Maximaal Wattage Onkyo 8670 en welke speakers voor €150?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lu16
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 14:30
Beste medetweakers,

Sinds kort probeer ik weer een platenspeler te gebruiken, ik heb een thorens 160 met een Onkyo A-8670 Amplifer. Nu heb ik alleen nog speakers nodig, maar ik snap niks meer van de wattages. Op de achterkant van de Amplifer staat 220v, 50hz, 360 watt terwijl ik dit op internet vindt:
Sine power: 2 x 160 watts at 4 ohms, or 2x 105 watts at 8 ohms
Dynamic power: 2 x 240 W at 4 ohms
Ik heb dus het idee dat de AMP 105 Watt aan de speakers geeft (als we er van uitgaan dat de speaker 8 ohms is). Maar is dit per speaker of per paar?

Ik wil niet erg veel geld aan speakers uitgeven en zit aan een maximum van 150,- euro te denken.
Ik kwam uit op de volgende speakers die mij redelijk lijken 1 AEG LB 4711 2. Jamo S 801.
Beiden zijn op tweakers boven de 105 watt (maar ik heb weer geen idee of dat per boxje geld of in tataal 8)7 )

Ik hoop dat iemand mij kan helpen/ kan uitleggen hoe dit nou allemaal precies werkt. Suggesties voor betaalbare speakers zijn natuurlijk ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank36
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 19:35
De eerste getallen die je noemt zijn van de voeding van de versterker zelf.
Hij kan dus inderdaad 2x 105W leveren aan 8 Ohm.

Je kunt daar prima een speaker van 120W meer aansturen. Het zou alleen tot problemen kunnen leiden op extreme volumes. Dan kan hij gaan clippen, als de versterker tegen de grenzen van zijn voeding aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lu16
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 14:30
Oke, goed om te horen. De AEG LB 4711 zijn dus niet aan te raden met deze amplifer? (aangezien mijn voorkeur naar die speakers uitgaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tank36
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 19:35
Het zal best werken. Een underpowered versterker komt de kwaliteit van het geluid niet ten goede.

Persoonlijk zou ik voor de Jamo gaan, als je zuilen wil misschien ook even marktplaats bekijken.
Ik ken AEG alleen van wasmachines, heb je ze gehoord?
99 euro voor 2 zuil speakers lijkt mij rotzooi??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:48

FeaR

In GoT we trust

lu16 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 01:19:
Sine power: 2 x 160 watts at 4 ohms, or 2x 105 watts at 8 ohms
Dynamic power: 2 x 240 W at 4 ohms
Ik heb dus het idee dat de AMP 105 Watt aan de speakers geeft (als we er van uitgaan dat de speaker 8 ohms is). Maar is dit per speaker of per paar?
Vermogen houdt niet op bij xx Watt. Daar zal ook nog iets achter moeten staan bij welke weerstand (impedantie), welke frequentie en bij hoeveel THD (vervorming) dit is gemeten. Met die laatste wordt namelijk fiks gespeeld om getallen hoger uit te laten komen. "2 x 160 Watt" staat leuker op de doos/folder dan "2 x 105 Watt". Terwijl dat verschil zo groot helemaal niet is. Enfin. Om tot die hoge getallen te komen wordt dan bijvoorbeeld gemeten bij aanzienlijk wat THD (1% of meer) of meet men niet over een geheel bereik van 20 tot 20.000 Hz maar alleen bij een pieptoon van 1000 Hz. De eerste twee waardes die je noemt zijn DIN gemeten, dat is al behoorlijk creatief gemeten om tot lekker hoge getallen uit te komen. De 2 x 105 Watt is wel netjes bij 20 - 20.000 Hz gemeten en bij een hele nette THD-waarde. Al is opgegeven vermogen nog altijd iets anders dan vermogen wat daadwerkelijk geleverd wordt maar die waardes kan je alleen vinden als iemand dat ook echt getest heeft.

Bovenstaande is de theorie en die kan je nu weer vergeten. Speakers koop je op klank/gehoor (het liefste thuis aangezien je voor een groot deel naar de akoestiek van de ruimte luistert) en eventueel op looks. Niet omdat de speaker 105 Watt is net zoals de versterker. Dat is niet nodig en is simpelweg ook niet te doen. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt meer dan genoeg, sterker met de speakers van tegenwoordig met een gevoeligheid van rond de 90 dB zit je eerder onder de 1 Watt dan erboven. Daarbij is het verschil tussen 1 en 2 Watt ook groter dan de stap van bijvoorbeeld 100 naar 150 Watt. Het is ook niet zo dat een speaker niet volledig benut wordt als je bijvoorbeeld en 105 Watt versterker aansluit op een speaker met het label "150 Watt", een speaker heeft geen vermogen dat lever de versterker. Vergeet vermogen. Vermogen is leuk als je grenzen op gaat zoeken met je apparatuur, dus extreem lang en hard spelen. Dan zit je met die soort apparatuur gewoon verkeerd, als dat je doel is dan zou ik naar een PA systeem kijken. In de gemiddelde huiskamer kom je met gemak weg met deze vermogens.
Ik kwam uit op de volgende speakers die mij redelijk lijken 1 AEG LB 4711 2. Jamo S 801.
Beiden zijn op tweakers boven de 105 watt (maar ik heb weer geen idee of dat per boxje geld of in tataal 8)7 )
Speakers en receivers/verstekers geven altijd per kanaal op wat de specificaties zijn. Speakers worden over het algemeen ook per stuk verkocht, let daarbij op in je zoektocht of ze per stuk of per paar gaan. Bij de AEG kom ik verschillende sites tegen waarbij gezegd wordt dat ze per stuk of per paar gaan.

Waarom niet tweedehands kijken? Dan haal je zo veel meer in huis, zeker met een budget van 150 euro. Bij die AEG heb ik op één of andere manier geen goed gevoel. Veel speaker voor je geld als je naar de looks kijkt maar hoe meer je ziet des te goedkoper moet het geweest zijn om in elkaar te zetten. Die 28 Hz die ze zouden halen neem ik ook met een behoorlijke korrel zout, dat ga je niet hoorbaar halen uit dergelijke kleine speakers. Daardoor zou ik die 350 Watt die ook vernoemd wordt ook niet al te serieus nemen (al hoef je daar dus al niet op te letten).

Tevens een schopje naar CEA aangezien dat dit topic vooral aankoopadvies is op een stukje theorie na: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55
Wat @FeaR ook al aangeeft. Audio voor thuis zal gewoon allemaal prima werken in doorsnee situaties. Je hoeft feitelijk alleen maar te kijken of de speakers er mooi uitzien en of de receiver de aansluitingen heeft die je nodig denkt te hebben.

Ik durf zelfs te stellen dat elke speaker vanaf het formaat boekenplank model ook qua audioweergave niet direct zal teleurstellen. Er zijn uiteraard verschillen en de een zal beter bij je smaak aansluiten dan de ander, maar je gehoor went ook snel. Daarbij zijn er niet veel mensen die de tijd nemen om echt naar muziek te luisteren, waardoor kleine tekortkomingen ook niet snel zullen opvallen.

Wil je op safe spelen, dan ga je ergens luisteren.
Pagina: 1