Als je echt alléén gamed, is Intel inderdaad de beste keuze.
Doe je wat meer, zoals streamen/editen/3D/etc., dan ben je eigenlijk beter af met AMD. En zelfs voor gamen zijn de verschillen marginaal, met in sommige (lees: CPU heavy) games een voordeel voor AMD, met name sim-games dan.
Stabiliteit/temps? Bij beiden grofweg hetzelfde. De hoeveelheid 9th gen Intels met kromme IHS-en die dan aan een 120mm rad worden gekoppeld is gewoon shocking. AMD is per core wel érg koel, maar als je er dan vervolgens 12 van in een niet-HEDT package stopt (volume waar je threadripper eerst voor had) wordt dat ook wel warm. Maar goed. Is warm slecht?
Zowel Intel als AMD overklokken min of meer 'automatisch' op het moment dat ze de ruimte hebben/koeling (vandaar dat we nu in een situatie zitten dat meer koeling een PC sneller kan maken... was bij GPU's overigens ook al zo). En tsja, dan kunnen ze onder load warm worden.
Stabiliteit moet je het niet om doen. Alles is standaard wel stabiel. Ze komen beiden voor in high-end serverhardware zelfs. Stabiliteit gaat echter natuurlijk ook wisselen op het moment dat je gekke dingen doet, zoals €20 chinese moederborden, €8 voedingen met je schoonmoeder op een fiets er aan, en vervolgens met vloeibaar stikstof overklokken.
Lullig gesteld zul je toch het hele ketentje CPU/mobo/RAM moeten vervangen, en even kijken naar PSU doet geen vlieg kwaad dan. Bang for bucks is dan een factor, en hoewel ik het beiden gun, sluit ik me aan bij @
TheBrones ; AMD heeft daar momenteel de winst in.