Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Radeloos: Windows laptop of Macbook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Normaal dagelijks gebruik (internetten, youtube, netflix) en tekstverwerking voor studie. (Ik doe verder geen studie die zware programma's vereisen).

Wat mag je laptop gaan kosten?
c.a. €1500

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik neem hem dagelijks mee naar school. Ik wil graag een laptop die een lange accuduur heeft en die licht en dun is zodat ik hem makkelijk mee kan nemen in mijn tas.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Dit is mijn knelpunt. Ik heb tot op heden alleen nog maar Windows laptops gehad en met de laatste twee een slechte ervaring gehad. Ze zijn allebei snel traag geworden. Ik dacht; ik ben he-le-maal klaar met Windows laptops, laat ik eindelijk maar eens in een Macbook investeren zoals de rest van mijn studiegenoten. Maargoed, na eindeloos googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat je mijn Windows laptops van c.a. 500 en 700 euro niet echt kan vergelijken met de veel duurdere Macbooks en dat je voor de prijs van een Macbook ook een Windowslaptop met minstens zulke goede specificaties kan krijgen. Aan de andere kant lees is ook weer dat het voor mijn relatief lichte gebruik het onzin is om een Macbook aan te schaffen, maar dan kom ik weer terug bij de Windows laptops is een prijs-range waarmee ik slechte ervaringen heb. Ik ben gewoon bang dat als ik weer een Windows laptop aanschaf dat ik binnen de kortste keren wèèr met een laptop zit die traag is en snel vast loopt.

Het interesseert mij verder weinig wat voor besturingssysteem mijn laptop heeft. Ik vind windows prima en ik heb begrepen dat, mocht ik het besturingssysteem van de Mac niet prettig vinden, er relatief makkelijk Windows op kan zetten. Wat ik ècht wil is een laptop die lang mee gaat en niet rap langzamer word en daarnaast een lange accuduur heeft, dun en licht is.

Ik hoef niet perse voorstellen voor specifieke modellen maar ik ben voornamelijk opzoek naar advies of ik nou voor een Windows laptop of Macbook moet gaan!

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39
Windows pc is qua hardware meer waar voor je geld dan een macbook.
Traag worden ligt grootendeels aan wat je er allemaal aan zooi op zet.
Als je 1000,- uitgeeft aan windows heb je +/- zelfde of betere hardware als 1500,- macbook.
Denk met wat je aangeeft nodig te hebnen dat 1000,- ook meer dan genoeg is om er 5 jaar tegenaan te gaan.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:53:
Ze zijn allebei snel traag geworden. Ik dacht; ik ben he-le-maal klaar met Windows laptops, laat ik eindelijk maar eens in een Macbook investeren zoals de rest van mijn studiegenoten.
Zet de specificaties hier eens neer van die laatste laptop? Als daar bijvoorbeeld Windows 10 op staat met 4GB RAM en een 5400RPM laptopschijfje dan ben je aardig beetgenomen. Als daar Windows 10 op staat met een budget CPU dan ben je ook beetgenomen... Het is een combinatie van hardware die er voor zorgt dat een computer snel blijft, afgezien van vertraging die ontstaat door zooi die geïnstalleerd is (geweest).

Waar je in ieder geval op moet letten, of het nou een Windows laptop of een MacBook wordt, is dat er een SSD in zit met minimaal 8GB RAM. (meer = beter in dit geval) Een nieuwe laptop met een HDD zou ik niet meer kiezen.

In jouw geval zou ik eens kijken naar de nieuwe MacBook Air. Deze kan prima doen wat jouw wensen zijn die je hierboven aangeeft.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@Verwijderd 1500 euro voor deze eisen is echt heel, heel, heel veel geld. Nergens voor nodig.
Koop een tweedehands laptop met bijvoorbeeld:
3rd gen i5
8GB RAM
250GB SSD

Ik gebruik mijn HP Elitebook 2570p erg veel. Start binnen 3 seconden op, de browser (Firefox) en eigenlijk elk ander programma is zo opgestart en de webpagina's laden erg snel. Nooit echte haperingen. Alleen als ik m'n bluetooth oordopjes gebruik, maar ik denk eerder dat dat aan de bluetooth module ligt.

Je hoeft niet per se een HP Elitebook 2570p te kopen (gaat overigens 6-9 uur mee op de 100Wh accu), je kunt natuurlijk ook een laptop kopen die iets groter is of nog iets lichter is. Als je er prettig bij voelt kun je ook een iets duurdere laptop kopen. Maar met de HP kan ik nog zeker 2-3 jaar voorruit. Zolang je een laptop met minimaal een 3rd gen i5, 8GB RAM en 250GB SSD koopt, kan er weinig mis gaan. Moet je alleen even reviews (notebookcheck) lezen welke een goede accu hebben, of misschien zelfs een optie voor 2 accu's hebben. Je kunt ook even op zoek gaan naar extended accu's voor de modellen die je op het oog krijgt. Dat is vaak een teken dat de accu lang mee gaat. Middels de reviews moet je trouwens ook even uitzoeken of de gevonden laptops aan je overige eisen voldoen. Zo heeft de Elitebook van mij een verschrikkelijk donker LCD. Dat kun je allemaal vinden in reviews.

Voordeel aan tweedehands is dat je vrij goedkoop goede laptops krijgt. Daardoor zou je er zelfs 2 kunnen aanschaffen, voor het geval eentje een keer kapot gaat en gerepareerd moet worden.
sypie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:00:
[...]

Zet de specificaties hier eens neer van die laatste laptop? Als daar bijvoorbeeld Windows 10 op staat met 4GB RAM en een 5400RPM laptopschijfje dan ben je aardig beetgenomen. Als daar Windows 10 op staat met een budget CPU dan ben je ook beetgenomen... Het is een combinatie van hardware die er voor zorgt dat een computer snel blijft, afgezien van vertraging die ontstaat door zooi die geïnstalleerd is (geweest).

Waar je in ieder geval op moet letten, of het nou een Windows laptop of een MacBook wordt, is dat er een SSD in zit met minimaal 8GB RAM. (meer = beter in dit geval) Een nieuwe laptop met een HDD zou ik niet meer kiezen.

In jouw geval zou ik eens kijken naar de nieuwe MacBook Air. Deze kan prima doen wat jouw wensen zijn die je hierboven aangeeft.
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar de hardware. Windows 10 kan gewoon niet overweg met een harde schijf. Het is nog niet zo lang geleden dat er in laptops van 600-700 euro, harde schijven, in plaats van SSD's zaten. Ik kan een laptop binnen een maand traag krijgen, met z'n afschuwelijk ding. Trouwens, ik verwacht het niet bij laptops van 600-700 euro, maar zat er niet één of andere gare atom/celeron of pentium in i.c.m. 4GB of zelfs 2GB RAM?

Trouwens ik vind het niet gerechtvaardigd om met deze eisen een MacBook te kopen. Zelfs 1200 euro is veel te veel geld voor deze eisen. Daarbij komt, dat het OS heel anders werkt dan Windows. Je moet er aan kunnen wennen en nog belangrijker, je moet geen programma's nodig hebben die niet of zeer slecht op MacOS werken. Voor 300 euro koop je in ieder geval hardware-technisch een prima tweedehands laptop.
Cyriel85 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:58:
Windows pc is qua hardware meer waar voor je geld dan een macbook.
Traag worden ligt grootendeels aan wat je er allemaal aan zooi op zet.
Als je 1000,- uitgeeft aan windows heb je +/- zelfde of betere hardware als 1500,- macbook.
Denk met ik weet zeker dat voor wat je aangeeft nodig te hebben 1000 600 nieuw, of zoals eerder aangegeven 300 tweedehands,- ook meer dan genoeg is om er 5 jaar (nieuw) (of minimaal 2-3 jaar tweedehands) tegenaan te gaan.
fixed it for you :)

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 24-08-2019 15:15 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:54
De MacBook is een stuk duurder, maar daar krijg je ook wat voor terug in de vorm van kwaliteit en gemak.

Heb je al eens een MacBook in jouw prijsrange uitgeprobeerd in een Apple Store of een Amac? Misschien dat je daar al zegt, dit is helemaal niks voor mij, of dat je zegt ja bouwkwaliteit en software bevallen me wel.

De dingen die je wilt kunnen ook op je huidige laptop gerealiseerd worden met een goede SSD, als er namelijk nog een ouderwetse HDD in zit dan kan dat je performance drastisch (positief) gaan beïnvloeden.

Zucht...

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:35
Is een dell xps wat? Heb nog een liggen die voor school bedoeld was, maar toch niet gebruikt is.
i7 16gb ram en 512gb ssd. 2018 model.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:04
Iemand heeft een budget van 1500 euro en mensen gaan dan een tweedehands laptop van 300 euro aanbevelen als alternatief. ;w

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

NotSoSteady schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:05:
Iemand heeft een budget van 1500 euro en mensen gaan dan een tweedehands laptop van 300 euro aanbevelen als alternatief. ;w
Mooi toch, heb je weer 1200 euro in je zak kunnen steken.

Serieus: voor wat deze student wil heb je niets meer nodig dan 8GB ram en een recente i5.

Leuke Surface Laptop 2 voor 989 euro bij Coolblue? Super scherm, fantastische accuduur en geen bloat, want van Microsoft zelf.

-edit: wat voor laptops heb je eerder gehad TS? Want een laptop van 700 euro in recente jaren moet echt meer dan prima zijn voor tekstverwerking en browsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroenneman op 24-08-2019 20:10 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:04
Jeroenneman schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:09:
[...]

Serieus: voor wat deze student wil heb je niets meer nodig dan 8GB ram en een recente i5.

Leuke Surface Laptop 2 voor 989 euro bij Coolblue? Super scherm, fantastische accuduur en geen bloat, want van Microsoft zelf.
Dat lijkt me inderdaad een beter alternatief.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
We kunnen er met z'n allen mooi over bakkeleien maar @Verwijderd ligt ergens op het strand te bakken denk ik.

• hoi1234
Ja, omdat het werkelijk idioot is om 1500 euro te besteden aan een laptop voor huis-, tuin- en keukentaken. @Verwijderd denkt een dure laptop nodig te hebben vanwege slechte ervaringen in het verleden. Ik weet niet waarom andere laptops zo snel traag werden, maar een tweedehands laptop die voldoet aan de door mij aangegeven specificaties, zal zeker nog 2-3 jaar geschikt zijn.

Ik vind het een zeer slecht advies om iemand meer dan 300 euro uit te laten geven in dit geval. Iemand met deze eisen en een budget van 1500 euro het advies geven om een tweedehands laptop van 300 euro te kopen, vind ik een beter advies dan een overpowered laptop aanraden.

BTW: Even een tegenvraag: wat maakt het advies om het budget maar op te maken een beter advies volgens jou dan het advies om voor 300 euro een laptop tweedehands te kopen (die exact aan de eisen voldoet) en geld over te houden?
Jeroenneman schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:09:
[...]

-edit: wat voor laptops heb je eerder gehad TS? Want een laptop van 700 euro in recente jaren moet echt meer dan prima zijn voor tekstverwerking en browsen.
Ook die vind ik een pittige prijs hebben, voor het beoogde gebruik. Het voordeel is wel dat dit een nieuwe laptop is. Het nadeel is wel weer dat alles vastgesoldeerd zit. Sterker nog, je kunt de laptop niet openen, zonder enorme schade. Het klopt wel, dat je voor een leuke laptop, met leuke accuduur nieuw veel geld kwijt bent.

[ Voor 39% gewijzigd door hoi1234 op 24-08-2019 20:49 . Reden: reactie op Jeroenneman toegevoegd ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hoi1234 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:44:
[...]

Ja, omdat het werkelijk idioot is om 1500 euro te besteden aan een laptop voor huis-, tuin- en keukentaken. @Verwijderd denkt een dure laptop nodig te hebben vanwege slechte ervaringen in het verleden. Ik weet niet waarom andere laptops zo snel traag werden, maar een tweedehands laptop die voldoet aan de door mij aangegeven specificaties, zal zeker nog 2-3 jaar geschikt zijn.

Ik vind het een zeer slecht advies om iemand meer dan 300 euro uit te laten geven in dit geval. Iemand met deze eisen en een budget van 1500 euro het advies geven om een tweedehands laptop van 300 euro te kopen, vind ik een beter advies dan een overpowered laptop aanraden.

BTW: Even een tegenvraag: wat maakt het advies om het budget maar op te maken een beter advies volgens jou dan het advies om voor 300 euro een laptop tweedehands te kopen (die exact aan de eisen voldoet) en geld over te houden?

[...]

Ook die vind ik een pittige prijs hebben, voor het beoogde gebruik. Het voordeel is wel dat dit een nieuwe laptop is. Het nadeel is wel weer dat alles vastgesoldeerd zit. Sterker nog, je kunt de laptop niet openen, zonder enorme schade. Het klopt wel, dat je voor een leuke laptop, met leuke accuduur nieuw veel geld kwijt bent.
Her klopt dat de Surface Laptop zelfs nog redelijk overkill is, maar als je nieuw wil, dan is het inderdaad iets duurder. En een beetje ademruimte is altijd fijn.

Een tweedehands zou ik persoonlijk niet aanraden. Je zit toch met verouderde processors, terwijl nieuwe modellen erg zuinig zijn. Ook weet je niet hoe lekker de accu nog is van een tweedehands model. Van die Surface Laptop weet ik zeker dat de accu zo'n 12 uur meegaat bij webbrowsen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• hoi1234
Jeroenneman schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:31:
[...]

Her klopt dat de Surface Laptop zelfs nog redelijk overkill is, maar als je nieuw wil, dan is het inderdaad iets duurder. En een beetje ademruimte is altijd fijn.

Een tweedehands zou ik persoonlijk niet aanraden. Je zit toch met verouderde processors, terwijl nieuwe modellen erg zuinig zijn. Ook weet je niet hoe lekker de accu nog is van een tweedehands model. Van die Surface Laptop weet ik zeker dat de accu zo'n 12 uur meegaat bij webbrowsen.
Daarom koop je een nieuwe accu. Ik heb nu voor 190 euro een prima laptop die 6-9 uur mee gaat op een acculading. Overigens is het LCD wel zwaar kansloos.

Met 1310 euro koop je een hoop biertjes :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Iemand heeft een laptop nodig van €300 en jij zou hem adviseren €1500 uit te geven?
TS' gebruik geeft aan dat hij aan dat ding van €300 meer dan genoeg heeft. Alles wat hij er meer aan uit geeft is weg gegooid geld waar hij helemaal niets voor terug krijgt.

• hoi1234
Croga schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:46:
[...]

Iemand heeft een laptop nodig van €300 en jij zou hem adviseren €1500 uit te geven?
TS' gebruik geeft aan dat hij aan dat ding van €300 meer dan genoeg heeft. Alles wat hij er meer aan uit geeft is weg gegooid geld waar hij helemaal niets voor terug krijgt.
Kijk, jij snapt het. Natuurlijk wilt niet iedereen tweedehands kopen (hoewel je desnoods via een refurbisher iets meer betaalt en ook garantie hebt). Maar 1500 is dan niet nodig. Specwise is die surface laptop 2 heel goed. Alleen zou ik hem niet kopen, omdat die niet geopend kan worden. Dat is alleen al een probleem voor stof dat zich gaat ophopen. Maar goed, niet iedereen vindt dat een probleem en er zijn genoeg andere laptops rond dit budget met een lange accuduur.
Pagina: 1