Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MBP vervanger.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-11 10:27
Even m'n use profiel toelichten ;)

Ik ben al jaar en dag een Apple gebruiker (van ver voor het een mode object was).
Ze lachte me vroeger uit als IT'er omdat ik een mac had lol (M'n eerste was een 12" titanium van ~2003)

Na jaren zeer tevreden te zijn van Apple en OSX ga ik tussen dit en het einde van het jaar een nieuwe laptop aanschaffen.
Nu twijfel ik echter omdat de prijzen van Apple echt wel uit de pan aan het swingen zijn (stoort me niet om een euro'tje meer te betalen voor premium, maar er zijn grenzen).

Wat ga je met je laptop doen?
Waarom OSX? Ben een beetje anti-windows (gebruik het al dagelijks voor m'n IT gerelateerde job en da's al meer dan genoeg) en ik hou van de command shell met unix tools en de "het werkt gewoon" OS voor als ik geen zin heb om de shell in te duiken ;)

Voor de rest draai ik cross platform tools zoals phpstorm, ssh clients, virtualbox, browsers, ...
Dus use case: development, surfing en command line stuff en af en toe is een VM draaien.

OSX mag, Linux mag, windows liever niet ;)
Ben niet vies van Linux (ver van), draai hier proxmox.
In de tijd dat ik met OSX ben begonnen was Linux nog niet volwassen genoeg om als desktop OS te draaien.
Aangezien al m'n Linux servers headless draaien weet ik eigenlijk de status van Linux desktop omgevingen ;)

Wat is je budget?
Mag oplopen tot 1800€ voor leuke specs ;)
16GB ram en USB-C aansluiting voor dock/opladen is een must.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja: 13/14", niet groter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Hij moet metaal zijn, dit ben ik al jaren gewoon en ben gewoon allergisch aan plastieken laptops.
Ben ook wel gevoelig aan de look and feel, daarom altijd voor Apple gekozen, zijn gewoon mooie en strakke laptops.
Kwam onlangs de Razer tegen, die staat me wel aan qua vormgeving (lekker strak en minimal).

Kunnen jullie me wat door de wondere wereld van niet Apple laptops gidsen?

Alle reacties

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
Als je bereid bent om zelf linux op de laptop te zetten zijn bijna alle laptops wel een optie :)
Al verschilt driver support wel.

Sommige fabrikanten leveren ook hardware direct met Ubuntu
https://www.dell.com/lear...igns/dell-linux-ubuntu-en

Als je de look & feel van een MBP je aanspreekt:
-Dell XPS 13 (werd vroeger ook direct met Ubuntu geleverd maar die kon ik nu niet meer vinden)
-Huwai Matebook X Pro
-Xiaomi

• Tamunave
Zelf Linux installeren stoort me helemaal niet ;)

Van Dell ben ik wel tevreden (werk laptop is een dell) maar is dat carbon niet raar?
,
Hoe zit het met de build quality van Huawei want qua prijs en specs staat hij me wel aan :)

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-11 11:31
In de review van de tweakers redactie zijn ze erg te spreken over de bouw kwaliteit van de Huawei
reviews: Huawei MateBook X - Unieke kijk op de ultrabook

Zelf nog nooit in handen gehad dus geen persoonlijke ervaring

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
Tamunave schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:52:
Zelf Linux installeren stoort me helemaal niet ;)

Van Dell ben ik wel tevreden (werk laptop is een dell) maar is dat carbon niet raar?
,
Hoe zit het met de build quality van Huawei want qua prijs en specs staat hij me wel aan :)
ik vind carbon persoonlijk een ideaal materiaal, licht en stevig

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
de lenovo laptops zijn dan wel niet van metaal, maar wel van een ultra sterk composiet. ik ben een groot fan van lenovo laptops.
linux support? geen probleem. ik heb op 4 verschillende systemen linux geinstaleerd. nooit ook maar 1 probleem gehad. overigens mist windows wel drivers op mijn main pc, waardoor ik geen windows meer kan installeren. dat kon ik een jaar geleden wel... heel raar.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Eigenlijk zou je nog 200€ extra moeten uitgeven en moeten gaan voor deze:

pricewatch: Lenovo Yoga S940-14IWL (81Q7000UMH)

Dat scherm is geweldig!

• Tamunave
Weet er toevallig iemand waar je de Dell XPS 13 2in1 (het nieuwe model) in het wit kan bestellen?

Op de site van Dell zelf staat dat hij in 2 kleuren beschikbaar is, maar ik vind nergens de optie om de kleur te kiezen...
Een andere webshop mag ook (al kan ik hem nergens vinden).

• roemerbakker
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik zat zelf eerder dit jaar in hetzelfde schuitje. Na 10 jaar MacBooks gebruikt te hebben, heb ik een Dell XPS 15 gekocht. Redenen komen aardig overeen, een 15" MacBook Pro met dezelfde (en in sommige opzichten mindere specs) kost meer dan het dubbele. Ik ben er als software ontwikkelaar behoorlijk tevreden mee. Windows Subsystem for Linux is voor mij echt een uitkomst, zo kan ik gewoon Linux style ontwikkelen zonder gedoe met VM's. Ook vind ik het toetsenbord echt een stuk fijner dan die van de nieuwe MacBooks. Moet wel zeggen dat ik wat Apple 'refinement' mis. Je hoort de ventilatoren echt wel wat vaker, je moet dealen met Windows janky'ness en niemand maakt zo'n goede trackpad als Apple... Over het algemeen wel tevreden, je kan een aardig dikke XPS 15 kopen voor je budget.
Pagina: 1