Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Een hele tijd geleden ook al eens een topic gemaakt over het plaatsen van zonnepanelen (ruim een jaar geleden al weer) maar nu gaat het er toch van komen.

Onder tussen zijn wij met z'n 4e thuis en verbruiken 3500KWH op jaarbasis en dit komt uit de meterkast welke is afgezekerd op 3x25A. Meterkast is en paar maanden geleden vervangen van een oude met stoppen naar nieuwe met aardlekken en automaten, deze kwam op mijn pad en kon ik voor niets meenemen, dus helaas zonder aardlekautomaat 4N voor de zonnepanelen welke ik dus nieuw moet aanschaffen.

De kabel van 30m 14mm² ligt inmiddels van de meterkast naar de schuur en meteen een UTP kabel er bij gelegd. De kabel had wat minder gekunt maar de 14mm² werd voor mijn voeten geworpen en koste niets.

Ik heb een schuur, voorzien van een golfplatendak waar ik 24 panelen op kwijt kan.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZStF8fH/Opstelling-schuur-klein.png

En dat wil ik dan ook gaan doen, en heb daar de volgende offerte voor ontvangen (alleen leveren, plaatsen wil ik zelf gaan doen)

- JA Solar Poly zonnepaneel zilver 275 WP (JAP60S01-275/SC) - kleur maakt mij niet veel uit
- Goodwe GW6000 DT (berekend met de Ezdesigner van Goodwe)
- Clickfit stokschroeven, montagerails, klemplaten, eindklem, schroeven, zeskantbouten en moeren.
- Aardlekautomaat 3P+N B20 300mA 10kA
- DC bekabeling met stekker 4x 5 meter

Totaalprijs incl BTW: €4300,-

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M12PkWd/omvormer-klein.png

Nu geeft de designer van Goodwe aan dat ik de 6000W omvormer nodig zou moeten hebben, echter ging ik er vanuit dat je bij een Oost/west opstelling ongeveer 80% van (24x275) 6600W = 5280W en dus een omvormer van 5000W nodig zou moeten hebben. Klopt dit of is de 6000W wel de betere keuze.

E.e.a. wil ik gaan monteren volgens deze handleiding welke ik gevonden op het grote web, na enige instructie van installateurs welk onder mijn begeleiding als uitvoerder op diverse weken panelen hebben aangebracht.

Graag hoor ik of deze opstelling zoals bedacht juist is of dat er verbeterpunten zijn voor de installatie en of de plaatsing.

Alsvast erg bedankt.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Verwijderd
dus oost west (maar ik weet geen dakhoek, dus gokken.)

2x12x275Wp = 6600Wp.

mm, dat is ongeveer net zo veel als ik heb.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat west en oost op een ander moment de top haalt, kan ik dit af met maar een 4000VA omvormer.
die omvormer kan dan weer op een 1x16A groep.
ik top heel soms een beetje af, maar dat zijn nog geen 50kWh per jaar.
(omvormers die dit allemaal kunnen zijn wel zeldzaam, maar toch voor niet te veel geld te vinden.)

dus mischien wel een erg zware omvormer.
dat kan een paar stapjes lichter (en goedkoper). ;)

voor 2x12 panelen is een 1 fase omvormer beter als een 3 fase.
1 fase wil graag 350V en 3 fase wil 720V het liefst van de panelen hebben. ;)

edit:
tools van fabrikanten die sucken vaak veel, die verkopen jouw liever een 6kW omvormer als een 4kW.
gewoon omdat ze meer verdienen met de zwaardere omvormer. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 20-08-2019 15:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Had ik maar ruimte voor 2x 12 zonnepalen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M2JRvrgkI25tl9KQlSXcc6Pi/medium.jpg

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Topicstarter
@migjes
Inderdaad Oost-West, dakhoek is 38-40 graden en volgens een berekening in weer een ander programma kom ik op een WP van 6480

Dus dan kan hij misschien inderdaad lichter i.v.m Oost-west. Weet je toevallig een programma waar je dit wel goed in kan berekenen, ik zit nu de berekening van Goodw designer na te kijken en van PVSOl premium en daar zie ik dar de opbrengst per dakvlak 3,24Wp per kant is maar bij de berekening van de omvormer telt hij gewoon oost en west bij elkaar op en berekend bij een omvormer voor 6,48 Wp terwijl dit in het echt minder is en zoals in je grafiek staat weergegeven.

Over 1 of 3 fase, is het niet voordeliger met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling dat ik ook over 3 fase teruglever daar ik ook van 3 fase stroom afpak en op deze manier dus beter en meer van mijn opgewekte energie meteen kan verbruiken?

En over die fabrikanten en verdien model kan ik wel inkomen.

De lichtste van Goodwe in 3 fase zit op 4000w, scheelt inderdaad 200 euro

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 16:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog ruimte van 9 panelen op mijn platte dak van de woning en op de schuur zouden er ook nog een stuk of 10 bij kunnen, je kan wat ruimte huren.

(sorry, zal hem volgende keer in mijn laatste opmerking toevoegen en niet meerder reacties aanmaken).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 16:17 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:10:

Over 1 of 3 fase, is het niet voordeliger met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling dat ik ook over 3 fase teruglever daar ik ook van 3 fase stroom afpak en op deze manier dus beter en meer van mijn opgewekte energie meteen kan verbruiken?
De meter maakt zover ik weet geen onderscheid in welke fase je levert, dus zou dit niet uit mogen maken, maar 100% weet ik het ook niet.

Misschien iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?

Stel je levert op fase 1 een uur lang 1000 watt en op fase 2 een uur lang 1000 watt verbruik. Sta je dan op 0 of sta je dan op 1 verbruik en 1 geleverd?

Bij 1 fase zou je op 0 uitkomen namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 20-08-2019 16:22 ]

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:10:
@migjes
Inderdaad Oost-West, dakhoek is 38-40 graden en volgens een berekening in weer een ander programma kom ik op een WP van 6480

Dus dan kan hij misschien inderdaad lichter i.v.m Oost-west. Weet je toevallig een programma waar je dit wel goed in kan berekenen, ik zit nu de berekening van Goodw designer na te kijken en van PVSOl premium en daar zie ik dar de opbrengst per dakvlak 3,24Wp per kant is maar bij de berekening van de omvormer telt hij gewoon oost en west bij elkaar op en berekend bij een omvormer voor 6,48 Wp terwijl dit in het echt minder is en zoals in je grafiek staat weergegeven.

En over die fabrikanten en verdien model kan ik wel inkomen.

De lichtste van Goodwe in 3 fase zit op 4000w, scheelt inderdaad 200 euro
de slimme meter van de netbeheerder maakt geen verschil tussen fase.
dus lever je 4000W op fase 1 en gebruik je 2000W op fase 2 en fase 3.
dan ziet de meter 0W.

zo is het mijn na aandringen hier op het forum verteld door een woordvoerder van de gezamenlijke netbeheerders.
in de praktijk zien ze 4000W levering op fase 1 en 2x2000W op de andere fase maar het telwerk telt dan 0W.

dus of je nu 1 of 3 fase omvormer gebruikt, het maakt geen bal uit voor afrekenen.
het maakt alleen een bal uit voor je eigen gedachten, stroom kan niet van fase overspringen, dus je echte eigen stroom gebruiken dat kan niet.

ik ken maar 1 programma die het wel goed berekend.
en dat is: hier vragen naar ervaring op het forum.

mijn ervaring verteld dat je het beste 4,5kW omvormer zou moeten gebruiken.
maar als je het niet erg vind om 50kWh per jaar te verliezen aan aftopping dat een 4kW omvormer ook goed is.
(hell er is zelf iemand op het forum die heeft 2x12 op een 3kW omvormer, maar dat is mij ook te veel aftoppen. >:) )

maar dan het volgende probleem:
een omvormer doet maximaal 4000W, maar dan heeft hij 2x een mpp.
en dat betekend niet automatisch dat iedere mpp ook 4000W kunnen doen.
veel 4000W omvormers kunnen maar 2500-3000W per mpp doen.
goodwe is een duidelijke fabrikant die het zeer onduidelijk aangeeft wat ze nu echt kunnen.
(hosola/omnik geven het wat beter aan, maar ook daar pas op.)

hoe belangrijk is het voor jouw om de max uit de panelen te hallen.
of zijn kleine verliezen acceptabel.

lees ook :
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
om dat een beetje te begrijpen. ;)

(het is geen probleem om een 4kW 1fase goodwe te pakken, als je dit allemaal hebt begrepen.
liever nog een ander merk, maar goed dat is jouw keuze.
het komt eigenlijk niet zo nauw aan, maar tweakers en gave setjes willen soms wel eens iets anders.)

@Fairy
simpel, jep. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Topicstarter
@Fairy dan sta je volgens mij op fase 1 1000 watt geleverd en op fase 2 1000watt verbruik. nu is het zo dat je dan op je jaar afrekening te zien krijg dat je 1000 verbruikt heb en 1000 geleverd wat dus per saldo 0 is (salderen)

Maar dat salderen gat er af.

Dus in de toekomst is het 1000x21 ct verbruikt en 1000x11ct geleverd.

Het is dus het meest voordeling om de stroom welke je opwek meteen te verbruiken want dan gaat het niet eens over de meter.

1000 opgewekt, 300 meteen zelf verbruik en 700 terug geleverd a 11 ct
ik heb 1000 gebruikt, 300 daarvan is opgewekt ten tijde van verbruik en de overige 700 was er geen eigen stroom aanwezig en heb ik dus moeten kopen a 21 ct.

Als ik dus maar over 1 fase terug lever kan ik dus alleen op deze fase gebruik maken van mijn zelf opgewekte stroom en op de overige 2 fase niet. en dat zou zonde zijn.
Tenminste....dit is zoals ik het begrepen heb...
migjes schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:50:
[...]

de slimme meter van de netbeheerder maakt geen verschil tussen fase.
dus lever je 4000W op fase 1 en gebruik je 2000W op fase 2 en fase 3.
dan ziet de meter 0W.

zo is het mijn na aandringen hier op het forum verteld door een woordvoerder van de gezamenlijke netbeheerders.
in de praktijk zien ze 4000W levering op fase 1 en 2x2000W op de andere fase maar het telwerk telt dan 0W.

dus of je nu 1 of 3 fase omvormer gebruikt, het maakt geen bal uit voor afrekenen.
het maakt alleen een bal uit voor je eigen gedachten, stroom kan niet van fase overspringen, dus je echte eigen stroom gebruiken dat kan niet.
Maar je eigen stroom meteen verbruiken is dan toch juist wel beter omdat straks de salderingsregeling verdwijnt en je gewoon je verbuik apart moet afrekenen en je daarnaast een vergoeding terug krijg voor je teruggeleverde stroom welke nog niet eens de helft van de stroomkosten zelf zijn?
Ga ik vanavond even doornemen
migjes schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:50:
[...]
lhoe belangrijk is het voor jouw om de max uit de panelen te hallen.
of zijn kleine verliezen acceptabel.
de max is niet heel belangrijk, er komen 24 panelen op om dat ik beide zijde symetrisch wil houden, ik zou al met minder panelen toe kunnen daar mijn eigen verbruik 3550 KWh is en de opbrengst met deze panelen rond de 4880KWh zou komen te liggen.

Kleine verliezen zijn acceptabel

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 16:59 ]

• migjes
@Verwijderd
nop, je begrijp het nog verkeerd.

als je op fase 1 1000W levert en je doet dat 1 uur lang.
dan heb je 1000Wh opbrengst, en 1000Wh is 1kWh is 21ct.

als je op fase 1 1000W levert en op fase 2 1000W gebruikt en je doet dat 1 uur lang,
dan heb je 0Wh opbrengst, en 0Wh is 1kWh is 0ct, maar ook 0ct kosten want op eigen stroom gedraaid.

dit blijft ook zo na salderen. ;)

(afrekenen gaat via de teller van de netbeheerder, en die maakt geen verschil tussen de fase. oOo
er is geen reden om voor 1 of 3 fase te gaan behalve je eigen gedachten er over. ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 20-08-2019 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
@migjes
Oke, dus op 1 fase terug leveren en op een andere fase gebruiken, dan gebruik je niet echt je eigen stroom maar voor de netbeheerder maakt het niet uit want die telt de som van de fases bij elkaar.

Ik moeten hem nog even laten malen.

Maalmodus off:
De meter registreert natuurlijk alleen de uitgaande stroom en ingekomen stroom en geeft dit niet door per fase en zo weet de netbeheerder niet van welke fase ik stroom gebruik en ook niet op welke fase ik het terug lever.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 17:06 ]

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:03:
@migjes
Oke, dus op 1 fase terug leveren en op een andere fase gebruiken, dan gebruik je niet echt je eigen stroom maar voor de netbeheerder maakt het niet uit want die telt de som van de fases bij elkaar.

Ik moeten hem nog even laten malen,
jep, dat is hem.
u gaat door voor de ijskast.....

lol, je gaat voor een lekkere over productie.
(dit is erg verstandig, want spul is zo goedkoop dat kan goed.
ga je huis gratis verwarmen met elektra of een elektra auto etc etc...
opmaken van restjes is simpeler als opwekken.
maar verkopen is ook leuk.)

mijn 6430Wp doet op mijn dak een 5500kWh per jaar. >:)
dus dat zul je ook wel gaan halen. ;)
hoeveel precies geen idee, ik gebruik wel panasonic en LG dat is wel iets andere kwaliteit als die poly panelen die jij wil.

ik zou zeggen, ga maar voor een 4kW omvormer.
(welke dat is dan weer iets lastiger te bepalen.
ik ben voor een power-one gegaan, toevallig, die kan op een 16A groep en een 30ma ALS.
zonder problemen pomp ik daar nu 4000VA door heen.
helaas veel omvormer willen toch vaak een zwaardere groep of zwaardere ALS, en dat kan soms lastiger zijn om aan te leggen.)

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:08:
[...]

jep, dat is hem.
u gaat door voor de ijskast.....

lol, je gaat voor een lekkere over productie.
(dit is erg verstandig, want spul is zo goedkoop dat kan goed.
ga je huis gratis verwarmen met elektra of een elektra auto etc etc...
opmaken van restjes is simpeler als opwekken.
maar verkopen is ook leuk.)
Inderdaad wat over, huis gaat dan ook gedeeltelijk verwarmd worden met elektra, op de bovenverdieping kunnen de radiatoren er uit en komt elektra voor terug. in de schuur heb ik nu niets hangen en komen dus ook wat te hangen, al ik het alleen maar om de vorst er uit te halen.

Kook nu op gas dus die kan er dan ook uit, opties genoeg om meer elektra te verbruiken.

Ik zal morgen eens kijken naar een andere omvormer. Waarschijnlijk een omnik 4000w of 4600w, even kijken of de mppt de wp aan kan.

• migjes
@Verwijderd
even oppassen.
als je gas vervangt voor een elektra kachel.
dan vervang je 1m3 gas voor 9,2-9,6kWh virtueel.
neem je dan wat verlies mee die gasketels hebben, dan kom je op 1m3 gas = 8 kWh uit.
met die 2000kWh over, daar vervang je dan 250m3 gas mee.
dit is eigenlijk niet kosten effectief.

doe je dit met een warmte pomp, dan doe je dat nog 3x (ergens tussen de 2,5 tot 5x) effectiever.
dan word het in eens 750m3 gas of meer.
en dan is het wel kosten effectief. ;)
(warmtepomp mag ook een airco zijn, die ook kan verwarmen.
dat zijn ook warmtepompen net zo als ijskasten)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:16:
[...]

Ik heb nog ruimte van 9 panelen op mijn platte dak van de woning en op de schuur zouden er ook nog een stuk of 10 bij kunnen, je kan wat ruimte huren.

(sorry, zal hem volgende keer in mijn laatste opmerking toevoegen en niet meerder reacties aanmaken).
Volgens mij mis je de clue, iets met mijn plaatje en de topic titel :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:21
Die 4 x 5 meter dc kabel is zoiezo te weinig! Ben bang dat je een inductielus gaat creëren zie de afbeelding.

https://fritts.nl/wp-cont...zonnepanelen-bliksem1.png

Beste kun je gewoon 1 lange lengte bestellen en ze zelf knijpen. Ik was iets van 25 meter dc kabel nodig voor 12 panelen met daartussen een dakkapel.

Voor 12 panelen boven elkaar kun je makkelijk 12 x 1 m + afstand tot omvormer rekenen. Als dat dan 5 meter is kom je uit op 1 kabel van 17 meter voor de + en 1 kabel van 5 meter voor de - per kant.

Tang en stekkers heb ik hier zat liggen net als allerlij ander spul voor pv panelen aansluiten dus als je in de buurt van utrecht woont mag je dat zo komen halen om te lenen :).

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-man op 20-08-2019 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jan-man schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:26:
Die 4 x 5 meter dc kabel is zoiezo te weinig! Ben bang dat je een inductielus gaat creëren zie de afbeelding.

https://fritts.nl/wp-cont...zonnepanelen-bliksem1.png

Beste kun je gewoon 1 lange lengte bestellen en ze zelf knijpen. Ik was iets van 25 meter dc kabel nodig voor 12 panelen met daartussen een dakkapel.

Voor 12 panelen boven elkaar kun je makkelijk 12 x 1 m + afstand tot omvormer rekenen. Als dat dan 5 meter is kom je uit op 1 kabel van 17 meter voor de + en 1 kabel van 5 meter voor de - per kant.

Tang en stekkers heb ik hier zat liggen net als allerlij ander spul voor pv panelen aansluiten dus als je in de buurt van utrecht woont mag je dat zo komen halen om te lenen :).
Super, bedankt voor de tip, moest even zoeken naar wat je precies bedoelde metinductielus maar nu ik dit weet zal ik de lus zo klein mogelijk houden. Je zit wel wat uit de richting(alkmaar) maar die tang kan ik wel bij een paar kennis lenen.

En @Speedy-Andre, het kwartje is gevallen. Wellicht dat een modje de titel kan aanpassen naar 2x12 zonnepanelen - laatste check.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:08:
[...]
ik zou zeggen, ga maar voor een 4kW omvormer.
(welke dat is dan weer iets lastiger te bepalen.
ik ben voor een power-one gegaan, toevallig, die kan op een 16A groep en een 30ma ALS.
zonder problemen pomp ik daar nu 4000VA door heen.
helaas veel omvormer willen toch vaak een zwaardere groep of zwaardere ALS, en dat kan soms lastiger zijn om aan te leggen.)
Het heeft even geduurd maar ik ben weer wat verder gekomen. Goodwe geeft slecht aan hoeveel watt per MPPT kan worden aangesloten. Had een vraag gesteld via hun portal en werd uit eindelijk gebeld, zoals ik het begreep is het aantal watt per MPPT niet beperkt, en zou je dus het volledige vermogen op 1 MPPT kunnen zetten, echter vond ik het allemaal een beetje onzeker klinken dus ik ben er eigenlijk niet helemaal van overtuigd. Anders omvormers zijn namelijk wel beperkt en dan meestal tot omgeveer de helft van het totale toegestane vermogen.

Ik denk dat ik dan toch maar iets aan de veilig kan ga zitten en voor de Omniksol 5K-TL2 kan gaan, ik heb ze hier onder even op een rijtje gezet

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GsvV38w/omvormervergelijk.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J7YKqhX/Controle-omvormer.png

Enige nadeel is dat deze max AC stroom van 23A is en mijn hoofdschakelaar(3x) 25A is, zou ik deze dan kunnen afzekeren met een 20A aardlekautomaat 300ma en dan een B of misschien wel C karakterestiek?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd
B of C karakteristiek heeft niets te maken met omvormers, maar met aanloopstromen van motoren.
Omvormers hebben geen hoge aanloopstromen, dus neem gewoon een B.
Hier heb je er van 100 mA: https://www.superflink.nl...ala_foutstroom=149&cat=46

Ook de sunnydesignweb tool van SMA raadt een 4 kW omvormer aan. (ik heb je configuratie even ingevoerd met 40 graden helling)
Deze kan je ook op 1x 16A zetten (wat te klein, maar geeft geen problemen), dan blijf je wel selectief eventueel.
Een 3-fase 4.0 SMA geeft een beetje minder opbrengst, dan een 1-fase, maar je levert wel op 3-fase terug.

Hoewel het selectief blijven met een omvormer geen eis is, voorkomt het wel dat de hoofdzekering niet eerder springt dan je omvormer veiligheid. Maar dat is dan het risico.

Edit: en kijk je uit op je golfplaten dak? Je zal er maar doorheen vallen...Dus neem de nodige veiligheidsmaatregelen.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2019 11:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
@Verwijderd
jep, probleem goodwe, de onduidelijkheid is groot, helaas.
(en nog niemand gevonden die het snap en het dus kan testen en daar de mogelijkheid voor heeft, wel veel ego's die maar wat roepen, maar daar hebben we niet veel aan.)

de Omniksol 5K-TL2, daar is meer van bekend.
die doet per mpp een 3000W.
daar 12x275Wp=3300Wp op geeft een beetje aftopping, maar is geen ramp.
dit is ruim binnen een verstandige marge. (ik zou niet verder gaan als 3900Wp).

zou die omvormer op een 20A groep (A/B/C maakt niet uit) het uit houden.
geen idee eigenlijk, ik denk het wel maar is wel het ongeveer de grens wat zou kunnen.
moet je dus proberen of het lukt. ;)

maar je hebt eigenlijk geen 5000W omvormer nodig, dat is eigenlijk overkill.
ik zou gewoon een sma sunnyboy 3,6 of een power-one PVI 3.6 (of andere omvormer met +/-16A van 3,6-4kW, mits een hij een goede mpp heeft die het aan kan.) pakken.
het aftoppen is eigenlijk zo klein, dat ik een simpelere aansluit methode prefereer boven al dat moeilijke gedoe. ik zou mij al die moeite besparen om eerlijk te zijn. ;)
(gewoon 1fase met selectiviteit en 2,5mm kabel. lekker simpel allemaal)
die 100kWh verlies, boeit niet op de +/-5500kWh per jaar die je doet. ;)
of eigenlijk het kiss principe. >:)

begrijp dat je panelen 275Wp zijn, maar dat is bij STC omstandigheden.
bij NOCT omstandigheden zijn ze meer iets rond de 180W.
12x180W=2160W
dit zou je dus met oost-west al aan kunnen met een 3kW omvormer, maar ik hou niet van aftoppen, dus kies dan een 3,6kW omvormer. ;)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit is ook een voorbeeld van aftoppen.
op west had ik 10x300Wp maar de mpp topt af op 2000W. (gaat dus zwabberen tussen de 2000 en 2100W ;) )
oei oei, nog geen halve kWh verloren die dag. >:)
denk vooral niet te moeilijk over aftoppen, ik heb 1 jaar lang met een te kleine omvormer gedraaid.
na vervanging voor grotere had ik nog geen 150kWh extra per jaar.
(maar ik heb later nog wel wat extra Wp op kunnen hangen, daar had ik die grotere omvormer voor gescoord. ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 01-09-2019 12:43 ]

• migjes
@Verwijderd
hier mijn opbrengst gegevens:
klik voor een grotere:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20klein.jpg
dit in kWh/kWp (om het aantal Wp uit te factoren)
en in 365dagen. (dit om winter en zomer uit te factoren.)

in aug-14 had ik problemen met een paar panelen. :-(
vandaar die dip.
in aug-15 was dat weer opgelost, maar toen had ik veel te veel Wp op mijn 3kW omvormer.
in aug-16 heb ik een grotere omvormer te pakken gekregen.
tja de winst van de grotere omvormer, dat is amper te zien zo weinig was het.

juni-18, toen heb ik een aantal panelen vervangen voor panasonic.
betere Vmpp voor de omvormer dus meer betere rendement van omzetting.
en die panelen zijn anders opgebouwd, daar door werken ze beter onder meerdere omstandigheden.
dus meer kWh opbrengst per Wp.
dat deed meer aan mijn opbrengst als een te kleine omvormer. ;)
(panasonic is wel relatief erg duur. lijkt mij niet iets voor jouw dak.
ik zou met jouw dak gewoon 2x12x320Wp en nog steeds op een 16A omvormer zetten.
de 275Wp panelen die zijn voor watjes die niks durven te doen. >:) )

• migjes
@Verwijderd
mijn schuurtje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%201%20klein.jpg
eerst de platen vervangen, want dat was asbest (jij ook?)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%202%20klein.jpg
golfplaat clips gebruikt, waar ik een stuk heb afgezaagt, zodat het wat netter lag. (hoeft niet)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%203%20klein.jpg
en panelen geplaats
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%204%20klein.jpg

lekker simpel allemaal.
(de panelen had ik nog over en de omvormer ook, die waren al terug verdiend.
ben deze zomer al over 2/3 van het bevestiging spul terug verdienen heen.
ga het net niet redden in 1 jaar, denk een maandje extra nodig te hebben. :P )

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik heb met aardig wat goodwe omvormers gewerkt. Tot nu toe is de consensus dat ze scheeflast volledig aankunnen en ik heb ze nog niet af zien toppen op 1 van beide kanten.

Mocht je toch voor omnik ga dan in ieder geval niet zwaarder dan de 4.0. Als migjes het al met me eens is is het waarschijnlijk waar.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:35
Om even wat te leren, ik zie de discussie over twee mpp en totaal vermogen in dit geval 4000 Wp.
Wat is er dan op tegen om twee strings elk op een eigen mpp te zetten, heb je toch dezelfde aftopping of zie ik iets niet helder. Oost op een mpp en west idem. Zelfde uitkomst toch?
Pagina: 1