Leren tekenen tips

Pagina: 1
Acties:
  • 1.587 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:47
Het lijkt me tof om goed te kunnen tekenen. Net de search gebruikt maar vreemd genoeg geen topics..

Een paar collega's en vrienden zeiden dat het best easy is en gewoon veel doen is. Terwijl ik op internet tig courses enzo vind.

Zou een reden zijn om een iPad pro 12 inch te kopen met pen.

Hoeveel tijd zou ik nodig hebben om portretten/cartoons te kunnen tekenen? Ik heb niet enorm veel tijd maar leek me wel een leuke nieuwe hobby?

Hoe pakken jullie dit aan? Of is het net zo tijdrovend als een muziekinstrument leren spelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als je echt wil leren tekenen. Weg die ipad. Koop een stapel goed papier (dik, niet van dat dunne) en potloden. Begin daarmee, als je cartoons wilt maken ga je wss sneller over op kwasten/stiften omdat je dan de dikte van de lijnen kan variëren. Het belangrijkste is simpelweg oefenen.

Online zal je veel tips kunnen vinden aan inspiratie, nieuwe stijlen... vervolgens kan je dat gaan natekenen en vanzelf een stijl vinden die je leuk vind. Zolang je de inspiratie hebt, lekker blijven doortekenen. Nieuwe voorbeeldjes zoeken, natekenen, karikaturen maken van dingen die je op TV ziet, zelf dingen verzinnen... de mogelijkheden zijn eindeloos!

;) en ja, het is inderdaad enorm tijdrovend. Maar wel heel erg leuk!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:24
Ik was toevallig dit weekend aan het zappen en heb even naar een aflevering van deze zitten kijken: Wikipedia: The Joy of Painting.

Ikzelf heb niets met schilderen of tekenen, maar vond het wel eens leuk om te zien.
Ging wel over schilderen, maar is ook leerzaam om te leren tekenen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In iedere fatsoenlijke teken(materialen)winkel, Pipo's, boekenwinkel of zelfs in iedere boeken-dump-store zijn ontelbaat veel boeken en handleidingen te vinden over leren tekenen.

Tevens kan ik me niet voorstellen dat er niet ook heel veel op internet of Youtube te vinden is.

Ook in iedere (beetje) grote gemeente is er wel iets van een Volksuniversiteit waar ze teken-cursussen aanbieden.

Als laatste heb je de postorder-cursus-bedrijven die ook cursussen aanbieden.

Dus, waar heb je zelf al gekeken?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 09:26

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Het beste is om gewoon ouderwets te leren tekenen met potlood / pen en papier. Dit om geen slechte gewoontes aan te leren. Zoals ctrl-z'en bij 'foutjes', je leert eerst na te denken voordat je een lijn of whatever trekt. Daarnaast krijg je meer feedback dan een plastic stokkie op een glasplaat.

Wil je verder en vind je het leuk, dan kan je altijd die ipad of wacom tekentablet aanschaffen. Daarmee kan je wel sneller bepaalde acties uitvoeren, zoals inkleuren, canvas uitbreiden en... Ctrl-z'en :)

Anyway een leuk boek over leren tekenen is Fun with a pencil' van Andrew Loomis.

Succes! d:)b

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3aaN79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-02 11:10
Als je wilt beginnen met tekenen en een goede basis wil leggen, zou ik eens kijken bij de gratis online lessen van Drawabox.
Vrij uitgebreide lesstof met bijbehorende video's die echt de moeite waard zijn en tevens huiswerk.

Je begint hier echt basis, lijnen tekenen, zowel rechte als kromme lijnen. Leren om vanuit je schouder te tekenen en na te denken over elke lijn die je zet (vandaar ook advies met pen te tekenen).
De lessen richten zich in het begin heel erg op herhaling om zodoende je brein te trainen en muscle memory te kweken.

Lessen gaan vervolgens over naar eclipsen, kubussen, perspectief, organische vormen, dieren en insecten, auto's.
Als je hier gaat beginnen, moet je wel een bepaalde toewijding hebben aangezien je met deze stof niet binnen een maandje klaar bent.

Succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:33
AxzZzeL schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:57:
Het beste is om gewoon ouderwets te leren tekenen met potlood / pen en papier. Dit om geen slechte gewoontes aan te leren. Zoals ctrl-z'en bij 'foutjes', je leert eerst na te denken voordat je een lijn of whatever trekt. Daarnaast krijg je meer feedback dan een plastic stokkie op een glasplaat.

Wil je verder en vind je het leuk, dan kan je altijd die ipad of wacom tekentablet aanschaffen. Daarmee kan je wel sneller bepaalde acties uitvoeren, zoals inkleuren, canvas uitbreiden en... Ctrl-z'en :)

Anyway een leuk boek over leren tekenen is Fun with a pencil' van Andrew Loomis.

Succes! d:)b
De Loomis boeken werden mij ook overal aangeraden toen ik ging leren tekenen (inmiddels opgegeven omdat ik te perfectionistisch ben). Veel succes met de potato-heads!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:47
Mooie tips! Als ik komende tijd tijd heb ga ik beginnen, leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:48
Een iPad is inderdaad echt niet nodig als je wilt leren tekenen. Koop een fijn schetsblok, doosje potloden met verschillende hardheden H2 tm b9 bijvoorbeeld. En een gum. Meer heb je niet nodig in het begin. Als je portretten wil gaan tekenen kan je inderdaad een boek over dit onderwerp kopen. Maar easy zal het echt niet zijn als je geen ervaring hebt. Over het algemeen kan je wel veel vordering maken met de juiste technieken. Je zal wel veel tijd moeten investeren. Zolang je het leuk vindt is dit natuurlijk geen probleem.

Als je portretten gaat tekenen kan ik aanraden om naar het grid systeem te kijken. Dat gaf mij snel goede resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa III
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-06-2024
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 27-06-2023 13:25 . Reden: Necro kick + nieuwe account + YT spam = doe maar niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je per se digitaal wil kan je ook iets als een uitvoering: Huion Inspiroy H1161 kopen in plaats van een dure Wacom.

Ik heb er hier ook 1 op de plank liggen omdat ik ook ooit zou willen gaan tekenen. Geen idee welk model precies, ik had hem bij Huion zelf besteld in een aanbieding. Volgens mij heeft Amazon ze ook.

Geen ervaring mee, toen ik hem binnen had werd werk te druk om mij er verder in te verdiepen, ik moet nog op zoek naar goede (gratis, wegens weinig verwacht gebruik) software.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Deze stoppen we terug in de kist; een topic van 4 jaar oud hoeft niet (op een dergelijke manier) gekicked the worden. Dicht dus :)

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.