Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Problemen bij upgrade i3 8100 naar ryzen 5 3600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met mijn i3 8100 met msi h310m pro vdh te vervangen met een r5 3600 met een asrock b450m hdv. Het probleem wat ik nu heb is dat mijn nieuwe moederbord geem stroom krijgt. Ik heb alle kabels gecontroleerd en alles zou moeten kloppen. Een ding dat wel is is dat de moederboord een 4 pin molex heeft en ik em hen aangesloten met een 8 pin molex

Ik heb btw niet al teveel verstand van computers dus vandaar als iets raar overkomt

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32
Neem aan dat je de 4-pin 12V CPU aansluitng bedoeld? Let er op dat je hiervoor de juiste 8-pins voedingsaansluiting gebruikt, dus degene die in 4+4 pinnen is op te delen. Mogelijk heeft je voeding ook een 8-pins die bestaat uit 6+2 pinnen, maar die is bedoeld voor je videokaart. Past er normaal gesproken ook niet op maar sommigen.. :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:11:
Ik ben bezig met mijn i3 8100 met msi h310m pro vdh te vervangen met een r5 3600 met een asrock b450m hdv. Het probleem wat ik nu heb is dat mijn nieuwe moederbord geem stroom krijgt. Ik heb alle kabels gecontroleerd en alles zou moeten kloppen. Een ding dat wel is is dat de moederboord een 4 pin molex heeft en ik em hen aangesloten met een 8 pin molex

Ik heb btw niet al teveel verstand van computers dus vandaar als iets raar overkomt
1 x 24 pin ATX Power Connector of wat bedoel je, 1 x 4 pin 12V Power Connector ?

[ Voor 2% gewijzigd door Hackus op 20-08-2019 16:36 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 16:29
Zou je e.e.a. kunnen verduidelijken met wat foto's? Zo kunnen we een betere inschatting maken of alles goed zit.
Wel de afstandsbusjes tussen je case en het moederbord geplaatst?

Als het niet werkt alles loshalen, en in eerste instantie met zo weinig mogelijk onderdelen testen(dus alleen moederbord, onboard videokaart, processor, en 1 geheugenreepje.

• Nielson
Controleer trouwens ook even de biosversie, je bord moet minimaal bios versie P3.10 P2.30 hebben om je Ryzen 5 3600 te kunnen herkennen. Als het goed is staat bij Asrock de bios versie op een klein stickertje op de bios chip.

https://www.asrock.com/MB/AMD/B450M-HDV%20R4.0/index.asp#CPU

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 20-08-2019 16:40 . Reden: Aangepast ivm R4.0 model moederbord ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:46
Welke van de twee?
Het probleem wat ik nu heb is dat mijn nieuwe moederbord geem stroom krijgt.
Hoe bedoel je geen stroom? Gaat er helemaal niets aan of draaien, geen fannetje niks?
Welk merk en type voeding heb je?
Ik heb alle kabels gecontroleerd en alles zou moeten kloppen. Een ding dat wel is is dat de moederboord een 4 pin molex heeft en ik em hen aangesloten met een 8 pin molex
Dat moederbord heeft geen molex connector!
Duidelijk.
Welke videokaart gebruik je?

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:25:
[...]

Welke van de twee?

[De R4.0 versie]

Hoe bedoel je geen stroom? Gaat er helemaal niets aan of draaien, geen fannetje niks?
Welk merk en type voeding heb je?

[De fans aangesloten op de moederbord draaien niet en geen licht en heb een 600w 80 plus white]

Dat moederbord heeft geen molex connector!

[Ik bedoel de 4+4 kabel die ik heb aamgesloten aan de moederbord socket waarop staat atx12v1]

Duidelijk.
Welke videokaart gebruik je?

[Asus 1070 cerebrus]

• Uszka
600w plus white zegt mij niets. Welk merk?

Post eens wat foto's hoe het eea is aangesloten. Dat kan met https://imgur.com/ en dan de link naar je foto in dit topic posten.

Verwijderd

Topicstarter
Computer https://imgur.com/gallery/BvtoZPI

De voeding is 600w 80 white coolermaster

• Nielson
Te zien is al wel dat je meerdere afstandshouders mist, heb je toen je het moederbord plaatste opgelet of de plekken van de afstandshouders overeen komen met de gaten van het nieuwe moederbord? Anders heb je kans dat je nu een houder hebt zitten op een plek waar geen gat zit en je zo mogelijk kortsluiting maakt.

Ik kan het niet duidelijk zien op de laatste foto maar het lijkt alsof er op het stickertje bios P1.XX staat? Dan zul je die ook eerst moeten updaten.

[ Voor 37% gewijzigd door Nielson op 20-08-2019 17:09 ]

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11 20:04
Volgens heeft hij de stekker van de voeding aangesloten op de plek waar je de powerknop en resetknop en HDD led moet aansluiten....

Correctie: Zie nu de andere foto's pas.

[ Voor 21% gewijzigd door Afrit13 op 20-08-2019 19:29 ]

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:12
Deze heb ik inderdaad nog nooit gezien. Hij heeft de cpu power kabels aangesloten op de front panel connectoren.

Nu hopen dat alles nog heel is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou de stekkers eens op de juiste plek drukken.
(via de handleiding van je moederbord)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 02:15

nhanssen

QVL is non-tweakers

Dus... je hebt de 4 pins aansluiting eerst van je oude moederbord losgemaakt, vergeten waar hij moest zitten en toen maar besloten hem ergens op te prikken waar pinnetjes uitsteken? oh, en toen ook nog eens die andere 4 pins erbij gedrukt.

Het komt inderdaad een "beetje" raar over.

Ik denk dat je het beste even iemand anders kan vragen die wél verstand ervan heeft om erger te voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door nhanssen op 20-08-2019 17:58 ]

Spec's PC

• Uszka
Geen idee hoe jullie kijken @Afrit13 @Hackus @FrankoNL @nhanssen maar zoals ik het zie zijn de kabels correct aangesloten.
Wat ik wel zie is dat er spacers missen tussen moederbord en behuizing, er een slechte voeding wordt gebruikt, het moederbord een biosupdate behoeft om met de Ryzen 5 3600 te kunnen werken en dat er een videokaart mist om überhaupt beeld te krijgen.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:56:
De voeding is 600w 80 white coolermaster
Zal Lite zijn iopv White. Deze? pricewatch: Cooler Master MasterWatt Lite 600W

[ Voor 30% gewijzigd door Uszka op 20-08-2019 18:37 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:35:
Geen idee hoe jullie kijken @Afrit13 @Hackus @FrankoNL @nhanssen maar zoals ik het zie zijn de kabels correct aangesloten.
Wat ik wel zie is dat er spacers missen tussen moederbord en behuizing, er een slechte voeding wordt gebruikt, het moederbord een biosupdate behoeft om met de Ryzen 5 3600 te kunnen werken en dat er een videokaart mist om überhaupt beeld te krijgen.

[...]

Zal Lite zijn iopv White. Deze? pricewatch: Cooler Master MasterWatt Lite 600W
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dwIpKq6.jpg

• Uszka
Kijk ook eens naar de laatste foto @Hackus Dat zijn geen cpu connectors.

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

@Uszka volgens mij zijn de kabels al te dik. @Verwijderd maak eens een foto van het hele moederbord.

Ook nog een opmerking, beide moederborden komen niet overeen met de foto die gemaakt is?

1 en 2

Kijk naar de plaatjes en de plek waar bij elke de panel aansluitingen zitten.

edit:
verkeerde versie moederbord gevonden, is inderdaad deze

[ Voor 23% gewijzigd door nhanssen op 20-08-2019 19:16 ]

Spec's PC

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ter info: dit is 'm.
Op basis hiervan kunnen we in elk geval zien dat de 4pin 12v goed zit, de 24pin ook, usb headers zitten goed, blijft alleen twijfelen over de front panel connectors.
Zit de 24 pin stekker goed aangedrukt? Vergt meestal wel wat kracht.
En zoals @Nielson zei, heb je alle moederbord afstandsbusjes gebruikt?

[ Voor 58% gewijzigd door Wintervacht op 20-08-2019 19:19 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Zou graag foto's willen zien van linksboven de processor en/of het hele moederbord hoe het nu aangesloten is.

Spec's PC

• Uszka
@nhanssen Jij wil dat TS weer dezelfde foto's gaat posten want
nhanssen schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:18:
Zou graag foto's willen zien van linksboven de processor
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HezsUaD.jpg
en
en/of het hele moederbord hoe het nu aangesloten is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aYSR5ym.jpg

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat geeft een ander beeld als foto 1. kon zelf zo niet meer foto's zien via iPad, nu op laptop wel

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:25

rdejongjr

Gnome

- niet alle (juiste) afstandhouders en schroeven gebruikt.
- de 24pin power aansluiting zit onder de ranzige isolatie tape, is die nog wel helemaal lekker?
- stickertje op de bios chip geeft versie 1.iets aan, ook al had je spanning zal het alsnog geen werkend systeem opleveren
- ga je ook een losse grafische kaart gebruiken? De aansluitingen op je moederbord doen niets met de gekozen cpu.

[ Voor 17% gewijzigd door rdejongjr op 20-08-2019 21:22 ]

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

Uszka schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:31:
@nhanssen Jij wil dat TS weer dezelfde foto's gaat posten want

[...]

[Afbeelding]
en

[...]