Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe HDD werkt niet meer.Wellicht te redden/Data recovery

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:49
Ik heb twee dezelfde WD Book Studio externe HDD's. Oudjes. De ene werkt nog wel. De ander niet meer. Laatste keer dat ik ze allebei werkend heb gebruikt is begin dit jaar ergens.

Ik heb zojuist van allebei de behuizing eraf gehaald en de printplaat/power unit verwisseld.
Dus cross test om te checken of het daaraan ligt en mogelijk dus de andere schijf wel aangaat.
Dit is niet het geval. Het lijkt er dus op dat de HDD zelf echt kapot is. Als ik de goede power unit op de kapotte HDD zet en dan de stekker erin doet dan knipperen twee lampjes, maar de HDD zelf spint niet.

Valt er nog wat te redden? Recovery voor 500 euro of meer is het me niet waard.

Video knipperende lampjes

Afbeeldingslocatie: https://www.jordanliesdek.nl/misc/600printplaat.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.jordanliesdek.nl/misc/600achterkant.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.jordanliesdek.nl/misc/600info.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door nadroJ op 20-08-2019 18:13 ]

Sowieso schrijf je zo!

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Wat is je doel?
De harddisk of alleen de data redden?
Als die data je dierbaar is, doe je niets meer aan de defecte harddisk, maar bied je die meteen aan voor professionele datarecovery: de kans is dan het grootst en de kosten het laagst.

Als het je dat niet waard is:
Doe in elk geval niets met openmaken, diepvriezers, schudden e.d., dat is funest.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de printplaat van de schijf uitgewisseld of de printplaat van de behuizing uitgewisseld?

In het eerste geval: jammer, je schijf is dood, niet meer te redden zonder een recovery bedrijf.

Wanneer je de print van de behuizing hebt verwisseld zou ik je willen adviseren om te kijken of beide schijven identiek zijn. Als dat het geval is zou je de printplaat van de schijf zelf om kunnen wisselen.

En wat hierboven gezegd wordt: al de rest zorgt er alleen maar voor dat de schijf nog minder te redden is.

• nadroJ
@Renault & @sypie
Data redden zou fijn zijn, maar niet tegen de prijzen van een recovery bedrijf. Als dat niet te redden valt zou het natuurlijk ook fijn zijn dat de schijf te redden valt. Ik heb op beide schijven een poor mans raid toegepast met m'n foto archief. Dus foto's heb ik nog. Verder weet ik even niet meer wat er verder op stond. In ieder geval niet zo belangrijk, anders had ik het wel geweten.

Op de bovenste foto zie een krul en een kruis op de behuizing van de printplaat. De werkende printplaat heb ik dus op de kapotte HDD geprobeerd. Dat resulteert in de knipperende lampjes.
Ik heb de printplaat van de kapotte schijf ook nog op de werkende schijf getest. Dat werkt, dus beide printplaten zijn goed m.a.w. schijf is echt kapot.

Is de schijf dan een soort van half dood om het zo te zeggen, want er gebeurt wel iets (knipperende lampjes)?

Afbeeldingslocatie: https://www.jordanliesdek.nl/misc/600printplaat1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door nadroJ op 21-08-2019 12:07 ]

Sowieso schrijf je zo!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:31
En als je de schijf in je PC hangt?

• nadroJ
@General_Snuss Geen mogelijkheid hier thuis om dat te doen, maar heb daar inderdaad ook aan gedacht. Mogelijk dat een fysieke kabel de boel wel powered. Even kijken wie dat kan doen. Mogelijk IT'er op werk.

Sowieso schrijf je zo!

• sypie
  • Niet online
En wat als je nou de behuizing aan de kant doet en echt de print die op de HDD zit om gaat wisselen?

• nadroJ
sypie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:14:
En wat als je nou de behuizing aan de kant doet en echt de print die op de HDD zit om gaat wisselen?
Dat is toch volgens mij wat ik heb gedaan of mis ik iets? de foto hierboven van 12:06?

Sowieso schrijf je zo!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of je regelt zelf dit docking station (of zo iets), werkt prima:
pricewatch: Conceptronic HDD Docking Station USB 2.0 Zwart

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• nadroJ
@sypie bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://www.jordanliesdek.nl/misc/600HDDprintplaat.jpg

@keur0000 Dank voor de tip, maar als de HDD kapot is dan gaat dit niet werken. Of bedoel je juist, koop het voor 2 tientjes en wellicht werkt het? Zo niet, dam heeft het maar 2 tientjes gekost?

Edit

Printplaat van de HDD zelf zoals in de foto hierboven verwisseld en de kapotte HDD begint te spinnen, maar verschijnt niet als losse schijf in Finder. In Disk Utilty verschijnt de schijf wel, maar ik eigenlijk niets doen, behalve formatteren (erase). Er is ook een pop-up met als tekst; The disk you inserted was not readable by this computer.

Wat wil dit zeggen? Dat de andere printplaat sowieso stuk is lijkt me. Maar waarom komt de schijf niet op? Dat vind ik wel vreemd.

En kan ik komen aan een andere printplaat?

Dit is wat Disk Utility laat zien

Afbeeldingslocatie: https://www.jordanliesdek.nl/misc/diskutility.png

[ Voor 47% gewijzigd door nadroJ op 21-08-2019 15:09 ]

Sowieso schrijf je zo!

• keur0000

keur0000

Koop zo'n externe HDD houder met netvoeding, kost 2 tientjes, maar dan weet je gelijk waar het echte probleem zit ;)
En als je hem aan de praat hebt gekregen kun je gelijk de data veilig stellen 8)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat je hem kan zien maar niet kan lezen komt waarschijnlijk door dat de HDD controller een ROM heeft die data bevat over hoe de stand van zaken op je platters is. Die moet je lossolderen en overzetten naar de andere PCB voordat ie de platters kan lezen.

Edit: je draait een hele oude versie van macOS zo te zien, enige specifieke reden daar voor?

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 21-08-2019 15:29 ]

• keur0000

keur0000

HDD 1 750Gb en HDD 2 1Tb, HDD controllers met ROM zijn niet compitable omdat in de ROM de exacte plaatsen van je data staan opgeslagen, en dit zijn dus 2 verschillende disken, waarschijnlijk: 750Gb 3 platters en 1Tb 4 platters, vandaar dat de plattegrond in de ROM chip niet klopt als je ze omwisseld ;)

• nadroJ
@keur0000 @johnkeates

Het zijn allebei identieke HDD's overigens. Allebei 750 GB.

Ik snap nu dus dat je niet zomaar de printplaat kunt overzetten zodat je de schijf alsnog kunt zien/lezen op de computer.

Mijn vraag is dan ook: zal het werken met een externe HDD houder met netvoeding? Want: met de originele waarschijnlijk kapotte HDD printplaat op de mogelijk kapotte HDD gebeurt er dus helemaal niks. HDD spint niet, niets.

Met de werkende printplaat is hij in Disk Utility zichtbaar, maar niet leesbaar. Waarom dat komt beschrijven jullie hierboven. Dus als ik een zo'n externe houder koop met de goede printplaat wat is dan het verschil met nu. Dan zal de HDD toch ook zichtbaar zijn en niet leesbaar?

Sowieso schrijf je zo!

• keur0000

keur0000

In je afbeelding staat 1 Tb en 750Gb vandaar mijn reactie als boven.

Maar, de reden is een eigen netvoeding met voldoende power om de HDD op te laten spinnen.
Als de motor/print defect is gaat dit ook niet helpen, stuk=stuk shit happens......
nadroJ schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:39:
@keur0000 @johnkeates

Het zijn allebei identieke HDD's overigens. Allebei 750 GB.

Ik snap nu dus dat je niet zomaar de printplaat kunt overzetten zodat je de schijf alsnog kunt zien/lezen op de computer.

Mijn vraag is dan ook: zal het werken met een externe HDD houder met netvoeding? Want: met de originele waarschijnlijk kapotte HDD printplaat op de mogelijk kapotte HDD gebeurt er dus helemaal niks. HDD spint niet, niets.

Met de werkende printplaat is hij in Disk Utility zichtbaar, maar niet leesbaar. Waarom dat komt beschrijven jullie hierboven. Dus als ik een zo'n externe houder koop met de goede printplaat wat is dan het verschil met nu. Dan zal de HDD toch ook zichtbaar zijn en niet leesbaar?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
@keur0000 @johnkeates

Het defect lijkt dus te zitten in de printplaat die aan de schijf zelf zit. Niet in de houder.

Elke van die printen heeft een klein geheugen waarin belangrijke configuratie data staat van die specifieke schijf. Bijvoorbeeld de interne configuratie (bijvoorbeeld hoeveel platters van welk formaat) en calibratie (waar precies begint de eerste sector).

Nu heeft de schijf de verkeerde data voor die platters. Dus hij spint wel op, maar de daadwerkelijke platters komen niet overeen met wat hij uit zijn chip haalt. Dan zou je die chip over moeten zetten van de defecte naar de werkende print.

• nadroJ
keur0000 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:44:
In je afbeelding staat 1 Tb en 750Gb vandaar mijn reactie als boven.
Ah oké, snap de verwarring. Gek inderdaad dat er 1 TB WD staat ja.
keur0000 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:44:
Maar, de reden is een eigen netvoeding met voldoende power om de HDD op te laten spinnen.
Als de motor/print defect is gaat dit ook niet helpen, stuk=stuk shit happens......

[...]
Ja, stuk = stuk, shit happens inderdaad. Ik had alleen niet verwacht dat de HDD zou spinnen met het verwisselen van de printplaat. Maar goed, dat doe ie wel.

Dus even een stand van zaken

- 2 externe HDD's, 1 werkt naar behoren, 1 niet
- cross test met printplaat van de power unit met de aansluitingen (of hoe je het ook noemt). Niet werkende HDD werkt nog steeds niet. Met andere woorden. Beide powerunits werken.
- cross test met printplaten van de HDD zelf. Niet werkende HDD spint, is zichtbaar/leesbaar in Disk Utility, niet in Finder. Nu had ik verwacht: HDD spint dus ook leesbaar.
- Dus mijn conclusie tot nu toe: printplaat kapot, want de goede werkende HDD werkt niet met kapotte printplaat.

Eens allemaal tot nu toe?

Dan rest de vraag: gaat een externe houder meer duidelijkheid bieden?
timberleek schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:54:
[...]

Het defect lijkt dus te zitten in de printplaat die aan de schijf zelf zit. Niet in de houder.

Elke van die printen heeft een klein geheugen waarin belangrijke configuratie data staat van die specifieke schijf. Bijvoorbeeld de interne configuratie (bijvoorbeeld hoeveel platters van welk formaat) en calibratie (waar precies begint de eerste sector).

Nu heeft de schijf de verkeerde data voor die platters. Dus hij spint wel op, maar de daadwerkelijke platters komen niet overeen met wat hij uit zijn chip haalt. Dan zou je die chip over moeten zetten van de defecte naar de werkende print.
Precies, defect lijkt te zitten in de printplaat. De rest snap ik nu inmiddels ook, ik kan niet solderen. Is de chip dat met die oranje strip?

[ Voor 24% gewijzigd door nadroJ op 21-08-2019 15:58 ]

Sowieso schrijf je zo!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nadroJ schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:54:
Dan rest de vraag: gaat een externe houder meer duidelijkheid bieden?
Nee, want het probleem ligt niet aan de controller, maar op de print.

• keur0000

keur0000

Eens, ext houder gaat niet helpen ......... andere printplaat van exact dezelfde hd waarschijnlijk wel, maar niet alle data is dan terug te halen.

• nadroJ
Realistisch gezien: kan ik relatief makkelijk/goedkoop aan een andere printplaat van exact dezelfde HD komen? Schijven zijn een jaar of 10-12 oud. Zo nee, dan kan ik eigenlijk helemaal niks meer deze HD toch?

Sowieso schrijf je zo!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nadroJ schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:01:
Realistisch gezien: kan ik relatief makkelijk/goedkoop aan een andere printplaat van exact dezelfde HD komen? Schijven zijn een jaar of 10-12 oud. Zo nee, dan kan ik eigenlijk helemaal niks meer deze HD toch?
Nee, je merkt nu al dat je met een identieke disk al gedonder hebt, want de schijf wordt niet herkend. Dus een andere print lost het probleem niet op.

Het enige is dat de data je nog wat waard kan zijn (maar daarvoor kun je beter een recoverybedrijf inschakelen). Maar voor de prijs van huidige HDDs, is het echt niet meer interessant iets te doen met een 750GB diskje.

• nadroJ
Helder, de belangrijkste data (foto's) staan dus ook op de wel werkende HDD. Mooi dat ik vrij panisch was over alles op twee schijven opslaan in geval de een het begeeft. Wat er verder nog opstaat geen flauw idee meer :)

Dank allen voor de reacties. Iedereen heeft wel bijgedragen, dus er is geen 'Beste antwoord'.

Sowieso schrijf je zo!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
nadroJ schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:54:
[...]

Precies, defect lijkt te zitten in de printplaat. De rest snap ik nu inmiddels ook, ik kan niet solderen. Is de chip dat met die oranje strip?
Die van de print naar het midden van de case loopt? Nee dat is de spindel motor.
De chip zit (samen met een aantal andere) aan de andere kant van die printplaat

• sypie
  • Niet online

Nou, nu ben je al een hele stap verder. De schijf draait dus. De schijf wordt herkend door macOS. Als je nou eens een programma zoals Diskrill of zo zoekt dan kun je kijken of je recovery uit kunt voeren op de schijf. Hiervoor hoeft macOS de schijf zelf niet te kunnen lezen.

• nadroJ
johnkeates schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:27:
Edit: je draait een hele oude versie van macOS zo te zien, enige specifieke reden daar voor?
Het werkt nu voor mij lekker en vaak waren er kinderziektes in eerste releases. Verder nooit meer van gekomen. Ik zie dat ik al naar 10.14.6 kan (nu dus 10.9.5 :X)

Sowieso schrijf je zo!

• johnkeates
De enige manier om van de dode HDD data af te halen is een compatible PCB (en dat kunnen er best veel zijn) gebruiken met correcte ROM. Dat is meestal een SOIC8 SPI Flash. Je MOET de inhoud, of de ROM chip zelf op je werkende PCB hebben voor dat je iets met je schijf kan. Zonder die data zijn je platters niet te lezen.

Wat met je kapotte PCB waarschijnlijk aan de hand is, is een opgeblazen beschermingsdiode of doorgebrande fusible resistor. Ook dat is alleen op te lossen door te solderen.

Zonder solderen kom je niet verder, ook niet als je de SOIC8 test clip + EEPROM SPI flasher weg bewandelt om dat je hem niet in-circuit kan programmeren.
sypie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:09:
[...]

Nou, nu ben je al een hele stap verder. De schijf draait dus. De schijf wordt herkend door macOS. Als je nou eens een programma zoals Diskrill of zo zoekt dan kun je kijken of je recovery uit kunt voeren op de schijf. Hiervoor hoeft macOS de schijf zelf niet te kunnen lezen.
Nee, dat zou ik afraden. Een HDD met verkeerde ROM opstarten met de kans dat ie gaat schrijven is een extreem slecht idee.

[ Voor 38% gewijzigd door johnkeates op 21-08-2019 17:50 ]

• nadroJ
Disk Drill ziet de schijf, geeft aan dat er bad blocks zijn. Deep scan lijkt niet verder te gaan. Lijkt niet echt te werken verder lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://www.jordanliesdek.nl/misc/diskdrill1.png

Afbeeldingslocatie: https://www.jordanliesdek.nl/misc/diskdrill2.png

@johnkeates Duidelijk. Solderen kan ik niet en het is wel een leuk hobby projectje verder, maar dan moet ik anderen erbij halen. Dat is het net niet helemaal waard en dan wordt het te technisch voor mezelf.

[ Voor 27% gewijzigd door nadroJ op 21-08-2019 17:53 ]

Sowieso schrijf je zo!

• nadroJ
Stel dat ik zou formatteren. Maak ik dan de printplaat rom/chip onleesbaar voor de wel werkende HDD?

Sowieso schrijf je zo!

• johnkeates
nadroJ schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:06:
Stel dat ik zou formatteren. Maak ik dan de printplaat rom/chip onleesbaar voor de wel werkende HDD?
Nee. NIET DOEN. Ook niet meer aansluiten. Die SPI Flash ROM heb je nodig om de schijf fysiek te laten werken. Alles wat daar boven op komt (logische sectoren, blocks, bits, bytes, SATA, filesystems enz) komt daarna pas aan bod.

Als je je HDD met PCB gewoon naar een tweaker stuurt heb je voor verzendkosten plus een tientje een schijf waar je de data weer vanaf kan lezen, zo ingewikkeld is het niet.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Even een andere invalshoek, die vanuit data-betrouwbaarheid:
- ik meen te lezen dat je alle data nog hebt en je bent niets kwijt.
- maar je hebt geen datakopie meer nu één harddisk niet meer werkt
- aan de nu niet werkende harddisk zou ik nooit meer ook maar één bitje belangrijke data toevertrouwen, óók niet als kopie: die harddisk is en blijft verder onbetrouwbaar.
Vanuit deze invalshoek zou ik zeggen: sloop de defecte harddisk open en maak er een showcase van.
Koop meteen een nieuwe harddisk (als het te laat is voor RMA bij de fabrikant, probeer dat op internet uit) en zet daar zo snel mogelijk een nieuwe kopie van al je data op.

Maar als je een échte tweaker bent ga je net zolang door totdat de harddisk weer werkt.
Maar ook dan kocht ik een nieuwe harddisk om daar zo snel mogelijk een nieuwe data-kopie op te maken.

Data kwijt = huilen.

• johnkeates
Renault schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:42:
Even een andere invalshoek, die vanuit data-betrouwbaarheid:
- ik meen te lezen dat je alle data nog hebt en je bent niets kwijt.
- maar je hebt geen datakopie meer nu één harddisk niet meer werkt
- aan de nu niet werkende harddisk zou ik nooit meer ook maar één bitje belangrijke data toevertrouwen, óók niet als kopie: die harddisk is en blijft verder onbetrouwbaar.
Vanuit deze invalshoek zou ik zeggen: sloop de defecte harddisk open en maak er een showcase van.
Koop meteen een nieuwe harddisk (als het te laat is voor RMA bij de fabrikant, probeer dat op internet uit) en zet daar zo snel mogelijk een nieuwe kopie van al je data op.

Maar als je een échte tweaker bent ga je net zolang door totdat de harddisk weer werkt.
Maar ook dan kocht ik een nieuwe harddisk om daar zo snel mogelijk een nieuwe data-kopie op te maken.

Data kwijt = huilen.
Dat sowieso; na recovery drive wissen en in de prullenbak gooien.

• nadroJ
Duidelijk, ik heb alles weer terug gezet. De werkende HDD is weer up and running en heb een deel van de data weer gekopieerd naar een andere HDD.

Wie zou de PCB willen nalopen en kijken of de HDD weer aan de praat te krijgen is?

Sowieso schrijf je zo!

Pagina: 1