Advies nodig voor Router en/of accesspoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitefinish
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 18:38
Ik zoek een Router en of Accesspoint
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
tot ~200 eur, hoeft niet.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Goede ervaring met een oude TP Link van ong 8 jaar oud

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik woon in een redelijk modern huis van eind jaren 90.
Op de begaande grond komt het signaal binnen in een Ziggo modem/router. Echter dit ding werkt niet zoals ik wil.
We gebruiken al zo'n 8 jaar een oude TP link router (TL -WR1043ND)maar deze begint nu een beetje keuren te vertonen.
De TP link staat op de 1e verdieping en is via een LAN verbonden naar het ziggo apparaat.

Ik heb ook een LAN lopen naar zolder waar ik komend jaar een werk kamer wil maken.
Daarnaast heb ik allerlei dingen aangesloten op de poorten zoals TV, slimme lampen, NAS, thermostaat etc. Het zou wel fijn zijn om wat extra van die poorten te hebben voor het moment dat ik de volgende gadget vind die aan het internet gehangen moet worden.

Ik wil de router graag gebruiken voor het wifi signaal (doe ik nu ook en beter dan ziggo).

Wat kunnen jullie mij aanraden ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik ben zelf behoorlijk tevreden over dit beestje:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

Dat is puur en alleen een router, voor WiFi gebruik ik deze AP's:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Mijn Ziggo modem fungeert als router. (Ziggo Zakelijk, partikulier komt "bridge mode" het dichtst in de buurt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitefinish
Dankje, maar zo te zien heeft deze maar 3 LAN poorten.
Aangezien ik:
1. TV
2. Hue lichten
3. Thermostaat
4. Vaste PC (via huidige TP link router)
5. NAS

Kom ik al tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Het is de bedoeling bij die router dat je al je andere apparatuur op een switch (of meerdere) aansluit.

Voor Access Points kun je dan een switch met PoE gebruiken, en eventueel managed, dat maak je zo gek als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MacPoedel schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:37:
Het is de bedoeling bij die router dat je al je andere apparatuur op een switch (of meerdere) aansluit.

Voor Access Points kun je dan een switch met PoE gebruiken, en eventueel managed, dat maak je zo gek als je zelf wilt.
Juist.

Zoiets:
pricewatch: Linksys LGS108P

EDIT: Dit is een 8 poorts, ik plaatste net een 5 poorts en die is te krap.

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 21-08-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitefinish
Moet ik dan nog iets erbij doen om Wifi signaal te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

whitefinish schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:54:
Moet ik dan nog iets erbij doen om Wifi signaal te krijgen?
Ja. Je hebt een zgn. accesspoint nodig.
categorie: Access points

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitefinish
Zou ik dan de std Ziggo router beneden kunnen zetten.
Daarop 1 access point

De Linksys LGS108P op de zolder, met nog 1 access point.

Op de 1e verdieping dan niks, aangezien 2 access points voldoende dekking moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik ben zelf heel blij dat mijn Ziggo modem werkelijk een router is en verder niets met het verkeer doet. ("Bridge-mode" bij een partikuliere aansluiting.) Zo kan ik zelf mijn router daar achter hangen met eigen firewall, etc.

Of je dat wil is persoonlijk. Veel mensen hebben genoeg aan het std. Ziggo modem, zonder bridge mode.

Qua plaatsing, die Linksys zou ik in de buurt van je AOP zetten. Idealiter in de meterkast of een andere plek van waaruit je eenvoudig ethernet door je huis kunt trekken. (Als je modem nog niet in de meterkast staat maar in je woonkamer, dat mag je niet zelf verplaatsen. Dat moet Ziggo doen en kost tegen de €200.)

Los van dat:

- Ziggo modem op een centrale plek.
- Al dan niet een eigen router/firewall er achter en modem in bridge, naast het Ziggo modem
- Switch (bijvoorbeeld die Linksys of een andere) met bekabeling naar alle AP's en plekken waar je ethernet wilt hebben
- 2 of 3 AP's (bijvoorbeeld die van Ubiquity), waarbij de kans zinvol aanwezig is dat je er inderdaad genoeg aan hebt om er 1 op de begane grond en 1 op de 3e woonlaag te plaatsen

Hou er wel rekening mee dat je software op je PC moet installeren om de Ubiquiti AP's te configureren en voor meer geavanceerde mogelijkheden moet de software permanent draaien. (Bijvoorbeeld op een server, of op een zgn. CloudKey van Ubiquiti.)

Pagina: 1