Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe maak ik een extra aansluiting op deze afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dwvvz
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22-10 16:01
Ik wil de wasmachine op zolder verplaatsten. Voor water en stroom is dat niet zo'n probleem, die kan ik redelijkerwijs gewoon verlengen met een lange slang cq. verlengsnoer De afvoer is een stuk lastiger, vooral vanwege de beperkte ruimte.

Huidige situatie: de standleiding komt uit naast de trap. Hierbij komen ook de water- en gasleiding en mechanische ventilatie uit. De standleiding heeft eerst een T-stuk 75mm--> 40 mm waarbij de aftakking naar de huidige wasmachineafvoer gaat en naar de CV. Boven het eerste T-stuk zit dan een deksel met overgang naar 50 mm, die door het dak naar buiten gaat voor de beluchting. Eigenlijk wil ik daar de nieuwe afvoer op aansluiten, langs de muur naar links.

Probleem: alles zit vastgelijmd, en de ruimte om te werken is zeer beperkt.

Ik heb tot nu toe de volgende ideeën:
1) de 45 buis die op het deksel zit los zien te krijgen en daar een Y-stuk opzetten. Nadeel: krijg ik dat wel los, zit (zo voelt het) met PVC lijm vast. Ruimte zeer beperkt.
2) het kleine buisje dat in de 45 buis van 1) zit doorzagen en daar een vertakking opzetten. Nadeel: moet waarschijnlijk met zo'n reparatie-hulpstuk die je in een buis kunt schuiven. Zal ook een groter/ander gat voor de beluchtingsleiding moeten maken. En vooral: water uit de wasmachine moet een bocht van 22,5 graden gaan maken, geen goed idee.
3) de standleiding onderin afzagen en alles opnieuw opbouwen. Nadeel: moet ik de afschermende plank loshalen, en daarna dus weer stucen/plamuren en verven.
4) verlengen van de flexibele buis van de wasmachine, tot ongeveer 2 meter, en die dan via een geboord gat in de leiding proppen. Nadeel: erg houtjetouwtje en gaat waarschijnlijk stinken.

Ik ben op zoek naar betere ideeën. Iemand?

Hierbij 2 foto's

Alle reacties

• Sgrovert
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 02:06
Je top plaat kan er vrij eenvoudig af. Die zit maar met een paar schroefjes vast
Dan kan je aan de bovenkant van je leidingskoker. Gehele bochtenwerk eraf zagen en alles vernieuwen

Optie 3 is je beste optie dus, maar je leiding van bovenaf afzagen. De bochten kan je kapot slaan en dan met bv een dremel de buis van binnenuit doorzagen. Nadat je standleiding ingekort is kan je hier nieuwe verloopstukken en bochten oplijmen.

Sgrovert wijzigde deze reactie 20-08-2019 22:39 (33%)

Lost In Music

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22-10 23:53
Ben je zeker van die maten? Ontspanleiding hoort gelijke diameter of maximaal 1 maat kleiner te zijn dan de standleiding. Dus bij standleiding 90mm zou er 75mm door het dak moeten gaan.

Welk bouwjaar is dit?

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:34
Sgrovert schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:37:
Je top plaat kan er vrij eenvoudig af. Die zit maar met een paar schroefjes vast
Dan kan je aan de bovenkant van je leidingskoker. Gehele bochtenwerk eraf zagen en alles vernieuwen

Optie 3 is je beste optie dus, maar je leiding van bovenaf afzagen. De bochten kan je kapot slaan en dan met bv een dremel de buis van binnenuit doorzagen. Nadat je standleiding ingekort is kan je hier nieuwe verloopstukken en bochten oplijmen.
Van leidingdiameters heb ik weinig verstand, dus daar zal ik me ook niet in mengen.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon met een trekzaagje de buis doormidden zagen net onder de koppeling van de bocht op de standleiding..

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Sgrovert schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:37:

Volgens mij is de eerste Y aansluiting aardig verdiept in de leiding koker. Daar kom je erg lastig bij. Met de dremel van binnenuit doorzagen wordt wel een klusje. Eerst even de leiding van binnen een beetje poetsen dan... :)

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 12:54
Verfafbrander

Zaag dat kleine stukje buis door.
Dan bij beide 45 graden bochten het lijmgedeelte verhitten met de verfafbrander tot het helemaal zacht word. (niet de hele bocht verhitten)
Het deel wat nog hard is van de bocht kan je beetpakken met je handen (handschoenen aan) of waterpomptang. En dan beetje wrikken, moet er met een beetje moeite zo af komen en anders nog een beetje verhitten.

Als je van die pvc stukken gebruikt met rubber ring dan maak je het ook veel makkelijker voor jezelf omdet je dan nog wat kan stellen en ook weer los kan halen als het niet helemaal lekker zit.

FrankBlom wijzigde deze reactie 21-08-2019 08:33 (19%)

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Een gat boren, tappen, sok/lijmeind erin?
Het lastige hiervan is het vinden van een geschikte tap.

• dwvvz
kabeltjekabel schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:50:
Ben je zeker van die maten? Ontspanleiding hoort gelijke diameter of maximaal 1 maat kleiner te zijn dan de standleiding. Dus bij standleiding 90mm zou er 75mm door het dak moeten gaan.

Welk bouwjaar is dit?
1988. Moet bekennen dat ik het niet heb nagemeten, maar op 'dop' kan ik nog iets lezen van 75 en 50 mm, dus dat lijkt de overgang te zijn. De standleiding is dan 75 mm. Of de standleiding nog dikker wordt een verdieping lager waar de badkamer erbij komt, weet ik niet.

• jurri@n
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-10 09:46
Ik kreeg van een CV-monteur pas de tip dat de verlijmde verbindingen van een afvoer weer los te krijgen zijn door de boel te verwarmen. De lijm wordt dan weer zacht en kun je de verbinding weer uit elkaar trekken.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:04

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

kabeltjekabel schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:50:

Welk bouwjaar is dit?
Daar ging men vroeger heel wat creatiever mee om voor de ontspanleiding.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:34
FrankBlom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:30:
Verfafbrander

Zaag dat kleine stukje buis door.
Dan bij beide 45 graden bochten het lijmgedeelte verhitten met de verfafbrander tot het helemaal zacht word. (niet de hele bocht verhitten)
Het deel wat nog hard is van de bocht kan je beetpakken met je handen (handschoenen aan) of waterpomptang. En dan beetje wrikken, moet er met een beetje moeite zo af komen en anders nog een beetje verhitten.

Als je van die pvc stukken gebruikt met rubber ring dan maak je het ook veel makkelijker voor jezelf omdet je dan nog wat kan stellen en ook weer los kan halen als het niet helemaal lekker zit.
Ze hebben laatst bij mij ook een knie van een stuk pijp afgehaald. Dit inderdaad ook door verhitting van de pijp/lijm. Heb echter niet gezien hoe dit precies gedaan werd. Bij mij ziet het er nog allemaal goed uit en werkt ook naar behoren, dus lijkt me wel een goede optie.

• Chatslet
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-09 17:16
PVC Zadelstuk er op?

• dwvvz
Dat is een interessant idee. Ik wist niet dat die dingen bestonden. Kan ik die ook over een T-stuk zetten, recht tegenover de aftakking? Dat er als het ware een psi-stuk (edit: kruisstuk) ontstaat met, 3 vertakkingen? Zijn die zadelstukken er ook met 45 graden hoek op de aftakking?

dwvvz wijzigde deze reactie 22-08-2019 10:37 (3%)
Reden: kruisstuk

• Chatslet
Zadelstuk kan alleen op een recht stuk. Het is simpelweg een kwestie van een gat boren met een holle boor (gatenzaag), opschuren en verlijmen. Ik zie dat je tussen de 2 bochten net aan een recht stukje hebt. Of dat breed genoeg is voor een zadel naar 40mm weet ik niet. Op een t-stuk zou wellicht ook kunnen (zie die alleen niet in je foto's?). Gewoon een kwestie van proberen. Kosten niet duur en je hoeft niet te zaken of te breken om te kijken of ze passen. Verder kun je op de aftakking natuurlijk alles lijmen wat je wilt dus ook 45 graden als je dat zou willen.

Chatslet wijzigde deze reactie 21-08-2019 13:22 (10%)

• dwvvz
Chatslet schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:21:
Zadelstuk kan alleen op een recht stuk. Het is simpelweg een kwestie van een gat boren met een holle boor (gatenzaag), opschuren en verlijmen. Ik zie dat je tussen de 2 bochten net aan een recht stukje hebt. Of dat breed genoeg is voor een zadel naar 40mm weet ik niet. Op een t-stuk zou wellicht ook kunnen (zie die alleen niet in je foto's?). Gewoon een kwestie van proberen. Kosten niet duur en je hoeft niet te zaken of te breken om te kijken of ze passen. Verder kun je op de aftakking natuurlijk alles lijmen wat je wilt dus ook 45 graden als je dat zou willen.
Nee, dat T-stuk zit onder het houten deksel. Daar zit de huidige aansluiting van de wasmachine. Je ziet achter de wit geschilderde pijp nog net de grijze pijp lopen die op dat T-stuk zit aangesloten. Ik kan daar denk ik nog wel bij met een zaag van bovenaf. Maar dat zadelstuk gaat wrs niet passen, bedenk ik me nu, die aftakking van dat T-stuk zit dan in de weg.

• jeroen3
  • Nu online
jurri@n schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:46:
Ik kreeg van een CV-monteur pas de tip dat de verlijmde verbindingen van een afvoer weer los te krijgen zijn door de boel te verwarmen. De lijm wordt dan weer zacht en kun je de verbinding weer uit elkaar trekken.
Niet met alle lijmen. PVC lijm creert een las door het PVC letterlijk op te lossen in onder andere tetrahydrofuraan. Daarna smelt het aan elkaar. Het is dus geen klevende lijm, zoals montagekit.
Demonteren is dan destructief.

• Chatslet
Je zou eventueel een zadelstuk naar 32mm kunnen overwegen en dan een verloop naar 40mm. Het is niet ideaal voor een wasmachine maar omdat je vervolgens weer naar een veel dikkere buis gaat verwacht ik weinig problemen. Je kunt sowieso even 2 van die zadelstukken kopen om even te passen.

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 12:54
jeroen3 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Niet met alle lijmen. PVC lijm creert een las door het PVC letterlijk op te lossen in onder andere tetrahydrofuraan. Daarna smelt het aan elkaar. Het is dus geen klevende lijm, zoals montagekit.
Demonteren is dan destructief.
Griffon uni-100 is in ieder geval door flink te verhitten los te nemen.
De bocht kun je verloren beschouwen.

• jeroen3
  • Nu online
FrankBlom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:38:
[...]
Griffon uni-100 is in ieder geval door flink te verhitten los te nemen.
Dat is dan ook "THF-vrije hard PVC-lijm". Daar zit dat oplosmiddel niet in. ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22-10 23:53
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:33:
[...]

Daar ging men vroeger heel wat creatiever mee om voor de ontspanleiding.
Ja, met bijbehorende problemen die voortduren tot in het heden. :+

• larsg
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22-10 23:03
Ik heb wel eens leidingen van 50mm los gewrikt bij mijn zwembad die met pvclijm vast zaten. Je kan ze eigenlijk zonder verhitting met brute force (door de buis te draaien) loskrijgen. Warmte toevoegen zorgt dat dit gemakkelijker gaat. Echter heb je grotere leidingen dus gaat dat lastiger zijn, zeker gezien de beperkte werktuimte. Als ik jou was zou ik gewoon voor een zadel gaan, snelste en goede oplossing.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Ik zou het rechte stuk op de 1e foto meteen boven het bochtstuk doorzagen en met een waterpomptang het onderste deel loswrikken. De buis gaan heus niet kapot het is de bocht of het verloop wat kapot of los gaat.

Dan gewoon vanuit de standleiding opnieuw voortborduren.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True