Toon posts:

CPU-GPU-combi met beste hitte-prestatie verh. bij HP CTO?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste experts,

Ik ben van plan een zelf-geconfigureerde "HP ZBook Studio X360" te bestellen, omdat dat de enige mogelijkheid is die laptop met mat scherm en Engels-Internationaal toetsenbord te krijgen. Bij het CTO proces moet er echter ook een beslissing over de processor en grafische kaart worden genomen, maar daar heb ik helaas weinig verstand van.

De opties zijn de volgende:
  1. HP IDS DSC P1000 4GB i5-8300H Studiox360 G5 Base NB PC
  2. HP IDS DSC P1000 4GB i5-8400H Studiox360 G5 Base NB PC
  3. HP IDS DSC P1000 4GB i7-8750H Studiox360 G5 Base NB PC
  4. HP IDS DSC P1000 4GB i7-8850H Studiox360 G5 Base NB PC
  5. HP IDS DSC E-2176M Studiox360 G5 Base NB PC
  6. HP IDS DSC P1000 4GB E-2186M Studiox360 G5 Base NB PC
  7. HP IDS UMA i5-8300H Studiox360 G5 Base NB PC
  8. HP IDS UMA i5-8400H Studiox360 G5 Base NB PC
  9. HP IDS UMA i7-8750H Studiox360 G5 Base NB PC
  10. HP IDS UMA i7-8850H Studiox360 G5 Base NB PC
  11. HP IDS DSC P1000 4GB i9-8950HK Studiox360 G5 Base NB PC
  12. HP IDS DSC P2000 4GB E-2176M Studiox360 G5 Base NB PC
  13. HP IDS DSC P2000 4GB E-2186M Studiox360 G5 Base NB PC
  14. HP IDS DSC P2000 4GB i7-8750H Studiox360 G5 Base NB PC
  15. HP IDS DSC P2000 4GB i7-8850H Studiox360 G5 Base NB PC
  16. HP IDS DSC P2000 4GB i9-8950HK Studiox360 G5 Base NB PC
Ik ga de laptop voornamelijk voor internet (YouTube), coden en media (films) gebruiken, maar ook af en toe voor Photoshop en After Effects.

Een stille laptop heeft in het algemeen de voorkeur boven eentje die bizar snel (maar lawaaierig) is, maar uiteindelijk gaat het ook op de hitte-prestatie verhouding. Als de ene keuze marginaal warmer is maar wel merkbaar sneller, dan heeft de snellere (uiteraard) de voorkeur..

Welke van bovenstaande opties zouden jullie nemen?

Bij voorbaat veel dank

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-08-2019 20:53)

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-01 14:31
Dit zijn vrij dunne laptops dus alles met een i9 zou ik sowieso laten vallen. Gok ik daarnaast goed dat de P1000 of P2000 nVidia Quadro kaarten zijn? Dat lijkt me wel een mooie winst voor Photoshop en After Effects (en andere Adobe producten). Ja het zal iets meer warmte genereren, maar enkel als de GPU aangesproken wordt. Normaliter zal alles makkelijk op de Intel GPU kunnen draaien in je CPU. Daarnaast lijken de Xeon opties me een beetje te veel van het goede als je het niet als die-hard CAD workstation gaat gebruiken. Idealiter zou ik voor een laptop met i7 8750H or 8850H gaan, afhankelijk van het prijsverschil tussen die twee.

Bij veruit de meeste gevallen zal de laptop toch zo goed als idle draaien, YouTube en videos kijken kan heel goed door de Intel GPU afgehandeld worden met weinig stroomverbruik, voor coden is de laptop ook voornamelijk op jou aan het wachten qua toetsenbordinput. Tot dat je gaat compileren, maar dat duurt ook geen uren neem ik aan. Enkel Photoshop en After Effects zullen een heftigere belasting op de CPU en GPU leggen, maar aangezien je dat omschrijft als "af en toe" zou ik daar niet teveel nadruk op leggen qua stilte en warmte.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Xudonax
Dit zijn vrij dunne laptops dus alles met een i9 zou ik sowieso laten vallen. Gok ik daarnaast goed dat de P1000 of P2000 nVidia Quadro kaarten zijn? Dat lijkt me wel een mooie winst voor Photoshop en After Effects (en andere Adobe producten). Ja het zal iets meer warmte genereren, maar enkel als de GPU aangesproken wordt. Normaliter zal alles makkelijk op de Intel GPU kunnen draaien in je CPU. Daarnaast lijken de Xeon opties me een beetje te veel van het goede als je het niet als die-hard CAD workstation gaat gebruiken. Idealiter zou ik voor een laptop met i7 8750H or 8850H gaan, afhankelijk van het prijsverschil tussen die twee.

Bij veruit de meeste gevallen zal de laptop toch zo goed als idle draaien, YouTube en videos kijken kan heel goed door de Intel GPU afgehandeld worden met weinig stroomverbruik, voor coden is de laptop ook voornamelijk op jou aan het wachten qua toetsenbordinput. Tot dat je gaat compileren, maar dat duurt ook geen uren neem ik aan. Enkel Photoshop en After Effects zullen een heftigere belasting op de CPU en GPU leggen, maar aangezien je dat omschrijft als "af en toe" zou ik daar niet teveel nadruk op leggen qua stilte en warmte.

Verwijderd

Topicstarter
Hi Xudonax,

Hartelijk dank voor de (super)snelle reactie!

Ja, bij de P1000 en P2000 gaat het inderdaad om Nvidia Quadro kaarten.

Drie follow-up vraagjes;
  1. Als we de kosten vergeten (maar thermals nog steeds prio hebben), zou de/jouw voorkeur dan naar een Xeon processor uitgaan?
  2. Is een P2000 als het op prestaties aankomt duidelijk beter dan een P1000, of valt dat verschil wel mee?
  3. Wordt een P2000 duidelijk warmer dan een P1000, of valt dat verschil wel mee?

• Xudonax
Zoals ik zei, een Xeon is leuk als je echt keihard met CAD dingen gaat doen en echt ECC RAM nodig hebt omdat er geen pixel fout mag zijn. Voor normaal gebruik zou ik een Xeon echt links laten liggen. Als ik online ga zoeken naar het verschil tussen de P1000 en P2000 lijkt het verschil heel klein. Ik zie meerdere referenties naar het verschil tussen de GTX1050 (P1000) en GTX1050Ti (P2000), en dat verschil is minimaal.

Een P2000 zal iets warmer worden, maar alleen wanneer je deze volledig belast. Qua warmte win je al enorm door geen i9 te nemen, de GPU maakt niet zo heel veel uit.

Zelf heb ik (via werk) een Dell XPS 9570 met i9 en GTX1050Ti. De GPU doet normaliter echt nauwelijks iets qua warmteontwikkeling, het is vooral de i9 en de onmogelijkheid om zoiets goed te koelen in een dunne laptop waardoor de fans constant draaien. Dat is ook mijn grootste punt tegen de i9, die dingen zijn nauwelijks te koelen in laptops die geen 2cm dik zijn door de enorme warmteproductie voor die paar extra 100MHz die Intel beloofd.

Verwijderd

Topicstarter
Super info, hartelijk dank voor de uitleg _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Xudonax schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:57:
Voor normaal gebruik zou ik een Xeon echt links laten liggen.
Toch nog één vraagje mbt bovenstaande opmerking; waarom is dat? Omdat ze voor soortgelijke prestaties duurder zijn? Of zitten er ook andere nadelen aan Xeon processors?

• Xudonax
Vooral de prijs eerlijk gezegd, je betaald meer voor ECC geheugen ondersteuning en misschien wat kleine extra features die je niet of nauwelijks gebruikt. Maar daarvoor kun je het beste even googlen en kijken wat het internet er verder van zegt.
Pagina: 1