Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Om te testen heb ik 3 videokaarten tot mijn beschikking: Radeon HD 5450, Palit Geforce GTX 1050 Ti KalmX en Asus ROG Strix RX590 8G Gaming. Er zit altijd maar één kaart tegelijk in mijn Asus ROG Strix X99 Gaming. Het bord heeft de nieuwste bios 2101 en had deze al voordat de problemen begonnen.

Met de Radeon HD 5450 en de Asus ROG Strix RX590 8G Gaming werkt alles en ervaar ik geen enkel probleem, ongeacht in welk PCIe slot de kaart zit.

Met de Palit Geforce GTX 1050 Ti KalmX in PCIe slot 1 bevriest Windows 10 volledig na enige tijd. Dit kan zijn na 10 minuten of na 2 uur. Dit kan zijn tijdens het afspelen van full HD video of als ik alleen maar een browser opstart. De volgende dingen heb ik al getest met Palit Geforce GTX 1050 Ti KalmX in slot 1:
  • Reinstall van Windows
  • Oude systeemimage met oude driverversie terugzetten waarvan ik 100% zeker weet dat die stabiel liep. Hier zit ook een oudere driverversie in. Daarom wilde ik dit proberen.
  • Nieuwste drivers installeren nadat ik deze met een tooltje volledig verwijderd heb.
  • Andere voeding proberen
Onder Linux ervaar ik ook geen problemen. Dezelfde kaart in PCIe slot 3 geeft geen problemen: het systeem loopt dan niet vast. Ik heb de kaart ook in andere moederborden getest en ook daar heb ik geen enkele vastloper gezien.

Een uitgebreide memtest van een uur of 10-12 geeft geen fouten. Ik heb 2 identieke i7-5820k CPUs welke ik omgewisseld heb zonder dat dit effect heeft.

Volgens Asus is de videokaart defect omdat de Asus ROG Strix RX590 8G Gaming in PCIe slot 1 geen vastlopers veroorzaakt. Dit is volgens Asus bewijs dat er geen defect is aan het moederbord.

Wat denken jullie? :)

[ Voor 5% gewijzigd door nielsgeode op 20-08-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:00
Voeding? Volgens mij zijn de 2 waarbij het fout gaat extra gevoed en de 5450 niet(?).

edit: nvm, die 1050 is ook niet gevoed. :)

[ Voor 21% gewijzigd door chaoscontrol op 20-08-2019 16:10 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 16:28
nielsgeode schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:06:
  • Reinstall van Windows
  • [i]Oude systeemimage met oude driverversie terugzetten[/i] [i]Nieuwste drivers installeren nadat ik deze met een tooltje volledig verwijderd heb[/i]
Onder Linux ervaar ik ook geen problemen.
Ik zou Windows eens helemaal schoon installeren, ipv. oude image terugzetten. Als je onder Linux geen problemen hebt lijkt het toch niet op een hardware defect maar op (resten van) drivers die moeilijk doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Schumaster schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:10:
[...]

Ik zou Windows eens helemaal schoon installeren, ipv. oude image terugzetten. Als je onder Linux geen problemen hebt lijkt het toch niet op een hardware defect maar op (resten van) drivers die moeilijk doen...
Heb al clean reinstall gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:09:
Voeding? Volgens mij zijn de 2 waarbij het fout gaat extra gevoed en de 5450 niet(?).

edit: nvm, die 1050 is ook niet gevoed. :)
Die vergat ik nog: heb ook 2 voedingen getest. En besides: stel dat het de voeding is. Dan verwacht je toch niet dat dezelfde kaart in 1 slot problemen geeft en in het andere slot probleemloos werkt?

@chaoscontrol Het gaat fout bij de middelste van de 3 kaarten (als je kijkt naar stroomverbruik). De zwaarste kaart loopt prima en is tevens de enige die een eigen PCIe-stroomkabel heeft. De andere 2 hebben dat niet en daarvan loopt ook de lichtste en oudste kaart prima.

[ Voor 43% gewijzigd door nielsgeode op 20-08-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hoe voeg ik trouwens meerdere items toe aan een bullet list?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
nielsgeode schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:10:
[...]
Heb al clean reinstall gedaan.
Excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Heb je het al met een oudere driver geprobeerd?
nielsgeode schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:13:
Hoe voeg ik trouwens meerdere items toe aan een bullet list?
[ list ]
[ li ]punt 1[ /li ]
[ li ]punt 2[ /li ]
[ /list ]

overigens is dubbelposten niet toegestaan op GoT, graag alles in 1 reactie.

[ Voor 11% gewijzigd door Schumaster op 20-08-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Schumaster schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:17:
[...]

Excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Heb je het al met een oudere driver geprobeerd?

[...]

[ list ]
[ li ]punt 1[ /li ]
[ li ]punt 2[ /li ]
[ /list ]

overigens is dubbelposten niet toegestaan op GoT, graag alles in 1 reactie.
Hoe doe je een multiquote zonder te prutsen met oude tekst kopieren uit eerdere reacties?
Heb de OP aangepast: ja, heb met de oude image ook een oude driverversie getest (iets van december 2018 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
nielsgeode schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:20:
[...]

Hoe doe je een multiquote zonder te prutsen met oude tekst kopieren uit eerdere reacties?
Heb de OP aangepast: ja, heb met de oude image ook een oude driverversie getest (iets van december 2018 ofzo).
Uit de Forum FAQ:

Reacties plaatsen
In Overzicht van UBB-codes staat een overzicht welke UBB-like (RML) opmaakcodes je allemaal in een reactie kunt gebruiken. Wil je eenvoudig meerdere berichten quoten in een reactie, dan kan dat als je Toon laatste berichten hebt aangevinkt. Klik dan op 'quote' naast de betreffende reactie, deze wordt dan onderin je venster geplakt.

Heb je de mogelijkheid de videokaart in een andere PC te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Schumaster schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:25:
[...]

Uit de Forum FAQ:

Reacties plaatsen
In Overzicht van UBB-codes staat een overzicht welke UBB-like (RML) opmaakcodes je allemaal in een reactie kunt gebruiken. Wil je eenvoudig meerdere berichten quoten in een reactie, dan kan dat als je Toon laatste berichten hebt aangevinkt. Klik dan op 'quote' naast de betreffende reactie, deze wordt dan onderin je venster geplakt.

Heb je de mogelijkheid de videokaart in een andere PC te proberen?
Bedoel je de 1050 Ti? Ja, die heeft in de laatste 4 weken in 4 verschillende moederborden gezeten (2x socket 1156 & 1x een Asus Rampage V Edition 10 en het bord uit de OP) en alleen in de ROG Strix X99 gaming ervaring ik problemen.

Voor wat betreft opmaak: had ik niet door, nu zie ik het. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-07 16:37

ikt

Misschien is de GPU kapot? Heb je intensievere workloads op die kaart gedraaid op andere systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
ikt schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:31:
Misschien is de GPU kapot? Heb je intensievere workloads op die kaart gedraaid op andere systemen?
Niet heel intensief, maar wel intensiever. De kaart zit nu in een oud H55M-USB3 moederbord en kan daar wel even Furmark draaien. Overigens zou ik dat gek vinden omdat het systeem ook vastloopt als er weinig gebeurt en een te verwaarlozen GPU en CPU-belasting is (<15%).

Edit: Furmark loopt prima zonder vastlopers.

Update: sinds vandaag heeft mijn Asus ROG Strix X99 Gaming ook problemen met mijn nieuwe Asus Rog Strix Radeon RX590 videokaart: met de kaart in het eerste slot brand de VGA LED en heb ik geen beeld vanaf een cold boot en met de kaart in het derde slot loopt het systeem zonder problemen.

@Asus Benelux, Asus Spanje zegt:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TwRtNFGT/asus-spanje.png

@Asus Benelux verwijst me naar Spanje omdat het bord daar gekocht is. Asus Spanje geeft me een keiharde middelvinger.

Goed bezig @Asus Benelux! Neem je verantwoordelijkheid @Anoniem: 1057191!

[ Voor 42% gewijzigd door nielsgeode op 25-08-2019 16:19 ]

Pagina: 1