Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aankoop nieuwe desktop - 700/750 euro - input BBG guide juli

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe desktop gaan aanschaffen en samen met mijn pa in elkaar zetten.
Het is mijn eerste build en heb er veel zin in. Het lijkt me leuk om te leren en geeft zoveel meer voldoening dan kopen in een winkel. Daarnaast kan ik hem naar mijn eigen wensen samenstellen en alles uit mijn euro's halen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het systeem wil ik de games Guild Wars 2, Anno 1800, Civ 6 op normal-high settings gaan spelen.
Tevens foto's bewerken via Capture One (geen videobewerking).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb 700 maximaal te besteden, enkel bij significante verbetering in performance naar 750.
Exclusief verzendkosten, assemblage en Microsoft Windows en Microsoft Office.
De hele set wordt bij 1 winkel besteld, omdat ik fulltime werk en niet elke keer naar een afhaalpunt wil gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb enkel een monitor (BENQ BL2420PT), toetsenbord en muis.
Heb momenteel alleen een laptop, daarom neem ik geen componenten mee naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een mix gemaakt van de BBG Budgetgamesysteem van juli 2019 en verschillende topics met builds rond de 750 euro (datum juli/augustus). T.o.v. van de BBG heb ik een duurdere videokaart en betere koeling toegevoegd. Tevens op advies van een vriend met veel verstand van desktops de ram vervangen.
512 GB is voor mij meer dan voldoende en bespaart 40 euro op de 1TB versie. Foto's back-up ik namelijk op verschillende externe harde schijven.

Dit is mijn build tot nu toe:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,90€ 74,90
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 200,49€ 200,49
1BehuizingenFractal Design Focus G Rood€ 45,66€ 45,66
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 91,50€ 91,50
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 69,75€ 69,75
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,26

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In de BBG van juli is te lezen dat de AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed meeste bang voor buck is.
En groot pluspunt is dat later een stevigere videokaart alsnog kan worden toegevoegd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoef geen fancy RGB lichten in de kast. Wel zou ik het gaaf vinden als er een glazen wand in de kast zit.
Maar prestatie (air flow etc.) staat voorop en bespaar dan liever wat op de kast dan op de GPU bijvoorbeeld.

Ga je overklokken?
Geen verstand van en vooralsnog tevreden met de standaardinstellingen.
Ik hou wel graag de optie open om dit in te toekomst op te pakken (geen pré, wel een pluspunt).

Wat verwacht je van ons?[i]
Jullie hulp kan ik gebruiken om het beste systeem binnen mijn budget samen te stellen.
Waarbij op high/ultra settings het niet erg is als de build af en toe moeite heeft.

Ik geloof dat deze build hier aan voldoet, maar hoor graag jullie tips!
Zie ik zaken over het hoofd?

Bijvoorbeeld, ga ik een echte verbetering merken als ik een paar tientjes meer neerleg voor de Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6G - Grafische kaart?

Dank alvast!

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik zie het niet in je lijstje, maar bij Ryzens voeg je geen betere koeling toe, alleen duurdere :p
Koelt van zichzelf dikke prima, heb laatst een pc voor een vriend gebouwd met een 2600 en die komt onder load niet boven de 55 graden. Het prestatieverschil tussen 2600 en 2600x is nihil, geld niet waard.

Verder kan je vriend je vertellen dat je je ram moet vervangen, 3200MHz is ook een mooie snelheid, maar controleer zeker even of het op de CLV van je mobo staat.

Verder heb je een ATX kast met een mATX mobo, het past, maar ziet er niet uit als je het mij vraagt :P Dan kun je beter een mATX kast pakken, lekker compact en alles past er gewoon in.
Maar prestatie (air flow etc.) staat voorop en bespaar dan liever wat op de kast dan op de GPU bijvoorbeeld.
Dit volg ik niet helemaal, airflow is een eigenschap van de kast en heeft invloed op de warmteafvoer, dus ook op de prestaties van de gpu, mocht die te warm worden :/

Over het algemeen lijkt de GTX 1660 het op 1440p iets beter te doen dan een RX580, als je die voor het zelfde geld kan vinden zou ik het doen :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, typfout, koeling = voeding.. ;)

Wat bedoel je precies met de CLV? Dan kan ik dat gelijk ff checken.

Ik heb gekozen voor de ATX kast, zodat ik later eventueel kan switchen naar een ATX mobo.
Of zeg ik nu complete onzin?

Enne, dat stuk over de airflow kunnen we dan ook afdoen als onzin van mijn kant, iemand die de taal probeert op te pikken haha.

Dank voor je reactie! Denk ik nog even over de GPU en de kast na..

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

QVL = Qualified vendors list; hier staan bijvoorbeeld RAM sticks op die getest zijn door de fabrikant en waarbij deze werken/compatible zijn met het gekozen moederbord.

Als je een ATX kast koopt, dan zou ik ook een ATX moederbord kopen; bijvoorbeeld: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 of pricewatch: ASRock B450 Pro4

Wat betreft de airflow, die Fractal Design kast is prima. Echter deze kast heeft geen gescheiden compartiment voor de voeding, dus als je een niet modulaire voeding neemt dan moet je alle kabels wegproppen in de kast (dat is niet altijd heel mooi) en de gekozen kast heeft een window - dus goed kabelmanagement is wel aan te raden.

Een modulaire voeding is doorgaans iets van EUR 20 duurder. Je kan kijken naar de volgende voedingen:

pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M - volledige modulair (EUR 88)

pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart (EUR 91)

De voeding is een ondergewaardeerd onderdeel in een pc build, maar het blijft het 'hart" van de pc. :D

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, lijkt niet op de QLV te staan, wel bijvoorbeeld de C300016 versie.
Wordt op zoek naar een nieuw geheugen dan.. tips?

Nieuwe build na aanpassingen is vooralsnog:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 83,05€ 83,05
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G€ 254,-€ 254,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Rood€ 45,66€ 45,66
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 91,50€ 91,50
1VoedingenBitFenix Whisper BWG550M€ 88,50€ 88,50
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 751,17

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Het Corsair geheugen is een prima keuze.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
Prima keuze als ook het geheugen niet op de QLV van ASRock staat?

Heb begrepen dat die QLV lijsten niet heilig zijn, omdat niet alle combinaties getest worden.
Maar als ze er op staan heb je iig meer zekerheid.

Ben nieuwsgierig of jij nog wat zou aanpassen in de build?
Pagina: 1