Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Wij willen zonnepanelen laten plaatsen op het oost- en het westdak.
Leverancier heeft ons twee opties gegeven.

14x Zonnepaneel GCL Solar 300 WP Mono Full Black
Optimizer SolarEdge P405
Omvormer SolarEdge SE3680 HD-wave
6 oost en 8 west
investering: 6014,-
opbrengst: 3201 KWH
terugverdientijd 6,8 jaar

Of

13 x GCL Solar 300 WP Mono Full Black
Omvormer Growatt 3600 MTL-S
6 oost en 7 west
investering: 4678,-
opbrengst 2800 KWH
terugverdientijd 6 jaar.

Wij zouden het liefst 14 panelen hebben om zo dicht mogelijk bij ons verbruik te komen. De leverancier geeft aan dat dit alleen kan met optimizers omdat het oostdak niet meer ruimte biedt (dakkapel) en dat er zonder optimizers niet meer dan 1 paneel verschil mag zitten tussen de twee dakhelften.
Met optimizers kan dit blijkbaar wel.

We vinden die investering echter nog al fors. Er is geen sprake van schaduw. Wel is het zo dat er natuurlijk op het oostdak minder/geen zon meer valt als de westkant wel belicht wordt.

Zijn er hier experts die kunnen aangeven of optimizers de investering waard zijn?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Volgens mij zit je leverancier onzin te verkopen.

Omvormer met twee MPP Trackers kan gewoon overweg met verschillende vlakken.

Dakkappel geeft geen schaduw op de panelen?

Volgens mij ook niet echt goedkoop, maar dat laat ik over aan de PV diehards hier.

Je zit denk ik ook in het verkeerde subforum. Dit moet denk in Duurzame Energie & Domotica

Daar staan ook topics waar dit al helemaal doodgehamerd is...

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:59
met deze chinese panelen zou ik zeker optimisers nemen
kans op problemen in de toekomst is aanzienlijk en dan zonder optimisers ligt je hele systeem plat

wat is de overweging om met deze chinese panelen te gaan werken?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@boyette dat zal ook wel vanuit diezelfde leverancier komen...

Bij m'n ouders werd er laatst zo'n folder bezorgd over zonnepanelen op afbetaling waar tegelijk geclaimed werd dat je ze gewoon mee kon verhuizen én het goed was voor de waarde van je huis bij verkoop 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-08-2019 22:39 ]

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:59
kabeltjekabel schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:38:
@boyette dat zal ook wel vanuit diezelfde leverancier komen...
ik denk het |: :N

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
WVB >>> DED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:11
GCL panelen is niks mis mee, iig niet slechter dan een ander aziatisch paneel waarvan er duizenden elke dag hun werk doen.
Je kunt dit gewoon in 2 strings aansluiten, omvormer is dubbel tracker. Dat korte stringetje zou fijn zijn als het wat langer was maar werkt gewoon zo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een plaatje van de situatie zou het wat duidelijker maken.

Optimizers kan je ook toepassen op een stringomvormer eventueel.
Zoek op tigo of huawei optimizer.
Voordeel is dat niet op elk paneel een optimizer hoeft. Enkel op de probleempanelen met schaduw.

Maar nogmaals: dit is gokken, en dat is dokken.

Edit: en zeker bij meerdere installateurs offerte opvragen.
Sun-solar Oss
Winkelman Hengelo en solar-bouwmarkt.nl leveren ook installaties compleet.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2019 06:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Zijn de genoemde prijzen inclusief of exclusief BTW?
Ik krijg wel lulverhaal gevoelens bij deze leverancier, als het mijn dak was zocht ik verder.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53
SolarEdge doe je in principe alleen als je echt alles uit elk paneel wil halen in combinatie met panelen die afwisselend last van schaduw hebben.

Voor alle andere gevallen is het in verhouding te duur. 14 panelen in twee strings zou inclusief alles en zonder BTW onder de 4000 euro moeten uitkomen. (Onder de ongeveer 5000 euro bruto.)
Terugverdientijd is met salderen dan onder de 5 jaar en met wat geluk zelfs 4 jaar.

Met solar is mijn tip om het simpel te houden. Je hoeft niet elke dag die ene kWh extra, dat levert namelijk 70 euro per jaar op. Het SolarEdge verhaal kost meer dan 1000 euro extra en heeft in verhouding dus een terug verdientijd van 14 jaar. Als er echter wordt meegenomen dat er in die 14 jaar nog wel eens een SolarEdge onderdeel vervangen wordt, loopt het op naar 20+ jaar terugverdientijd.
Dit zijn wat globale cijfers. Als je de techniek/monitoring per paneel graag wil, dan doe je dat dus of voor de hobby (dat mag) of omdat je door SolarEdge en schaduwen echt een stuk meer opbrengst gaat verwachten.

Zoals bij alles, koop liever niet wat een verkoper zelf aanraadt. Je kunt bij een normale installateur zelf aangeven wat voor een installatie je wil. Vraag bijvoorbeeld om een serie-omvormer met twee trackers voor twee strings van 6 en 8 panelen.
Als je meer wil opwekken om dichterbij je verbruik te komen, lijkt het mij zinvoller om panelen met meer Wp te zoeken. Rond 330 Wp levert een 10% meer (300 kWh extra per jaar = ~60 euro extra per jaar). De aanschafprijs van die panelen mag hoger zijn natuurlijk. Het installeren op het dak zijn vaste kosten, dus 14x wat extra betalen per paneel telt niet zo snel op en levert altijd meer opwekking op. Waar SolarEdge snel 1000 euro meerprijs is, kost het 20 euro x 14 = 280 euro extra voor betere panelen. Dat laatste kan waarschijnlijk wel uit en heeft een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar. Dat levert na die 5 jaar dus extra geld op, plus je wekt meer op voor jezelf. Win-win.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Goedkope chinese panelen van een fantasiemerk is vragen om problemen. Zoek een andere leverancier die wel met degelijke merken werkt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1