Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen en opbrengst verdelen over heel complex

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Binnen onze VvE zijn we aan het kijken om de duurzaamheid te verhogen. Uiteraard zijn zonnepanelen één van de opties die we bekijken. Het liefst willen we dat gezamenlijk en door de VvE laten doen.

Op ons complex staan nieuwbouwwoningen, een gebouw met bergingen en een monumentaal pand. Verder hebben we parkeerplaatsen waar we eventueel carports met panelen willen laten plaatsen. Op het monumentale pand kunnen we waarschijnlijk geen panelen plaatsen i.v.m. vergunningen. Alles staat op één (eigen) terrein.

Normaal gesproken leg je panelen op je dak en zorgen die panelen voor stroom in je woning. Wij willen eigenlijk iedereen eraan mee laten betalen en (naar rato; op basis van splitsingsakte de totaalopbrengst verrekenen) van laten profiteren, ook de bewoners in het monumentale pand, ondanks dat daar geen panelen op het dak liggen.

Ik was net bij een bedrijf dat in zonnepanelen deed, maar het leek erop dat ze meer opzichzelfstaande installaties (dus panelen op dak en opbrengst gelijk naar die woning) deden.
Wat wij willen lijkt misschien iets meer op die grote velden met zonnepanelen waar je een aandeel koopt.

Voor mij is het allemaal nieuwe materie dus ik zoek nog wat handvaten. Iemand die mij in de goede richting kan helpen?

Alle reacties

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 23:16
Is het niet logischer om de opbrengst van de zonnepanelen te laten bijdragen aan de verbruikte elektra van de algemene ruimte? Op die manier druk het de energierekening van de VvE en zo profiteert iedereen ervan.

Zo gebeurt dat in ieder geval in ons gebouw.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Aangenomen dat je een behoorlijke opwekpiek gaat krijgen, zul je goed moeten nagaan hoeveel de investering is om een zakelijke aansluiting te realiseren bij je netbeheerder die daarmee om kan gaan voor wat betreft het terugleveren. Ik zou dan direct ook de juiste infra laten aanleggen om elektrische auto's op te laden.

Het opladen van die elektrische auto's is dan ook gelijk een aardig verdienmodel. Als ik thuis mijn auto oplaad, dan krijg ik als compensatie op de energierekening een aardig bedrag per kW. Alles wat ik 'over' heb en teruglever aan de energiemaatschappij, levert veel minder op. Het is dus gunstiger om mijn energieoverschot weg te laden, dan het is om dit overschot te laten uitbetalen.

Verder ga ik deze even volgen; wij hebben een mandelig verdeeld binnenterrein waarvoor dit ook ooit wel relevant gaat worden :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Wat je wilt is denk ik wel redelijk ingewikkeld. Zonnepanelen zijn voor mensen individueel vooral aantrekkelijk omdat je kan salderen. We hebben in Nederland wel de zogenaamde postcoderoosregeling die hier geschikt voor kan zijn (google die term maar eens), maar moet je wel een partij weten te vinden die daar een beetje ervaring mee heeft en je door de hele papierwinkel kan navigeren.
thaan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:47:
Is het niet logischer om de opbrengst van de zonnepanelen te laten bijdragen aan de verbruikte elektra van de algemene ruimte? Op die manier druk het de energierekening van de VvE en zo profiteert iedereen ervan.

Als je een mooie hoeveelheid panelen neerlegt zal de opbrengst daar denk ik veel en veel te hoog voor zijn.

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023

Ik mag toch hopen dat je wel wat meer opwekt dan dat er in de algemene ruimtes gebruikt wordt...
Of je lijkt me een gigantisch verbruik op algemene ruimtes te hebben...

@TS: Hoe zie je het verrekenen voor je? Want ik neem aan dat iedereen momenteel een eigen stroomrekening heeft, oftewel je zou 100% kunnen terugleveren en dan die vergoeding verdelen naar ratio.

Alleen het nadeel is een beetje dat die terugleververgoeding eruit gaat en dat je meer wordt geacht voor jezelf te leveren, wat bij jullie dus niet echt speelt.

Ik zou in 1e instantie eens bij een Nuon/Eneco aankloppen om te kijken of die je niet ergens heen kunnen sturen, want ik vermoed dat je linksom of rechtsom toch met alle bewoners naar 1 totaalcontract zal moeten gaan... Om daarna binnen dat contract te kunnen verrekenen en salderen.

• Tom
  • Niet online

Het stroomverbruik van onze algemene ruimtes is vermoed ik relatief laag/nihil. Het zijn een paar lampen en een lift (die wel veel verbruikt, maar bijna niemand gebruikt die). We kunnen potentieel veel panelen kwijt, dus de opbrengst is veel hoger.
Paitor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:52:
Aangenomen dat je een behoorlijke opwekpiek gaat krijgen, zul je goed moeten nagaan hoeveel de investering is om een zakelijke aansluiting te realiseren bij je netbeheerder die daarmee om kan gaan voor wat betreft het terugleveren. Ik zou dan direct ook de juiste infra laten aanleggen om elektrische auto's op te laden.

Het opladen van die elektrische auto's is dan ook gelijk een aardig verdienmodel. Als ik thuis mijn auto oplaad, dan krijg ik als compensatie op de energierekening een aardig bedrag per kW. Alles wat ik 'over' heb en teruglever aan de energiemaatschappij, levert veel minder op. Het is dus gunstiger om mijn energieoverschot weg te laden, dan het is om dit overschot te laten uitbetalen.
Volgens mij hebben we al een zakelijke aansluiting voor de stroom. Mensen hebben wel eigen meters, maar de verrekening doet de VvE (zover ik kan zien; in ieder geval voor het monumentale pand, rest moet ik uitzoeken). Eigenlijk zou de opbrengst van alle zonnepanelen 'op' die zakelijke aansluiting (voor het hele terrein) moeten. Waarbij ik hier nu nogal wat aannames doe, ga dat even verder uitzoeken :)

We hebben momenteel één oplaadpaal. Zullen er in de toekomst wel meer worden. Stroom komt vermoedelijk van de VvE af (met een constructie om kosten terug te betalen door een verrekening).

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-11 15:36
Ik zou eens kijken naar de postcoderoos regeling. Wikipedia: Postcoderoosregeling

Per deelnemer kan je 10.000 kWh vrijstellen van energiebelasting en BTW. Waardoor het enigszins vergelijkbaar is met saldering.

[ Voor 30% gewijzigd door crepsly op 20-08-2019 17:38 ]

• Femme
  • Laatst online: 10:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tom schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:10:
[...]

Volgens mij hebben we al een zakelijke aansluiting voor de stroom. Mensen hebben wel eigen meters, maar de verrekening doet de VvE (zover ik kan zien; in ieder geval voor het monumentale pand, rest moet ik uitzoeken). Eigenlijk zou de opbrengst van alle zonnepanelen 'op' die zakelijke aansluiting (voor het hele terrein) moeten. Waarbij ik hier nu nogal wat aannames doe, ga dat even verder uitzoeken :)
Dus je rekent als eigenaar niet direct af bij een energieleverancier maar doet dat bij de VvE?

Dat zou het juist makkelijker maken omdat de opbrengst van de zonnepanelen achter de hoofdaansluiting van het complex kan plaatsvinden en de opbrengst naar rato in mindering gebracht kan worden op het verbruik van de eigenaren van de appartementen.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:07

orf

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar als mogelijk alternatief:

Op het dak van het pand van mijn kantoor is een grote installatie geplaatst. Die installatie is gefinancierd en wordt geëxploiteerd door een partij die hiervoor dakhuur betaalt, of je laat besparen op de energierekening.

Hier informatie over hoe dat op ons pand gedaan werd: http://www.nieuweenergiel...ie_bovenop_nieuwe_energie

Door deze partij: https://www.rooftopenergy.nl/

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 23:16
[...]

Het stroomverbruik van onze algemene ruimtes is vermoed ik relatief laag/nihil. Het zijn een paar lampen en een lift (die wel veel verbruikt, maar bijna niemand gebruikt die). We kunnen potentieel veel panelen kwijt, dus de opbrengst is veel hoger.

[...]
Ga het eens na: wat wordt er daadwerkelijk verbruikt? Wat wordt er verwacht dat er opgeleverd wordt?
Een paar lampen die permanent aanstaan, zijn nog steeds flinke verbruikers.
Meet eens wat de lift per week verbruikt, 6 weken lang (buiten de vakantieperiode). Wellicht is dat al wat meer dan je verwacht en wat de panelen opbrengen. De huidige bewoners gebruiken misschien de lift weinig, maar wat als er 1 verhuist en een nieuw persoon hem 4x per dag gebruikt?

Verwijderd

Om die opmerking met die lift even erbij te pakken:
https://www.liftinstituut...nogal-een-sluipverbruiker

Lift doet gemiddeld dus iets van 300W, ook bij stilstand. En per jaar zo'n 2600kWh. Vergelijkbaar met het verbruik van een huishouden.

Verder kan ik helaas niet helpen met het uitvoeren van de verdeelsleutel van de opbrengst en kosten.

• Tom
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:41:
[...]

Dus je rekent als eigenaar niet direct af bij een energieleverancier maar doet dat bij de VvE?

Dat zou het juist makkelijker maken omdat de opbrengst van de zonnepanelen achter de hoofdaansluiting van het complex kan plaatsvinden en de opbrengst naar rato in mindering gebracht kan worden op het verbruik van de eigenaren van de appartementen.
Even nagevraagd. Niemand heeft een eigen energiecontract, alles verloopt dus via de VvE (die een zakelijk contract hebben en alles jaarlijks verrekenen, op basis van verbruik, iedereen heeft wel een eigen meter). Dat is positief en biedt mogelijkheden :)

Als ik het goed begrijp:
Normaal heeft elke woning zonnepanelen + een omvormer. Wat wij nodig hebben zijn panelen over het terrein, maar alle stroom moet naar één punt lopen (daar waar de hoofdaansluiting zit). In de woningen hoeft niks te gebeuren. Bij de hoofdaansluiting stop je ook de omvormer, al zou dat wellicht een iets meer heavy-duty ding moeten zijn. De hoofdaansluiting gaat minder verbruiken. Het totaalbedrag op die hoofdaansluiting gaat omlaag, de verrekening kan zelfs hetzelfde blijven omdat de kosten per kWH simpelweg lager zijn.
thaan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:03:
[...]

Ga het eens na: wat wordt er daadwerkelijk verbruikt? Wat wordt er verwacht dat er opgeleverd wordt?
Een paar lampen die permanent aanstaan, zijn nog steeds flinke verbruikers.
Meet eens wat de lift per week verbruikt, 6 weken lang (buiten de vakantieperiode). Wellicht is dat al wat meer dan je verwacht en wat de panelen opbrengen. De huidige bewoners gebruiken misschien de lift weinig, maar wat als er 1 verhuist en een nieuw persoon hem 4x per dag gebruikt?
Ik kan/zal het nakijken, maar denk echt dat het meevalt, zeker afgezet tegen de hoeveel panelen die we potentieel kunnen plaatsen. We hebben 537 m2 aan ruimte (in de zon) voor panelen laat een eerste berekening zien. Hoeveel panelen zijn dat?
Overigens zou dat niet meer relevant zijn als bovenstaande constructie mogelijk is, dan geldt dat voor alle stroom achter de hoofdaansluiting, dus ook in de algemene ruimtes.

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11 19:41
Zou eens contact opnemen met Patrick van Zonnekompas (https://www.zonnekompas.nl), hij doet erg veel voor VvE's. Volgens mij heeft hij een speciale regeling vwb de investering en de betaling per kWh (oid). Zijn website is niet erg up to date, maar je moet hem gewoon even bellen.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

De hierboven genoemde postcoderoosregeling kan inderdaad een goed begin zijn, evenals de genoemde rooftop energy. Dit idee is al vaker toegepast, dus het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Of het bij jou in de buurt al eens gedaan is, kun je vinden op de site van Hier Opgewekt. In het algemeen vooral burgerinitiatieven zoals wat jij hier wilt doen. Deze mensen streven in het algemeen naar verduurzaming en niet per se naar een winstoogmerk. Ik heb met enkele gesproken en vind ze in de regel enorm behulpzaam. Succes! :)

Edit: Een toverwoord kan burgerenergiecooperatie zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Krentenbol op 21-08-2019 00:29 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tom schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:51:
[...]

Even nagevraagd. Niemand heeft een eigen energiecontract, alles verloopt dus via de VvE (die een zakelijk contract hebben en alles jaarlijks verrekenen, op basis van verbruik, iedereen heeft wel een eigen meter). Dat is positief en biedt mogelijkheden :)

Als ik het goed begrijp:
Normaal heeft elke woning zonnepanelen + een omvormer. Wat wij nodig hebben zijn panelen over het terrein, maar alle stroom moet naar één punt lopen (daar waar de hoofdaansluiting zit). In de woningen hoeft niks te gebeuren. Bij de hoofdaansluiting stop je ook de omvormer, al zou dat wellicht een iets meer heavy-duty ding moeten zijn. De hoofdaansluiting gaat minder verbruiken. Het totaalbedrag op die hoofdaansluiting gaat omlaag, de verrekening kan zelfs hetzelfde blijven omdat de kosten per kWH simpelweg lager zijn.
Maar als je meer of gelijk opwekt als je totaal verbruik met zijn allen wordt het lastig, jij verbruikt misschien 1500 kWh per jaar en je buurman 5000 kWh, kosten gaan naar 0 aan stroom maar eigenlijk profiteert je buurman meer dan jij. Hij heeft in verhouding minder betaald. (Soms gaan mensen ook makkelijker worden, oh we hebben toch eigen stroom met zijn allen, ik kan wel een elektrisch kacheltje bij zetten)
Ik denk dat je wel het verbruik in kaart moet gaan brengen per appartement, daarna kijken hoeveel panelen het gaan worden waarmee je die a.d.h van het verbruik een verdeling geeft.
Net zoiets als wind delen zeg maar.
In 2023 als het salderen er af gaat (als) word het nog lastiger.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:24
Je hebt een systeem speciaal voor VVE's waarbij de opbrengst automatisch wordt verrekend met de deelnemers (en de niet deelnemers dus niets krijgen). Alles op de eigen meter. Eens kijken of ik het nog terugkan vinden :)

https://www.zonnepanelen-...epanelen-aanschaffen-vve/
Opgewekte zonnestroom wordt verdeeld over verschillende appartementen

Met een VvE kunt u ook één grote zonnepanelen installatie laten installeren voor meerdere bewoners. Deze installatie wordt dan voorzien van een zonnestroomverdeler. Deze zonnestroomverdeler zorgt ervoor dat de stroom niet binnenkomt via de collectieve meter, maar dat deze wordt verdeeld over de energiemeters van deelnemende huishoudens. De zonnestroomverdeler levert een instelbaar aantal kWh aan stroom naar individuele huishoudens. Alle deelnemende eigenaren ontvangen zo om de beurt stroom van de zonnepanelen installatie. Wanneer een huishouden op dat moment geen stroom nodig heeft, wordt de stroom automatisch teruggeleverd aan het net via hun eigen energiemeter. Dit wordt ook wel salderen genoemd. Het aantal kWh dat een huishouden ontvangt kan worden afgestemd op basis van bijvoorbeeld de hoogte van de investering in de zonnepanelen. Niet alle VvE-leden hoeven deel te nemen aan het zonnepanelen project. In dit geval worden de zonnepanelen buiten de VvE-kas om gefinancierd en ontvangen alleen de deelnemers stroom van de zonnepanelen. Uiteraard moet wel een meerderheid van de VvE-leden toestemming geven voor het gebruik van het dak.
Bij ons wilde ze toen een Herman zonnestroomverdeler installeren.

[ Voor 77% gewijzigd door SniperGuy op 21-08-2019 10:38 ]

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-11 22:06
Heb je in je appartement een meter van de netbeheerder, of een 'eigen' meter van de VVE?
In het laatste geval is er waarschijnlijk een grootverbruik aansluiting, en dan is het ook interessant om naar de mogelijkheden van SDE+ subsidie te kijken

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08

ericplan

5180 Wp PV

Tom schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:51:
[...]
Als ik het goed begrijp:
[...]
Je ontkomt er niet aan een soort van blokschema te maken hoe nu de energieverdeling geregeld is. Waar lopen kabels, welke dikte? Waar zitten onderverdelers? Waar zitten de (groot)verbruikers? Op basis hiervan zou je ditzelfde netwerk ook kunnen inzetten voor teruglevering. Uit je verhaal begrijp ik dat het allemaal kleinere stukken dak zijn. Dan is een lokale set met eigen omvormer wel zo handig. Met deze opzet bespaar je op de aanleg van kabels en netwerk.

A'dam PVOutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
[...]

[...]
Toen ik nog in een appartementencomplex (~52 appartementen, 1986) woonde viel het mij altijd vies tegen hoeveel energie voor 'algemeen' er werd gebruikt. De lift was sowieso een gigantische slurper, volgens mij was dat iets van 6000 kWh per jaar ofzo. Hij werd ook wel veel gebruikt (woonden veel ouderen in het complex). Maar ook de PL-lamp bakjes waarvan er vele hingen op de galerijen en in het trappenhuis. En een hydrofoorpomp om te zorgen dat de bovenste appartementen nog steeds een goede waterdruk hadden. Deze hoorde ik eigenlijk constant draaien als ik er langs liep (berging zat er vlakbij).

En we hadden ook stopcontacten in de berging waar scootmobiels aan oplader stonden. Misschien ook wel een verdwaalde vrieskist, want de stroom in de berging werd volgens mij gewoon bij algemene kosten gerekend.

Gelukkig waren de kosten niet heel duur omdat het door ~52 woningen werd gedragen, maar een laag verbruik was het zeker niet.

Die kosten werden met een zgn. verdeelsleutel afgerekend, de rij appartementen op de begane grond hoefden bijv. niet mee te betalen aan de liftkosten.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2019 11:49 ]

• jansmanr
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-12-2023
Je kunt via een VVE aan de postcoderoos regeling meedoen. De VVE zet een coöperatie op en verkoopt de opgewekte stroom aan een energiebedrijf. De leden krijgen dan jaarlijks een deel van de geproduceerde kwh toegekend. Dit moet de VVE dan doorgeven aan de leverancier van de bewoner (of als de vve maar 1 leverancier heeft) en die verrekent die op de energierekening als korting op de energiebelasting. Mag niet meer dan 10000 kwh per aansluiting of niet meer dan wat de bewoner verbruikt. (mag wel maar je krijgt geen korting).
De site van Hier Opgewekt heeft heel veel informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door jansmanr op 22-08-2019 23:33 . Reden: verbetering ]

• Tom
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden! Staan nuttige dingen tussen. Postcoderoosregeling, zonnestroomverdeler en het in kaart brengen van verbruik zijn dingen die we dus uit moeten zoeken. Volgende week komt er een bedrijf langs om ter plekke de boel te komen bekijken, eens kijken wat zij zeggen en adviseren. Ik houd jullie op de hoogte :)

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
jansmanr schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:31:
Je kunt via een VVE aan de postcoderoos regeling meedoen. De VVE zet een coöperatie op en verkoopt de opgewekte stroom aan een energiebedrijf. De leden krijgen dan jaarlijks een deel van de geproduceerde kwh toegekend. Dit moet de VVE dan doorgeven aan de leverancier van de bewoner (of als de vve maar 1 leverancier heeft) en die verrekent die op de energierekening als korting op de energiebelasting. Mag niet meer dan 10000 kwh per aansluiting of niet meer dan wat de bewoner verbruikt. (mag wel maar je krijgt geen korting).
De site van Hier Opgewekt heeft heel veel informatie.
Ik zou heel erg oppassen met dit soort constructies... Dit berust er 100% op dat je als coöperatie stroom kunt verkopen aan een energiebedrijf, terwijl ik me erg afvraag of dat over 10 jaar nog wel kan.
Of dat de energie-bedrijven dan niet gewoon zeggen : Gebruik dat zelf eerst maar...

Het hele terugverkoopmodel is namelijk extreem verspillend, omdat een energiecentrale niet morgen even een paar tandjes teruggedraaid kan worden als het dan zonnig wordt en je dus een giga-overschot aan zonnepanelen energie gaat binnenkrijgen, een energiecentrale wordt in weken omhoog en omlaag geschakeld.

Momenteel is het puur subsidiering van zonne-panelen. En op een gegeven moment stopt die subsidie...
Pagina: 1