Welke SSD moet ik kopen/ welke aansluiting is nodig ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirk Bakker
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05-2023
Dag allemaal,

Ik heb een moederbord GIGABYTE Z68XP-UD3P (februari 2012) in mijn desktop.
Daarbij draait een Samsung EVO 840 250 GB SSD.

Ik wil een grotere, 1 TB, SSD er in zetten omdat de 250 GB bijna vol is.
Ik denk aan een Samsung EVO 860 1 TB SSD M.2
Maar, ik weet niet of ik in de toekomst een ander moederbord ga aanschaffen en dus is mijn vraag:
Welke SSD kan ik het beste kopen en welke aansluiting is daarbij nodig.

Wordt het een NVMe of SATA aansluiting en wat heb ik daarbij nodig? (PCI kaart en zo ja, welke?)

Ik ben een leek en schrijf hier alleen maar op wat ik begrepen heb (of juist niet :) ).

Graag jullie advies.

Alvast dank.
Dirk

Beste antwoord (via Dirk Bakker op 20-08-2019 16:48)

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:24
Dirk Bakker schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:13:
@ wintervacht

Ik heb als eerste bedacht dat ik de 2,5" SSD van Samsung zou kunnen kiezen. De 860 EVO van 1 TB.
Die zou dan de opvolger kunnen worden van mij 840.

Ik denk er ook aan om de computer wat sneller te maken.
Handig voor als ik fotobewerkingsprogramma's draai.
Nu een 3,4 GB i5 processor.

Met een nieuw moederbord (ook nieuwe processor...???) zou ik problemen kunnen tegenkomen om oude SATA aansluiting te installeren op nieuwe M.2 met NVMe of nieuwe SATA (maar misschien kraam ik nu onzin uit.....)

Wat is handig en wat kost dit allemaal?

Bij voorbaat dank. Dirk
Hoi Dirk,

Dat is heel erg afhankelijk van wat je nodig hebt en graag wilt.

Momenteel ben je klaar onder de €100 zoals aangegeven.

Als je graag een M2 ssd wilt, zul je een nieuw moederbord, processor, geheugen en natuurlijk de M2 SSD moeten aanschaffen.

Dit alles puur om het hebben van een M2 SSD, want in de praktijk zul je het verschil niet gaan merken qua gebruik (het verschil tussen een S-ATA SSD en een M2 SSD bedoel ik dan).

Mocht je toch besluiten voor nieuwe onderdelen te willen gaan, is het qua prijs heel erg afhankelijk van wat je graag wilt qua prestaties. Daarvoor zouden we o.a. moeten weten wat je graag wilt gaan doen met de PC.

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

En wat heb je zelf al gevonden? Neem aan dat je al wel e.e.a. op internet opgezocht hebt..

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Je moederbord heeft geen M2 slot en zeer waarschijnlijk is het niet mogelijk om van een PCI-e slot te booten. Gewoon een 1TB (960GB) 2,5" sata nemen zoals pricewatch: Patriot Burst 960GB. Ben je onder de €100 klaar. Mocht je ooit een nieuw systeem nemen met wel een M2 slot kan je alsnog een M2 NVME als bootschijf erbij kopen en de Patriot als opslag gebruiken.

• Dirk Bakker
@ wintervacht

Ik heb als eerste bedacht dat ik de 2,5" SSD van Samsung zou kunnen kiezen. De 860 EVO van 1 TB.

Met een nieuw moederbord (ook nieuwe processor...???) zou ik problemen kunnen tegenkomen om oude SATA aansluiting te installeren op nieuwe M.2 met NVMe of nieuwe SATA (maar misschien kraam ik nu onzin uit.....)

Bij voorbaat dank. Dirk

• Dirk Bakker
Voor Uszka

Jouw oplossing is inderdaad verreweg het snelst klaar en het goedkoopst.
Maar ik hou zeker de toekomst even in het oog omdat mijn desktop intussen 8 jaar oud is.

Groeten, Dirk

• Uszka
  • Nu online
maar misschien kraam ik nu onzin uit.....
Ja.
2,5"sata ssd's kan je gewoon icm een nieuw moederbord gebruiken want die hebben de reguliere sata connectors. Op je huidige bord moet je ingewikkelde toeren uit gaan halen om een M2 ssd werkend te krijgen, als het al gaat werken want volgens mij kan Z68 niet booten vanaf een PCI-e slot.

Acties:
  • Beste antwoord

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:24
@ wintervacht

Bij voorbaat dank. Dirk
Hoi Dirk,

Dat is heel erg afhankelijk van wat je nodig hebt en graag wilt.

Momenteel ben je klaar onder de €100 zoals aangegeven.

Als je graag een M2 ssd wilt, zul je een nieuw moederbord, processor, geheugen en natuurlijk de M2 SSD moeten aanschaffen.

Dit alles puur om het hebben van een M2 SSD, want in de praktijk zul je het verschil niet gaan merken qua gebruik (het verschil tussen een S-ATA SSD en een M2 SSD bedoel ik dan).

Mocht je toch besluiten voor nieuwe onderdelen te willen gaan, is het qua prijs heel erg afhankelijk van wat je graag wilt qua prestaties. Daarvoor zouden we o.a. moeten weten wat je graag wilt gaan doen met de PC.

• Dirk Bakker
Dank Vinny1994.

Ik vraag me af of ik meer snelheid nodig heb.
Ik bewerk foto's in Photoshop. En dat is naast wat gaming denk ik de zwaarste inspanning voor mijn desktop.
Andere onderdelen hangt ook van de prijs af. Een nieuwe M.2 met een nieuw moederbord kost ook al een paar euro's. En als het verschil niet heel groot is dan maar wachten tot de zaak in elkaar zakt.

Maar, wat zou een snellere configuratie gaan kosten? En dan dus met nieuw moederbord, nieuwe M.2 SSD, ander geheugen.....

Ben benieuwd.
Groeten, Dirk

• Uszka
  • Nu online
Kijk eens in DAA welke combi's er het meeste worden geadviseerd.

• Dirk Bakker
Uszka schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:17:
[...]

Ja.
2,5"sata ssd's kan je gewoon icm een nieuw moederbord gebruiken want die hebben de reguliere sata connectors. Op je huidige bord moet je ingewikkelde toeren uit gaan halen om een M2 ssd werkend te krijgen, als het al gaat werken want volgens mij kan Z68 niet booten vanaf een PCI-e slot.
Ja, ik denk eigenlijk ook dat dit de goedkoopste oplossing is om een oud setje in de lucht te houden.
Daarom was ik ook benieuwd wat dan een nieuwe set zou kosten. En dan met nieuwe generatie SSD en moederbord en geheugen.

Groeten, Dirk

• Dirk Bakker
Besteld: Samsung 970 evo plus 1TB M.2 SSD met Akasa AK-PCCM2P-01 interfacekaart adapter.
Zou moeten samenwerken op een oude sata moederbord.

Groeten,
Dirk

• Dirk Bakker
Allen dank voor het meedenken.
Groeten, Dirk
Pagina: 1