Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp bij wijzigen cv thermosstaatklep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-11 10:33
Gegroet allen,

Ik wil voor de winter mijn cv graag in orde maken. Ik heb stadsverwarming van Eneco en de woning dateert van 1981.

Vanuit mijn vorige woning heb ik nog een slimme thermostaat liggen (Tado) die ik graag wil aansluiten. Doordat de huidige aansluiting op dit moment op 220V werkt, kan dit niet. Dit komt mede doordat er een oude thermostaatklep en oude circulatiepomp zit op zolder (waarschijnlijk nog uit 1980 :P).

Om de boel te moderniseren wil ik een hoop vernieuwen. Er zijn een aantal mensen langs gekomen, en die geven aan dat er niet per se een circulatiepomp nodig is in de cv installatie. De stadsverwarming heeft genoeg druk om het water door de woning te pompen. Beneden heb ik vloerverwarming, waar ook een circulatiepomp op zit. Daarom is hun voorstel om de pomp boven helemaal weg te halen en de klep te vervangen door een Honeywell VC8015. Daarop kan ik dan mijn Tado thermostaat aansluiten. De stadsverwarming kan makkelijk het water door de woning stuwen. De techneut van Eneco gaf dit ook aan, dat bij elke woning in deze regio deze pomp niet vervangen wordt, maar helemaal wordt weggehaald.

De offertes hiervoor waren vrij fors (rond de 400 euro). Ik vind dit vrij veel geld, dus wil het liever zelf gaan doen. Momenteel zit de boel op de zolder zo in elkaar:

Het gaat dan om het omkaderde stuk met een grijze rand. Specifiek ziet dat er zo uit:

Mijn idee is als volgt:
  • Verloopstuk van 3/4e duims naar 22mm, op de vier plekken waar ze aan de hoofdleiding hangen
  • Daarachter nieuwe kogelstopkranen met aftapgelegenheid na ieder verloopstuk
  • 22mm cv buis waartussen de Honeywell 2mm klep zit
  • Pomp is niet per se nodig, dus die gaat er tussen uit
Alles gemonteerd met Hennep i.c.m. Kolmat fitterskit.

Waar ik mee zit: wat moet ik precies doen bij de T stukken tussen de aanvoer en de retour doen? Ik kan hier geen nieuwe 22mm T stukken tussen plaatsen, want dan koppel ik direct de aanvoer aan de retour, waardoor het water weer terug gaat. Wat ik las is dat dit een overdrukventiel(?) kan zijn, zodat het water in geval van overdruk alsnog weg kan via de retour. Ik kan dit dus niet zo 1,2,3 weghalen lijkt me, maar weet ook even niet wat ik wel moet doen.

Wat zit er precies tussen de aanvoer en retour en moet hier iets tussen? Is het echt noodzakelijk om deze koppeling te houden?

Beste antwoord (via ID-College op 23-08-2019 09:44)

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 17:31
wat/welke unit stuurt je oude klep aan ? zitten er bijv temperatuur sensor op de leidingen ?
vermoedlijk heb je een weerafhankelijke regeling/ of water temperatuur afhankelijk.
waarbij de pomp dus 24/7 draait.

waar het dwarse buisje voor is ?
als je cv water te koud is gaat de klep open en voegt deze warmwater toe. als je cv op water op temperatuur is gaat de klep dicht en kan de pomp rond blijven pompen. zonder buisje zou de pomp dan niet kunnen draaien. deze staat dan in zijn eigen water te pompen en heeft geen doorstroming. dit kan schade aan de pomp veroorzaken.

wat er aan de onderkant van het dwarse buisje zit ?
overdruk ventiel ? nee.
een veerbelaste klep voor als alle radaitoren dicht staan ? nee (foute locatie)
een inregelkraan ? nee kan maar die zit eerder links. in de retour.
een keerklep om te voorkomen dat het warme water gelijk de retour wordt ingeperst
als de thermostaatklep open staat. ? ja 75% kans.
maar heb je ook nog een foto van de zijkant ? wil je eens kijken of er een pijltje opstaat ?

mocht het nou een keerklep zijn ? dan kan je de dwarsverbinding verwijderen.
aangezien je de pomp ook verwijdert vervalt de functie van dit stukje leiding.

het kan ook zo zijn dat het dwarse buisje een open verdeler is. waarbij je dus 2 pompen nodig hebt.
jij verwijdert 1 pomp (de andere zit bij eneco) dus ook de dwarsverbinding verwijderen. anders krijg je inderdaad dat aanvoer rechtstreeks de retour inloopt.
(behalve dat de maten van deze verdeler dan niet helemaal correct zijn)

vraagje zijn dit de enige stopkranen in je woning ? of heb je in je meterkast ook nog afsluiters ?
anders wordt het wel gevaarlijk klusje, als de afsluiters meedraaien. ben je de klos.

edit/aanvulling

ook nog iets om over na te denken wil je nog iets doen met bijv een inregelkraan ?
(in de aanvoer) want daarover heb ik je nog niet gehoord.
nu weet ik niet wat er in je meterkast zit, maar als er nadat alles weg is gehaalt kan je best nog welleens last krijgen van suizen ed. maar goed je kan eventueel ook later er een inregelkraan tussen zetten.
aangezien je het een en ander verwijdert moet je hier wel rekening mee houden.

even een paar vraagjes/opmerkingen.
ontluchters ? nu is dit niet het hoogste punt dus de lucht loopt er wel uit. (maar als je wil kan het wel)
aftappers ja zeker aan te bevelen in zowel aanvoer als retour. (t stuk 22-1/2-22)
en nu zitten er 4 kranen kijk dat is voor het vervangen van zo,n pomp wel handig.
maar er hoeven geen 4 kranen voor terug. in de retour kan je 1 kraan zetten.
en in de aanvoer zou ik er 2 zetten voor als je weer een andere klep erin wilt zetten. :+

ik zou kranen nemen met 3/4 schroefdraad deze op de plek van de bestaande kranen plaatsen.
hierin draai je een punstuk 3/4 naar 22.
de retour kan af met 1 kraan. deze zou ik links plaatsen, en dan kan je rechts een schroefbus plaatsen.
of een sok 3/4 en een puntstuk.
(eventueel kan je ook met knel kranen werken maar ik vindt dit een wat mooiere optie)
alles zit altijd kneiters vast. ik wens je succes.

nog een tip ga naar de warmteservice (nee geen aandelen)
en laat de gamma ed links liggen goede fitngen is in deze kwestie het halve werk.
eventueel kan je ook een potje loctitte 55 halen. ipv hennep en fitterskit.

het antwoord is wat langer. dan je vraag. maar ik typ graag
geintje nu je een goede uitleg hebt kan je zelf de keuze maken.

miciel wijzigde deze reactie 23-08-2019 04:00 (88%)
Reden: aanvulling.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• miciel
wat/welke unit stuurt je oude klep aan ? zitten er bijv temperatuur sensor op de leidingen ?
vermoedlijk heb je een weerafhankelijke regeling/ of water temperatuur afhankelijk.

als je cv water te koud is gaat de klep open en voegt deze warmwater toe. als je cv op water op temperatuur is gaat de klep dicht en kan de pomp rond blijven pompen. zonder buisje zou de pomp dan niet kunnen draaien. deze staat dan in zijn eigen water te pompen en heeft geen doorstroming. dit kan schade aan de pomp veroorzaken.

overdruk ventiel ? nee.
een keerklep om te voorkomen dat het warme water gelijk de retour wordt ingeperst
maar heb je ook nog een foto van de zijkant ? wil je eens kijken of er een pijltje opstaat ?

het kan ook zo zijn dat het dwarse buisje een open verdeler is. waarbij je dus 2 pompen nodig hebt.
jij verwijdert 1 pomp (de andere zit bij eneco) dus ook de dwarsverbinding verwijderen. anders krijg je inderdaad dat aanvoer rechtstreeks de retour inloopt.

vraagje zijn dit de enige stopkranen in je woning ? of heb je in je meterkast ook nog afsluiters ?
anders wordt het wel gevaarlijk klusje, als de afsluiters meedraaien. ben je de klos.

edit/aanvulling

ook nog iets om over na te denken wil je nog iets doen met bijv een inregelkraan ?
nu weet ik niet wat er in je meterkast zit, maar als er nadat alles weg is gehaalt kan je best nog welleens last krijgen van suizen ed. maar goed je kan eventueel ook later er een inregelkraan tussen zetten.

ontluchters ? nu is dit niet het hoogste punt dus de lucht loopt er wel uit. (maar als je wil kan het wel)
aftappers ja zeker aan te bevelen in zowel aanvoer als retour. (t stuk 22-1/2-22)
en nu zitten er 4 kranen kijk dat is voor het vervangen van zo,n pomp wel handig.
en in de aanvoer zou ik er 2 zetten voor als je weer een andere klep erin wilt zetten. :+

ik zou kranen nemen met 3/4 schroefdraad deze op de plek van de bestaande kranen plaatsen.
de retour kan af met 1 kraan. deze zou ik links plaatsen, en dan kan je rechts een schroefbus plaatsen.
(eventueel kan je ook met knel kranen werken maar ik vindt dit een wat mooiere optie)

en laat de gamma ed links liggen goede fitngen is in deze kwestie het halve werk.

miciel wijzigde deze reactie 23-08-2019 04:00 (88%)
Reden: aanvulling.

• ID-College
miciel schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:30:

overdruk ventiel ? nee.

edit/aanvulling

Ha @miciel, super voor je uitgebreide antwoord, je hebt mij enorm geholpen! Om even wat vragen te beantworden:
  • De klep wordt aangestuurd met een thermostaat, die beneden in de woonkamer zit. Deze is nu echter niet aangesloten, omdat er draden in de muur lopen waar 220V op staat (en mijn thermostaat 24V is)
  • Het lijkt inderdaad dan een keerklep te zijn. Er staat inderdaad een pijlte op (van onder naar boven), dus van de retour naar de aanvoer)
Er zitten inderdaad in de meterkast ook nog vier stopkranen (2 bij binnenkomst meterkast en 2 bij verlaten meterkast). Deze kan ik ook dichtdraaien. Anders was ik hier inderdaad niet aan begonnen :P Mijn idee voor nu is:
  • Stopkranen meterkast dicht
  • Stopkranen zolder dicht
  • Boel tussen de stopkranen boven weghalen
  • Stopkranen open draaien op zolder en de leidingen leeg laten lopen
  • Stopkranen op zolder verwijderen en nieuwe plaatsen
  • Stopkranen meterkast weer open zetten
Wat betreft je aanvulling:
- Er zit een ontluchting naast, dus die kan ik gebruiken en degene op de radiatoren. Voorheen geen problemen mee gehad om te ontluchten.
- Ik was nog in dubio of ik eerst de kranen of verloopstuk zou plaatsen. Ik kan dit prima omdraaien, dat wilde ik nog even beter uitzoeken.
- Er zit een warmteservice hier om de hoek dus daar wilde ik inderdaad heengaan :)

Conclusie dus:
- Aangezien de pomp weg gaat, kan de terugkeerklep ook weg. Ik kan dus gewoon de aanvoer doorkoppelen en de retour doorkoppelen (geen T stukken nodig). Heeft het nog zin deze te plaatsen of helemaal niet?
- Wat zit er op de retourleiding links (onderaan), weet jij dat? Er zit nog iets tussen onderaan, geen idee of het voor aftap is oid maar kon er weinig mee.

Eerlijk gezegd heb ik niet gekeken naar een inregelkraan, maar daar hebben de mannen van de offertes ook geen woord over gerept. Ik moet even kijken wat dit precies is en of dit echt nodig is (of er wellicht al zit)..

• miciel
[b]ID-College schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:42:
Conclusie dus:

- Aangezien de pomp weg gaat, kan de terugkeerklep ook weg. Ik kan dus gewoon de aanvoer doorkoppelen en de retour doorkoppelen (geen T stukken nodig). Heeft het nog zin deze te plaatsen of helemaal niet?
- Wat zit er op de retourleiding links (onderaan), weet jij dat? Er zit nog iets tussen onderaan, geen idee of het voor aftap is oid maar kon er weinig mee.

Eerlijk gezegd heb ik niet gekeken naar een inregelkraan, maar daar hebben de mannen van de offertes ook geen woord over gerept. Ik moet even kijken wat dit precies is en of dit echt nodig is (of er wellicht al zit)..
je kan de afvoer en de aanvoer inderdaad gewoon doorkoppelen. je hebt geen t stukken nodig.
niet alleen de keerklep kan weg maar ook de verbinding tussen aanvoer en retour moet weg omdat je de pomp verwijdert.

even uitleggen waarom:
stel je zou deze verbinding er wel inzetten, dan loopt je aanvoer rechtsstreeks je retour in. en dan worden je radiatoren niet warm. (daarom hadden ze er vroeger een keerklep ingezet. want toen was de verbinding tussen aanvoer en retour nodig voor de pomp om een cirquit te krijgen.)

vermoedelijk zit links in de retour een soort inregelkraan.(voetventiel)
en ja eigenlijk moet er wel wat voor terug komen. zodat je het water kan verdelen tussen je boiler en je cv systeem. dat was de reden dat ik begon over een inregel kraan in je aanvoer.
maar je kan ook een 3/4 voetventiel in je retour zetten. zoals ze dus voorheen hebben gedaan.
alleen ik zou wel een nieuwe pakken en niet deze oude recyclen.
wel opletten dat het nieuwe voetventiel op dezelfde manier monteerd als de oude.
eventueel kan je kijken bij het dementeren of je de oude nog open of dicht kan draaien.
niet nu als hij vast geroest is draai je alles kapot en heb je een lekkage.

voor het geval je je afvraagt wat er links bovenin de aanvoer zit ? dat is vermoedelijk een vuilvanger.
kan je zien als er een soort filtertje inzit. tijdens het demonteren.
het is aan te raden om ook deze te vervangen. ik zou kiezen voor een betere versie hiervan. (spirotech)
maar je kan ook de normale uitvoering nemen.

ik zou pas je kranen in je meterkast open draaien als je klaar bent met werken.
maar de volgorde is wel goed.
bij het demonteren voornamelijk poberen om die driedelige kopelingen te demonteren.
gebruik hiervoor een zweedse sleutel.pijpentang ed.

eventueel kan je ook het laaste stukje vervangen voor 22 mm maar je haalt wel onnodig werk naar boven.

miciel wijzigde deze reactie 23-08-2019 16:02 (19%)

• ID-College
Bedankt @miciel, dat helpt enorm! Uiteindelijk een stuk lastiger dan ik even dacht. Maar waar het volgens mij op neer komt:
Aanvoer (links naar rechts)
  • 3/4e kogelstopkraan met aftapmogelijkheid
  • Knelkoppeling/puntstuk 3/4e naar 22mm
  • Vuilvanger 22mm
  • cv leiding 22mm
  • Klepthermosstaat 22mm
  • cv leiding 22mm
  • Knelkoppeling 22mm naar 3/4e
  • 3/4e kogelstopkraan
Retour (van links naar rechts)
  • 3/4e kogelstopkraan met aftapmogelijkheid
  • Voetventiel 3/4e recht
  • Knelkoppeling/puntstuk 3/4e naar 22mm
  • cv leiding 22mm
  • Knelkoppeling 22mm naar 3/4e
Wat ik alleen nog even moet zien te regelen is het inregelen. Geldt dat ook voor stadsverwarming?
Dit is het stuk trouwens links:

• miciel
je aanvoer is wel in orde.

bij de retour mist er nog wat.
(van link naar rechts)
3/4 kogelstop kraan met aftap mogenlijkheid.
stuk oud buis.
voetventiel 3/4e recht
schroefbus 3/4e naar 22 mm.
cv leiding 22 mm
schroefbus 3/4 22 mm.

persoonlijk zou ik liever voor normale kogelkranen gaan. en t-stukken 22-1/2-22 met hierin een degelijke cv aftapper. die aftappers welke op die kogelkranen zitten zijn niet altijd je van het.
maar misschien heb jij meer geluk.ook gevaarlijk voor kinderhandjes, maar ik geloof niet dat hier kinderen lopen. gezien de losse elektra.

het inregelen kan je gewoon zelf doen. daarvoor zit er straks ook een voetventiel.
zet deze voorlopig gewoon volledig open. stel de aanvoer is 75 graden(pas op heet) retour moet dan bijv 50/40 graden zijn. er moet gewoon een voelbaar verschil in temperatuur zitten tussen aanvoer en retour.
eventueel kan je ook nog de radiatoren zelf inregelen. maar het is makelijker om op 1 centraal punt (het voet ventiel wat in de retour zit) de instalatie iets te temperen. en niet 75 graden erin en 75 graden eruit.

heeft je boiler ook een klep ? of loopt deze altijd mee ?
mocht je boiler nou te koud worden dan moet je wel cv zijdig gaan knijpen.
nou zal dit waarschijnlijk wel loslopen, maar je kan er beter rekening mee houden,
dan dat je later alles aan moet gaan passen.

aanvulling op de 2de foto lijkt het inderdaad op een voetventiel.
nu is de doorstroming van een voetventiel wel wat kleiner dan een goede inregelkraan. https://www.installatieva...nom-bi-diam-3-4-20-750406
een inregelkraan kan in de aanvoer geplaatst worden. (een voetventiel hoort in de retour.)
nu zijn ze vroeger natuurlijk uitgegaan van een pomp in de woning en dan luisterd het allemaal niet zo nou.
maar nu je de pomp verwijdert heb je wel kans dat het voetventiel te krap is.
(nu hangt het er ook wel een beetje vanaf wat er nog achter hangt aan radiatoren.)

miciel wijzigde deze reactie 24-08-2019 04:16 (32%)

• ID-College
Geen idee eigenlijk! Of er een klep in zit. Het is een inventum CV120 liter boiler met wisselaar. Op dit moment wordt hij gewoon warm dus denk ik dat het goed zit!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True