Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:51
Hoi allemaal,

Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar een apparaat of oplossing om onze jaloezieën te automatiseren. We hebben op dit moment een paar "simpele" jaloezieën met twee koorden om te kantelen en één om hem omhoog en omlaag te doen. Een oplossing voor alleen het kantelen zou al geweldig zijn. Ik heb al een aantal keer de Somfy RTS gezien, maar ik vind dat er nogal uitzien als een geklooi met losse batterijen, een voeding of een zonnepaneel. Het liefst heb ik natuurlijk alles bedraad, maar dat is niet het fraaist om nu nog te maken. Daarom ben ik met batterijen ook tevreden, mits ze een redelijke tijd meegaan met normaal gebruik. :)

Daarnaast vind ik het een groot minpunt dat dit product van Somfy op 433 MHz werkt. Ik heb een Domoticz-installatie draaien en heb een ZWave-controller, dus mijn voorkeur gaat ook echt uit naar iets wat via ZWave of een ander (beter beveiligd) protocol werkt.

Ik ben al lang op zoek en kan eigenlijk heel weinig vinden hierover. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of eventueel zelfs iets moois geknutseld hebben? Ik ben zelf niet zo'n guru wat betreft hardware, maar ik ben altijd bereid om te leren. :)

Bij voorbaat dank!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het moet dus wel kant-en-klaar (off-the-shelf) zijn? Geen zin in hobbyen met Arduino/ESP-modules en een motortje?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Alphyraz
Hoeft niet perse. Als het relatief eenvoudig te bouwen is, sta ik hier nog wel voor open. Maar dan moet ik er wel een stap-voor-stap handleiding bij hebben, haha.

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

@Alphyraz
Drzzs is hier mee bezig geweest.
Onder andere de snelheid viel tegen... Zie part one
YouTube: Motorize and Wifi Control your Existing Blinds - Version2 | Smart Ho...

[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 22-08-2019 00:31 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Alphyraz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:20:
Hoi allemaal,

Ik ben al een hele lange tijd op zoek naar een apparaat of oplossing om onze jaloezieën te automatiseren. We hebben op dit moment een paar "simpele" jaloezieën met twee koorden om te kantelen en één om hem omhoog en omlaag te doen. Een oplossing voor alleen het kantelen zou al geweldig zijn. Ik heb al een aantal keer de Somfy RTS gezien, maar ik vind dat er nogal uitzien als een geklooi met losse batterijen, een voeding of een zonnepaneel. Het liefst heb ik natuurlijk alles bedraad, maar dat is niet het fraaist om nu nog te maken. Daarom ben ik met batterijen ook tevreden, mits ze een redelijke tijd meegaan met normaal gebruik. :)

Daarnaast vind ik het een groot minpunt dat dit product van Somfy op 433 MHz werkt. Ik heb een Domoticz-installatie draaien en heb een ZWave-controller, dus mijn voorkeur gaat ook echt uit naar iets wat via ZWave of een ander (beter beveiligd) protocol werkt.

Ik ben al lang op zoek en kan eigenlijk heel weinig vinden hierover. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of eventueel zelfs iets moois geknutseld hebben? Ik ben zelf niet zo'n guru wat betreft hardware, maar ik ben altijd bereid om te leren. :)

Bij voorbaat dank!
Brunt blind engines al gezien? Heb er drie thuis hangen, niet voor jaloezieën maar voor rolgordijnen. Maar kunnen natuurlijk ook voor jaloezieën worden gebruikt.

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 15:38
Rgerr schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:00:
[...]

Brunt blind engines al gezien? Heb er drie thuis hangen, niet voor jaloezieën maar voor rolgordijnen. Maar kunnen natuurlijk ook voor jaloezieën worden gebruikt.
Ik vind deze altijd erg nice, alleen ze werken weer niet met Jaloezieen die je 'dimt' met een stok en waar het op en neer gaan met losse touwtjes gebeurd en niet met een loep. (Jemig wat een uitleg)

Ofwel, het werkt niet met deze:
https://www.praxis.nl/ver...s-uni-140-x-175cm/5357272 ;)

• Rgerr
Xfix schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

Ik vind deze altijd erg nice, alleen ze werken weer niet met Jaloezieen die je 'dimt' met een stok en waar het op en neer gaan met losse touwtjes gebeurd en niet met een loep. (Jemig wat een uitleg)

Ofwel, het werkt niet met deze:
https://www.praxis.nl/ver...s-uni-140-x-175cm/5357272 ;)
Je zit toch op Tweakers? Tweaken die handel! ;) Je kunt bijvoorbeeld de touwtjes met elkaar verbinden met een stukje bolletjes koort, waardoor de Brunt je jaloezieën kan draaien over het stukje bolletjeskoord. En als je deze nou ook nog inkort tot boven in het kozijn, druk je daar de Brunt, werk je het stroomkabeltje netjes weg met een dunne kabelgoot et voila. :) Draaien met de jaloezieën zal je dan wel weer zelf moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rgerr op 22-08-2019 10:58 ]

• mitchdc
Rgerr schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:57:
[...]

Je zit toch op Tweakers? Tweaken die handel! ;) Je kunt bijvoorbeeld de touwtjes met elkaar verbinden met een stukje bolletjes koort, waardoor de Brunt je jaloezieën kan draaien over het stukje bolletjeskoord. En als je deze nou ook nog inkort tot boven in het kozijn, druk je daar de Brunt, werk je het stroomkabeltje netjes weg met een dunne kabelgoot et voila. :) Draaien met de jaloezieën zal je dan wel weer zelf moeten doen.
Haha ik wil wel, maar moet m'n lieftallige huisgenoot nog even overtuigen dat ik de jaloezien ga verbouwen :P
Een out of the box oplossing krijg ik wat makkelijker verkocht.

• Rgerr
Xfix schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:05:
[...]

Haha ik wil wel, maar moet m'n lieftallige huisgenoot nog even overtuigen dat ik de jaloezien ga verbouwen :P
Een out of the box oplossing krijg ik wat makkelijker verkocht.
Knoopje leggen is niet verbouwen? Mocht het geen succes zijn, haal je het knoopje weer los. :)

• mitchdc
Rgerr schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:07:
[...]

Knoopje leggen is niet verbouwen? Mocht het geen succes zijn, haal je het knoopje weer los. :)
Denk niet dat het zo makkelijk werkt maar zal eens proberen ;)

• Alphyraz
Rgerr schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:00:
[...]

Deze zien er op zich wel veelbelovend uit. Kun je deze (naar jouw weten) ook via een API of iets dergelijks aansturen? Het liefst eigenlijk nog lokaal ook in plaats van via de cloud. :9~
En weet je of deze ook werkt met jaloezieën met aparte touwtjes voor het kiepen? We hebben namelijk twee touwtjes voor het kiepen. Ik kan op hun website niet vinden of dit (goed) ondersteund wordt.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Toevallig kwam deze video onlangs voorbij @ YT :) Misschien een Zemismart met wifi>BT adapter?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Rgerr
Alphyraz schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:11:
[...]

Deze zien er op zich wel veelbelovend uit. Kun je deze (naar jouw weten) ook via een API of iets dergelijks aansturen? Het liefst eigenlijk nog lokaal ook in plaats van via de cloud. :9~
En weet je of deze ook werkt met jaloezieën met aparte touwtjes voor het kiepen? We hebben namelijk twee touwtjes voor het kiepen. Ik kan op hun website niet vinden of dit (goed) ondersteund wordt.
Unerhaupt geen API beschikbaar, maar gelukkig zijn er wel wat workarounds beschikbaar. Bijvoorbeeld voor Homebridge, script logt in op de BRUNT cloud en bedient daar de engines. Niet top, werkt wel.

Denk dat je je jaloezieën dan dient aan te passen, door de touwtjes aan elkaar te binden, eventueel met iets er tussen zodat de engines beter grip hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Rgerr op 23-08-2019 07:29 ]

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 12:21
Alphyraz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:20:
Hoi allemaal,

Bij voorbaat dank!
Somfy RTS werkt op 433.42MHz terwijl het overgrote deel van de 433 sensor en apparaten op 433.92MHz werkt! Daarnaast is het Somfy protocol encrypted en dus niet simpel te replayen.
Somfy RTS kan je overigens aansturen met de RFXtrx433XL. Dit is een 433MHz transceiver maar schakelt voor Somfy om naar 433.42MHz. Ontvangst en decrypt van Somfy is om veiligheidsredenen niet geïmplementeerd.
Op zich lijkt het me ook geen groot probleem om Dooya, Brel of een andere blind motor te gebruiken op 433.92MHz of je moet vervelende buurjongens hebben ;-)

• Alphyraz
b_weijenberg schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

Somfy RTS werkt op 433.42MHz terwijl het overgrote deel van de 433 sensor en apparaten op 433.92MHz werkt! Daarnaast is het Somfy protocol encrypted en dus niet simpel te replayen.
Somfy RTS kan je overigens aansturen met de RFXtrx433XL. Dit is een 433MHz transceiver maar schakelt voor Somfy om naar 433.42MHz. Ontvangst en decrypt van Somfy is om veiligheidsredenen niet geïmplementeerd.
Op zich lijkt het me ook geen groot probleem om Dooya, Brel of een andere blind motor te gebruiken op 433.92MHz of je moet vervelende buurjongens hebben ;-)
Dat vind ik dus ook een nadeel daarvan. Stel dat ik vanuit Domoticz het signaal stuur om op een bepaalde manier te kantelen, dan is er geen ontvangstbevestiging toch? Ik heb in het verleden al eens gespeeld met 433 en kwam toen al tot de conclusie dat die fire en forget methode niet waterdicht is.

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 12:21
Klopt, Somfy RTS op 433.42MHz heeft geen terugkoppeling maar omdat dit protocol niet gestoord wordt door 433.92MHz signalen is de kans dat een bericht niet aankomt nihil is mijn ervaring.
Dezelfde ervaring heb ik met Brel motoren die ondanks dat ze op 433.92MHz werken bij mij nooit weigeren terwijl ik hier 16 sensors op 433.92MHz heb werken.
Vereist de oplossing dat je 100% zekerheid moet hebben dat de commando's uitgevoerd worden dan kan je bv voor Zigbee of Z-Wave gaan waarbij je het geheel dan wel op een UPS moet hebben werken.
Pagina: 1