We willen bekijken hoe hard een bepaald antivirus het systeem belast op een productie server.
Ik ga eerst even in algemeenheden spreken en zeggen dat een goede AV oplossing op een server relatief weinig resources in gebruikneemt.
Daar tegenover staat dat een niet goed ingerichte applicatie en AV scanner elkaar behoorlijk in de weg kunnen zitten.
meestal geeft de leverancier van de applicatie al aanwijzingen welke processen of mappen eventueel uitgezonderd kunnen of moeten worden van de AV scanner.
Als jij een applicatie hebt welke automatisch opgeslagen facturen (in PDF formaat) vanaf een share/map leest en je on-access realtime AV scanner process scant eerst elke PDF die naar de share wordt gekopieerd dan kan die applicatie best over zijn nek gaan. Terwijl die PDF bijvoorbeeld al wordt gescand bij het kopiëren/schrijven naar de share, moet dat dan nog een keer? En wat doet de applicatie als de AV scanner toegang tot het bestand blokkeert of direct verwijdert/verplaatst?
Ik zou dus heel erg kijken naar de workload van de server en juist die workload nader gaan testen met gebruik van een AV scanner.
* Wordt er gebruik gemaakt van realtime scans of scheduled scans of allebei en wanneer lopen die scans?
* Welke processen en mappen worden er uitgesloten?
* Wordt er gescand in archiefbestanden (ZIP, RAR, etc)? Dan zie je load vaak snel oplopen..
* Als er een actieve scan wordt gedaan (juist op het proces of in de map waarin een applicatie "werkt" wat is dan het geheugengebruik van de applicatie en welke mappen/bestanden worden er allemaal gescand?
* Geheugengebruik? Kijk eerder naar I/O , diskgebruik. Dat kost vaak meer tijd en vertraagt een systeem vaak een stuk meer.
Dus ga actiever op zoek naar de werking van de AV scanner "on load" dan enkel monitoren wat er gebeurt als die server verder nauwelijks belast wordt en een weekje staat te pruttelen. Dat kost je namelijk een week en misschien gebeurt er dan niets bijzonders. Ben je een week "kwijt" voor niets...
Als je dat soort scans een keer actief aftrapt op je test systeem, en je kijkt met resource monitor wat er allemaal plaatsvindt, dan heb je dit soort dingen vaak sneller in de smiezen.
Mijn AV scanner zit meestal rond de 60/80 MB en het loopt even op naar de 150 MB bij een actieve scan.
Lig ik dus niet zo wakker van.
Maar CPU en diskaccess bij meerdere threads kan dus evengoed een "chokepoint" zijn.