Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:56
Ik heb de volgende opzet:

Internet van ziggo
Techinicolor modem welke in bridge mode staat
Ubiquiti UniFi Security Gateway 3P fw: 4.4.41.5193700
2x UniFi AP-AC-LR fw: 4.0.54.10625

Pand waarin we wonen is een traditioneel gebouwd jaren 70 woning met stenen muren en houten verdieping vloer. Vrijstaande woning, buurman woont 25 meter verder.

1 AP hangt in de bijkeuken. Als ik nu buiten zit met mijn iPhone 5s op een afstand van 13 meter dan heb ik nauwelijks ontvangst. Dit terwijl ik de AP kan zien hangen.

Andere AP hangt in een hobbyruimte, maar geeft buiten die ruimte slecht ontvangst, terwijl de muren half steens zijn en ook een raam met enkel glas en een deur bevat.

Nu kan ik de EAP350 die de overbuurman op z'n bureau heeft staan wel ontvangen (afstand ong. 40 meter)

Dit doet mij denken dat ik beter voor Engenius had kunnen kiezen, maar dat moet met Ubiquiti toch ook mogelijk zijn. Nu begrijp ik dat de Enginius een zendvermogen heeft van 650mW en de Ubiquiti maar 250mW.

Wat kan ik doen om de ontvangst van de Ubiquity te verbeteren?

Beste antwoord (via Rieverst op 22-08-2019 17:13)

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:55
Wat sowieso kan helpen, maar niet helemaal legaal is ivm zendvermogen, is om de locatie van je site op United States te zetten. Hierdoor gaat het Acces Point wat harder stralen als je de power setting op high of auto hebt staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:01

lier

MikroTik nerd

Heb je beide accesspoints aan het plafond opgehangen?
Zou je een tekening kunnen posten van je woning, waar de accesspoints zich bevinden en welke materialen "in de weg zitten"?

Kan je voor de volledigheid een "Show System Config" kunnen posten, die vind je in de controller op de Settings, Maintenance pagina.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

Rieverst schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:56:
1 AP hangt in de bijkeuken. Als ik nu buiten zit met mijn iPhone 5s op een afstand van 13 meter dan heb ik nauwelijks ontvangst.
Zou je dit kunnen meten in RSSI in dBm? Dichter bij 0 is beter. Kan met diverse smartphone apps of met een laptop. Een redelijke ondergrens is -70 dBm.

Hebben we het over 2.4GHz of 5 GHz? Of beiden?
Wat kan ik doen om de ontvangst van de Ubiquity te verbeteren?
Waar wil je naar streven? Dus wanneer vind jij het “beter”?
Dit doet mij denken dat ik beter voor Engenius had kunnen kiezen
Wat waren je overwegingen om voor de Unifi AP-AC-LR te kiezen?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1225620 op 21-08-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
Hier de Show system Config:

Show System config

Het gaat hier over zowel 2,4 als over 5GHz. Het streven is om met zo weinig mogelijke goede AP's een zo'n groot mogelijk bereik te hebben. In de spec's van de AP hebben ze over een bereik van 170m. Nu snap ik dat dat niet haalbaar is. Maar 13 meter, terwijl je bijna in de zichtlijn zit vind ik dan weer het andere uiterste. Ik heb het gevoel dat het bereik nauwelijks groter is dan de standaard wifi van een willekeurige modem van een provider.

Dat was ook de overweging om een LR te kiezen, voor die ruime € 100,- euro had ik meer verwacht. dus ik hoop dat er ergens een configuratie fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:54
Wat voor glas heb je inhuis? ik heb HR+++ glas en dat is niet best voor de wifi in de tuin.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
Weet ik, HR++ is voorzien van metaalcoating. Wij hebben binnen enkel glas en bij de meeste ramen buiten gewoon dubbel glas.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:55
Wat sowieso kan helpen, maar niet helemaal legaal is ivm zendvermogen, is om de locatie van je site op United States te zetten. Hierdoor gaat het Acces Point wat harder stralen als je de power setting op high of auto hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

Rieverst schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:14:
Dat was ook de overweging om een LR te kiezen, voor die ruime € 100,- euro had ik meer verwacht. dus ik hoop dat er ergens een configuratie fout zit.
De specs van de LR zijn vooral verschillend t.o.v. de Lite in 2.4 GHz. Het is maar de vraag of een LR in een woning met allerlei obstructies voordeel biedt boven de Lite. Daar staat tegenover dat het prijsverschil marginaal is.

Heb je nog een oude WLAN router die je als “test-unit” kan gebruiken? Zou wel mooi zijn als je iets weet over het vermogen van dat apparaat.

Houdt er met je alternatieven wel rekening mee dat hard uitzenden door een AP, niet hetzelfde is als hard uitzenden door een device.

Het is een beetje alsof je met een megafoon door de straat schreeuwt :o , en je gesprekspartner aan de andere kant van de straat terugfluisterd :X . Van goede tweeweg-communicatie is in dat geval ook geen sprake, tenzij je het gefluister goed kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
Anoniem: 1225620 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:32:
[...]

Houdt er met je alternatieven wel rekening mee dat hard uitzenden door een AP, niet hetzelfde is als hard uitzenden door een device.
Ben ik mij van bewust, ondanks dat Ubiquiti claimt dat ze daar een speciale techniek voor hebben.

Landinstellingen ga ik eens mee experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rieverst
iAdema schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:30:
Dat was de truc, We zijn nog aan het testen, maar het ziet er veel belovend uit, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iAdema schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:30:
Slecht advies.

1) dit is illegaal (en dus sowieso op GoT verboden). Als iemand klaagt bij Agentschap Telecom heb je een probleem.
2) WiFi is tweerichtingscommunicatie en de client is doorgaans zwakste schakel. Dit is alsof je zelf met een megafoon gaat praten tegen vriendin met zachte stem in tuin terwijl zij nog altijd onversterkt terug moet praten. Het is niet doelmatig.

De UAP AC LR is sowieso voor thuisgebruik een slechte keuze want je hebt geen probleem met bereik (WiFi reikt doorgaans al 100m ver op zeer gemiddeld AP) maar je hebt obstakels die dekking tegengaan. Line-of-sight is daarbij onvoldoende, je moet ook de fresnel-zone vrijhouden om die lijn heen. Je lost dekkingsproblemen op met betere plaatsing van bestaande AP's of bijplaatsen van extra AP's. Als je buiten een dekkingsprobleem hebt, wil je een outdoor-AP. Daar zou je met een paar gewone UAP AC Lites genoeg geld voor over gehad hebben tov 2x een LR.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morph0034
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-06 11:40
Rieverst schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:14:
[...]

Dat was de truc, We zijn nog aan het testen, maar het ziet er veel belovend uit, bedankt!
gewoon je land instelling in de app : bij systems : country or territory ?

hier zelfde probleem heb de LR en de LITE maar heb amper dekking... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Morph0034 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:38:
[...]

gewoon je land instelling in de app : bij systems : country or territory ?

hier zelfde probleem heb de LR en de LITE maar heb amper dekking... :(
Vast goed bedoeld, maar topic kicken van 3 jaar oud is meestal niet zo nuttig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.