Advies bij aanschaf moederbord m.b.t. energievoorziening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:33
Ik ben op zoek naar een moederbord met X570 chipset voor een X3900 of X3950 CPU.
Iets waar ik nu tegenaanloop, is mijn kennis over de energievoorziening. Er is veel informatie, fases, mosfets (aantal en kwaliteit), chokes, doublers, phaseteaming, noise, ripple, etc., etc..
Allemaal erg interessant, maar wat zoek ik nou? Wat definieert nou de kwaliteit van de energievoorziening? Ik begrijp dat het belangrijker wordt bij CPU's die aardig wat energie verstoken en bij overclocking, dus ik wil wel graag kunnen meenemen in mijn eindoordeel of ik een moederbord kan kiezen waarin de energievoorziening afdoende is.

Ik heb al wat gezocht op internet, maar ik lijk niet te vinden wat ik zoek. Het zou ook fijn zijn als het basic informatie is. Ik ben wel technisch onderlegd en geen leek op basis van elektronica, maar ook verre van een expert en merk dat ik al snel afhaak bij de informatie die ik op internet vind.

Kortom: kan ik ergens vinden of kan iemand me uitleggen wat nou de kern is van energievoorziening op het moederbord en waarop te letten bij de aanschaf?

vrede in rust

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
YouTube: mobo PCB Breakdown: ASUS X570 Strix-F Gaming
Ik denk dat je eens naar deze jongen moet gaan luisteren/bekijken. Hij mag graag overal om lullen, edit zijn video's niet en legt altijd uit wat er op bijvoorbeeld een moederbord zit. Als je eens een aantal breakdowns hebt gezien begin je er steeds meer van te snappen.

Maar om nu een moederbord te kunnen beoordelen die in de pricewatch staat op VRM's bijvoorbeeld is lastig. Het gaat erom wat er onder die heatsinks zit, wat voor mosfets of powerstages en door welke chip die aangestuurd worden...
Dan is een kaneel zoals Buildzoid hem heeft ideaal om te zien of er wat meer info is.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
https://nl.hardware.info/...hillen-vrms-a-oc-features

Dit is een lijst met een aantal borden met de inschaling hoe goed de vrm’s zijn: https://i.redd.it/jns90zhx3o731.png

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:33
@White Feather , @bierschuit , bedankt voor jullie reacties. Na het doorspitten van jullie info ben ik ook hier tegenaan gelopen:
Uitleg VRM.
Overzicht X570 VRM.
Kort door de bocht genomen zijn er twee zaken belangrijk:
  1. mogelijkheid tot leveren van amperage.
  2. Weinig afwijking ten opzichte van het geleverde voltage (kleine ripple).
Nu weet ik dat er doublers ingezet worden om het aantal bruikbare vrm's te verdubbelen, met reguliere controllers. Nadeel daarvan is dat het geen unieke fases zijn en dit dus geen positief effect heeft op de zogenaamde ripple.

Het moederbord dat ik op het oog heb/had (Gigabyte X570 Aorus Master) heeft een Infineon controller welke daadwerkelijk meer fases (12 in dit geval) aan kan sturen, zonder doublers. Rest alleen de vraag of het overkill is. Zover ik heb kunnen lezen kan de Ryzen 3 kritisch zijn op het geleverde voltage en is er dus waarschijnlijk een hogere overclock mogelijk, en/of een langere levensduur van de chip. Ook de temperaturen van de VRM blijven laag, wat ook fijn is voor overclocken en/of levensduur, lijkt me.

Als iemand hier nog iets aan wil toevoegen, hoor ik het graag!

vrede in rust

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Nas T
Doublers inzetten om het aantal fases te verhogen hoeft geen nadeel te zijn om meer afzonderlijke fases te verkrijgen, ze kunnen tot een bepaalde hoogte afzonderlijk worden aangestuurd. Wel krijgen ze het nadeel dat het VRM in zijn geheel trager reageert waneer de CPU om vermogen vraagt doordat het signaal nu niet direct via de controller naar het VRM gaat maar eerst via de doubler moet. In het Engels heet dat trancient response.