Muren betegelen, wat is acceptabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Ik ben benieuwd wat de Tweakers vinden van het (laten) betegelen van muren. Mag er dan een halve of hele milimeter verschil in hoogte van de tegels zitten? Mag de ene voeg dan iets dikker zijn dan de andere? Of moet het allemaal superstrak worden betegeld en mag er 0 marge in zitten?

Ik vraag dit omdat ik zelf in dit proces zit en wat opmerkingen heb op het tegelwerk. Mijn opmerkingen zouden niet juist zijn en het geleverde werk zou binnen de marge zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31
Een foto zegt meer dan 1000 woorden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Helemaal perfect wordt het nooit, de tegels hebben altijd een kleine afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:23
Foto please. En wat je ervoor moet betalen. Het moet altijd goed zijn, maar we snappen allemaal dat je kritischer mag zijn naarmate je (veel) meer betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ligt zowel aan tegels als tegelzetter als de muur waar het op moet.

Goedkopere tegels zijn niet vlak, levert grotere afwijkijgen op.

Een beunhaas zal het vaak slechter doen dan een vakman. Vraag is dus vooral wat heb je besteld/betaald voor welk oppervlakte en hoe ziet het er uit?

Was de muur al vlak voor de tegelzetter begon?

Hoe heb je de klus eigenlijk aanbesteed? Een bedrijf alles? Of zelf spullen kopen en dan iemand inhuren?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hangt ook van de tegels af. Gerectificeerde tegels zijn maatvaster waardoor dat er snel strakker uitziet.
Ondergrond/miur kan lichte afwijking hebben dat compenseren ze dan een beetje met de lijm. (Moet geen centimeter zijn natuurlijk :+ )
En goed tegelen is een ambacht en komt met ervaring.

[ Voor 47% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Daarom ook zelf doen, dan heb je dat gezeur niet.

In de hele familie zijn er twee WC's die scheef betegeld zijn en dat overlapt 1:1 met de twee PC's die we niet zelf getegeld hebben :D

[ Voor 58% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-08-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:21:
Daarom ook zelf doen, dan heb je dat gezeur niet.

In de hele familie zijn er twee WC's die scheef betegeld zijn en dat overlapt 1:1 met de twee PC's die we niet zelf getegeld hebben :D
Dat begrijp ik, maar het ontbreekt mij aan tijd om dit zelf te gaan doen.
Cyriel85 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:03:
Ligt zowel aan tegels als tegelzetter als de muur waar het op moet.

Goedkopere tegels zijn niet vlak, levert grotere afwijkijgen op.

Een beunhaas zal het vaak slechter doen dan een vakman. Vraag is dus vooral wat heb je besteld/betaald voor welk oppervlakte en hoe ziet het er uit?

Was de muur al vlak voor de tegelzetter begon?

Hoe heb je de klus eigenlijk aanbesteed? Een bedrijf alles? Of zelf spullen kopen en dan iemand inhuren?
Deze meneer geldt als een vakman, dat heb ik van verschillende partijen gehoord. Hij is voordat we afspraken hebben gemaakt een paar keer bij mij geweest en heeft veel referenties kunnen overleggen. Dat, tezamen met de positieve geluiden van andere vakmensen die bij mij aan het werk zijn geweest, zorgde er voor dat ik de klus aan hem heb gegund.

Ik kan best een zeikerd zijn als klant, soms om heel kleine dingen. Als een vakman mij dan kan uitleggen waarom iets zo is zoals het is dan begrijp ik dat en laat ik het zo. Het is niet zo dat ik mijn gelijk kom halen als ik het niet krijg. Ik probeer dan te middelen.

Alle muren zijn uitgevlakt voordat de tegelzetter begon, ze zijn zelfs opnieuw in een nieuwe stuclaag gezet in overleg met de tegelzetter.
Ik heb niet bezuinigd op het materiaal, lijm is een duurdere variant gekozen bijvoorbeeld en voor de vloertegels heb ik bijvoorbeeld natuursteen gekozen.
Prijzen ben ik meestal niet zo van om te benoemen, maar die zijn conform de markt. Het werk is uitgevoerd door iemand die ingeschreven staat bij de kamer van koophandel, geen beunhaas dus. (en zoals gezegd vinden collega's hem echt een vakman)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nogmaals, misschien ben ik een zeikerd en te veeleisend. Maar eigenlijk is de hele badkamer zo betegeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ter inspiratie een beoordelingsrichtlijn: (pagina 18)

https://www.skgikob.nl/fi...5-101_d.d._13-04-2018.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:51
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:51
Het ziet eruit alsof in z'n bak met tegelkruisjes van 2mm een paar 3mm kruisjes erbij zaten of zo. Maar als dit de enige 2 voegen zijn welke zo staan.. dan valt het wel mee? Maar hinderlijk? Zeker ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Montaner schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:44:
Het ziet eruit alsof in z'n bak met tegelkruisjes van 2mm een paar 3mm kruisjes erbij zaten of zo. Maar als dit de enige 2 voegen zijn welke zo staan.. dan valt het wel mee? Maar hinderlijk? Zeker ja.
Dat is het probleem dus een beetje helaas. Het komt op (veel) meer plekken voor. Zijn argument is dat het aan de tegels kan liggen,aan de lijm en ik vind dat hij als professional daar rekening mee moet houden en zijn klant tijdig hoort te informeren als het niet goed gaat. Vanaf een afstand is het niet echt te zien dan lijkt het allemaal wel prima. Maar kom je wat dichterbij dan zie je verspringende voegen, verschillende diktes van voegen. Het is allemaal maar mm werk maar voor mij erg storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

"Werkt het door ?", hiermee wil ik zeggen, als de ene voeg breder is, is deze dan aan de andere kant smaller óf is dan de hele rij 'versprongen' ? In dat geval is het slordig.. zo niet, dan zijn de tegels gewoon niet 100% gelijk en heb je gewoon pech. Bij donkere voegen en (naar verhouding) lichte tegels zie je het het natuurlijk wel meer dan als je voegen wat lichter zouden zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:11:
"Werkt het door ?", hiermee wil ik zeggen, als de ene voeg breder is, is deze dan aan de andere kant smaller óf is dan de hele rij 'versprongen' ? In dat geval is het slordig.. zo niet, dan zijn de tegels gewoon niet 100% gelijk en heb je gewoon pech. Bij donkere voegen en (naar verhouding) lichte tegels zie je het het natuurlijk wel meer dan als je voegen wat lichter zouden zijn.
Ik zou echt willen dat ik het op de tegels zou kunnen afschuiven. Sommige voegen zijn gewoon zoals het hoort. Het is net of heeft hij geen tegelkruisjes heeft gebruikt (heeft hij wel)
Het alternatief is een nieuwe laag tegels eroverheen maar dat is niet mijn eerste keuze. Ik heb echter geen alternatieven kunnen bedenken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:17
Heb je ook een foto van een grotere afstand? (Een meter ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 258387 Er moet nog voeg in en dan valt het mee/ je moet er ook geen close-up van maken, maar van iets veder bekijken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:27:
@Anoniem: 258387 Er moet nog voeg in en dan valt het mee/ je moet er ook geen close-up van maken, maar van iets veder bekijken
Dit is al met voeg. Die lijkt nu heel donker maar de foto geeft het niet heel goed weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:30

TheBorg

Resistance is futile.

Hackus schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:27:
Volgens mij zit de voeg er al in.

Als er overal tegelkruisjes waren gebruikt, dan was dit niet gebeurd. Was de voegkleur minder contrasterend met de tegel dan had je het bijna niet gezien (dus witte tegel witte voeg, donkere tegel donkere voeg).

-- edit --
Als dit een muur is kan dit ook gebeuren als de tegelkruisjes worden verwijderd voordat de lijm helemaal is gedroogd, dan kunnen sommige tegels selectief wat wegzakken.

[ Voor 15% gewijzigd door TheBorg op 21-08-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 258387 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:28:
[...]

Dit is al met voeg. Die lijkt nu heel donker maar de foto geeft het niet heel goed weer.
lijkt niet zo op de foto. als dit het eindresultaat is zou ikzelf niet tevreden zijn, dan erger je je dood man.
Als de tegels recht zijn en vlak en je muur ook vlak mag dit niet. naden hoor je zgm gelijk te houden
als de tegels niet echt recht/haaks zijn hou je een bredere naad aan, om het zo met voegen 'weg te werken'
@TheBorg een vakman gebruikt geen kruisjes, dat is hobbymarkt werk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 21-08-2019 21:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:35:
[...]

lijkt niet zo op de foto. als dit het eindresultaat is zou ikzelf niet tevreden zijn, dan erger je je dood man.
Als de tegels recht zijn en vlak en je muur ook vlak mag dit niet. naden hoor je zgm gelijk te houden

@TheBorg een vakman gebruikt geen kruisjes, dat is hobbymarkt werk ;)
Ja, die ergernis heb ik er ook wel wat van. Er zijn nog een aantal zaken waar ik absoluut niet tevreden mee ben. Maar het wordt allemaal wat afgeschoven heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:30

TheBorg

Resistance is futile.

Hackus schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:35:
[...]
als dit het eindresultaat is zou ikzelf niet tevreden zijn, dan erger je je dood man.
Hangt er vanaf. Als je zit te kakken en het zit voor je neus dan erger je dus dood tot je een nieuwe badkamer hebt. Zit het ergens in een hoek dan is het niet zo belangrijk. Ik heb het zelf op één plek laten zitten. Andere plek tegels er af laten rossen.

[ Voor 17% gewijzigd door TheBorg op 21-08-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheBorg schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:40:
[...]

Hangt er vanaf. Als je zit te kakken en het zit voor je neus dan erger je dus dood tot je een nieuwe badkamer hebt. Zit het ergens in een hoek dan is het niet zo belangrijk. Ik heb het zelf op één plek laten zitten. Andere plek tegels er af laten rossen.
ik mag aannemen dat iemand een topic aanmaakt die zich dit afvraagt en dit niet verstopt zit, maar waarschijnlijk over het algemeen 'dit werk' is afgeleverd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Anoniem: 258387 zijn de tegels gerectificeerd of niet? (Hint: prijs is niet altijd doorslag gevend daarin)
Dat zou namelijk deze hele discussie kunnen veranderen wat mij betreft.
Als ze niet gerectificeerd zijn dan heeft die man er het beste van gemaakt verwacht ik en was wellicht een iets grotere voeg een optie geweest om het verschil minder op te laten vallen.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
kever678 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:24:
Heb je ook een foto van een grotere afstand? (Een meter ofzo)
Dit dus. De geplaatste foto ziet er niet echt strak uit nee, maar de vraag is ook of de tegelzetter veel keus had. En of jij materialen zelf had gekocht en tegelzetter alleen het werk leverde, of alles inclusief. Want als de tegels niet regelmatig en/of niet vlak zijn, dan houd het voor een tegelzetter ook ergens op. Met natuursteen is het natuurlijk ook minder controleerbaar dan massaproductie in een tegelfabriek.

Zeker op ooghoogte is het wel fijn als het klopt. Dat het ergens in de hoek niet helemaal lekker zit had mij ook minder kunnen boeien.

Dus, ja als ik hier elke dag tegenaan keek zou ik me er denk ik ook aan ergeren. Vraag twee is dan wiens probleem dat moet worden. Een mega uitgemaakte zaak lijkt dat mij gebaseerd op deze ene foto nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Montaner schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:44:
Het ziet eruit alsof in z'n bak met tegelkruisjes van 2mm een paar 3mm kruisjes erbij zaten of zo.
Inderdaad! Want het verschil is echt super strak. 3 voegen zijn identiek en 1 duidelijk anders.
Anoniem: 258387 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:47:
Zijn argument is dat het aan de tegels kan liggen,aan de lijm en ik vind dat hij als professional daar rekening mee moet houden en zijn klant tijdig hoort te informeren als het niet goed gaat.
Dus is hij een beunhaas/amateur.

Een vakman komt na een uur proberen overleggen. Haalt andere lijm, kiest een tactiek om het minder op te laten vallen of sorteert alle tegels op maat.

Maar mannen/vrouwen met gouden handjes zijn schaars. Dat het recht zit en aan de muur blijft plakken is al een hele prestatie. :+

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:53:
[...]

Dit dus. De geplaatste foto ziet er niet echt strak uit nee, maar de vraag is ook of de tegelzetter veel keus had. En of jij materialen zelf had gekocht en tegelzetter alleen het werk leverde, of alles inclusief. Want als de tegels niet regelmatig en/of niet vlak zijn, dan houd het voor een tegelzetter ook ergens op. Met natuursteen is het natuurlijk ook minder controleerbaar dan massaproductie in een tegelfabriek.

Zeker op ooghoogte is het wel fijn als het klopt. Dat het ergens in de hoek niet helemaal lekker zit had mij ook minder kunnen boeien.

Dus, ja als ik hier elke dag tegenaan keek zou ik me er denk ik ook aan ergeren. Vraag twee is dan wiens probleem dat moet worden. Een mega uitgemaakte zaak lijkt dat mij gebaseerd op deze ene foto nog niet.
Hij zegt zelf ook dat hij niet beter kon etc maar dat vind ik lastig te geloven. Vandaar ook dat ik wil kijken wat anderen er van zeggen.
Al het materiaal is geleverd door hem, de tegels zijn bij een speciaalzaak uitgezocht met zijn inmenging, de andere vaklui zijn door hem aangebracht en hebben het werk uitgevoerd naar zijn wensen. Voor mij blijven er dan 2 dingen over:

- Hij heeft een slechte dag gehad en niet geleverd wat is afgesproken
- Er zit toch iets in de muur (stukadoor) of de tegels zijn niet goed.

Het alternatief is een hele nieuwe laag tegels aanbrengen met eventueel verwijderen van de oude tegels.

Zo vind ik de hoeken bijvoorbeeld ook slecht betegeld maar zijn argument is dat je dit na het kitten niet meer ziet. Ik vind dat een slecht argument want op die manier verbloem je dus dingen met kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik vind het wel meevallen. Dit is wat je krijgt met een contrastrijke voeg; in plaats dat je de tegels zelf ziet zit je naar een raster van voegen te kijken.
Ook de smalle voegen die vandaag de dag gebruikt worden helpen niet mee, dan is een milimeter verschil ineens heel veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:13
mwoah kritisch zijn is goed, maar je kan ook doorslaan.
Ik denk dat je niet wil weten hoe je ruwbouw er uit ziet. Zoveel details worden daar gelaten zoals het is. Want er komt toch nog een cosmetische laag overheen.
Als overal een microscoop wordt opgelegd vindt je altijd wel wat en wordt de bouw onbetaalbaar,
Zeker als je het hoekwerk er bij pakt. Er komt een nette kit rand, wat is dan het probleem??
Kortom als je problemen zoekt vind je ook problemen.

Terugkomend op je begin vraag. Ik zou kijken wat de zicht velden zijn.
Je komt het wc ruimte in en tegen welke tegels kijk je aan?
Je zit op de pot te kakken en tegen welke tegels kijk je aan?

Als deze acceptabel zijn, en de slechte tegels zitten in zicht velden waar je niet kijkt. b.v. links onderin bij de aansluiting van de pot, dan zou ik er niets van zeggen.
En ook al zitten ze in het zicht veld. Ik heb nog nooit een badkamer foutloos betegeld gezien. Ik kan altijd wel voegen en naden vinden, die ik anders had gedaan. Maar niemand die het ziet.

De graadmeter zal zijn, een paar mensen de wc ruimte laten bewonderen en vragen of ze iets opvalt. Dat geeft genoeg indicatie. Waarom? Persoonlijk is mij opgevallen dat ik als zelfklusser vaak (te) kritisch ben, en het acceptabele niveau al lang gepasseerd is en daardoor mijzelf veel werk op de hals haal.

[ Voor 23% gewijzigd door barry86 op 22-08-2019 08:39 ]

Topicstarter
barry86 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:24:
mwoah kritisch zijn is goed, maar je kan ook doorslaan.
Ik denk dat je niet wil weten hoe je ruwbouw er uit ziet. Zoveel details worden daar gelaten zoals het is. Want er komt toch nog een cosmetische laag overheen.
Als overal een microscoop wordt opgelegd vindt je altijd wel wat en wordt de bouw onbetaalbaar,
Zeker als je het hoekwerk er bij pakt. Er komt een nette kit rand, wat is dan het probleem??
Kortom als je problemen zoekt vind je ook problemen.

Terugkomend op je begin vraag. Ik zou kijken wat de zicht velden zijn.
Je komt het wc ruimte in en tegen welke tegels kijk je aan?
Je zit op de pot te kakken en tegen welke tegels kijk je aan?

Als deze acceptabel zijn, en de slechte tegels zitten in zicht velden waar je niet kijkt. b.v. links onderin bij de aansluiting van de pot, dan zou ik er niets van zeggen.
En ook al zitten ze in het zicht veld. Ik heb nog nooit een badkamer foutloos betegeld gezien. Ik kan altijd wel voegen en naden vinden, die ik anders had gedaan. Maar niemand die het ziet.

De graadmeter zal zijn, een paar mensen de wc ruimte laten bewonderen en vragen of ze iets opvalt. Dat geeft genoeg indicatie. Waarom? Persoonlijk is mij opgevallen dat ik als zelfklusser vaak (te) kritisch ben, en het acceptabele niveau al lang gepasseerd is en daardoor mijzelf veel werk op de hals haal.
het toiletgedeelte is een andere tegel en voeg gebruikt waardoor eventuele oneffenheden veel minder opvallen. Daar kan ik dus prima mee leven. De tegel in de badkamer is gewoon een heel strakke tegel met een strakke voeg. Als dat niet strak betegeld wordt dan valt dat (vind ik) meteen op.
Het zit eigenlijk wel door de hele badkamer heen, niet meteen rijen dik maar hier en daar. Een iets dikkere voeg, verloop van voegen etc.

ik heb nog een foto toegevoegd van een iets grotere afstand:
Members only:

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Oef, lang verhaal kort; ik zou hier niet heel blij van worden nee. Zou mijn inziens ook niet moeten? Tenzij zoals anderen aangeven, de tegels zelf verschillend zijn, dan voorkom je het niet. Maar het lijkt wel alsof de tegels met aantikken nog wat weggedreven zijn.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Volgens mij heeft de zetter zijn best gedaan, in de middelste rij zie je dat de bovenkant van tegel gelijk is en onderaan iets of wat verspringt m.a.w. er zit dus verschil in de tegel. en dan kan je het NOOIT gelijk krijgen, dit is ook inherent aan natuursteen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
^^^

En natuursteen als wandtegel is natuurlijk vrij zwaar. Het lijkt er ook op dat niet elke tegel exact gelijk was.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Die verspringende voegen doen mij in ieder geval wel pijn aan de ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:03:
^^^

En natuursteen als wandtegel is natuurlijk vrij zwaar. Het lijkt er ook op dat niet elke tegel exact gelijk was.
De vloer is natuursteen, de tegel op de foto is gewoon een massaproduct. Van natuursteen had ik dit makkelijker kunnen accepteren.

• Frogy
Anoniem: 258387 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:10:
[...]

De vloer is natuursteen, de tegel op de foto is gewoon een massaproduct. Van natuursteen had ik dit makkelijker kunnen accepteren.
wat is de marge van de steen? vaak staat dat ook op de verpakking van te tegel..
Toen ik tegels kocht stond er op dat het 2 mm meer en 2 mm minder kon zijn, dus tegels kunnen 4 mm afwijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Anoniem: 258387 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:51:

ik heb nog een foto toegevoegd van een iets grotere afstand:
Members only:
Wat je hier ziet is een effect dat komt doordat de tegel rechtsonder iets dieper ligt dan de rest (of in ieder geval de linkerbovenhoek daarvan). Daardoor wordt een stukje van de bolling aan de rand van de tegel ook ingevoegd.
Het is eigenlijk onmogelijk om 100% strak te tegelen aangezien de ondergrond daar ook 100% vlak voor zou moeten zijn en dat is hij toch nooit. Als je een lange rei langs zo'n wand zul je altijd een paar mm verschil vinden en dat is verschil dat je uiteindelijk met je tegels moet overbruggen. Met 15x15 tegels zie je daar niets van omdat je dan met iedere voeg een stukje verschil opvangt, maar met die enorme tegels maak je dan met iedere voeg een klein sprongetje.
En zoals ik al aanstipte de kleur van de voeg maakt hier het verschil, met een lichtgrijze voeg zou het niet opvallen. Door te kiezen voor grote tegels en een contrasterende voeg maak je het jezelf erg moeilijk.

• Señor Sjon
Anoniem: 258387 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:10:
[...]

Zijn ze gerectificeerd en gecalibreerd? Is een levelsysteem gebruikt?

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

Nee, hij heeft aangegeven (achteraf) wel te kunnen levellen maar dat dit veel meer uren (en dus kosten) zou betekenen. Als daarmee dit probleem voorkomen had kunnen worden waren mij dat de kosten zeker waard geweest.

• Señor Sjon
Dan heb je niet wat hierboven omschreven wordt dat een tegel 'duikt' en zo wat meer voegsel krijgt.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:33
Ik vind dat hier enorm overdreven wordt. Invoegen en je ziet het niet meer.

Edit: ow fuck dit is al ingevoegd. Als je een kleur had genoeg gelijk aan de tegel had je dit niet meer gezien.

[ Voor 43% gewijzigd door blubbers op 22-08-2019 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
blubbers schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:30:
Ik vind dat hier enorm overdreven wordt. Invoegen en je ziet het niet meer.
Wellicht kun je even meelezen. Het is al ingevoegd en in principe opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had het strakker gekund; denk het wel.
Is het absoluut prutswerk; valt volgens mij wel mee. Zijn vrij grote tegels dit of niet?

Wij hebben ook de badkamer laten tegelen. Met 60x60 betonlook tegels. Die zijn sowieso qua kleur en vleug niet allemaal gelijk, maar zelfs gerectificeerd niet allemaal recht. En dat waren best dure tegels. Valt wel minder op doordat wij een minder contrasterende voeg hebben.

Soms hielp het hierbij overigens wel om een andere tegel te pakken die wat beter bij de omliggende tegels paste.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 22-08-2019 09:34 ]

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:13
Ik ben ook bang met 'opnieuw' tegelen, de herhalingspercentage best hoog is.
Wat hierboven ook wordt aangegeven kun je bij een keuze om opnieuw tegelen, kiezen voor een minder contrast voeg.

Ik verwacht alleen niet dat de aannemer dit ziet als 'fout' en deze kosten voor eigen rekening neemt

[ Voor 21% gewijzigd door barry86 op 22-08-2019 09:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:16
Ik heb geprobeerd het geheel in Photoshop zoveel mogelijk uit te lijnen (lastig met ook vignetting en perspectief) om daarna te kijken hoe recht die lijnen nou precies zijn
Members only:

Ik vind het dus wel meevallen. Met de foto's die we tot onze beschikking hebben lijkt het eerder variatie in de stenen te zijn, dan in het vakmanschap.

Je ziet met name dat de linkerbovenhoek van de tegel rechtsonder niet heel anders is uitgelijnd dan de rest, maar dat daar eerder een beschadiging op de tegel zit.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:32:
Had het strakker gekund; denk het wel.
Is het absoluut prutswerk; valt volgens mij wel mee. Zijn vrij grote tegels dit of niet?

Wij hebben ook de badkamer laten tegelen. Met 60x60 betonlook tegels. Die zijn sowieso qua kleur en vleug niet allemaal gelijk, maar zelfs gerectificeerd niet allemaal recht. En dat waren best dure tegels. Valt wel minder op doordat wij een minder contrasterende voeg hebben.

Soms hielp het hierbij overigens wel om een andere tegel te pakken die wat beter bij de omliggende tegels paste.
Ja het zijn wat grotere tegels, maar ik vind wel dat hij als vakman daar rekening mee moet houden en eventuele risico's af moet dekken door dit in ieder geval te bespreken. Dan kan ik op basis van zijn informatie een keuze maken en bepaalde dingen accepteren of een andere oplossing zoeken.

Een andere muur is door een kennis van hem opnieuw gegipst en die blijkt nu bol te staan. Daar is ook gewoon overheen getegeld zonder mij te informeren. Nu voel en zie je gewoon verschil in dikte. Tezamen met dit verschil in voegen denk ik dan volgens mij had het allemaal wel wat beter gekund.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:19
Ik denk dat die tegels gewoon niet haaks zijn...
De horizontale voeg is goed, de verticale niet. Dat kan niet met een gerectifieerde tegel.

Tegelen is niet zo moeilijk als ze perfect zijn, maar zodra er iets van afwijking opzit wordt het echt moeilijk. Dat is wat hier mis is gegaan volgens mij.
Bespaard op materiaal.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Anoniem: 258387 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:39:
Ik ben benieuwd wat de Tweakers vinden van het (laten) betegelen van muren. Mag er dan een halve of hele milimeter verschil in hoogte van de tegels zitten? Mag de ene voeg dan iets dikker zijn dan de andere? Of moet het allemaal superstrak worden betegeld en mag er 0 marge in zitten?

Ik vraag dit omdat ik zelf in dit proces zit en wat opmerkingen heb op het tegelwerk. Mijn opmerkingen zouden niet juist zijn en het geleverde werk zou binnen de marge zijn.
Volgens dit document, pagina 20, mag er afhankelijk van de tegelgroep 1-2 mm verschil zitten tussen naburige tegels.

Kun je dat eens nameten, wat op de foto ziet het er niet uit alsof het meer dan een millimeter verspringt. En wat is je tegelmaat (de verwachtte maat en als je elke tegel exact nameet)?

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Tegels zijn niet gerectificeerd, en derhalve dit resultaat volgens mijn tegelzetter.
Ik heb onlangs van 2 badkamers en 70cm van een andere kamer 1 grote badkamer laten maken met gerectificeerde tegels en kan geen 1 foutje ontdekken.
Op het plafond na is alles betegeld.
Ik ga vanavond even kritisch kijken als ik thuiskom.

• drfrisbee
  • Laatst online: 12-05 12:54
Vervelende situatie. Ik heb er weinig verstand van, dus wellicht een domme opmerking, maar kan je voegen niet verwijderen en dan met een lichtere voeg voegen?

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 20:27
Señor Sjon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:25:
[...]

Deze vraag is in dit topic al meerdere keren besteld en volgens mij door TS niet beantwoord. Lijkt me goed om deze vraag wel te beantwoorden voor de juiste context in deze discussie, want zonder gerectificeerde en gecallibreerde tegels wordt het lastig om zo'n wand echt goed te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door RobB_W op 22-08-2019 11:47 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

grote tegels, kleine voeg. Dat is de huidige mode. Dat betekent dat bij 0,1% afwijking (0,6mm bij 60cm tegel) de voeg van 2 mm 30% groter wordt. Dat zie je.

dit lijkt kleiner dan 0,6mm te zijn. meer iets van 0,2 of zo. die tegels zijn echt niet op 0,03% gelijk.

mijn conclusie: mooi getegeld, vakman!

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Ik vind het ook nog wel meevallen, de keuze voor deze kleur voeg is ongelukkig. Tegels zijn nooit 100% maatvast en het komt ook niet uit de computer gerold maar het is handwerk.

Anoniem: 224360

Ik zou het liefst een foto van de ruimte in z'n geheel zien. Dan pas kun je constateren of er echt zichtbare (storende) afwijkingen zijn in de ruime. Een paar voegen op zichzelf beoordelen voegt weinig toe tenzij het echt prutswerk is. Met @prein2 dus.

Keuze tegel en voeg heb je uiteindelijk zelf in de hand gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 11:19
Haha, leer het loslaten. Perfect is bijna niet te vinden in handwerk. Elke plavuizenvloer met voegen heeft dit wat je hier ziet, er valt altijd wel wat te vinden.

Het ziet er mijn inziens niet te slordig uit, wat je hier ziet kan ook voorkomen door imperfecties van de tegels.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 258387 Aan de nieuwe foto's te zien valt het wel mee, ben alleen geen fan van zulke dunnen voegen.

foto's van de hele ruimte zal nog meer inzicht geven, maar zo te zien valt het wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer ik het zo zie is het redelijk goed gedaan bioj het gebruikte soort tegels. Ik zie namelijk afwijkingen in de tegels. Om te voorkomen dat de hele muur schots en scheef is heeft de tegelzetter de speling verdeeld over de voegen. Netjes gedaan in dit geval.

Wanneer de tegels perfect waren, dan was het weer prutswerk. Want dan kan je echt alles met kruisjes oplossen.

Je kan ook op de grote foto zien dat de tegels dus niet exact vierkant zijn. Oplossing, alles van de muur en andere tegels.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:54
RobB_W schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Deze vraag is in dit topic al meerdere keren besteld en volgens mij door TS niet beantwoord. Lijkt me goed om deze vraag wel te beantwoorden voor de juiste context in deze discussie, want zonder gerectificeerde en gecallibreerde tegels wordt het lastig om zo'n wand echt goed te krijgen.
Is wel beantwoord. :
Anoniem: 258387 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:26:
[...]

Nee, hij heeft aangegeven (achteraf) wel te kunnen levellen maar dat dit veel meer uren (en dus kosten) zou betekenen. Als daarmee dit probleem voorkomen had kunnen worden waren mij dat de kosten zeker waard geweest.

• ASW1
  • Nu online
Wim-Bart schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:50:

Wanneer de tegels perfect waren, dan was het weer prutswerk. Want dan kan je echt alles met kruisjes oplossen.
Nee dat kan niet.
Een bolling oid in een wand ga je nooit goed kunnen volgen met grote tegels; je kunt maximaal 3 van de 4 hoeken van een tegel gelijk laten liggen met de naastliggende tegels en hoek nr. 4 doet wat ie wil en ligt dan te hoog of te diep. Welke hoek dan nr 4 wordt mag de tegelzetter zelf beslissen.
Je kan ook op de grote foto zien dat de tegels dus niet exact vierkant zijn. Oplossing, alles van de muur en andere tegels.
Nee dat is zoals ik al eerder aangaf omdat de linkerbovenhoek van de tegel rechtsonder iets dieper ligt dan de andere 3 tegels op die hoek, en de bolling van de tegel aan de rand daardoor een stukje is ingevoegd waardoor hij kleiner lijkt.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
ASW1 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Wat je hier ziet is een effect dat komt doordat de tegel rechtsonder iets dieper ligt dan de rest (of in ieder geval de linkerbovenhoek daarvan). Daardoor wordt een stukje van de bolling aan de rand van de tegel ook ingevoegd.
Zo zie ik het niet. Het lijkt erop dat de tegel waar jij het over hebt hebt (rechts onder), gewoon beschadigd is. Ik zie ook geen voegresten in die hoek op de tegel waardoor de indruk gewekt zou kunnen worden dat de tegel te diep zou liggen.

Om dit met zekerheid vast te kunnen hebben we een close-up nodig, geschoten van de zijkant.

Dat een beschadigde hoek geen mooi resultaat geeft lijkt mij duidelijk.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ASW1
  • Nu online
ChojinZ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:04:
[...]

Het lijkt erop dat de tegel waar jij het over hebt hebt (rechts onder), gewoon beschadigd is. Ik zie ook geen voegresten in die hoek op de tegel waardoor de indruk gewekt zou kunnen worden dat
Ik vind het vrij duidelijk dat die iets dieper ligt en dat dat hoekje gewoon wat onder het voegmiddel zit. Je kunt het ook zien aan het verloop dat in die verticale voeg zit. Tegels beschadigen niet op die manier.
Je kunt de wat bredere voeg van zo'n iets dieper liggende hoek nog wel optisch iets compenseren door hem wat dieper uit te sponzen tijdens het voegen, maar dat is een behoorlijk gepruts. Je zou hem zelfs nu nog iets kunnen uitkrabben, maar mooi gaat dat niet worden ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Grandisimo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:41:
Tegels zijn niet gerectificeerd, en derhalve dit resultaat volgens mijn tegelzetter.
Ik heb onlangs van 2 badkamers en 70cm van een andere kamer 1 grote badkamer laten maken met gerectificeerde tegels en kan geen 1 foutje ontdekken.
Op het plafond na is alles betegeld.
Ik ga vanavond even kritisch kijken als ik thuiskom.
Dat zou ik dus niet doen. Nu ben je blij ermee en denk je dat het helemaal prima is. Geen gedoe. Straks vind je ergens toch een kleine afwijking, zit je niet lekker, gedoe. In dit geval: Wat niet weet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Laat het gaan, soms kan het niet 101% perfect. Het blijft mensen werk. Geniet er van ipv met een vergrootglas alles na te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Neem de volgende keer mozaiek, heb je daar in ieder geval geen last van

Ik vind het ook reuze meevallen, na een paar weken zie je er niets meer van

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
Lensent schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:33:
Laat het gaan, soms kan het niet 101% perfect. Het blijft mensen werk. Geniet er van ipv met een vergrootglas alles na te lopen.
Je hebt gelijk. Ik heb besloten om dat ook te gaan doen. De man heeft hard gewerkt en zijn best gedaan en uiteindelijk zal het wel wennen. :)

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Op de bovenste foto heeft de rechter boven tegel een afgeronde hoek. Misschien gestoten. Als er nog niet gevoegd is, kun je die tegel het beste nu eruit rammen. Desnoods kapot. Daarbij moeten tegels uit verschillende dozen gemengd worden. Zo te zien is dat niet gebeurd. Bij natuur look mag het gerust wat speels op de muur zitten maar niet irriteren, en de bovenste lijn moet kaarsrecht zijn. Een 100% betegelde muur bestaat niet, net als 100% schilderwerk. De vakman herken je vaak aan het betegelen van de hoeken en onderrand. Ik bedoel hiermee hoe hij de vlakverdeling heeft gemaakt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 258387 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:49:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb besloten om dat ook te gaan doen. De man heeft hard gewerkt en zijn best gedaan en uiteindelijk zal het wel wennen. :)
Heel verstandig, als ik zo kijk (en van foto's blijkt het lastig beoordelen) is het best ok gedaan, ja het kon iets beter (maar vraagt exponentieel meer tijd) maar het is zeker geen prutswerk als ik zo kijk. Hierbij neem ik in ogenschouw dat de tegels waarschijnlijk ook niet 100% maar vast zijn, groot, dunne donkere voeg.

Overigens was dit precies de reden dat ik de voegen vergelijkbaar qua kleur genomen heb, een Wildverband heb laten regelen, de tegels kleiner en niet gerectificeerd/zaagd (zijn minder maatvast maar door de afgeronde randen valt het hoogte verschil niet zo op).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 19:59
Persoonlijk vind ik dit ook erg meevallen. Je hebt wel degelijk een vakman aan het werk gehad en geen rommelaar . Helaas komen dit soort teleurstellingen heel vaak voor en dit heeft maar mijn idee te maken met de “grote tegel” kleine voeg Trend . Deze mag ook wat mij betreft weer gouw overwaaien. Soms moeten tegelzetters tegels aan de muur hangen vam 80x100 cm met Een voeg van 1 a 3 mm . De tegels hebben bij voorkeur een rechte zijkant en zijn niet gekalibreerd . Voor de vakman is dit een nachtmerrie en voor de showroom een mooie melk koe . In de showroom zit dan ook nog eens een voorbeeld tegel op een houten plaat gelijmd die met een leveler gelijmd is waardoor het er super strak uit ziet. In de badkamer zit er stucwerk en leidingen en diverse sparingen en gekke hoekjes en dus Uiteindelijk maakt de vakman er het beste van en is de klant niet tevreden . Tegels vervangen geeft nog meer ellende en vaak een nog slechter resultaat en even de badkamer opnieuw tegelen .... vind daar maar eens iemand voor.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Codeoranje schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:13:
Persoonlijk vind ik dit ook erg meevallen. Je hebt wel degelijk een vakman aan het werk gehad en geen rommelaar . Helaas komen dit soort teleurstellingen heel vaak voor en dit heeft maar mijn idee te maken met de “grote tegel” kleine voeg Trend . Deze mag ook wat mij betreft weer gouw overwaaien. Soms moeten tegelzetters tegels aan de muur hangen vam 80x100 cm met Een voeg van 1 a 3 mm . De tegels hebben bij voorkeur een rechte zijkant en zijn niet gekalibreerd . Voor de vakman is dit een nachtmerrie en voor de showroom een mooie melk koe . In de showroom zit dan ook nog eens een voorbeeld tegel op een houten plaat gelijmd die met een leveler gelijmd is waardoor het er super strak uit ziet. In de badkamer zit er stucwerk en leidingen en diverse sparingen en gekke hoekjes en dus Uiteindelijk maakt de vakman er het beste van en is de klant niet tevreden . Tegels vervangen geeft nog meer ellende en vaak een nog slechter resultaat en even de badkamer opnieuw tegelen .... vind daar maar eens iemand voor.
Ja dat denk ik ook. hij heeft aangeboden dat als het blijft irriteren er een nieuwe tegelwand in te willen zetten of tegels die irriteren te verwijderen en nieuwe in te zetten.
Vanaf een afstand zie je er niets van, het is echt als je heel dichtbij staat. Mooi afwerken en er van genieten in plaats van fouten zoeken. Iedereen bedankt en als er behoefte is in een voor en na dan laat ik dat uiteraard ook graag nog even zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogy
NU dus lekker genieten van je mooie nieuwe badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Absoluut!
Pagina: 1