Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:42
Hi tweakers,

ook ik wil de overstap gaan maken naar de systeemcamera.
Ik heb nog altijd een Canon 30D waar ik meestal de Canon EF-S 10-18mm of de TAMRON 90MM F/2.8 Macro mee gebruik.

Wat is je budget?
+- 600 euro (body + lens). In de toekomst andere lenzen enigszins in budget segment.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Normaal gesproken gebruik ik de camera bij urbex (veelal de 10-18mm) en hardloopwedstrijden (combi, maar vaak de 90mm ivm groter diafragma). Nu komt er binnenkort een frietsje junior op de wereld, dus dat komt erbij.

Wil je foto's maken of filmen?
Normaal alleen foto's, al zal het bij frietsje junior ook wat filmen zijn. 4K is nice, maar geen absolute must. Externe mic ofzo ook niet.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Een systeemcamera met in ieder geval een EVF (ivm zonlicht) en klapbaar schermpje (ivm lastige posities). Wat betreft het hardlopen en de kleine zal een snelle autofocus handig zijn.

Ik heb er geen probleem mee om een tweedehands over te nemen. Daarom staan er ook opties buiten mijn budget in onderstaand lijstje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Systeemcamera'sCanon EOS M50 Zwart€ 529,-€ 529,-
1Systeemcamera'sFujifilm X-T20 Zilver€ 599,-€ 599,-
1Systeemcamera'sFujifilm X-T100 Zwart€ 449,-€ 449,-
1Systeemcamera'sOlympus OM-D E-M10 Mark III Zwart€ 575,-€ 575,-
1Systeemcamera'sSony A7 Zwart€ 799,-€ 799,-
1Systeemcamera'sSony A6000 Zwart€ 389,-€ 389,-
1Systeemcamera'sSony A6300 body€ 699,-€ 699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.039,-

Mijn eerste gedachte ging naar de Sony's. Blijkbaar een heel goede autofocus. Ik lees echter overal dat ik dan qua lenzen 'n stuk duurder uit ben. Ik kom daar nog niet zo goed uit. Ik heb (nog) geen ervaring met FF, maar dat zou evt wel handig zijn bij het urbexen. Dit is dan ook weer afhankelijk van de lens. Gezien ik daar vaak weinig licht heb is de lichtsterke ook een issue, al schiet ik toch 99% vanaf statief in HDR.

Mijn grootste vraag is eigenlijk hoe het zit qua lenzen. Ik lees veel, maar veel info is ook al verouderd. Ben ik echt zo duur af bij de Sony's?

Keuzes, keuzes })

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:50
Dure lenzen bij Sony gaat vooral over fullframe. Dat geldt dus alleen voor de A7 in je lijstje. Voor urbex zou dat wel een goede optie zijn, maar qua AF zou ik die niet aanraden als het gaat om het fotograferen van hardlopen en kinderen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Ik heb zelf de compacte Panasonic Lumix GX80, die zou ook in jouw overzicht kunnen staan. De Lumix G80 is vergelijkbaar maar heeft een andere formfactor.

Wat mij betreft is het grote voordeel van MFT de keuze in lenzen: populaire lenzen zijn er in meerdere generaties (i + ii etc) zodat er voor ieder budget wel iets te vinden is, ook tweedehands. Toplenzen bijven duur, dat wel, maar meestal is het kleinere formaat wel erg prettig. De huidige MFT sensoren doen niet onder voor APS-C sensoren van andere merken in dezelfde prijsrange en de autofocus is prima (al zijn er trage en snellere lenzen).

Ik heb geen ervaring met Sony maar volgens mij gebruiken APS-C en FF camera's dezelfde lensmount, waardoor de lenzen snel vrij groot zijn. Die A7 heeft trouwens geen IBIS, dat is pas vanaf de A7ii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Hmm goeie tip. Ik neigde eerst eerder naar APS-C gezien de cropfactor icm urbex, maar het lensaanbod is inderdaad wel een goeie. Ook de compacte lenzen zijn daarbij best handig voor het huis-tuin-keuken gebruik (ook van de wederhelft). Hoe zit de G80 qua autofocus snelheid?

Is het qua ruis in hoge iso waardes inmiddels ook verbeterd?

[ Voor 10% gewijzigd door frietsje op 20-08-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Een tweedehands m50 met kitlens en adapter en je kunt je huidige objectieven gewoon gebruiken. Ben je voor minder dan €500 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@frietsje De Sony A6000 is een mooie camera en tweedehands erg betaalbaar. Rond de 300 voor alleen de body, 5 jaar geleden waren sony lenzen inderdaad schaars en duur.

Tegenwoordig hebben ze een uitgebreid arsenaal aan lenzen en de afgelopen 2 jaar zijn er ook 3rd party lenzen van o.a. Sigma en Tamron bijgekomen, waardoor het voor veel mensen een stuk betaalbaarder is geworden.

categorie: Cameralenzen

Tweedehans zie je veel van de lenzen tussen de 50 en 75% van de nieuwwaarde op Marktplaats of hier bij V&A.

Heb zelf ook de A6000 en de 10-18 gehad. Paar jaar later overgestapt naar Full Frame, maar dit was echt een mooie combo.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 20-08-2019 19:05 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
frietsje schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:08:
Hoe zit de G80 qua autofocus snelheid?

Is het qua ruis in hoge iso waardes inmiddels ook verbeterd?
Bij mijn GX80 is de focus nagenoeg direct met de 14-140 en 12-35 f2.8 lenzen. De 20mm F1.7 is berucht traag met focussen, maar er zijn voldoende andere (pancake) primes die wel snel focussen.

Ik kan met de f1.7 lenzen + IBIS zelfs in het donker nagenoeg altijd onder ISO 3200 blijven, en dan blijft de ruis goed gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Hmm goede tips allemaal...
@Greatsword die 10-18 zou ik bijv. niet gaan kopen (althans, de Sony bedoel je dan he?) vanwege budget. Dat is een beetje mijn bottleneck.
Waarom zou ik niet voor bijv een Fuji X-T20 of Olympus OM-D-E-M10 MIII gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Greatsword schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:03:
@frietsje De Sony A6000 is een mooie camera en tweedehands erg betaalbaar. Rond de 300 voor alleen de body, 5 jaar geleden waren sony lenzen inderdaad schaars en duur.

Tegenwoordig hebben ze een uitgebreid arsenaal aan lenzen en de afgelopen 2 jaar zijn er ook 3rd party lenzen van o.a. Sigma en Tamron bijgekomen, waardoor het voor veel mensen een stuk betaalbaarder is geworden.

categorie: Cameralenzen

Tweedehans zie je veel van de lenzen tussen de 50 en 75% van de nieuwwaarde op Marktplaats of hier bij V&A.
Lijken wel verkooppraatjes. Geen behoorlijke E-mount lens gaat voor 50% van nieuw 2e hands weg, tenzij ie niet deugt of de verkoper een beetje de kluts kwijt is.

De 10-18 vind ik 1x op marktplaats voor 480€ en op ebay.de gaan ze particulier voor 400-500€ weg. (670€ nieuw)
De macro vervangen voor een Sony 90mm gaat nieuw bijna 1000€ kosten en 2e hands 700-750€.
Alternatief de Sigma 70mm macro voor 450€ nieuw (amazon aanbieding?) en 400€ 2e hands.

De betaalbare lenzen zijn niet vergelijkbaar met de lenzen van @frietsje voor z'n Canon nu. Sigma 30/2.8 of 60/2.8 zijn goedkoop, maar wat heb je eraan als je groothoek of macro wilt schieten?!

Aps-C Sony is en blijft vwb de lenzen een doodlopend pad, tenzij je toevallig net gelukkig kunt worden met één van de weinige betaalbare keuzemogelijkheden.

Ik zou een Canon M of gewoon een nieuwere xxD kopen. Dan kunnen je lenzen blijven en maak je de minste kosten.
Als je echt wilt verkleinen dan MFT, maar vanwege je 2 goede lenzen zou ik daar goed over nadenken.

@frietsje Fuji lenzen zijn net als Sony duur. Wel goed, maar weinig low budget aanbod. Iig geen groothoek zoom en macro.

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 20-08-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Mijn huidige lenzen behouden is zeker geen voorwaarde. De 90mm heb ik ook aangeschaft voor een macro project, maar zou ik nu makkelijk kunnen missen.

Ik neig dan toch naar MFT inderdaad, omdat ik denkelijk dan wat meer speelruimte heb qua lenzen. De GX80 lijkt dan inderdaad een goede optie @euchromatic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:50
Is er een specifieke reden dat je naar een systeemcamera wilt? Terecht wordt hierboven opgemerkt dat lenzen voor DSLR’s goedkoper zijn dan die voor systeemcamera’s. Dus als je voor lenzen in het budgetassortiment wilt shoppen kun je beter niet switchen. Als de 10-18 je goed bevalt voor urbex zou je naast een nieuwere Canon body nog een lichtsterke prime aan kunnen schaffen voor de hardloopwedstrijden en de kleine en dan ben je klaar. Heb je al op een rijtje gezet wat een vervangende body, een vervanger voor de 10-18 en een lens voor sport/kind je gaan kosten als je naar m43 switcht? Dat ga je toch niet redden voor €600,-? Daarbij zou m43 niet mijn voorkeur hebben voor urbex. Een APS-C sensor biedt je meer mogelijkheden om schaduwen op te krikken. (Al is dat met een Canon sensor ook niet ideaal).

Hij wil.

Pagina: 1