[Platenspeler] MM voorversterker bij MC naald ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162341

Topicstarter
Wat gebeurt er als ik een MM voorversterker gebruik met een MC pickup?

Kan er iets kapot gaan bijv in de versteker of voorversterker?
Is de muziekkwaliteit minder?
Andere risico's?

De impendantie tussen MM voorversterker en MC naald is anders, maar ik heb hier geen verstand van. Het te verwachte resultaat is mij onbekend.
Ik wil een Pioneer PL 770 platenspeler aansluiten op Onkyo versterker, zonder Phono ingang, via een voorversterker. Momenteel zonder preamp, kan ik het platenspeler geluid redelijk horen op Max volume.
De MM voorversterkers zijn 4x zo goedkoop in tegenstelling tot MC. En ik wil kosten besparen als het praktisch niks uitmaakt.

Iemand die het weet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Wat voor cartridge/naald zit er onder de PL770 gemonteerd dan?

Het maakt overigens zeker wel uit, je kan een MC naald niet zomaar op een MM verstermer afspelen. Er zijn voor zover ik weet een aantal HOMC Denon MC cartridges (zoals de DL-160) die een een high output hebben en daardoor wel geschikt zijn voor een MM versterker. Voor de rest zal dat dus niet gaan werken.

Wat is verder je budget? Mogelijk is het misschien ook slim op de naald/cartridge te vervangen afhankelijk van de ouderdom.

Hier vind je overigens wat meer en uitgebreidere informatie
Het Grote Vinyl Topic Deel 3

[ Voor 45% gewijzigd door ReVision. op 21-08-2019 11:54 ]

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:59
Wat vind je duur? Een NAD phono pre heb je nieuw voor 119 euro (op MP staat er eentje met vraagprijs 80 euro).

Er zit heel veel verschil tussen MM en MC. Een MC-element heeft een veel lagere output en heeft dus meer versterking nodig dan een MM.

MM is veel gebruikelijker. Weet je zeker dat je een MC element op je platenspeler hebt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Naaldtype:
Ik kan het niet zien op de naald of speler, maar op basis van de info over een Pioneer PL-740 (ik heb PL 770) verwacht ik hetzelfde type naald (MC). info PL 740 van https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=23280

Prijs:
Ik kan 130 euro neerleggen voor een MC voorsterker, echter de gemiddelde MM preamp is 35 euro en indien mijn 'gemiddelde gehoor' daar praktisch niks van merkt, heb ik dat liever.

Gewenste versterking:
Wil nogmaals benadrukken dat zonder voorversterker, mijn Onkyo versterker al redelijk volume levert op zijn max.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 162341 op 21-08-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10-2024
Anoniem: 162341 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:39:

Gewenste versterking:
Wil nogmaals benadrukken dat zonder voorversterker, mijn Onkyo versterker al redelijk volume levert op zijn max.
Dat maakt wel precies geen reet uit voor de voorversterker. Die versterkt het signaal wat van de naald afkomt op een niveau dat je er versterker er ook echt iets mee kan.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik zou sowieso eerst de naald/cartridge echt goed controleren. Want grote kans dat het gewoon een MM is.

Ik heb het even opgezocht maar zo te zien is het een p-mount, dan is het vrijwel zeker een MM cartridge.

Dit betekend ook dat niet zomaar elke cartridge er onder kan plaatsen als je hem ooit wil vervangen. De meeste zijn namelijk 1/2 inch mount.

[ Voor 54% gewijzigd door ReVision. op 21-08-2019 16:48 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:54

Bestla

M/M -> V/F

Naaldtype:
Ik kan het niet zien op de naald of speler, maar op basis van de info over een Pioneer PL-740 (ik heb PL 770) verwacht ik hetzelfde type naald (MC). info PL 740 van https://www.vinylengine.c...rum/viewtopic.php?t=23280

Prijs:
Ik kan 130 euro neerleggen voor een MC voorsterker, echter de gemiddelde MM preamp is 35 euro en indien mijn 'gemiddelde gehoor' daar praktisch niks van merkt, heb ik dat liever.

Gewenste versterking:
Dan zou ik een MM element met naald van AT nemen, bijv de AT 91 of beter en een MM voorversterker halen.
https://www.bol.com/nl/p/...element/9200000060188617/

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 21-08-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 10:00

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Gewenste versterking:
Dat moet me dan een partij ruk klinken nu... Je mist in ieder geval de RIAA-correctie:

Wikipedia: RIAA Recording Curve

Oftwel je hebt nu heel veel hoog en heel weinig laag.

Plaats eens een foto van je element? Ik ga ervan uit dat in deze tafel gewoon een MM element zit.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
De meeste voorversterkers hebben gewoon een schakelaar om tussen MM en MC te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 00:22
Bij MC is de output i.h.a. veel lager dan bij MM, waardoor er veel meer versterking nodig
is (pakweg 20 dB extra) voor een vergelijkbaar volume.

Op zich niet zo'n probleem, alleen gaat de ruis van een gewone MM voorversterker je dan parten
spelen.

MC versterkers hebben een extreem lage ruis, en daardoor zijn ze ook aanzienlijk duurder. Alleen
bij een high-output MC pickup kan je wellicht volstaan met een gewone MM voorversterker.

Een andere optie is om er een speciale MC trafo tussen te zetten, die het signaal verhoogt tot MM niveau.
Vroeger kreeg je zo'n ding bv. bij Ortofoon gratis meegeleverd.

Werkt op zich goed qua ruis, maar voor maximale geluidskwaliteit is een goede MC voorversterker toch aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
mentalmadnizz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:02:
[...]

Dat moet me dan een partij ruk klinken nu... Je mist in ieder geval de RIAA-correctie:

Wikipedia: RIAA Recording Curve

Oftwel je hebt nu heel veel hoog en heel weinig laag.

Plaats eens een foto van je element? Ik ga ervan uit dat in deze tafel gewoon een MM element zit.
Dat is niet waar. Zowel MM als MC hebben RIAA correctie. MC heeft alleen een andere afsluit weerstand en capaciteit en een hogere versterkingsfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:59
blissard schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:59:
[...]

Dat is niet waar. Zowel MM als MC hebben RIAA correctie. MC heeft alleen een andere afsluit weerstand en capaciteit en een hogere versterkingsfactor.
De platenspeler is nu zonder phono-pre aangesloten. Dus vandaar dat de versterker volledig opengedraaid moet worden, om hoorbaar geluid te krijgen. Maar er wordt dan dus ook geen RIAA correctie toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
@Raymond je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat het nu al op MM was aangesloten.

Topicstarter
Concluderend en correct me if I am wrong:

- Er gaat in principe niks kapot indien een MC pickup via MM voorsterker is aangesloten
- Na onderzoek van @ReVision. lijkt het dat mijn Pioneer PL 770 een MM pickup betreft
- Ter controle, @mentalmadnizz hieronder een foto.
- Mocht het toch een MC zijn, en in combineer het met een MM voorversteker, dan zou ik het merken aan ruis @ReneK

Ik ga dus een goedkopere MM voorversterker toepassen.

Bedankt voor het delen van ieders kennis, hier heb ik de rest van mijn leven plezier van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uZKsRiA.jpg
Pagina: 1