Project kids auto

Pagina: 1
Acties:
  • 1.209 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarejuvo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-02 16:00
Beste Tweakers,

Ik ben een Niveau 4 ICT student en heb naar mijn mening een leuk en uitdagend project gekregen.

Een Docent van ons heeft namelijk een Mini auto ( lamborghini aventador ) mee genomen van thuis waarin vroeger zijn kind in reed, hier het model: https://www.bol.com/nl/p/...0000081089728/?country=BE

Nu is het zo dat de afstandsbediening defect is, en hij alleen rijd door middel van een pedaal. maximaal rijd hij 4 km/h. Mijn opdracht is om er voor te zorgen dat ik deze auto kan laten rijden door middel van het koppelen vaan een Raspberry pi aan de plaat in de mini auto, en hem dan kan laten rijden met bijvoorbeeld een app of een programma op mijn computer waarbij ik dus op een knop druk en de auto 3 meter vooruit rijd en een bocht maakt bijvoorbeeld.

hier een link met een aantal foto's die ik heb gemaakt: https://imgur.com/a/ROJbPLD

er zit ook een foto bij van de motor, batterij en de plaat.

zelf heb ik geen ervaring met deze technologie. Ik heb ook nog nooit de kans gehad om met een raspberry pi te werken. Maar ik zou heel erg graag dit project succesvol willen afronden en het willen snappen hoe dit nou precies werkt.

Elke informatie die jullie hebben waardoor ik verder kom in mijn project is welkom. Ik ben nu namelijk nog bij stap 1, vooral onderzoeken hoe dit precies allemaal werkt.

ik heb ook nog een aantal gerichte vragen:

- Is het mogelijk om de batterij te vervangen door een sterkere batterij waardoor hij harder kan? ( puur omdat het mij ook erg leuk lijkt om deze auto de kunnen opvoeren :P )

- weet iemand wat voor paneel hier in zit of waar ik dat zou kunnen vinden ?

- heeft iemand handige sites/ links die mij helpen om de techniek van raspberry pi beter te begrijpen ?

Het voelt alsof ik niet genoeg kennis heb voor dit project maar ik hoop via tweakers toch wat kennis op te steken of/en om mij in de juiste richting te sturen van dit project. Ik hoor graag van jullie!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:36
Als je een student bent en alles voorgekauwd krijgt van ervaren tweakers wat is dan het punt van studeren.

Maar goed.

Ik denk dat er een potmeter aan het pedaal hangt. Hele snelle manier een servo pakken en wat onderdelen 3d printen servo aan potmeter koppelen en klaar.

Batterij vervangen kan.
Waarschijnlijk is de batterij een zware loodaccu en deze vervangen door een lichtere lipo of li-ion accu heeft al zin; gewicht reductie.

Je kunt met tandwielen werken om minder koppel maar meer toeren te krijgen.

Grotere wielen erop zetten zou je ook wat snelheid winst mee kunnen maken.

Motor overvolten. Hoeveel volt is de accu nu? En typenummer van de motor. Meestal is 1/3 meer volt toevoegen goed te doen zonder extra koeling.

Of een dikkere motor met meer watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Als je een student bent en alles voorgekauwd krijgt van ervaren tweakers wat is dan het punt van studeren.

Maar goed.

Ik denk dat er een potmeter aan het pedaal hangt. Hele snelle manier een servo pakken en wat onderdelen 3d printen servo aan potmeter koppelen en klaar.

Batterij vervangen kan.
Waarschijnlijk is de batterij een zware loodaccu en deze vervangen door een lichtere lipo of li-ion accu heeft al zin; gewicht reductie.

Je kunt met tandwielen werken om minder koppel maar meer toeren te krijgen.

Grotere wielen erop zetten zou je ook wat snelheid winst mee kunnen maken.

Motor overvolten. Hoeveel volt is de accu nu? En typenummer van de motor. Meestal is 1/3 meer volt toevoegen goed te doen zonder extra koeling.

Of een dikkere motor met meer watt.

[ Voor 6% gewijzigd door Torac op 20-08-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:31
amarejuvo schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:36:
ik heb ook nog een aantal gerichte vragen:

- Is het mogelijk om de batterij te vervangen door een sterkere batterij waardoor hij harder kan? ( puur omdat het mij ook erg leuk lijkt om deze auto de kunnen opvoeren :P )
Zoek eens naar hoe de aansturing voor een motor werkt. Kans is groot dat de limiet door de huidige drivers erin gezet is. Een eigen motor-aansturing kan daar prima in helpen.
- weet iemand wat voor paneel hier in zit of waar ik dat zou kunnen vinden ?
Ik weet niet of je dat nodig hebt, zie ook het vorige punt. Door een andere H-bridge (hint ;) ) te plaatsen kan je het paneel grotendeels omzeilen, en dat ding (nagenoeg) direct vanaf de RPi aansturen.
- heeft iemand handige sites/ links die mij helpen om de techniek van raspberry pi beter te begrijpen ?

Het voelt alsof ik niet genoeg kennis heb voor dit project maar ik hoop via tweakers toch wat kennis op te steken of/en om mij in de juiste richting te sturen van dit project. Ik hoor graag van jullie!
www.google.com ;).

Véél zoeken, véél lezen.

Begin eens met uitzoeken wat je met de GPIO pinnen van de RPi kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
L0we schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:43:
[...]

Zoek eens naar hoe de aansturing voor een motor werkt. Kans is groot dat de limiet door de huidige drivers erin gezet is. Een eigen motor-aansturing kan daar prima in helpen.

[...]

Ik weet niet of je dat nodig hebt, zie ook het vorige punt. Door een andere H-bridge (hint ;) ) te plaatsen kan je het paneel grotendeels omzeilen, en dat ding (nagenoeg) direct vanaf de RPi aansturen.

[...]

www.google.com ;).

Véél zoeken, véél lezen.

Begin eens met uitzoeken wat je met de GPIO pinnen van de RPi kan.
Nagenoeg? Met een L298N kom je een eind volgens mij. Als je even met een multimeter meet hoeveel ampère hij trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt ook het gaspedaal vergeten en de motor aansturen met een digitale motorcontroller als je het budget ervoor hebt (hint: Conrad of RC shops)
Feedback hoe snel het autootje rijdt kun je vervolgens krijgen door zelf een wheel speed sensor te bouwen met bijv wat magneetjes. Genoeg over te vinden.

@Torac je valt in herhaling :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Dit hoort echt niet op tweakers

[ Voor 81% gewijzigd door SA007 op 21-08-2019 20:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Beetje grove taal van Jaap maar ik kan het met hem eens zijn. Tweakers policy is dat het hier geen plek is voor schoolvragen. De motor lijkt op een 775 formaat daar kan je vele soorten in vinden maar hou er rekening mee dat een snellere/sterkere versie mogelijk de regelaar opbrand

Ik zelf zou eerst de zender en ontvanger uitpluizen hoe deze werkt, desnoods repareren. Als je dat weet kan je de RPi daarvoor inrichten.

En verder een rare opdracht als je geen flauw benul van hardware hebt....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeds
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 13:28
Zo vroeg in het jaar al......
Veel succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:30

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het merk is dus Feber

Na wat zoekwerk op bv "Feber 6v car mod" kom je het nodige tegen zoals ook onderdelen:
https://www.kidscar.nl/c-1060446/onderdelen-accu-s-opladers/

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je wel een budget (envelop/pinpas) meegekregen?

Ga geen geld erin steken van jezelf en declareren onzin zou ik ook niet aan beginnen.

Veel succes, maar er is niks mis mee om te zeggen dat dit voor nu te hoog gegrepen is.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moet het met een pi? Ik weet dat er voor een Arduino wel handleiding op internet te vinden zijn over hoe je een auto kunt besturen. Moet je even zoeken :)
Snap dat je niet weet waar te beginnen, maar stap 1 is vast te stellen wat je wilt bereiken, stap 2 wat je daar voor nodig hebt en 3 is pas het hoe. Je bent nu bij 2. Dus zoeken geblazen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:20
Dit lijkt me niet helemaal een project voor een nivo 4 ICT student aangezien er waarschijnlijk meer kennis van electronica bij benodigd is dan ICT kennis.

Ik bedoel; de uitgangen van een PI aansturen is relatief eenvoudig. De uitgangen aan de auto knopen zodat deze gaat rijden en sturen is volgens mij een grotere uitdaging aangezien je eea zult moeten reverse engineeren.

Aan de andere kant, als je de bewegingen alleen maar aan / uit maakt kun je het met een eenvoudig relais bordje van een paar euro al af. Je hebt dan maar 4 relais nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door jbhc op 21-08-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
jbhc schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:20:
Dit lijkt me niet helemaal een project voor een nivo 4 ICT student aangezien er waarschijnlijk meer kennis van electronica bij benodigd is dan ICT kennis.

Ik bedoel; de uitgangen van een PI aansturen is relatief eenvoudig. De uitgangen aan de auto knopen zodat deze gaat rijden en sturen is volgens mij een grotere uitdaging aangezien je eea zult moeten reverse engineeren.

Aan de andere kant, als je de bewegingen alleen maar aan / uit maakt kun je het met een eenvoudig relais bordje van een paar euro al af. Je hebt dan maar 4 relais nodig.
Waarom 4? Met 2 relais heb je al aan uit. En achteruit is geen eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:20
Torac schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:42:
[...]

Waarom 4? Met 2 relais heb je al aan uit. En achteruit is geen eis.
Links / Rechts / Vooruit / Achteruit. Dat zijn er 4
Alleen vooruit heb je maar 1 relais voor nodig lijkt me.

Als ik TS zou zijn dan zou ik kijken of ik de PI tussen het ontvanger gedeelte en de controller voor de motoren in kan hacken. met een beetje mazzel is dat niet heel ingewikkeld.

Overigens:
Mijn opdracht is om er voor te zorgen dat ik deze auto kan laten rijden door middel van het koppelen vaan een Raspberry pi aan de plaat in de mini auto, en hem dan kan laten rijden met bijvoorbeeld een app of een programma op mijn computer waarbij ik dus op een knop druk en de auto 3 meter vooruit rijd en een bocht maakt bijvoorbeeld.
Hier staat niet wat de opdracht exact is maar jij weet kennelijk meer?

Als ik deze opdracht zou krijgen zou ik dus eerst eens kijken of je door het maken van wat eenvoudige doorverdindingen ergens op de print, de auto kunt laten rijden en sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door jbhc op 21-08-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Gathering of tweakers is niet voor huiswerkvragen.

Graag de FAQ lezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.