Samsung TV defect na 2jr & 10mnd, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 21:54
SAMSUNG UE49KU6400 gekocht 2jr en 10 maanden geleden, twv 730 euro. Sinds een week of 2 is een deel van de backlight kapot, waardoor het scherm deels donker is.

Contact opgenomen met de leverancier verkoper, die geeft aan dat het mij 250 euro kost voor reparatie en ca 2 tot 4 weken reparatie wacht tijd.

Wat vinden jullie? Eerlijke prijs of kan het ook anders?

Afbeeldingslocatie: https://i.snipboard.io/MVS9rU.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door mouse86 op 21-08-2019 13:14 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:55

Perkouw

Moderator General Chat
Ik wil het topic wel een kans geven en deze niet gelijk op slot gooien. Wat heb je zelf al gevonden op GoT en bij Ome Google rondom dit onderwerp? Op GoT zijn er namelijk al best wat voorbeelden te vinden die je zou kunnen gebruiken om een antwoord op je vraag te krijgen.

Een tip die ik je wil geven. Wend je eens tot de verkopende partij en niet de leverancier van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Perkouw schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:09:
Ik wil het topic wel een kans geven en deze niet gelijk op slot gooien. Wat heb je zelf al gevonden op GoT en bij Ome Google rondom dit onderwerp? Op GoT zijn er namelijk al best wat voorbeelden te vinden die je zou kunnen gebruiken om een antwoord op je vraag te krijgen.

Een tip die ik je wil geven. Wend je eens tot de verkopende partij en niet de leverancier van de TV.
Wups, tikfout. Had contact opgenomen met verkoper, niet de leverancier :+ .

Google en GoT heb ik veel over gevonden, maar was meer benieuwd wat anderen vinden van de prijs. Verder weet ik mn weg wel te vinden hoor :>

Eerlijk gezegd, branden mijn vingers om hem open te maken en zelf te repareren :+ :+ :+ 8)

[ Voor 6% gewijzigd door mouse86 op 21-08-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
mouse86 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:02:Contact opgenomen met de leverancier verkoper, die geeft aan dat het mij 250 euro kost voor reparatie en ca 2 tot 4 weken reparatie wacht tijd.

Wat vinden jullie? Eerlijke prijs of kan het ook anders?

[Afbeelding]
€250 is het niet waard, tel daarbij de wachttijd op. ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou voor een nieuwe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 19:38
Ik mag toch wel hopen dat een monitor van 750 euro iets langer mee gaat als 3 jaar. En zal de verkoper dus kostenloos moeten repareren.

[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 21-08-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:22
Kijk hier eens :

https://eu.community.sams...ng-ue49ku6400/td-p/460518

Ziet er wel heel verdacht hetzelfde uit.... Serieprobleem ?

Er staan ook wel wat uit te voeren tips en tricks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:53

IkWilbert

Het is mij!

Hier nog wat meer informatie over garantie en kosten buiten garantie:
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Als ik het zo lees, dan is er hier inderdaad sprake van een "ondeugelijk product".

Echter, als ik het stappenplan van de Das lees (daar heb ik een rechtsbijstandverz), dan is het halen van je recht (proceskosten) hoger dan dat de TV waard is. (zie https://www.das.nl/aankopen/garantie-bij-defect-product)

Kortom, ik heb volgens de regels gelijk en sta in mijn recht op kosteloze reparatie. Maar in de praktijk kan de winkelier het voor bedragen onder de 1000 euro aan zijn laars lappen.

waarom ik verwacht dat de winkelier het aan zijn laars gaat lappen, zijn de reviews die er over dit bedrijf te vinden zijn. Toch ga ik het proberen / een bericht te sturen, eens kijken of er iets positiefs uitkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door mouse86 op 21-08-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:47

Kraz

Saving the world

mouse86 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:32:
Als ik het zo lees, dan is er hier inderdaad sprake van een "ondeugelijk product".

Echter, als ik het stappenplan van de Das lees (daar heb ik een rechtsbijstandverz), dan is het halen van je recht (proceskosten) hoger dan dat de TV waard is. (zie https://www.das.nl/aankopen/garantie-bij-defect-product)

Kortom, ik heb volgens de regels gelijk en sta in mijn recht op kosteloze reparatie. Maar in de praktijk kan de winkelier het voor bedragen onder de 1000 euro aan zijn laars lappen.

waarom ik verwacht dat de winkelier het aan zijn laars gaat lappen, zijn de reviews die er over dit bedrijf te vinden zijn. Toch ga ik het proberen / een bericht te sturen, eens kijken of er iets positiefs uitkomt.
Hoe leuk vind je het om m open te schroeven?
Ik had hetzelfde met onze Philips televisie die helemaal geen backlight meer had na 28 maanden.

Op AliExpress een nieuwe set backlight gekocht voor 25 euro en inmiddels werkt de televisie weer.

Het is gewoon jammer dat het veel te veel gedoe is om dit op de legale manier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Kraz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:35:
[...]
Op AliExpress een nieuwe set backlight gekocht voor 25 euro en inmiddels werkt de televisie weer.
Ik zag er ook eentje staan voor die prijs. En ik wil het HEEEEL graag doen. Maarja, als garantie kwestie was, was het natuurlijk wel beter.

En je weet nooit, of je een foutje maakt tijdens de reparatie en daardoor permanent de tv sloopt :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:47

Kraz

Saving the world

mouse86 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:37:
[...]

Ik zag er ook eentje staan voor die prijs. En ik wil het HEEEEL graag doen. Maarja, als garantie kwestie was, was het natuurlijk wel beter.

En je weet nooit, of je een foutje maakt tijdens de reparatie en daardoor permanent de tv sloopt :-p
Het is een kwestie van voorzichtig schroeven en goed kijken hoe alles vastgeklikt moet worden.
Het waren bij mij LEDstrips die gewoon met een stekkertje vastgezet worden.

Die even loshalen, de oude ledstrip verwijderen en vervolgens de nieuwe ledstrip plaatsen en het stekkertje vastmaken. That's it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:27
Deja vu: TV scherm plots vol strepen en rode kleur; einde TV?
Is dezelfde serie volgens mij, wel een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 19:38
Omdat de 1000 euro kan je ook prima je recht halen(koopt Das het niet af?). 9/10 winkels zullen bij de dagvaarding schikking en alsnog overgaan tot reparatie en vergoeden van de dagvaardig.

Mensen zoals @StevenK @GlowMouse @Anoniem: 27535 @VeeGee kunnen je daar wel bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zou hem niet openschroeven omdat je dan discussie krijgt over waar de schade door komt. Als je in een e-mail hebt staan dat ze hem alleen voor 250 euro repareren, en je geen rechtsbijstandsverzekering zou hebben, zou ik de koop ontbinden en het aankoopbedrag terugvragen. Nu kun je Das inschakelen (en die gaan je vermoedelijk gewoon 250 euro uitkeren).
Is de verkoper niet is aangesloten bij De Geschillencommissie? Dan kunt u naar de kantonrechter. Doe dit wel alleen als het om een groot bedrag gaat. Soms zijn de proceskosten hoger dan uw aankoop- of schadebedrag.
Als je alles zelf doet of als je de rechtsbijstandsverzekeraar inschakelt, zijn er geen proceskosten (of krijg je die terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Via de Das heb ik een eigen risico van 550 euro. Dus hun inschakelen is niet rendabel. Ik vind het niet eerlijk, maar de webshop stuurt me zojuist ook terug

"Bedankt voor uw bericht.
Het is een toestel uit 2016 met een verlopen garantie.
Hetgene wat we u aanbieden is wat we u kunnen bieden."

als reactie op mijn bericht

"Hartelijk dank voor uw bericht.
Deze storing is mij onverwacht, te vroeg en buiten mijn schuld om kapot gegaan. De TV is bij ontvangst direct opgehangen en is nooit meer van zijn plaats verschoven geweest. Ik zie geen enkele reden waarom het mijn schuld zou zijn dat hij niet meer werkt.
Dat u mij de volledige reparatie kosten wilt berekenen, vind ik dan ook niet helemaal terecht. Hoop dat u dit begrijpt. Tevens tref ik op internet, hetzelfde type TV aan, waar precies hetzelfde probleem mee is bij andere gebruikers na c.a. 24 a 30 maanden, waardoor ik mij afvraag of het een structureel probleem met dit type TV is. Is dit echt het enige wat jullie willen en kunnen bieden?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
mouse86 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:30:
Via de Das heb ik een eigen risico van 550 euro. Dus hun inschakelen is niet rendabel.
Je hebt dan drie opties:
- niet laten repareren en het erbij laten zitten
- 250 euro betalen en laten repareren
- de koop ontbinden en zelf gaan procederen
Die laatste optie kost je wat tijd en uitzoekwerk, maar je maakt een heel goede kans om te winnen, en kunt zo wat doen aan je 'ik vind het niet eerlijk'-gevoel. Je hebt dan 730 euro om een nieuwe tv te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06 17:23
Hamazaki schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:19:
[...]

€250 is het niet waard, tel daarbij de wachttijd op. ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou voor een nieuwe gaan.
Waarom zou het geen 250 euro waard zijn?

TV heeft 730 euro gekost. Als ie 'm nu afschrijft heeft dat omgerekend zo'n beetje 250 euro per jaar gekost.
Als die tv met een reparatie van 250 euro weer enkele jaren mee kan gaan, en topicstarter verder tevreden is met de tv vind ik persoonlijk die 250 euro voor reparatie het overwegen nog wel waard.

De vraag moet denk ik meer zijn: Zijn die reparatiekosten van 250 euro terecht? Mwah, hangt vind ik een beetje af van het aantal uren die ie gemaakt heeft. Als ie 24/7 aan heeft gestaan, vind ik dit wel moeten kunnen. Als ie maar paar uurtjes per dag aan heeft gestaan, vind ik dat dit euvel niet had mogen voorkomen. Per saldo vind ik dat een tv wel wat langer dan die bijna 3 jaar mee moet kunnen gaan. Naar mijn idee zou het eerlijk zijn als de leverancier toch enigzins coulance biedt middels meebetalen aan reparatie.

Vraag is, wat is de topicstarter waard? En, wat kost een vervangend model met gelijke specificaties op het moment. Als die momenteel 400 euro kosten bijv, omdat de prijs gezakt is, dan zou ik reparatie niet meer overwegen als dit 250 euro kost, maar deze tv als defect verkopen voor hobbyisten op marktplaats. Voor reparatiedoeleinden is deze tv nog prima geschikt voor de losse onderdelen. Zowel voorde hobbyreparateur als voor zelfstandige reparateurs die niet gebonden zijn aan Samsung regeltjes. Veelal zijn het juist de onderdelenprijzen die reparatie vaak onnodig duur maken. In deze staat brengt ie nog wel 75 euro of iets meer op. Zo'n beetje alle dure onderdelen zijn waarschijnlijk herbruikbaar: panel, voeding, inverterboard, t-conboard, mainboard. De hobbyist kan 'm waarschijnlijk voor enige tientjes wel oplappen en heeft dan voor relatief weinig een aardige tv. Als je dat doet, heb jij met kleine bijleg voor iets meer dan de reparatiekosten weer een soortgelijke tv met 2 jaar garantie. Iets wat je bij reparatie niet zal krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door koektrommeltje op 21-08-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
koektrommeltje schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:57:
[...]

Waarom zou het geen 250 euro4 waard zijn?
De echte vraag is natuurlijk, waar heb je recht op. Het recht schrijft blijkbaar voor dat ik recht heb op kosteloze reparatie en zo niet (als er aangetoont wordt dat het wel een deugdelijk product is), dan tenminste 2/5 korting op de reparatie prijs (op basis van Uneto-VNI, die zegt 5 jaar gebruikstijd, heeft nu 3 jaar gedraaid, dus 3/5 betaal je dan van de reparatie prijs.

Maar, je recht hebben en je recht krijgen is altijd de vraag. Ga ik procederen, ben ik in ieder geval tijd kwijt. En ik heb geen idee hoe het werkt om te procederen, hoewel ik wel geïnteresseerd ben hoe dat in zijn werk gaat en wat de bijbehorende kosten zullen zijn. Ik ga mij daar dus zeker over inlezen.

Maar dan terug waarom 250 euro het niet waard is (voor mij).

Omdat de garantie niet wordt verlengt ermee. En voor 439.-- euro heb je een nieuwe, vergelijkbare TV, met laatste software applicaties erop (2018 model) en(!) weer 2 jaar garantie op goede werking. (zie https://tweakers.net/pricewatch/compare/519933;1235275/ )

Heb met telefoons vaker mee moeten maken, dat bij terugkomst er ineens iets anders kapot is dan waarvoor hij werd gerepareerd.

[ Voor 16% gewijzigd door mouse86 op 21-08-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
mouse86 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:05:
[...]

De echte vraag is natuurlijk, waar heb je recht op. Het recht schrijft blijkbaar voor dat ik recht heb op kosteloze reparatie en zo niet, dan tenminste 2/5 korting op de reparatie prijs (op basis van Uneto-VNI, die zegt 5jaar gebruikstijd, heeft nu 3 jaar gedraaid, dus 3/5 betaal je dan van de reparatie prijs.

Maar dan terug waarom 250 euro het niet waard is (voor mij).

Omdat de garantie niet wordt verlengt ermee. En voor 439.-- euro heb je een nieuwe, vergelijkbare TV, met laatste software applicaties erop (2018 model) en(!) weer 2 jaar garantie op goede werking. (zie https://tweakers.net/pricewatch/compare/519933;1235275/ )

Heb met telefoons vaker mee moeten maken, dat bij terugkomst er ineens iets anders kapot is dan waarvoor hij werd gerepareerd.
Ah, nieuwe nu dus 439 euro. In zo'n geval zou ik denk ik ook geen 250 euro neerleggen voor reparatiekosten, het ding verkopen voor de onderdelen en een nieuwe halen. Ben het verder met je eens dat de winkelier een deel mee zou moeten betalen aan de reparatie, want na nog geen 3 jaar defect vind ik ook wel wat snel voor een tv. Mja, dat is tegenwoordig schering en inslag. Met de komst van de platte tv's zijn ze er niet beter op geworden qua levensduur.

Is het een optie om de winkelier zelf een coulance voorstel te doen: die nieuwe tv met korting leveren?
Gemotiveerd, omdat je van mening bent dat zij mee zouden moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
koektrommeltje schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:11:
[...]
Is het een optie om de winkelier zelf een coulance voorstel te doen: die nieuwe tv met korting leveren?
Gemotiveerd, omdat je van mening bent dat zij mee zouden moeten betalen.
Heb ik precies een uur geleden gedaan, ik ben de moeilijkste niet. Wil best wat betalen, snap ook dat dit voor een verkoper een kostenpost is, zeker als je een stunter bent in tv land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
mouse86 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:14:
[...]

snap ook dat dit voor een verkoper een kostenpost is, zeker als je een stunter bent in tv land.
Je kunt het ook zien als oneerlijke concurrentie ten opzichte van verkopers die zich wel aan de wet houden. Als iedereen zijn poot stijf zou houden en die 730 euro zou terugvorderen, zijn dit soort grappen snel voorbij.
mouse86 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:05:
[...]

De echte vraag is natuurlijk, waar heb je recht op. Het recht schrijft blijkbaar voor dat ik recht heb op kosteloze reparatie en zo niet (als er aangetoont wordt dat het wel een deugdelijk product is), dan tenminste 2/5 korting op de reparatie prijs (op basis van Uneto-VNI, die zegt 5 jaar gebruikstijd, heeft nu 3 jaar gedraaid, dus 3/5 betaal je dan van de reparatie prijs.
Als je recht hebt op reparatie dan moet die kosteloos zijn. Ik kan me geen situatie bedenken waarin je recht hebt op 2/5 korting op de reparatieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
GlowMouse schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:48:
[...]

Je kunt het ook zien als oneerlijke concurrentie ten opzichte van verkopers die zich wel aan de wet houden. Als iedereen zijn poot stijf zou houden en die 730 euro zou terugvorderen, zijn dit soort grappen snel voorbij.
Daar heb je een heel goed punt.
Ondertussen aan het uitzoeken hoe een procedure werkt.
Misschien wordt het nog wat, al wacht ik natuurlijk eerst geduldig af op een goede oplossing v.d. leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had een soortgelijk probleem. Twee jaar en twee maanden. Donkere bovenhelft.

Verkopende partij (Mediamarkt) deed heel moeilijk over reparatie.

Samsung Nederland via Twitter een berichtje gestuurd, en zij stuurden zonder gedoe of kosten(!) een mannetje met vervangende backpanel langs.
Supernetjes van Samsung _O_
Niet de normale gang van zaken (want moet via de verkoper, niet fabrikant!) en misschien had ik een mazzeltje, maar zou eventueel ook kunnen, ik weet niet hoe soepel ze daarin zijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

anandus schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:08:
Ik had een soortgelijk probleem. Twee jaar en twee maanden. Donkere bovenhelft.

Verkopende partij (Mediamarkt) deed heel moeilijk over reparatie.

Samsung Nederland via Twitter een berichtje gestuurd, en zij stuurden zonder gedoe of kosten(!) een mannetje met vervangende backpanel langs.
Supernetjes van Samsung _O_
Niet de normale gang van zaken (want moet via de verkoper, niet fabrikant!) en misschien had ik een mazzeltje, maar zou eventueel ook kunnen, ik weet niet hoe soepel ze daarin zijn.
Netjes alleen gaan we nooit van dit soort problemen af komen als je het met de fabrikant probeert op te lossen. Snap wel dat je gewoon tv wil kijken en je tijd anders kan besteden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
Een voorbeeldbrief vind je hierboven ;)

Zelf was ik ook altijd van mening dat de winkelier een deel van de reparatiekosten zou moeten terugbetalen. Meende zelfs dat de consumentenorganisaties en de diverse tv-programma's als Kassa en Radar dat jarenlang ook zo hebben verkondigd?

Goed nieuws voor de consument als dit ook bevestigd wordt door rechters. Ik kom met enige regelmaat draadjes tegen van ontevreden mensen waarvan de producten net na de garantie defect gaan. Ook hier op tweakers, bijvoorbeeld de Samsung wasmachines waarvan de printplaten na 2-3 jaar vrij standaard defect lijken gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door koektrommeltje op 21-08-2019 23:12 ]

Pagina: 1