IR vloerverwarming matten. Welk vermogen heb je nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
De situatie bij mij is als volgt:
Ik woon (alleen) met 2 katten in een flat met een woonkamer van 24m2 (6x4m) met een raam van 3,5 meter aan een korte zijde en een deur in de verre hoek van het raam in een lange zijde.
Mijn woonkamer is eigenlijk de enige kamer in huis waar ik gedurende de stookmaanden verwarming aan heb. In de keuken, gang, slaapkamers, douche en toilet heb ik nagenoeg nooit verwarming aan. Sterker nog, de gang, douche en toilet hebben niet eens een verwarming.
Nu zit ik er aan te denken om de verwarming die gasgestookt is te vervangen voor IR vloerverwarming die geschikt is om onder laminaat te leggen.
De radiator kan en mag niet verwijderd worden en in geval van nood kan deze dus nog gebruikt worden.
De radiatoren worden verwarmd door een gemeenschappelijke ketel die voor de hele flat is.
Warmer of kouder wordt niet geregeld doormiddel van een thermostaat, maar doormiddel van de knoppen op de radiatoren meer of minder open te draaien.
Gemiddeld verstook ik tot op heden €630 per jaar, echter is de flat onlangs geisoleerd met spouwmuur isolatie, de panelen onder de ramen waren 1cm dik asbest en zijn vervangen voor 2 houten panelen met isolatie er tussen, het dak is na geisoleerd en het dubbel glas is HR++ glas geworden.
Ik verwacht dus vanaf nu een stukje lager uit te komen qua stookkosten.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet dat ik die matten van muur tot muur hoef te leggen daar er langs de muren meubels staan (banken en tv meubel).
Waar ik dus aan dacht is een strook van 50 cm langs de muren vrij te houden.
Zodoende liggen de matten dus eigenlijk alleen in het "bereikbare" gedeelte van de woonkamer.
Ik zou dus 3x5m = 15m2 aan IR matten nodig hebben als mijn bovenstaande gedachte klopt.

Nu zie ik matten met verschillende wattages. 80w/m2, 100w/m2, 160w/m2 en zelfs 220w/m2.
Hier beginnen mijn hersens te kraken, want ik heb totaal geen idee wat een geschikt vermogen is om als complete verwarming te fungeren.
Nu kan ik wel leuk gaan zitten rekenen met gemiddeld 7 stookmaanden per jaar, gemiddeld 10 stookuren per dag en 24 cent per kilowatt aan stroomkosten, waarbij ik dan respectievelijk uit kom op:
80w/m2 x 15m2 = 1200w x 10uur x 200 dagen x 0,24 euro = €576 elektra.

100w/m2 x 15m2 = 1500w x 10uur x 200 dagen x 0,24 euro = €720 elekta.

160w/m2 x 15m2 = 2400w x 10uur x 200 dagen x 0,24 euro = €768 elektra.

220w/m2 x 15m2 = 3300w x 10uur x 200 dagen x 0,24 euro = €1584 elektra.

Maar ik heb geen idee of dit reëel is.
Deze berekening gaat namelijk uit van 10 uur per dag vol continue verwarmen zoals bij een cv radiator.
Echter verwarmt IR niet continue, dus heb ik geen flauw benul hoe ik dit moet berekenen.
Een IR module heeft een korte periode nodig om op te warmen/verwarmen terwijl mijn radiator in de woonkamer er 10 minuten over doet om mijn woonkamer met 0,2 graden te verwarmen.
Dus per 50 minuten verwarmt mijn radiator 1 graad en ik krijg het met pijn en moeite maximaal 24 graden in huis (normale temperatuur is ongeveer 22 graden in de winter).

Een aantal voor en nadelen zijn op deze website opgenoemd.
Het gaat in het voorbeeld op die website over panelen die je aan het plafond moet hangen, maar de theorie er achter is het zelfde als de vloerverwarming.
Punt 2 en 3 van de voorbeelden gaat het mij voornamelijk om.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
1: Klopt mijn redenatie dat er geen matten langs de muren hoeven waar meubels staan zoals banken en tv-meubels?
Dit omdat dit toch een behoorlijk aantal vierkante meters scheelt aan matten en dus elektra. Verkeerde zuinigheid is natuurlijk verkeerd.

2: Welk vermogen IR matten is raadzaam om te nemen om onder het laminaat te leggen in deze situatie?
Aanschafprijs gaan we het hier niet over hebben daar dit merkgericht is terwijl mijn vraag vermogen gericht is. Thermostaten is ook niet belangrijk daar mijn voorkeur naar draadloze programmeerbare thermostaten gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan118 op 21-08-2019 20:21 ]

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Waarom wil je dit?
Het lijkt logischer om een effiicientere radiator te nemen eventueel met iets meer vermogen?
Of een betere thermostaat die je kamer kan voorverwarmen als je onderweg bent naar huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Ik woon gehuurd, een andere radiator plaatsen kan dus niet zomaar.
We hebben een gemeenschappelijke ketel voor de hele flat en dus niet per appartement een thermostaat.
De verwarmingstemperatuur regel je dus door de radiatorknoppen per verwarming meer open of dicht te daaien.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 20:37
Waarom zou je gas gestookt willen vervangen door elektrische vloerverwarming willen vervangen? Het gaat zeker niet goedkoper worden

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
Normale temperatuur 22 graden in de winter? Dat is belachelijk hoog.
Dat je een beetje comfortabel wil zijn ok maar in de winter tropische temperaturen is het andere uiterste.

Na deze rant terug ontopic.
Je vergeet dat ook al leg je eigen verwarming aan er alsnog voor de gemeenschappelijke installatie betaalt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Casejunkie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:57:
Waarom zou je gas gestookt willen vervangen door elektrische vloerverwarming willen vervangen? Het gaat zeker niet goedkoper worden
Geen idee of dit goedkoper wordt dan op gas.
De gasprijzen stijgen harder dan de elektraprijzen.
Stel dat het verbruik goedkoper is dan op gas, dan duurt het inderdaad nog even voordat de aanschaf terugverdiend is.
D-dark schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:58:
Normale temperatuur 22 graden in de winter? Dat is belachelijk hoog.
Dat je een beetje comfortabel wil zijn ok maar in de winter tropische temperaturen is het andere uiterste.

Je vergeet dat ook al leg je eigen verwarming aan er alsnog voor de gemeenschappelijke installatie betaalt moet worden.
Dit klopt. Op iedere radiator zit een digitale verbruiksmeter. Per verstookte unit (zo heet 1 punt verbruik) betaal je een x bedrag. Verder betaal je per appartement ook een vast bedrag. Wat dit vaste bedrag is weet ik even niet uit mn hoofd. Ga ik opzoeken. Zondag heb ik daar pas kans voor door omstandigheden.
Ik betaal alles inclusief 53 euro per maand het hele jaar door hoewel ik alleen in de koude maanden gebruik maak van de verwarming.

P.s. 22 graden is volgens mijn thermometer. Kan iets afwijking in zitten, plus het feit dat deze 2 meter van de enige radiator in de woonkamer af staat. En daarbij vind ik het aangenaam en daar gaat het om.
De tropische temperaturen waar jij het over hebt behaal ik in de zomer. Zoals afgelopen hittegolf met 34 graden in huis.

[ Voor 13% gewijzigd door Stefan118 op 21-08-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 22-07 20:37
1 m3 gas staat ongeveer gelijk aan 8 kWh aan elektriciteit. Zolang je niet gaat verwarmen met een warmtepomp of zonnepanelen hebt met over capaciteit zal voorlopig verwachten met elektriciteit duurder zijn dan met gas.

1 m3 gas is ongeveer € 0,65
8 kWh elektriciteit is ongeveer € 1,60

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Casejunkie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:04:
1 m3 gas staat ongeveer gelijk aan 8 kWh aan elektriciteit. Zolang je niet gaat verwarmen met een warmtepomp of zonnepanelen hebt met over capaciteit zal voorlopig verwachten met elektriciteit duurder zijn dan met gas.

1 m3 gas is ongeveer € 0,65
8 kWh elektriciteit is ongeveer € 1,60
Bij de afgelopen renovatie hebben we inderdaad 6 zonnepanelen per appartement gekregen. Ik kan hier nog niks over zeggen, aangezien deze pas 2 maanden in bedrijf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Electrisch stoken zonder warmtepomp is echt veel duurder dan stoken op gas.
Ik zou hier niet aan beginnen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Juup schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:22:
Electrisch stoken zonder warmtepomp is echt veel duurder dan stoken op gas.
Ik zou hier niet aan beginnen.
Er zijn verschillende vloerverwarmingssystemen die elektrisch zijn.
Ik heb het over IR stralingsmatten. Niet over weerstandskabels.
Kun je specifieker zijn met berekeningen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-08 22:05

pistole

Frutter

Of je IR, weerstand of gloeidraden hebt maakt eigenlijk niets uit: Je verwarmingsapparaat neem vermogen op in de vorm van stroom en zet dat om in warmte.

Je zult moeten kijken hoeveel BTU per uur je nodig hebt om een bepaalde temperatuur te bereiken/behouden, daarna kan je simpelweg uitrekenen hoeveel Watt aan vermogen je nodig hebt.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:24

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Deze twee methoden zijn beide even efficient. 1kwh uit het stopcontact is 1 kwh aan geleverde energie. Alsje weet hoeveel energie je verbruikt voor verwarming (moet op je jaarrekening staan) dan kun je het dus goed betekenen. Daarbij Ijn de vaste kosten waarschijnlijk een aanzienlijk deel van je rekening. Dus de kans dat je gaat besparen is super laag, laat staan de je het gaat terugverdienen.
Stefan118 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:57:
[...]

Er zijn verschillende vloerverwarmingssystemen die elektrisch zijn.
Ik heb het over IR stralingsmatten. Niet over weerstandskabels.
Kun je specifieker zijn met berekeningen?

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:18
Niet doen. Elektrisch verwarmen is gewoon te duur. Je vastrecht blijft hetzelfde voorde gezamenlijke cv. Koop dan 1 infraroodpaneel en hang dat boven de bank waar je zit. Maar dan nog, je vastrecht blijft er.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Misschien nog even een kleine verduidelijking.

Ik heb en kan met de huidige situatie geen thermostaat gebruiken, dus de temperatuur wordt geregeld door de radiatorknoppen verder of minder ver open te draaien.

Ik werk als volgd: 2x vroege dienst, 2x late dienst, 2x nachtdienst.
We gaan uit van winterperiode.
Ik ga van huis af in de vroege dienst om 5:30 en kom thuis om 14:30. Draai de verwarming verder open en om 17:00 ongeveer is het 20+ graden. De rest van de avond is het behagelijk.

Maar nu de andere 2 diensten.
Ik sta op om 8:30 en draai de verwarming warmer. Om 11 uur is het behagelijk en om 13:30 draai ik hem weer zachter (18 graden). Om 22:30 kom ik weer thuis en draai hem weer op. Om 00:30 is het behagelijk en om uiterlijk 2 uur ga ik weer naar bed waarbij gedurende de nacht de temperatuur weer daalt tot ongeveer 18 graden. Zeg maar 9,5 uur stoken waarvan de kamer maar 5 uur op "leeftemperatuur" is.
Houd in 4 uur opstoken (Half uur speling).

In de nachtdiensten kom ik om 14 uur uit bed en om 16 uur is de kamer op temperatuur.
Om 21:30 mag de kamer weer naar 18 graden afkoelen tot 6:30. Hier warmt hij weer op om als hij op temperatuur is weer uitgeschakeld te worden omdat ik tegen 8:30 uur weer naar bed ga.
9,5 uur stoken waarvan de kamer maar 5 uur op "leeftemperatuur" is.
Ook hier dus 4 uur opstoken (Half uur speling).

Tijdens de dagen dat ik werk ben ik dus eigenlijk voor Jan met de korte achternaam aan het stoken, omdat in de meeste gevallen de kamer op temperatuur is als ik ga slapen.
Met IR vloermatten is de opwarmtijd geen 2 uur maar tussen de 30 á 45 minuten. Dit scheelt anderhalf uur, en ook de restwarmte van de radiator die dicht gedraaid is telt niet meer mee bij de stookkosten wat nu wel het geval is door de digitale verbruiksmeters op de radiatoren.

Zoals ik het zie is dus de kamer na 30 - 45 minuten op temperatuur via IR en pas na minimaal 2 uur via de conventionele radiator.
Na die 30 - 45 minuten kan de IR door pulsverwarming de kamer op temperatuur houden via de thermostaat, terwijl de conventionele radiator op volle kracht door blijft pompen om de 6 meter lange kamer overal warm te krijgen.

Doordat de IR verwarming (eenmaal op temperatuur) met pulsverwarming werkt klopt de berekening in de startpost (die berekend is op 10 uur per dag vanwege 4 daagse weekeinden) niet.
Echter zou ik niet weten hoe ik het benodigde vermogen van de matten zou moeten berekenen en ik heb geen informatie hoeveel de matten dan per uur zouden verbruiken als de kamer op temperatuur is.

De vaste kosten voor aansluiting op de centrale ketel blijft inderdaad. Ik krijg morgen misschien een afrekening via foto toegestuurd, en anders kan ik zondag pas zien wat ik daarvoor betaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefan118 op 21-08-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 11:30
Je krijgt de kamer nooit in een half uur op temperatuur met die matten. Bereken maar eens hoeveel energie er nodig is om de massa in en van je kamer een paar graden te verwarmen en deel dat door het vermogen van de matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je vergeet denk ik nog het verschil in verwarmen via radiators en IR.
Bij radiators heb je straling en je verwarmt lucht die in de kamer circuleert.
Daarom is het met radiators ook op de bank nog warm.
Zoek eens op aan de hand van het formaat van de radiator, het aantal platen en evt. convectie ribben hoeveel warmte er in kW af komt, je zal schrikken als je dat 1 op 1 naar IR gaat vertalen :P
IR via de vloer bereikt je bank niet (blijft er onder) dus als je er op ligt voelt het koud aan.
Daarom noemt iemand ook een IR paneel aan het plafond (wat weer niet helpt tegen koude voeten).
Zet je de IR verwarming uit dan is het heel snel koud in de kamer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:32:
Je vergeet denk ik nog het verschil in verwarmen via radiators en IR.
Bij radiators heb je straling en je verwarmt lucht die in de kamer circuleert.
Daarom is het met radiators ook op de bank nog warm.
Zoek eens op aan de hand van het formaat van de radiator, het aantal platen en evt. convectie ribben hoeveel warmte er in kW af komt, je zal schrikken als je dat 1 op 1 naar IR gaat vertalen :P
De radiator zal ongeveer 3 meter lang zijn, 50 cm hoog met dubbele convector.
Instroom temperatuur van het water varieert tussen 43 tot 48 graden. Ja dit is laag. Lang leve een centrale ketel en op de bovenste verdieping wonen.
Hoe ik die berekening van jou zou moeten uitvoeren heb ik geen flauw idee van :o
Verder heb ik zoals zeer veel mensen voor het raam waar de verwarming onder hangt een bankstel staan.
De straling van de radiator heeft ongeveer 40 tot 50cm ruimte en komt dan een bankstel tegen. Dus de warmte gaat vrijwel direct omhoog en moet dan door de kamer circuleren. Warme lucht stijgt sowieso al op, dus de meeste warmte hangt aan het plafond.
Dat is ook weer een voordeel van de vloerverwarming. Maar hier ging het in 1e instantie niet om.
IR via de vloer bereikt je bank niet (blijft er onder) dus als je er op ligt voelt het koud aan.
Daarom noemt iemand ook een IR paneel aan het plafond (wat weer niet helpt tegen koude voeten).
Zet je de IR verwarming uit dan is het heel snel koud in de kamer.
Daarom was mijn gedachte dus om rondom in de kamer 50cm vanuit de muur vrij te houden. Hier staan de meeste meubels.
IR verwarmt in eerste instantie objecten in de kamer en die objecten stralen weer warmte af naar de omgeving. Zelf ben je ook een object in dit geval. Dat de lucht niet warm is is niet erg. Als de gevoelstemperatuur maar goed is.
Hierdoor koelt het inderdaad snel af zodra de IR straling uit gezet wordt.
Dit is totaal niet erg. Ik baal er nu meer van dat ik juist stook om de katten warm te houden terwijl ik slaap of niet thuis ben.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefan118 op 21-08-2019 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:27
Misschien kun je de radiator boosten met ventilatoren en/of van die slimme radiatorknoppen (tado bijvoorbeeld) erop zetten?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Deze knoppen ken ik niet. Een snelle google search leverde mij dit op:
De Slimme Radiatorknop stuurt je radiatoren aan op basis van je locatie: hij verwarmt je kamers op tijd terwijl je op weg naar huis bent en bespaart op verwarmingskosten als je niet thuis bent.

Als je al een Slimme Radiatorknop - Starterskit of een Slimme Thermostaat - Starterskit (V3/V3+) met Internetbridge hebt, kan je hieraan zoveel Slimme Radiatorknoppen als je wilt toevoegen - afhankelijk van hoeveel verwarmingszones je apart wenst aan te sturen.
Ik ga me hier eens even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:27
https://www.groenehoedduu...laatsen-radiator-booster/

Kan zijn dat het boosten van je radiator geld bespaart doordat je meer warmte onttrekt uit je radiator })

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 15:37
Disclaimer: Ik weet niet hoe die radiatormeters werken.

Nu vraag ik mij echter af, werken die units niet met de temperatuur die zij meten? En betaal je dan alsnog als je op andere wijze verwarmt?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Stefan118 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:52:
[...]

Hoe ik die berekening van jou zou moeten uitvoeren heb ik geen flauw idee van :o
https://www.radson.com/nl/producten/calculator-2.htm bijvoorbeeld (4785W) :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:09:
Disclaimer: Ik weet niet hoe die radiatormeters werken.

Nu vraag ik mij echter af, werken die units niet met de temperatuur die zij meten? En betaal je dan alsnog als je op andere wijze verwarmt?
Er zitten 2 sensoren in. 1 tegen de radiator die de radiatorwarmte meet, en 1 die de omgevingstemperatuur meet.
Er wordt een berekening uitgevoerd tussen die 2 waardoor de stookkosten berekend worden.
Vorig jaar met die 2 hittegolven achter elkaar liep de temperatuur op tot 38 graden in huis. De meter telde toen niet door, dus dat werkt volgens mij wel goed. In tegenstelling tot de vroegere buisjes met vloeistof tegen de radiatoren die ook verdampten in de zomer.
https://www.google.nl/url...Vaw0ClvlpNLh6P7PNHU-hyPmN
Ik kom op 2762W voor mn woonkamer. Valt me best mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefan118 op 22-08-2019 08:35 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ging uit van 2 plaats (type 22), maar het is blijkbaar type 12.

• Stefan118
Speedy-Andre schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:29:
Ik ging uit van 2 plaats (type 22), maar het is blijkbaar type 12.
Ik kwam daar niet uit. Ik heb de andere knop gebruikt en de gegevens van de woning ingevuld.
Lengte, breedte, hoogte, raam, type kamer, woongebied en windsterkte.
Er staat geen omschrijving bij wat radiator type 10 tot xx is, dus net pas opgezocht. Dan zou het idd een type 22 zijn ja. Raar verschil!

[ Voor 8% gewijzigd door Stefan118 op 22-08-2019 09:38 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Radiators werden bij oudere bouw over gedimensioneerd, meer capaciteit dan nodig is.
Een cvketel of centraal geplaatste ketel heeft doorgaans veel meer vermogen dan nodig is waardoor je een woning snel op temperatuur hebt.
Met IR ga je nu op de benodigde warmtevraag zitten en dan gaat het een stuk langzamer.
Maar goed, probeer het uit en je merkt vanzelf of het werkt als je de boel zo ver laat afkoelen :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Welk probleem probeer je nu eigenlijk op te lossen?
Als dit de planning van je diensten is, zijn er genoeg slimme radiatorknoppen te krijgen, die je al-dan-niet op afstand kunt bedienen.
Pagina: 1