Ubuntu screen blanking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:43
De achtergrond:
Ik heb twintig jaar ervaring als Windows systeembeheerder en ik ben (op verzoek van mijn werkgever) een half jaar geleden begonnen met Linux systeembeheer. Ik ben dan ook druk aan het studeren voor mijn CompTIA+ certificaat maar ik heb (natuurlijk) nog lang niet de ervaring en inzicht die ik met Windows heb.

De situatie:
Ik ben bezig met de volgende opzet:

- Een VM die Ubuntu 18.04 draait zonder GUI maar met Lubuntu en VNC server geinstalleerd. Ik start een Lubuntu sessie in de achtergrond waar de software draait:
vnc4server -geometry 1920x1080 &
export DISPLAY=:1
lxsession &
/home/user/startprogram.sh &

- Een intel NUC, draait Ubuntu 18.04 met Lubuntu desktop. Hiermee verbind ik met de VM machine via VNC over SSH:
ssh -L 5901:127.0.0.1:5901 -C user@10.0.0.10 &
vncviewer  -passwd /home/user/.vnc/passwd localhost:5901

Dit werkt allemaal naar behoren maar er is iets waar ik na dagen(!) zoeken en proberen geen oplossing voor gevonden heb:

De vraag:
De VNC sessie op de NUC gaat op zwart na 10 minuten. Het lampje van de monitor knippert dan, dus het moet een soort sleep/blanking zijn. Dit gebeurt alleen als de sessie op de VM in de achtergrond draait. Indien ik Lubuntu op de VM in de voorgrond draai dan gaat het scherm van de NUC niet op zwart. Hoe kan ik deze sleep/blanking uitzetten?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- In de VM met Lubuntu op de voorgrond: Disable screen saver en alle power settings disabled van xfce4-power manager.
- Ik heb in /etc/X11/app-defaults/XScreenSaver alles disabled en een kopie als .xscreensaver in de home directory gezet.
- Ik ben met xset aan de slag geweest in de console en later ook als .xsession in de home directory:
xset s noblank -display :1
xset s off -display :1
xset -dpms -display :1
Als ik na een reboot xset -q -display :1 doe staat er onder screensaver Prefer blanking :no
- gsettings set org.gnome.desktop.session idle-delay 0
- systemctl mask sleep.target suspend.target hibernate.target hybrid-sleep.target
- Ik ben bezig geweest met systemd-inhibit <programma>
- systemctl |grep -i power gaf mij nog een upower.service (volgens mij voor notebooks) die ik gestopt heb

Welke Linux guru helpt mij de goede kant op? Alvast bedankt voor jullie moeite!

We do what we must because we can.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je maakt met je NUC verbinding met je VM en het scherm dat aan de NUC hangt, gaat in slaapstand. Vervolgens ben je met allerlei zaken op de VM bezig geweest om screen blanking uit te zetten. Waarom? Je doet nu hetzelfde als je energie instellingen op een remote server aanpassen terwijl je lokale machine in slaapstand gaat. Je moet op de NUC het een en ander gaan doen. Je VM heeft immers geen fysieke monitor er aan hangen, want het hele ding is virtueel, zoals de naam al aangeeft.

Had het trouwens niet makkelijker geweest om xRDP te configureren en de display manager uitschakelen voor opstarten op de VM? Ben je veel sneller en makkelijker klaar, hoef je geen resolutie e.d. op te geven om te starten wat je RDP client bepaald dat en hoef je ook niets handmatig in de VM op te starten op de achtergrond.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 19:21
Heb je vncviewer in volledig scherm draaien of in een window? En heb je ditzelfde probleem ook als je een andere vnc client of server gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
@Hero of Time Ik snap wat je bedoelt wat betreft de NUC, die zet uiteindelijk het scherm uit. Maar:
- Als ik geen VNC sessie open heb staan gaat de NUC niet in slaapstand.
- Als ik in de VM de desktop op de voorgrond draai gaat de VM ook niet in slaapstand.

Alleen als ik op de VM de desktop in de achtergrond draai op 'display :1' en ik verbind erheen met de NUC dan gaat het scherm op de NUC na 10 minuten uit.

@Jorick Ik draai VNC inderdaad fullscreen. En een andere VNC client/server is een optie die ik nog kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nog een reden voor xRDP dus. ;) Is er een reden waarom je daar niet naar hebt gekeken? Zoals gezegd, je hoeft dan niets handmatig te starten in je VM. En itt wat ik eerder zei, is een display manager niet vereist.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
Ik heb uiteindelijk de oplossing gevonden: In plaats van powermanagement uitzetten moest ik het juist aanzetten en dan de timers op never. Ik heb dit aangepast in de VM en de NUC doet nu geen screen blanking meer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 27-08 11:48
ResuCigam schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:17:
De achtergrond:
.. een half jaar geleden begonnen met Linux systeembeheer. Ik ben dan ook druk aan het studeren voor mijn CompTIA+ certificaat ..
Off topic, waarom niet Redhat, Suse of LPI certificaat?

Ik draai al 20 jaar lang mee in de linux wereld maar CompTia heb ik nog nooit gezien. Een Nederlands ding toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
jnr24 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 15:09:
[...]

Off topic, waarom niet Redhat, Suse of LPI certificaat?

Ik draai al 20 jaar lang mee in de linux wereld maar CompTia heb ik nog nooit gezien. Een Nederlands ding toch?
Nee hoor, het is een internationale certificering en momenteel behoorlijk populair:
https://www.whizlabs.com/blog/top-5-linux-certifications/

Pagina: 1