Toon posts:

Mobiele workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• the_RJ
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11-07 17:57

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Ik zoek een?
Hallo allemaal,

Voor mijn werk ben ik van plan een mobiele workstation te bouwen. De toepassing van de workstation kan samengevat worden als het draaien van CPU intensieve simulatie modellen op locatie. Vervoer zelf is niet echt een probleem, zolang het maar een beetje handzaam is (vooral formaat, enigszins gewicht).

Zat daarom te denken aan een mini ITX systeem en de nieuwe Ryzen 3000 serie. Opzet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 344,-€ 344,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 242,50€ 242,50
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 AERO ITX 2G OC€ 89,95€ 89,95
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 38,04€ 38,04
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 91,99€ 91,99
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450€ 36,-€ 36,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 958,43

Redelijk compact, 8 cores, beste air cooler die past (voor zover ik weet).

Wat is je budget?
1000-1500 Euro (alles boven de 1000 moet duidelijk meerwaarde bieden).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, prima ervaringen met de gekende merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op verschillende locaties dus, laten we zeggen meeting rooms, als het rekenhart van een grotere opstelling. Het model in kwestie (hydrodynamisch model) zal steeds kort (laten we zeggen 30 seconden-1 minuut) onder full load draaien.

Afwegingen en vragen.?
Eigenlijk komen mijn afwegingen neer op twee punten, waar ik graag feedback/gedachten op hoor.

1. De computer moet zo compact en handzaam mogelijk zijn, zonder (significante) performance verlies. CPU moet dus te koelen blijven under full load met een kleinere cooler dan ik normaal zou kiezen. Ideeën voor kleinere/handzamere case en/of andere cooling welkom.

2. Aansluitend op het vorige punt, zou een 3900x systeem haalbaar zijn? Nu de 3700x gekozen gezien efficiëntie/lage stroomgebruik. Qua efficiëntie zit de 3900x wel in dezelfde lijn, maar qua total consumption natuurlijk niet. Zie in de reviews nergens extreme temperaturen, las wel (volgens mij hier op het forum) 95 graden met de stock cooler? Zou dan met Shuriken cooler nog wel te managen zijn? Wat denken jullie?

Andere opmerkingen buiten die twee punten ook welkom.

[Voor 3% gewijzigd door the_RJ op 21-08-2019 18:08]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04-12 22:03

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

WIl je dit wel op lokatie oplossen?
As in, doe je er niet beter aan een dikke machine in het datacenter te zetten en op locatie te ontsluiten?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• the_RJ
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11-07 17:57

the_RJ

Banana Hammock!

Topicstarter
Ja en nee.

Ja, in principe is dat een betere oplossing die ik uiteindelijk wel zou willen. Echter is dat voor nu niet handig en ook niet mogelijk. Hele opstelling in kwestie betreft een prototype gebouwd op de universiteit (mijn promotieproject). In dat prototype zit van alles aan elkaar geknopt en het CPU intensieve deel, het model, kan ik voor de toepassing die wij doen alleen aansturen via de BMI. Voor het model zelf bestaat al een optie om het bij de makers te laten draaien en op afstand aan te sturen/output terug te krijgen, maar die interface biedt niet de dezelfde aanstuur mogelijkheden. Simpeler, de variabelen die we aansturen kan ik op die manier (nog) niet aansturen.

Heb eigenlijk niet over nagedacht of zelf een interface bouwen voor een workstation die elders draait haalbaar is. Aangezien het om een proof of principle gaat en project niet heel lang meer loopt gaat de voorkeur voor nu ook dan naar lokaal, maar ga er wel even naar kijken.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04-12 22:03

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Fair enough. :)

Met deze context snap ik ook een beperkt budget en geen ruimte voor pak 'm beet een dikke Dell Precision laptop.

Wellicht wel goed even na te denken of je die CPU nodig hebt.
Hij is 1.5x zo duur als zijn lichtere Ryzen 3600 broertje en maar ~25% sneller.

https://www.cpubenchmark....-7-3700X/3498vs3481vs3485

Qua cases, heb je geen extra kaarten nodig, nu of later? Dan is een Micro ITX board en kast érg beperkend.

Ook weet ik dat er portable kasten zijn met handvatten, wellicht is dat handiger. (Ik heb zo even geen model in mijn hoofd maar ik weet dat ze er zijn. Heb ze ook gezien in de pricewatch. Echt bedoeld voor de mobiele LANparty bezoekende gamer.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 04-12 17:14
er zijn ook itx kastjes van vergelijkbaar volume waar wel grote cpu koelers in passen: categorie: Behuizingen

en als je een handvat nodig hebt, die kan je op elke kast schroeven

[Voor 40% gewijzigd door Rrob op 24-08-2019 13:05]

-specs-

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee