Wifi Booster aansluiten op eigen router i.p.v. van Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Ik wil graag het wifi signaal in huis wat versterken, vooral in woonkamer 2.

Nu heb ik een Wifibooster via stopcontact van Ziggo gekregen en nu staat er op de doos dat ik deze moet aansluiten op de Ziggo router/modem.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zhbsrgt/Test-2.jpg

Kan ik deze ook aansluiten op de router ipv de ziggo modem?
Geeft dit een beter signaal of maakt het niet uit of ik het op het modem of de router aansluit?
Het zit allebei op dezelfde stroomgroep mocht dat iets uitmaken.

Tussen Router/Modem en Router (Access Point ingesteld) zit een netwerkkabel.
De 2 Pc's zitten met netwerkkabel aangesloten op de router.

Bij welke van de 6 kan ik de wifi booster het beste aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mbPBVd3/Test-1.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

Op elke willekeurige netwerkaansluiting waar "Internet op staat" kan je de booster aansluiten. Ik zou hem persoonlijk op 1 aansluiten om eventuele interferentie te voorkomen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Yushi schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:14:
Nu heb ik een Wifibooster via stopcontact van Ziggo gekregen en nu staat er op de doos dat ik deze moet aansluiten op de Ziggo router/modem.
Omdat Ziggo ervan uitgaat dat je 1 WLAN router in huis hebt: het apparaat van Ziggo
Kan ik deze ook aansluiten op de router ipv de ziggo modem?
Je woordkeuze is wat verwarrend, maar met het wisselende gebruik van het woord router ben je niet uniek in de wereld :)

Het Ziggo kastje is een modem+router+switch+access point

Omdat veel mensen WiFi zijn gaan zien als “draadloos internet” uit zo’n combinatieapparaat, zijn ze ook massaal WLAN routers gaan kopen om het WiFi signaal te verbeteren.

Echter: modem != router != switch != access point.
- modem: verbinding met naar een andere transportwijze (zoals coax)
- router: verbindt netwerken (zoals internet met je thuisnetwerk)
- switch: verbindt netwerkkabels
- access point: “draadloze switch”

Je hebt het apparaat in de ruimte met 2 PC’s als access point ingesteld begrijp ik. Maar de swtch is ook nog in gebruik, namelijk om de PC’s bekabeld aan te sluiten.

Houdt het in je netwerk bij voorkeur op 1 router, zoals nu dus ook het geval is.

De is het router netwerk hoofdkwartier en de (gesloten) voordeur van je netwerk (de gateway). Laat deze in de stand zoals Ziggo heeft afgeleverd, afwijken daarvan is een risico om je netwerk met internet te verbinden.
Geeft dit een beter signaal of maakt het niet uit of ik het op het modem of de router aansluit?
Het maakt niet uit of je de Ziggo powerline adapters (de booster) op je router aansluit of je switch. Het netwerkverkeer zoekt z’n weg wel naar de router.
Het zit allebei op dezelfde stroomgroep mocht dat iets uitmaken.
Maakt niet uit.
Tussen Router/Modem en Router (Access Point ingesteld) zit een netwerkkabel.
De 2 Pc's zitten met netwerkkabel aangesloten op de router

Bij welke van de 6 kan ik de wifi booster het beste aansluiten?
Er is geen “beste” plek. Ik zou zelf beginnen met nr. 1. Daarmee is er een redelijk evenwichtige verdeling in de breedte van je woning. Access points kunnen elkaar namelijk ook weer verstoren. Meer access points is niet per se beter. Je WiFi beleving (minste storingen en interferentie) is het beste bij 5GHz. Maar 5GHz rijkt minder ver dan 2.4 GHz. Sommige apparaten ondersteunen geen 5GHz.

Durf vooral te experimenteren met kleine stapjes. Schrijf veranderingen goed op zodat je weer terug naar de beginsituatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:23

DataGhost

iPL dev

Je hebt het ding al binnen, hoeveel moeite is het nou werkelijk om 'm gewoon aan te sluiten en te kijken of het werkt? Daarna hoef je nog maar 6x te proberen waar de dekking het beste is.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Die "rode router" op de tekening, is dat tevens een bedraad aangesloten Wifi accesspoint? Zo ja, dan kan ik mij eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat die onvoldoende is om overal in huis een goed signaal te hebben. Probeer dan eerst eens te experimenteren door dat apparaat/de antennes daarvan wat te verdraaien, het apparaat op een andere hoogte te plaatsen etc. Ik ervaar dat zelf ook met de losse antenne van de netwerkkaart in de PC op zolder, de antenne een kwart slag draaien scheelt ineens de helft van de snelheid. Zó nauw komt dat blijkbaar.

Catch a smile out there!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Yushi ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.
Pagina: 1