik heb wel overwogen om gewoon alle gipsplaten eraf te trekken en nieuwe te plaatsen, maar dan heb je natuurlijk nog meer werk qua het afwerken van de nieuwe gipsplaten.

Wat betreft de diepgrond. Heeft iemand ervaringen met het diepgronden van betonnen muren en het daarna behangen van die muren? Wellicht dat diepgrond nog wat extra 'vlakheid' aan de muur geeft en de kleine oneffenheden opvult, maar dat is puur een gokje vanuit mijn kant.

• FRANQ
Jongens, dan is dat duidelijk. Stuccen is dus een luxe die niet noodzakelijk is.

zou me om de kleine gaatjes (van het storten) niet al te druk maken

je zou na plamuren met een grote schuurpad even de muur kunnen ontdoen van pukkeltjes van het plamuren.

• Vossie94
FrankBlom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:36:
Jongens, dan is dat duidelijk. Stuccen is dus een luxe die niet noodzakelijk is.

zou me om de kleine gaatjes (van het storten) niet al te druk maken

je zou na plamuren met een grote schuurpad even de muur kunnen ontdoen van pukkeltjes van het plamuren.
Yes dat laatste was ik ook van plan. Even met schuurpapier en een spatel de randjes en grove stukjes muurvuller weghalen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vossie94 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:43:
[...]

Yes dat laatste was ik ook van plan. Even met schuurpapier en een spatel de randjes en grove stukjes muurvuller weghalen.
doe dit zoiezo .. niet te veel weghalen .. ...

Niet om het 1 of ander .. maar je hebt er zoveel werk al in gezet .. met een iets dunner papje waarmee je de muur gevuld hebt .. zou je met een (oude/goedkope (raam)trekker de laatste gaatjes kunnen vullen .. en dan kan je de muur ook verven. ga je "extreem" kan je boven kleur A en onder kleur B en dat verbergen met een behang strook .. (dan verberg je gelijk de lijn waar het verf bij elkaar komt ..

ben je het zat behang je het alsnog verf hoef je niet te verwijderen..

maar het huis gezien de hoeveelheid behang dat je weggepulkt hebt zal geen zuigende werking hebben ..

Tja vanalles

• zeezuiper
Dit was bij ons het resultaat van papieren behang rechtstreeks op een betonnen muur.

Behang gelijk op beton

Doen we dus zo niet meer, bij andere muren was het resultaat zo veel beter.

zeezuiper schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:14:
Dit was bij ons het resultaat van papieren behang rechtstreeks op een betonnen muur.

[Afbeelding: Behang gelijk op beton]

Nu lijkt het net alsof dat het resultaat is van het rechtstreeks plaatsen. Als je die muur netjes had laten schuren dan was het behang ook rechtstreeks op de betonnen muur gegaan, maar was het loeistrak. Zoals bij onze vorige woning.

• Vossie94
zeezuiper schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:14:

[Afbeelding: Behang gelijk op beton]

Ik heb precies hetzelfde maar dan in onze woonkamer. Hier zat eerst tegellijm op waardoor ik eerst de hele muur moest slijpen met een betonslijpmachine. De cementlijm was er toen wel af, maar het gaf een zeer ruige betonnen muur. Ik heb daar toen ook direct overheen behangen en heb exact hetzelfde resultaat. Ik kan me er niet bijzonder aan storen, maar het is nou ook weer inderdaad niet heel mooi.
Nu is het wel zo dat de muur in onze slaapkamer niet geslepen hoeft te worden en dus in principe al vrij vlak is (afgezonderd van luchtblaasjes e.d.). Ik hoop dus dat het daarom bij onze slaapkamer wel goed gaat. Weet je toevallig of die betonnen muur van jullie ook ooit geslepen is? En wat voor soort andere muren heb je toen op behangen waar het wel een mooi eindresultaat gaf?
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:44:
[...]

Nu lijkt het net alsof dat het resultaat is van het rechtstreeks plaatsen. Als je die muur netjes had laten schuren dan was het behang ook rechtstreeks op de betonnen muur gegaan, maar was het loeistrak. Zoals bij onze vorige woning.
Hadden jullie dan wel oneffenheden/luchtblaasjes in het beton zitten? Onze betonnen muur is dus in principe strak (er is na de bekisting van het beton storten volgens mij nooit wat mee gebeurd behalve het aanbrengen van behang) op de luchtblaasjes en kleine oneffenheden na.

• zeezuiper
Betonnen muur was bij ons ongeslepen.

Met schuren zou het resultaat wellicht beter geweest zijn. Echter alle putjes en andere kuiltjes los je hiermee niet op. Daarnaast voor beton schuren moet je meestal een speciale schuurmachine huren en het geeft ontzettend veel stof. Stucen is wat ons betreft veel makkelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door zeezuiper op 22-08-2019 14:59 ]

Vossie94 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:50:
[...]

Ik heb precies hetzelfde maar dan in onze woonkamer. Hier zat eerst tegellijm op waardoor ik eerst de hele muur moest slijpen met een betonslijpmachine. De cementlijm was er toen wel af, maar het gaf een zeer ruige betonnen muur. Ik heb daar toen ook direct overheen behangen en heb exact hetzelfde resultaat. Ik kan me er niet bijzonder aan storen, maar het is nou ook weer inderdaad niet heel mooi.
Nu is het wel zo dat de muur in onze slaapkamer niet geslepen hoeft te worden en dus in principe al vrij vlak is (afgezonderd van luchtblaasjes e.d.). Ik hoop dus dat het daarom bij onze slaapkamer wel goed gaat. Weet je toevallig of die betonnen muur van jullie ook ooit geslepen is? En wat voor soort andere muren heb je toen op behangen waar het wel een mooi eindresultaat gaf?

[...]

Hadden jullie dan wel oneffenheden/luchtblaasjes in het beton zitten? Onze betonnen muur is dus in principe strak (er is na de bekisting van het beton storten volgens mij nooit wat mee gebeurd behalve het aanbrengen van behang) op de luchtblaasjes en kleine oneffenheden na.
toon volledige bericht
Bij ons was nieuwbouw, behangklaar. Dat vergt nog wel wat werk om alle oneffenheden weg te krijgen. 2 a 3 man die samen schuren en meteen het stof wegzuigen. Voorstrijken en daarna behangen en eventueel sauzen. Dan heb je wel een stuc-effect en geen behanglook.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:35
Om mooi te kunnen behangen is gladde muur vereist inclusief een witte achtergrond met weinig kleurverschillen.

Maar het licht er heel erg aan wat voor soort behang erop komt. Papier behang of duplex papier behang zou ik je afraden is echte ouderwets ik zou vliesbehang nemen want dat trek je later zo af in een geheel.

Daarnaast als je een behang hebt waar er alleen maar inkt op vlies zit dan ga je echt elke oneffenheid zien.
Heb je een behang waarop de drager nog een PVC laag zit dan kan het meevallen alles valt en staat met kwaliteit van het behang.

PS Bij gamma/praxis is dat niet zo heel hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 22-08-2019 15:54 ]

Pagina: 1