Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1245444

Topicstarter
Momenteel studeer ik al 4 jaar op het HBO en is de bedoeling dat ik aankomend schooljaar 2 maanden regulier vakken heb en daarna op stage ga. Als alles volgens schema gaat ben ik rond maart/april klaar en heb ik welgeteld rond de 4,5 jaar over het HBO gedaan. Gedurende de zomervakantie blijk ik toch wel moeite te hebben met het feit dat ik de studie nu al afgerond kon hebben.

De reden waarom ik een studievertraging van een half jaar heb opgelopen is omdat in het eerste leerjaar mijn vader was overleden waar ik de nodige moeite mee had om me op mijn studie te focussen.

Nu vroeg ik me af wat de gevolgen zijn van het oplopen van de studievertraging. Zal dit enig effect hebben op mijn verdere loopbaan dat ik een half jaar langer dan mijn studie heb gedaan? Wordt dit als potentiele werkgevers als een teken van zwakte gezien?

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-05 23:47

g0tanks

Moderator CSA
Een half jaar is niks. Zeker als je het kan uitleggen en volgens mij heb je een goede reden.

Van de universiteit ken ik genoeg mensen die 1 jaar of langer er over hebben gedaan dan nominaal. Zij hebben alsnog een prima baan bemachtigd. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:03
Een half jaartje, niet druk om maken ;-). Zelf bachelor gehaald in 4 ipv 3 jaar, je bent bijna bijzonder als je het wel in de nominale studieduur zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benja_219
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-04 19:45
Nee, echt totaal niet druk over maken. Je bent echt niet de enige met vertraging.

[ Voor 58% gewijzigd door Benja_219 op 14-04-2020 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dit, beter 5 jaar over een studie die iets voorstelt dan nominaal een kansloze HBO opleiding.

Ben er zelf, ruim 6.5 jaar over een 5 jarige technisch master nog _nooit_ om gevraagd.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nee, maakt echt niets uit. Ik was al 2 jaar aan het werk toen in eindelijk m'n laatste vak afrondde.

Roomba E5 te koop

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb weliswaar een MBO studie gedaan, maar ik heb daar 2 jaar vertraging opgelopen en was na het behalen van mijn studie direct voorzien van een baan. Het hoeft dus helemaal geen kwaad te kunnen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:14
Ben na 2 jaar geswitched van opleiding omdat ik door diverse redenen mijn propedeuse niet haalde.
Kon het aanvechten, maar heb gekozen voor een andere school, zelfde opleiding.
Totaal daardoor 6 jaar erover gedaan.
Is bij mijn eerste baan iets over gevraagd. Uitgelegd en verder nooit een probleem geweest.

Een half jaar is al helemaal geen probleem, laat staan met een goede reden zoals jij geeft.

Grote kans dat je daarna nog verder dingen gaat doen qua cursussen en wellicht vervolgopleidingen.
Dan valt het al helemaal weg.

[ Voor 14% gewijzigd door Morelleth op 22-08-2019 08:02 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A3aan1337
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:17
Gevolg is niks, mogelijk wel positief ik vind het in die omstandigheden super knap dat je sowieso opleiding in 4.5 jaar hebt afgerond.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Eigenlijk best verdrietig dat we jonge mensen al zo angstig gekregen hebben over hun carrière en toekomst dat ze zelfs over een half jaar vertraging met zéér goede reden al onzeker worden...

“Fouten” maken (let wel: dit is géén fout!) wordt kennelijk steeds harder afgestraft...

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-05 13:47
In het bedrijfsleven ga je mensen tegenkomen die allerlei paden bewandeld hebben. vmbo, mbo, hbo. Wereldreizigers. WO'ers die eigenlijk toch wel een baan willen waarbij ze niet op hun teentjes hoeven te lopen. Mensen met 2 bachelors in totaal niet overlappende studies.

Kortom, geen enkele reden om je druk te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Mijn ervaring van 12 jaar geleden is dat dit weinig uitmaakt.

Zelf 1 jaar langer dan nominaal gedaan over mijn HBO bachelor en had bijna direct een baan.

Hetgeen waar soms vragen over kwamen, was het feit dat ik veel tijdelijke baantjes (projecten) had op mijn CV.
Nu ben ik consultant en is dit juist een pré, kan snel schakelen en maakt snel contacten.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
lol, een half jaartje, waar maak je je druk om?

Ik heb door omstandigheden 7,5 jaar over mijn studie gedaan (bachelor+master, 5 jaar nominaal). Nooit wat over gehoord bij sollicitaties. Er werd al vanuit gegaan dat het door bestuursactiviteiten kwam van studievereniging (kwam het niet, maar prima dat ze dat denken), en dat werd alleen maar aangemoedigd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-05 13:08
Nee joh. Dat maakt echt niks uit. Ik heb zelf na het VWO een jaar niet gestudeerd (gestopt met studie na vier weken). Daarna het HBO in vier jaar gedaan in plaats van 3,5 jaar. Met m'n VWO kon het een half jaar korter dan nominaal, maar ik wilde per se bij een bepaald bedrijf stage lopen en dat ging op dat moment niet, dus een half jaar even de studie stopgezet. Kreeg wel gewoon stufi in die periode. Toen een jaar verspild aan een pre-master en daarna m'n Master ook met een half jaar vertraging gedaan: 2,5 i.p.v. 2 jaar. Al met al had ik drie jaar eerder klaar kunnen zijn, er heeft nog geen eenmaal iemand bij een sollicitatie naar gevraagd. Alles is ook goed te verklaren en bij jou is dat ook het geval met een sterfgeval. Je bent toch ook maar een mens.

Kortom, niet over inzitten.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-05 22:53

NSG

Je weet niks!

Iemand die een beetje kan rekenen, kan duidelijk op mijn CV/LinkedIn zien dat ik er 1,5 jaar langer over heb gedaan. Werkelijk niemand die ooit om een verklaring heeft gevraagd. En mocht er dan toch een keer door een beginnende recruiter om gevraagd worden, dan is de zin uit de tweede alinea die je getypt hebt, méér dan voldoende om er niet dieper op in te gaan. Kans is groter dat men je als doorzetter ziet, dan als een een zwak persoon.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-05 22:26
Een half jaar hoef je je absoluut geen zorgen over te maken. Er kunnen genoeg redenen zijn waardoor dit is ontstaan, naast dat een half jaar nog niks is vergeleken met genoeg anderen die er zo 1 a 2 jaar langer over doen. Heck, ik doe er zelf ook een jaar langer over en maak me er absoluut niet druk over. Je kunt hoogstens een vraag krijgen hoe of wat. Of je die eerlijk beantwoordt moet je zelf weten, maar het zou naar mijn inziens nooit een probleem moeten zijn.

Komt goed! :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 17:30
Maakt niet uit, zelf ook een jaar extra bezig geweest door ziekte. Is volgens mij niet eens naar gevraagd waarom het niet 4 jaar was.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:44

Detmer

Professioneel prutser

Jij hebt tenminste nog een goede reden er een half jaar langer over te doen. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en niemand heeft er naar gevraagd tijdens sollicitaties. Dus don't worries :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-05 10:36
Geen probleem, echt niet. Als ik dan verhalen hierboven lees waar ik als werkgever wél benieuwd naar zou zijn, waar niet eens om gevraagd wordt.

Relax, niks aan de hand dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-05 10:50
7 jaar gedaan over een studie van 4 jaar, waarbij ik hoofdzakelijk ben afgestudeerd na die 7 jaar omdat je daarna niet meer mag lenen. Die vertraging zat vooral in het feit dat ik liever de student uithing dan studeerde. Heeft me - los van de fenomenale studieschuld - nooit problemen opgeleverd.

Geen enkele werkgever gaat moeilijk doen over vertraging na een overlijden. Afhankelijk van wie je spreekt kan een werkgever zelfs voorkeur hebben voor iemand die wat langer gestudeerd heeft, meestal wanneer de persoon in kwestie dat zelf ook heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoCx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 07:32
Als je je over dit soort dingetjes druk gaat maken wordt het niet makkelijker. Relax. Ze kijken naar her resultaat, niet of je het in 4 of 4.5 jaar doet.

Relax en focus je op je opleiding. Pak dan de baan die je wilt en ga knallen. Je kan het! Die vertraging kost je alleen wat tijd (en wellicht wil ome Duo wat meer van je terug).

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 19:50

hmr

Nee.. heb zelf 7,5 jaar gedaan over mijn studie en heb gewoon een goede baan :). Maak je geen zorgen en rond op je eigen tempo je studie af. Beetje redelijke cijfers zijn belangrijker dan in 4 jaar nominaal afsturen.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:02
Ik ben na 2 jaar afgehaakt op mijn WO studie en heb nul problemen met het krijgen van een baan. (Programmeur)

Ik zie (vooral op IT gebied) zelfs een shift bij veel bedrijven naar mensen zonder diploma, omdat die vaak praktischer problemen oplossen ipv wat ze geleerd zijn.

Nou wil ik uiteraard niet zeggen dat je je studie niet af moet maken, maar een half jaar studie vertraging maakt echt niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:28
Zou de echte reden nooit zeggen tijdens een sollicitatie gesprek, laatst is een recruiter/HR persoon helemaal los gegaan op een kennis van mij in de trant van ‘wat is de impact van het overlijden van je vader op jonge leeftijd op jou persoonlijk’. Dat soort gesprekken zou ik proberen te vermijden, want sommige mensen hebben niet de tact om te denken dat dat een no-go zone is in oriënterende gesprekken. Gewoon lekker vaag e.g. Persoonlijke redenen/gebeurtenissen binnen de familie.

Voor de rest, maak je niet druk over een half jaar. Iedereen zegt het al en ik heb ook geen last gehad van mijn 1,5 jaar vertraging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 23:45
Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:21:
Eigenlijk best verdrietig dat we jonge mensen al zo angstig gekregen hebben over hun carrière en toekomst dat ze zelfs over een half jaar vertraging met zéér goede reden al onzeker worden...

“Fouten” maken (let wel: dit is géén fout!) wordt kennelijk steeds harder afgestraft...
Ja daar heb je echt een heel goed punt. Niet geheel ontopic aan mijn kant maar wilde toch graag reageren. In mijn directe omgeving merk ik dit al heel erg. Zelfs mijn kinderen dit in groep 1-3 zitten hebben nu al prestatiedrang, en zijn al bang om iets fout te doen.

Nu zijn wij zelf totaal niet zo, maar ik hoor soms van 1 van mijn kinderen dat een klasgenootjes regelmatig een meltdown krijgen omdat de juffrouw/meester ze aanspreekt voor een kleine verbetering.

How are you doing?

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 23:20
GoldenSample schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:35:
[...]

Dit, beter 5 jaar over een studie die iets voorstelt dan nominaal een kansloze HBO opleiding.

Ben er zelf, ruim 6.5 jaar over een 5 jarige technisch master nog _nooit_ om gevraagd.
Idem, bezig met het afronden van mijn informatiekunde master. Bachelor+master staat 5 jaar nominaal voor, als ik klaar ben dan heb ik er ruim 7 jaar over gedaan. Wel met 1 keer een studieswitch na een half jaartje en een boel bijbaantjes, maar ook nu worden er bij sollicitaties naar een vaste baan totaal geen vragen over gesteld.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:54

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik heb zelf 6 jaar over mijn 4 jarige HBO gedaan. Het is in de 6 jaar dat ik nu werk een aantal keer gevraagd door potentiële werkgevers/opdrachtgevers. Dus men heeft er wel interesse naar. Het is belangrijk dat je het goed kan uitleggen. Ze vinden het belangrijk dat het niets te maken heeft met desinteresse of boven je kunnen.

In mijn geval had ik één jaar vertraging omdat ik een bestuursjaar in de studentenvereniging had gedaan en direct daarop volgend de ziekte van Pfeiffer kreeg. Tot nu toe was die uitleg voldoende.

Xbox: Gulpener88

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
Effect? Geen, absoluut niets.

Ik ben zelf een keer geswitched van opleiding en tussen twee opleidingen, omdat de studie niet eerder startte, zelfs nog een tijdje gewerkt. Per saldo kwam ik dus later van school af als jou TS!

Bij een sollicitatie kon ik de beweegredenen prima motiveren en ik heb er nooit nadeel van ondervonden. Jouw situatie spreekt (helaas) nog iets meer voor zichzelf en daar zal dus absoluut niemand over vallen.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 21:54

Inderdaad, terwijl er na je eerste baan echt nooit meer gevraagd wordt naar je studie op welke studie je dan gedaan hebt na.

Zelf heb ik 5 jaar over MBO gedaan (3 studies) en 5,5 jaar over HBO (2 studies) en een paar keer bij het solliciteren naar een stageplaats (op HBO) meegemaakt dat een bedrijf al bepaalde vooroordelen had die ik gewoon direct merkte in het eerste kennismakingsgesprek. Maar ook juist hele positieve reacties van werkgevers die vroeger bijvoorbeeld in eenzelfde situatie hebben gezeten of het gewoon tof vonden dat ik door ben blijven zoeken naar iets dat mij wel echt lag.

Het allerbelangrijkste is gewoon dat je een goede reden hebt, dan maakt het eigenlijk nooit wat uit. Je merkt ook al snel wie je tegenover je hebt in een kennismaking/sollicitatiegesprek. De fout die ik in het begin maakte was de focus op het krijgen van de stage/baan omdat een 'afwijzing' als falen voelde, maar de eerste vraag die je moet stellen is juist of jij zelf bij hun zou willen werken überhaupt.

• Er1k989
  • Laatst online: 14:32
Maak je geen zorgen. Een halfjaartje is niks. Ik heb meerdere jaren vertraging gehad en bij mijn sollicitatie werd ook gevraagd: 'jij hebt niet helemaal nominaal gelopen?' Nadat ik in geuren en kleuren verteld had over mijn reizen, commissie bij studentenverenigingen etc. zei de baas: ik heb liever iemand die naast zn studie ook nog levenservaring heeft opgedaan dan iemand die 4 jaar lang alleen maar in de boeken heeft gezeten en nominaal zn studie heeft gehaald ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000

Mja, aan de andere kant:
- je leent een halfjaar langer geld van de overheid
- je collegegeld wordt hoger door langstudeerboete

Vooral die langstudeerboete is een raar ding. Mijn broer werd van de opleiding gestuurd met bindend negatief studieadvies omdat ie PDD-NOS heeft (wel alle punten gehaald met goede cijfers, maar onvoldoende op 1 kritieke opdracht want letterlijk gezegd tegen hem: "jij bent niet geschikt door je afwijking"). Dan ben je een jaar kwijt, ga je een andere opleiding doen en word je gestraft door iets wat je zelf niet in de hand hebt.

• Bulder
  • Laatst online: 14-05 10:50
_JGC_ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:44:
[...]

Vooral die langstudeerboete is een raar ding.
Die is toch allang afgeschaft? Ik studeer al even niet meer, maar ik heb destijds mijn €3000 weer netjes retour gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Anoniem: 1245444 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:23:
De reden waarom ik een studievertraging van een half jaar heb opgelopen is omdat in het eerste leerjaar mijn vader was overleden waar ik de nodige moeite mee had om me op mijn studie te focussen.

[...]

Wordt dit als potentiele werkgevers als een teken van zwakte gezien?
Absoluut niet, en je vader zou ongetwijfeld heel trots geweest zijn dat je je studie hebt afgerond.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Bulder schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:53:
[...]

Die is toch allang afgeschaft? Ik studeer al even niet meer, maar ik heb destijds mijn €3000 weer netjes retour gekregen.
Is idd afgeschaft. Ik studeer al tig jaar niet meer dus heb 'm zelf nooit gehad voor mijn 4-jarige studie die ik in 6 jaar heb gedaan.

Enige effect wat studievertraging doet op je loopbaan is dat je later fatsoenlijk geld gaat verdienen. Dat je een halfjaar later pas dat ene huis kan kopen en dat je een halfjaar minder werkt voor je pensioen. Tenminste, dat werd mij destijds voorgehouden door mijn ouders, die wisten toen nog niet dat de pensioenleeftijd tegen die tijd op 85 jaar ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja als ik alleen al naar mezelf kijk (begon meer dan 10 jaar terug met studeren) dan zie ik:
- afschaffing studiefinanciering, had me +/- 18k gescheeld
- huren door het plafond, ik huurde voor 250 euro inclusief GWE een kamer, dat is nu het dubbele -> volgende 18k
- college geld is aardig wat verhoogd
- je houd je studieschuld 35!! Jaar voordat ie kwijtgescholden kan worden
- je studieschuld wordt zwaar meegerekend voor je hypotheek
- ik kon, zonder schuld, met veel sparen, een technische master na 2.5 jaar nog net een casco jaren 60 appartementje in een achterbuurt van Utrecht kopen. Zelfs met m'n huidige slaris zou ik m'n eigen huis waarschijnlijk niet kunnen kopen. Ook een hut op een uur OV afstand van Utrecht zou nu vrijwel onmogelijk zijn.
- harde knip
- Bindend negatief studie advies
- loonstijgingen? Hahaha!
- de 'voor jou 10 anderen' mentaliteit heeft met de 'flexibilisering' kei hard toegeslagen. Nu men 'staat te schreeuwen' om personeel zie je dat het iets minder is maar niet veel. Veel starters functies zitten nogsteeds bewust te laag ingeschaald tov. De generatiea er voor & ook totale onzin als concurrentiebedingen overwoekeren de arbeidsmarkt. De volgende crisis wordt niet fijn..

Echt ik ben heel blij dat ik niet 10 jaar later ben begonnen te studeren..

Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat jongeren zo Paranoia zijn, ik vind het eerder naïef om het niet te zijn gezien de afgelopen 10-15 jaar een enorme sociaal economische achteruitgang plaatsvind bij studenten/starters.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 21:54
GoldenSample schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:00:
[...]

Tja als ik alleen al naar mezelf kijk (begon meer dan 10 jaar terug met studeren) dan zie ik:
- afschaffing studiefinanciering, had me +/- 18k gescheeld
- huren door het plafond, ik huurde voor 250 euro inclusief GWE een kamer, dat is nu het dubbele -> volgende 18k
- college geld is aardig wat verhoogd
- je houd je studieschuld 35!! Jaar voordat ie kwijtgescholden kan worden
- je studieschuld wordt zwaar meegerekend voor je hypotheek
- ik kon, zonder schuld, met veel sparen, een technische master na 2.5 jaar nog net een casco jaren 60 appartementje in een achterbuurt van Utrecht kopen. Zelfs met m'n huidige slaris zou ik m'n eigen huis waarschijnlijk niet kunnen kopen. Ook een hut op een uur OV afstand van Utrecht zou nu vrijwel onmogelijk zijn.
- harde knip
- Bindend negatief studie advies
- loonstijgingen? Hahaha!
- de 'voor jou 10 anderen' mentaliteit heeft met de 'flexibilisering' kei hard toegeslagen. Nu men 'staat te schreeuwen' om personeel zie je dat het iets minder is maar niet veel. Veel starters functies zitten nogsteeds bewust te laag ingeschaald tov. De generatiea er voor & ook totale onzin als concurrentiebedingen overwoekeren de arbeidsmarkt. De volgende crisis wordt niet fijn..

Echt ik ben heel blij dat ik niet 10 jaar later ben begonnen te studeren..

Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat jongeren zo Paranoia zijn, ik vind het eerder naïef om het niet te zijn gezien de afgelopen 10-15 jaar een enorme sociaal economische achteruitgang plaatsvind bij studenten/starters.
Nou ja dit is wel heel negatief bekeken.

- Je hoeft bijvoorbeeld al niet persé te huren, je kunt (in veel) gevallen thuis blijven wonen.

- Je hoeft ook niet persé te lenen > bijbaan voor de studiekosten/boekkosten

- Baanaanbod, tja gewoon goed zoeken imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Scrtz schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:29:
[...]

Nou ja dit is wel heel negatief bekeken.

- Je hoeft bijvoorbeeld al niet persé te huren, je kunt (in veel) gevallen thuis blijven wonen.

- Je hoeft ook niet persé te lenen > bijbaan voor de studiekosten/boekkosten

- Baanaanbod, tja gewoon goed zoeken imo.
Goed lezen, had het over de achteruitgang tov ruim 10 jaar terug. ;) Dat is iets anders dan hoe hard het je wel of niet raakt (overigens was de dichtsbijzijnde TU voor mij 2.5 uur deur tot deur dus ja, ik moest wel en ook dat werken voor de kosten, dat deed ik al).

Als je bij papa en mama blijft leven tot je het huis erft, dan is er helemaal geen probleem :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

https://www.nu.nl/economi...t-het-kamertekort-op.html

Dit is ook zo'n facepalm. Studenten blijven langer thuis wonen omdat op kamers gaan schier onbetaalbaar is geworden, en daardoor dénkt men dat er minder vraag is naar studentenwoningen.
En desondanks stijgt de prijs van de kamers alleen maar én worden de wachtlijsten steeds langer... Wat klopt er hier niet?

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Ardana schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:32:
https://www.nu.nl/economi...t-het-kamertekort-op.html

Dit is ook zo'n facepalm. Studenten blijven langer thuis wonen omdat op kamers gaan schier onbetaalbaar is geworden, en daardoor dénkt men dat er minder vraag is naar studentenwoningen.
En desondanks stijgt de prijs van de kamers alleen maar én worden de wachtlijsten steeds langer... Wat klopt er hier niet?
Blijkbaar gaan er nog genoeg op kamers om die woekerprijzen te betalen, anders zouden de prijzen vanzelf omlaag gaan. Vraag en aanbod. Maar veel mensen blijven na hun studie vast in hun studentenkamer/huizen zitten omdat een normale woning gewoon onbetaalbaar is.

Aan TS, zoals je al ziet zijn er genoeg mensen die iets langer over hun studie hebben gedaan. Ik heb ook nog nooit mijn diploma laten zien bij mijn huidige werkgever, alleen mijn cv. Laat staan dat je een vraag krijgt bij een sollicitatie over waarom je paar maanden langer over je studie hebt gedaan. In ieder geval niet druk over maken, er zijn nog genoeg dingen om je later druk over te maken ;)

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Ik ben verbaasd dat heel veel topics uiteindelijk uitkomen op de erbarmelijke staat van de woningmarkt...

[ Voor 8% gewijzigd door Miks op 22-08-2019 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 22:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Miks schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:03:
Ik ben verbaasd dat heel veel topics uiteindelijk uitkomen op de erbarmelijke staat van de woningmarkt...
De Tweakers Godwin...

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-05 09:13

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Toevallig afgelopen juli afgestudeerd en 5,5 jaar over mijn hbo studie gedaan. Buiten een simpele vraag tijdens de sollicitatie waarom, is er niet moeilijk over gedaan en heb ik de baan gekregen. Gewoon niet onder stoelen of banken steken.

• TheWeirdOne
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2021
GoldenSample schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:33:
[...]

Goed lezen, had het over de achteruitgang tov ruim 10 jaar terug. ;) Dat is iets anders dan hoe hard het je wel of niet raakt (overigens was de dichtsbijzijnde TU voor mij 2.5 uur deur tot deur dus ja, ik moest wel en ook dat werken voor de kosten, dat deed ik al).

Als je bij papa en mama blijft leven tot je het huis erft, dan is er helemaal geen probleem :+
Ik ben dus zo iemand die is afegstudeerd in 2018. Niet langer over gedaan en de gemiddelde lengte van m'n master was iets van 38 maanden ofzo (2 jaar master aan UU). Woonde redelijk dicht bij Utrecht dus heb in het ouderlijk huis gezeten (overigens nu nog steeds). Het feit blijft dat iedereen naar de Randstad wil en de huizen / kamers worden simpelweg niet sneller gemaakt, om over inflatie en belastingen te zwijgen.
Nu is de 35-jaar durende schuld niet eens zo erg, voor mij is het een tientje per maand met een rente van 0.01%. Maar nu heb ik dankzij mijn studieschuld al problemen als ik een abonnement met smartphone zou nemen, ondanks het feit dat ik dik in het groen sta en het vooruitzicht alleen maar beter wordt. Ze moeten dan ook realistisch zijn dat het minstens een 5-tal jaar duurt voor een studie begint terug te betalen en tot die tijd is je studieschuld afbetalen aan de onderkant van je lijst.

Meer ontopic: het heeft vrijwel geen invloed. Nederland is danwel klein Amerika aan het worden waar het de bedrijven uitkomt, maar nog steeds zijn de meesten vrij lax zolang je een papier of ervaring hebt. Ze kijken nog eerder of je cum laude bent geslaagd dan of je er 5 jaar over hebt gedaan. En genoeg in hun late 20s die omscholen en vanaf 0 beginnen en prima aan het werk komen.

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 21:23
Een paar jaar langer doen over een studie maakt helemaal niets uit. Ik zelf heb er 17 jaar over gedaan. Iets wat ik iedereen afraad.
Het enige wat wel handig is, is om de studie af te ronden. Want het is veel makkelijker om uit te leggen waarom je langer over je studie hebt gedaan, dan om uit te leggen waarom je na zoveel jaar het niet hebt afgemaakt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Want studenten/mensen worden anders nooit onzeker uiteraard...

Er is geen enkel probleem met dit half jaar vertraging. En hoewel ik ook geen groot voorstander ben van het huidige systeem, vind ik het wel goed dat 'fouten' maken harder wordt afgestraft tov vroeger. Als je 7 jaar over je studie geschiedenis wil doen vind ik dat prima, maar niet op kosten van de maatschappij. Iedereen die het aan kan moet de mogelijkheid krijgen te studeren, maar als je wil gaan lanterfanteren dan doe je dat maar van je eigen geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Maxime Verhagen heeft er ook 11 jaar over gedaan:
https://www.volkskrant.nl...tuderen-11-jaar~b8dda602/

Het gaat er niet om dat je lang studeert maar wat je in die tijd gedaan hebt, dat kunnen allerhande neven activiteiten zijn zolang het maar niet niksen en bier zuipen is.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ruim 7 jaar over het hbo gedaan (laatste 3 jaar deeltijd) en ben qua werk inmiddels verder dan een aantal die na hbo in 4 jaar bij hun eerste baan zijn blijven plakken. Vind het alleen jammer dat ik het niet meer kan opbrengen nog wo te doen.
Het zegt helemaal niets :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 22-08-2019 21:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 22:54
Totaal niet, een half jaar is heel normaal en je hebt gewoon een hele valide reden waarom.
Furion2000 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:29:
Zou de echte reden nooit zeggen tijdens een sollicitatie gesprek, laatst is een recruiter/HR persoon helemaal los gegaan op een kennis van mij in de trant van ‘wat is de impact van het overlijden van je vader op jonge leeftijd op jou persoonlijk’.
Dat is wel heel apart, zou daar dan ook direct niet meer willen werken met zulke rare figuren als hr.

[ Voor 72% gewijzigd door Dejagan op 22-08-2019 22:05 ]

• widodepido
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Langer over school doen, kost je salaris. is mijn idee altijd.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

widodepido schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:30:
Langer over school doen, kost je salaris. is mijn idee altijd.
Een half jaar valt erg mee qua hoeveel salaris je mist. En voor de mensen die er langer over doen: tja, je levert misschien wat in, maar aan de andere kant krijg je er waarschijnlijk wel wat voor terug. En leef je voor je salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Als het me opvalt bij een gesprek met iemand die net zijn studie heeft afgerond dan vraag ik er even naar. Meestal is er een prima reden (privéomstandigheden, even wat anders doen zoals reizen), maar het maakt me dan ook verder niet uit. Als iemand al eerder een baan gehad heeft dan maakt het me al helemaal niet meer uit, dan ga ik door het CV en kijk wat daar tussen staat. Ik kijk dan liever naar de persoon, ervaring, werkhouding, motivatie etc.
Dat half jaar studievertraging maakt echt niet uit.

En waar de ene denkt zo snel mogelijk geld verdienen in plaats van studeren, studeert de ene wat langer maar werkt uiteindelijk harder/slimmer en dat trekt dat salaris ook wel recht (tenminste als geld verdienen prio1 is).

Een keer kreeg ik een heel eerlijk antwoord: "Nou, als ik thuis ben en zou moeten studeren dan gaan Netflix en Youtube aan. Ik heb moeite met zelfstandig werken." Tja, dan maak je het jezelf wel moeilijk in een gesprek. In een bedrijf waar toch regelmatig thuisgewerkt wordt is dat niet echt handig.

[ Voor 12% gewijzigd door Dets op 23-08-2019 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

Een half jaar haha. Dat is perfect. De meeste doen er 6 jaar over. Heeft 0,0 effect op je verdere loopbaan.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 22:24
Ik heb een half jaar langer dan verwacht gedaan over mijn deeltijd studie, vanwege het switchen van baan.
Daarom qua salaris weinig ingeleverd. Daarnaast had ik sneller een bij mijn studie passende baan dan de meeste van mijn klasgenoten die eerder klaar waren en bleven hangen.

Wat ik je wil aanraden is het opbouwen van een netwerk op bijvoorbeeld linkedin, volg bedrijven die je interessant vind, houdt vacatures in de gaten en ontdek wat bij je past. Het motiveert je meer wanneer je al weet wat je wil gaan doen. Daarnaast kan je na het behalen van je studie sneller aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Dejagan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:01:
Dat is wel heel apart, zou daar dan ook direct niet meer willen werken met zulke rare figuren als hr.
Antwoord: "Dat ik erg goed weet waar mijn grenzen liggen..." *opstaan en stoel aanschuiven* "En daarmee dus ook goed weet wat ik wel en niet accepteer, de groeten." *weglopen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:28
Dejagan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:01:
Totaal niet, een half jaar is heel normaal en je hebt gewoon een hele valide reden waarom.
[...]

De kennis werd uitgenodigd voor een tweede gesprek, maar heeft vriendelijk bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1