Welke processor voor gamen icm 1080ti op 2560x1440?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• awol
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10-2019
Zoals de topic titel zegt...
Ik wil mijn processor/mobo gaan vervangen en twijfel tussen de i9900K, i79700K de i78700K en?.
Gaat puur om de prestaties, lees fps, voor het gamen, videokaart is een 1080ti en de resoluatie waarop het moet draaien is 2560x1404.
Wat is de beste keuze in deze en is het verschil groot tussen deze processoren?

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het hangt voor een groot deel af van welke games je speelt, maar veel games hangen vooral op de GPU. Daarbijn zijn het alle 3 vlotte CPU's, dus echt grote verschillen ga je bij de meeste games toch niet merken. Je videokaart heeft veel meer invloed.
Uitzondering zijn de games waarbij de CPU van groot belang is, maar zonder te zeggen welke games je gaat spelen is daar zo niets zinnigs over te zeggen.

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-01 19:54
En wat zit er nu in je PC afgezien van een 1080 Ti?

• monoking
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-01 12:01
I7 8700k heeft 6 cores, 9700k heeft 8 cores zonder hyperthreading, 9900k heeft ook 8 cores met hyperthreading en meer cache. 8700k is het niet waard om nieuw te kopen aangezien de prijs nog hoog is en zou ik alleen 2de hands halen.
8 cores vs 6 cores zal je alleen merken als de game goed gebruik van kan maken. Hyperthreading zal ook verschillen per spel en kan zelfs nadelig zijn. Persoonlijk zou ik voor 9700k gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door monoking op 21-08-2019 17:27 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:54
De 8700k was nog interessant toen die 50 euro goedkoper was dan de 9700k, dat is nu niet meer zo.
9900k is puur voor gaming overkill en imo een tikkie te duur.

Ryzens ook al overwogen?

Ga je overklokken?

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 21-08-2019 20:30 ]

• awol
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10-2019
Er zit nu een i7 4970k in met 16 GB geheugen. Ik speel momenteel voornamelijk PUBG. overclocken zal licht zijn
AMD heb ik vanuit vroeger slechte ervaringen mee als het gaat om prestaties, warmte etc. Geen idee hoe dat tegenwoordig is in de praktijk.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:15
awol schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:48:
Er zit nu een i7 4970k in met 16 GB geheugen. Ik speel momenteel voornamelijk PUBG. overclocken zal licht zijn
AMD heb ik vanuit vroeger slechte ervaringen mee als het gaat om prestaties, warmte etc. Geen idee hoe dat tegenwoordig is in de praktijk.
Tegenwoordig juist andersom. AMD is meer bang for bucks. Ook is Intel net zn heethoofd als AMD. En bij AMD krijg je er nog een koeler bij die je bij Intel los moet kopen.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:28

aex351

I am the one

grote_oever schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:06:
[...]

Tegenwoordig juist andersom. AMD is meer bang for bucks. Ook is Intel net zn heethoofd als AMD. En bij AMD krijg je er nog een koeler bij die je bij Intel los moet kopen.
Hij heeft al een Intel dus ik neem aan dat hij al een koeler heeft. Daarnaast is een AMD processor een kleine kachel, waarbij je ook nog eens een luidruchtige koeler krijgt.

< dit stukje webruimte is te huur >

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:03
aex351 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:13:
[...]

Hij heeft al een Intel dus ik neem aan dat hij al een koeler heeft. Daarnaast is een AMD processor een kleine kachel, waarbij je ook nog eens een luidruchtige koeler krijgt.
Is elke CPU niet een kleine kachel :?

Maar oke, je wil je CPU vervangen en daarbij zal je dus ook je moederbord en RAM moeten vervangen omdat dit nog DDR3 is.
De Ryzen serie is naar mijn idee momenteel wel de betere optie voor prijs/prestaties maar je bent natuurlijk vrij in je keuze.

Als je echt puur gamed is een AMD Ryzen 5 3600 of een Intel Core i5-9600 meer dan voldoende maar wanneer je op lagere resoluties speet zoals Full-HD zul je meer verschil zien tussen processoren:

https://tweakers.net/reviews/7222/5/ryzen-5-3600-en-3600x-nieuwe-ryzens-op-budget-gamebenchmarks.html

Hoi

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
Op 1440p heb je eigenlijk maar 2 logische keuzes op het moment als het puur voor gaming is.

Puur voor gaming, geld speelt geen rol, je wil elke fps eruit persen: Intel 9700k met een deftige koeler en 3200 MHz geheugen

Puur voor gaming: budget is wel belangrijk: Ryzen 3600, eventueel met dikkere koeler en met een B450(MAX) moederbord en 3200C14 of 3600C16 geheugen.

Beide zullen je 1080Ti niet bottlenecken, verschil in FPS zal in de meest extreme gevallen enkele procenten zijn, maar in de meeste gevallen richting 0% omdat de meeste games GPU bound zijn.

Edit: Is het niet puur voor gaming maar ook voor workflow, streaming o.i.d. is de Ryzen sowieso interessanter.

[ Voor 9% gewijzigd door kgd92 op 23-08-2019 10:30 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je echt alléén gamed, is Intel inderdaad de beste keuze.

Doe je wat meer, zoals streamen/editen/3D/etc., dan ben je eigenlijk beter af met AMD. En zelfs voor gamen zijn de verschillen marginaal, met in sommige (lees: CPU heavy) games een voordeel voor AMD, met name sim-games dan.

Stabiliteit/temps? Bij beiden grofweg hetzelfde. De hoeveelheid 9th gen Intels met kromme IHS-en die dan aan een 120mm rad worden gekoppeld is gewoon shocking. AMD is per core wel érg koel, maar als je er dan vervolgens 12 van in een niet-HEDT package stopt (volume waar je threadripper eerst voor had) wordt dat ook wel warm. Maar goed. Is warm slecht?

Zowel Intel als AMD overklokken min of meer 'automatisch' op het moment dat ze de ruimte hebben/koeling (vandaar dat we nu in een situatie zitten dat meer koeling een PC sneller kan maken... was bij GPU's overigens ook al zo). En tsja, dan kunnen ze onder load warm worden.

Stabiliteit moet je het niet om doen. Alles is standaard wel stabiel. Ze komen beiden voor in high-end serverhardware zelfs. Stabiliteit gaat echter natuurlijk ook wisselen op het moment dat je gekke dingen doet, zoals €20 chinese moederborden, €8 voedingen met je schoonmoeder op een fiets er aan, en vervolgens met vloeibaar stikstof overklokken.

Lullig gesteld zul je toch het hele ketentje CPU/mobo/RAM moeten vervangen, en even kijken naar PSU doet geen vlieg kwaad dan. Bang for bucks is dan een factor, en hoewel ik het beiden gun, sluit ik me aan bij @TheBrones ; AMD heeft daar momenteel de winst in.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:28

aex351

I am the one

TheBrones schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:24:
[...]
Is elke CPU niet een kleine kachel :?

Maar oke, je wil je CPU vervangen en daarbij zal je dus ook je moederbord en RAM moeten vervangen omdat dit nog DDR3 is.
De Ryzen serie is naar mijn idee momenteel wel de betere optie voor prijs/prestaties maar je bent natuurlijk vrij in je keuze.

Als je echt puur gamed is een AMD Ryzen 5 3600 of een Intel Core i5-9600 meer dan voldoende maar wanneer je op lagere resoluties speet zoals Full-HD zul je meer verschil zien tussen processoren:

https://tweakers.net/reviews/7222/5/ryzen-5-3600-en-3600x-nieuwe-ryzens-op-budget-gamebenchmarks.html
Er zit wel een verschil in temperatuur hoor. Het ligt ook wel aan je koeler. Maar als je bijvoorbeeld een dezelfde soort koeler op een 9700k en een 3700x doet, dan is de Intel toch wel een flink aantal graden koeler. En een aftermarket koeler op een 3700x zal ook wel aardig wat schelen. Echter waarom AMD een prima prijs/prestatie heeft is omdat er een koeler bijzit, zodra je 60-70 euro extra gaat uitgeven aan een goede aftermarket koeler (Noctua bijvoorbeeld) dan zit je alweer in het Intel kamp qua prijs/prestatie.

Het is eigenlijk maar net wat je wil en wat je accepteert. Vind je warmte en wat meer geluid geen probleem, dan ja, dan is AMD prijs/technisch wel prima. Kijk je naar waar AMD het goed in doet dan zijn het applicaties die gebruik maken van hyperthreading. Maar iedereen met ervaring in hyperthreading weet dat het soms beter is om het uit te zetten voor bepaalde toepassingen. Dus het is geen heilige graag. Liever meer echte cores dan virtuele.

< dit stukje webruimte is te huur >

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
aex351 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:12:
[...]

Er zit wel een verschil in temperatuur hoor. Het ligt ook wel aan je koeler. Maar als je bijvoorbeeld een dezelfde soort koeler op een 9700k en een 3700x doet, dan is de Intel toch wel een flink aantal graden koeler. En een aftermarket koeler op een 3700x zal ook wel aardig wat schelen. Echter waarom AMD een prima prijs/prestatie heeft is omdat er een koeler bijzit, zodra je 60-70 euro extra gaat uitgeven aan een goede aftermarket koeler (Noctua bijvoorbeeld) dan zit je alweer in het Intel kamp qua prijs/prestatie.

Het is eigenlijk maar net wat je wil en wat je accepteert. Vind je warmte en wat meer geluid geen probleem, dan ja, dan is AMD prijs/technisch wel prima. Kijk je naar waar AMD het goed in doet dan zijn het applicaties die gebruik maken van hyperthreading. Maar iedereen met ervaring in hyperthreading weet dat het soms beter is om het uit te zetten voor bepaalde toepassingen. Dus het is geen heilige graag. Liever meer echte cores dan virtuele.
Die snap ik niet? Als die 5 graden warmer je uitmaakt moet je intel pakken inderdaad, maar de price performance verandert niet door het kopen van dezelfde koeler bij een andere setup? De 3700x blijft nog steeds 50 euro goedkoper dan de 9700k en kan nog steeds vol draaien op een 80 euro B450 bordje tegenover een vanaf prijs van ~120 euro voor een Z390. Prestaties binnen procenten van elkaar zit er dan nog steeds bijna 100 euro voordeel op het AMD systeem toch? En dan nog het feit dat de AMD sneller is in non-gaming workloads. Ga je echt voor puur een koele setup, is intel 5 graden koeler, maar dan pak je ook geen K chip lijkt me.
Pagina: 1