Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:02

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Al een jaar of 4 maak ik gebruik van een MacBook Pro 15" (Model mid 2015). Maar de accu begint het te begeven en daarmee denk ik ook de prestaties. De accu heeft al een kleine 1200 laadcycli gemaakt en de laatste tijd loopt hij ook snel leeg zonder zware taken te doen.

Het probleem is, is dat deze MacBook qua IO perfect is voor wat ik doe, voldoende poorten, een normaal toetsenbord zonder touchbar enzovoort. Dus een nieuwe MacBook halen is geen optie. (Ze hebben zichzelf zo hard in de voet geschoten.)

Is het de moeite waard om de accu te laten vervangen met het oog op een betere accuduur? Kan het zijn dat dit de prestaties ook tegemoet komt? Zelf heb ik het vermoeden dat de CPU best wel hard gedownclocked wordt. Mobiel gaat hij niet hoger dan 1,7 GHz, zodra ik de netvoeding eraan hang piekt hij naar 3,2 GHz.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat type macbook is zonet teruggeroepen wegens batterijproblemen. Mijn serienummer was "getroffen" en ze hebben kostenloos de accu vervangen. Ik zou zeggen, controleer je serienummer en met wat geluk kan je gratis je accu laten vervangen :)

https://support.apple.com...acbook-pro-battery-recall

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@Mavamaarten
Ja dat had ik inderdaad toevallig gecheckt vandaag maar 'helaas', ben ik niet getroffen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4mhFeCUl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:06
@Boost9898 Ik heb ook een mid 2015 MPB en ook een "service battery" melding na 462 cycli en ervaar ook dat de laptop niet lang meer kan draaien op een lading.
Charge Information:
Charge Remaining (mAh): 6250
Fully Charged: Yes
Charging: No
Full Charge Capacity (mAh): 6368
Health Information:
Cycle Count: 462
Condition: Service Battery
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): -6
Voltage (mV): 12803
Ook mijn MBP valt niet in het reparatieprogramma.

[ Voor 7% gewijzigd door BernardV op 20-08-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@BernardV Oeh dat is wel heel snel, jammer dat hij al wat jaartjes is. Als je er echt een punt van wilt maken kan je wel eens je gelijk krijgen maar bij Apple/Amac maken ze het je heel moeilijk.

Nederland heeft een aanvulling op de wettelijke 2 jaar garantie waarin staat dat de consument een deugdelijk product moet ontvangen. En een laptop welke bij maar een kleine 500 cycli al een melding geeft vind ik niet echt moeten kunnen. Apple zegt zelf op de site dat deze mac de 1000 moet halen zonder problemen

Helaas kan ik het daar niet op verhalen. :9
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 Ladingsinformatie:
  Resterende lading (mAh):  4017
  Volledig opgeladen:   Nee
  Bezig met opladen:    Nee
  Volledige laadcapaciteit (mAh):   5828
  Statusinformatie:
  Aantal cycli: 1178
  Conditie: Vervang spoedig
  Batterij geïnstalleerd:   Ja
  Ampèrage (mA):    -1398
  Voltage (mV): 11464

[ Voor 20% gewijzigd door Boost9898 op 20-08-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:06
@Boost9898 Dat is best een goede, ik kan dat eens gaan proberen :)
Wat betreft de volledige laadcapaciteit, daar zit nog geen 10% verschil in tussen onze accu's terwijl de cycli wel enorm verschillen. Lijkt eerder ouderdom van de cellen dan het aantal cycli als ik het zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Boost9898 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:25:
@Mavamaarten
Ja dat had ik inderdaad toevallig gecheckt vandaag maar 'helaas', ben ik niet getroffen. ;)
[Afbeelding]
Helaas, het proberen waard.
Hoe "dramatisch" is het met je batterij gesteld? Ik merk hoegenaamd niet erg veel verschil. Ik kan een paar uurtjes safari'en en 1u30 heavy load, na mijn battery replacement.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
@Mavamaarten Het is niet dramatisch, het is wel werkbaar maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe de CPU prestaties zullen zijn na het vervangen van de accu. Of dat invloed heeft. Het laten vervangen van een accu is gelukkig niet zo heel duur dus misschien is het het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 09:29
zie je ook dat de cpu wordt teruggeklokt? Of temperaturen oplopen?
Wellicht is er namelijk meer aan de hand dan alleen de accu die al aardig wat cycles heeft gehad.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Keertje van binnen schoonmaken + evt. nieuwe koelpasta zal misschien ook wel helpen. Maar een accu met 1200 cycles moet binnenkort vervangen worden, hoe je het ook wendt of keert. Coconut battery geeft met percentage van design capacity een aardige indicatie voor de verbetering die je kan halen met een nieuwe accu denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
koentjuh1987 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:02:
zie je ook dat de cpu wordt teruggeklokt? Of temperaturen oplopen?
Wellicht is er namelijk meer aan de hand dan alleen de accu die al aardig wat cycles heeft gehad.
Hij werd vanaf dag één al warm maar de laatste tijd gaat het snel, ook draait de CPU op de accu niet vaak op de hoogste clockspeed maar dat kan thermal throttling zijn.

rvanpruissen schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:14:
Keertje van binnen schoonmaken + evt. nieuwe koelpasta zal misschien ook wel helpen. Maar een accu met 1200 cycles moet binnenkort vervangen worden, hoe je het ook wendt of keert. Coconut battery geeft met percentage van design capacity een aardige indicatie voor de verbetering die je kan halen met een nieuwe accu denk ik.
Ah ik heb het programma even gedownload en hij heeft z'n beste tijd wel gehad. Dan zal ik hem binnenkort eens ff wegbrengen om de accu te laten vervangen en daarbij zal ik vragen wat het kost om hem intern stofvrij te maken en de koelpasta te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rnFXi9H.png

Pagina: 1